Kontrollrummet

VLC Media Player, den nya vinylspelaren..?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Jag har en så märklig grej, VLC playern i mitt Win XP SVAJAR  :o
Jag kan svära på att den ibland, sällan men ibland, skiftar pitchen lite upp och ned när jag spelar upp mp3, wav etc. Bara en anings aning. Nästan så jag inte är riktigt säker på att det skett. Inte heller ett snabbt hopp, det skulle jag höra direkt men långsamt som en gammal vinylspelare. Håller jag på att bli  :wacko: eller är det alla korus effekter jag använder i musiken som spökar i hjärnan. Som när man går iland efter en dag på sjön, gungeligung. Det måst väl ändå vara teoretiskt omöjligt för digital uppspelning att uppföra sig på detta sätt. Ljudkortet är låst till 44.1khz men jag har en rätt rejäl buffer på 3000 samples. Det är ju 44.1 khz frekvensen som håller pitchen stabil. Kan den knasa på något sätt? Interna klockan börjar svika? Märkligt.
« Senast ändrad: 18.06.2013, 18:42:57 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Händer mig åxå...t o m ganska ofta ifall jag gör något mer än enbart använder VLC (surfar m a o). Problemet är inte releterat till WinXP då jag har Mint10, utan jag tror mer på att hårdvaruresurserna tryter (ont om tillgängligt RAM och swap används). Det ska dock inte ske OM man har "Enable Time-Stretching Audio" valt i inställningarna, men lik förb@nnat sker det för mig...troligtvis för att min 14 år gamla PC är för resurssvag. Har du inte "Enable Time-Stretching Audio" förbockat i VLCs inställningar så testa det.


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Aha! jo time stretch var 'enabled'. Får se om det upphör nu med stretchingen disabled.
Tror inte det har med ansträngda hårdvaruresurser att göra. De problemen brukar låta annorlunda. Iallafall i WinXp.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist