Forum > Färdiga produktioner
Roffe H - Tula hem och Tula vall (med sång av Marre) nya stämmor 130807
Roffe H:
LÅTNAMN: Tula hem och tula vall
ARTIST: Roffe H & Marre
GENRE: Jazz/folkvisa
LÅTLÄNGD: 3:07
KOMPOSITÖR: trad. ev. bearbetad av A. Tegnér
MEDVERKANDE: Marre på sång
INSPELNINGSÅR: 2013
FORMAT: mp3
--------------------------------------------------------------------
Tula hem och tula vall
Tula hem och tula vall, tula långt åt mossen
Kål fick jag när jag kom hem, kål fick jag i påsen.
Mjölken var båd gul och blå, osten såg jag lite å´ smöret smakte jag aldrig.
Denna låt har jag mycket lite information om, varifrån den kommer och vem den är efter? Mycket tänkbart är det en gammal ”vallåt”, en del menar att den tonsatts, eller i alla fall bearbetats, av Alice Tegnér? Någon som vet mer?
I så fall lite fakta: Alice Tegnér född 1864, död i maj 1943. Lärare och kantor. Mest känd för sina barnvisor och samlingen ”Sjung med oss mamma”. Samarbetade mycket med Elsa Beskow. De träffades troligen genom Nathanael Beskow (präst och folkbildare) som predikade i Djursholm kapell där Alice var kantor.
Tack Marre för din fina sång, har försökt att kompensera för det svaga rumsljudet i den senaste mixen (men svårt)
/Roffe H
Är nu tillbaks från semester och lägger upp senaste versionen med nyinsjungna stämmor av Marre (130807)
Jocke:
Det här måste väl betraktas som en klassiker i vår svenska kulturskatt? Det är inte mycket sånt jag annars lyssnar på men i er förnämliga tolkning blir det riktigt angenämt - bra gjort! :)
Roffe H:
Tack Jocke, roligt att du gillar. Den var inte helt lätt...men kul att göra :)
Är det bara du och jag på KR idag? :lol: / Roffe H
Jocke:
--- Citat från: Roffe H skrivet 18.06.2013, 18:32:11 ---Tack Jocke, roligt att du gillar. Den var inte helt lätt...men kul att göra :)
Är det bara du och jag på KR idag? :lol: / Roffe H
--- Slut citat ---
Jag är inte så svag för den där värsta värmen på dagen och som av en händelse blev jag inviterad att spela lite gitarr på en låt vilket passade mig utmärkt! ;-) Tror de andra är ute och njuter av sommaren... jag ska kika på solnedgången lite senare! :rolleyes: B)
Tokai:
Jag är också här,
Marre låter lite borta. Dels lite för långt bort från miken, men också i volym. Fast det hörs ju vad hon sjunger, men mer närhet önskas. Tror nyinspelning av sång är det enda.
Fin visa är det. Tycker det känns lite otajt emellanåt, konstigt för det är väl BIB? Kan inte sätta fingret på det.
Tula= gå/gick? Vilken dialekt är det? Låten och texten speglar väl rätt bra fattig Sverige. Bra att bli påmind vi bortskämda skitar.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida