Kontrollrummet

Knaster i mitt nya system! [har läst wiki redan och sökt]

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TheApe

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
Jag har en usb-hub med egen nätdel. Jag upptäckte igår att det knastrar något förjävligt i högtalarna om jag tex. för över saker från ett usb-minne, via huben, till datorn. Det knastrar även när jag ska spela upp en låt.

I övrigt så har jag bara en sladd-mus, trådlöst tangentbord och en apc-40 inkopplad i huben.

Jag tänkte direkt att det var att det sugs kraft från dom övriga uttagen men så kanske inte är fallet?

Jag har ett presonus audiobox 22 som drivs via usb också.

Idag så ändrade jag om så att jag bara har huben och ljudkortet insatt in moderkortets usb-portar. Bytte även usb-sladd. Knastret är kvar men inte alls lika mycket.

Och det är bara i början när man börjar spela. Precis som att ljudkortet laddar ström med tiden och att knastret då försvinner [jag tror ju inte att det är så, försöker bara måla upp en ljudbild] 

Ska man ändra bufferten uppåt eller neråt på ljudkortsinställningarna för att bli av med knaster? (jag märker ingen skillnad)

Har växlingsfilen något med knaster att göra? Minnen?

Jag sitter med Win 7. Intel dual core 3.0GHz. 4 gig RAM.

Jag hade ett firewirekort innan som fungerade utmärkt på detta system!


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Låter ju snarlikt mitt problem med fläktsurr och annat som letar sig in i usb-ljudkortet. Funderar stark på att skaffa Firewire.  riktigt surt detta!  :angry:    Hoppas det löser sig.   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Citera
Jag har en usb-hub med egen nätdel. Jag upptäckte igår att det knastrar något förjävligt i högtalarna om jag tex. för över saker från ett usb-minne, via huben, till datorn. Det knastrar även när jag ska spela upp en låt.

Knastrar det när du bara spelar eller när du kopierar eller när du kopierar och spelar samtidigt? Jag har aldrig haft något problem med sådant knaster i studiodatorn trots att jag kört ljudkort över USB i 3-4 olika över ung 10 år... Jo, möjligen om jag snålställt latency och buffers men moderna ljudkort har ofta "Direct monitoring" i hårdvaran så det finns ingen anledning att snåla.

Funderar så här: På datorns moderkort är USB-portarna grupperade i hubbar. Förr brukade det vara 2 och 2 - numera vet jag inte om det stämmer längre. Det kan vara lönt att kolla vilka som hör ihop så att du inte kör en kopiering via den hub där ljudkortet är anslutet. Har en gammal Shuttle HTPC som knastrar och för ett j-a oväsen så snart jag använder det interna ljudkortet... tror det handlar om vilken väg det interna analoga kablaget dragits men har inte orkat riktigt bry mig om att följa upp det där...

Hoppas du får ordning på det! :)

https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad TheApe

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
Citera
Jag har en usb-hub med egen nätdel. Jag upptäckte igår att det knastrar något förjävligt i högtalarna om jag tex. för över saker från ett usb-minne, via huben, till datorn. Det knastrar även när jag ska spela upp en låt.

Knastrar det när du bara spelar eller när du kopierar eller när du kopierar och spelar samtidigt? Jag har aldrig haft något problem med sådant knaster i studiodatorn trots att jag kört ljudkort över USB i 3-4 olika över ung 10 år... Jo, möjligen om jag snålställt latency och buffers men moderna ljudkort har ofta "Direct monitoring" i hårdvaran så det finns ingen anledning att snåla.

Funderar så här: På datorns moderkort är USB-portarna grupperade i hubbar. Förr brukade det vara 2 och 2 - numera vet jag inte om det stämmer längre. Det kan vara lönt att kolla vilka som hör ihop så att du inte kör en kopiering via den hub där ljudkortet är anslutet. Har en gammal Shuttle HTPC som knastrar och för ett j-a oväsen så snart jag använder det interna ljudkortet... tror det handlar om vilken väg det interna analoga kablaget dragits men har inte orkat riktigt bry mig om att följa upp det där...

Hoppas du får ordning på det! :)



Jag var lite otydlig :) Det knastrar mest när jag spelar en låt och för över data från usb-minnet. Det knastrar lagom till mycket när jag drar igång en låt [vanlig mp3:a]. Men det lägger sig som sagt efter ett litet tag. Mycket förvirrande!!!

Ett alternativ är att något har pajat på moderkortet. men då borde ju inte datorn gå igång.

Jag har testat att flytta om alla usb-sladdar utom ljudkortets. Det blir nästa steg. En nyinstallation med test av alla 4 olika portar för att se om det kan vara något där.

Annars är det väl bara att köpa nytt moderkort och hoppas på att det löser det hela eller återgå till firewire!

Tack för erat stöd i denna svåra tid :D
« Senast ändrad: 17.06.2013, 12:34:01 by TheApe »


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Du behöver öka latency för att minska risken för knaster.
Det är väl inte så, att du kör med 192kHz eller något...?
Det kan också handla om drivrutiner till annat än ljudkortet. Testa med  DPC Latency Checker: http://www.thesycon.de/eng/latency_check.shtml
Nätverkskort kan ofta ställa till problem, speciellt för trådlöst nätverk i laptops, där man ibland måste disabla nätverkskortet för att det ska funka bra med DAW-program...
Ibland kan det bli trassel om ljudkortet hamnar på samma IRQ som något annat som används intensivt, som exempelvis grafikkort eller hårddisk, så se om det hjälper att byta port. Någon annan port kan ju använda en annan IRQ, så att det går bättre där...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad TheApe

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
Du behöver öka latency för att minska risken för knaster.
Det är väl inte så, att du kör med 192kHz eller något...?
Det kan också handla om drivrutiner till annat än ljudkortet. Testa med  DPC Latency Checker: http://www.thesycon.de/eng/latency_check.shtml
Nätverkskort kan ofta ställa till problem, speciellt för trådlöst nätverk i laptops, där man ibland måste disabla nätverkskortet för att det ska funka bra med DAW-program...
Ibland kan det bli trassel om ljudkortet hamnar på samma IRQ som något annat som används intensivt, som exempelvis grafikkort eller hårddisk, så se om det hjälper att byta port. Någon annan port kan ju använda en annan IRQ, så att det går bättre där...

Hej!

Nej nej jag kör i 44,1kHz :) Latency? Menar du buffer size? Latency kan jag bara ställa in i min DAW:s inställningar. Buffer kan jag ändra i ljudkortets inställningar.

Min multimediamaskin [stationär dator] är helt avskuren från allt vad nätverk heter. Den är strippad till benen gällande sånt i alla services-inställningar också.

IRQ? Något med adressering att göra? Kan man ändra den manuellt mellan portarna?

Ska ta en kik på latency checker, tackar! :)

Edit: Med att spela upp låt så menar jag en vanlig mp3:a i foobar, dvs ingen processorkrävande eller minneskrävande uppgift. Ifall någon tänkte att knastret uppkom när jag spelade upp ett massivt arrangemang i ableton.
« Senast ändrad: 17.06.2013, 13:21:49 by TheApe »


Utloggad TheApe

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
Nu efter massa experimenterande kommer jag fram till det måste vara något med usb-portarna eller något som är kopplat till dom.

Jag märkte att jag inte hade någon växlingsfil aktiverad för systemdisken. Jag aktiverade den och då blir det inget knaster när jag spelar upp en vanlig låt.

Om jag däremot spelar upp en vanlig låt och sitter och bläddrar i mappar på den externa så börjar det knastra.

Blir ju galen snart!

Edit: Mina externa hårddiskar har egen nätdel. Jag kopplade ur dom nu helt och då försvann allt vad knaster heter  :blink:
Det knastrade även när dom satt i moderkortets usb-portar.

Det blir att öppna kabinett och placera dom 2 diskarna internt istället då. Fan!

« Senast ändrad: 17.06.2013, 14:07:48 by TheApe »


Utloggad tsmalmbe

Ja, ditt första inlägg sa inget om hårddiskarna externt så det fick mig att fundera, men nu då du avslöjar att du kör externa diskar så är det ganska solklart. Du bör kolla exakt vilka portar som delar IRQ och lägga skivorna bägge skilt och audion skilt. Då har du en chans. Skild port betyder inte egna resurser, utan resurserna delas. Du hittar detta enklast genom att disablera alla portar i Windos ochenablera en i gången för att hitta vilka fysiska uttag som på riktigt delar resurser.

Alternativt köper du ett PCIe-USB-kort - då har du garanterat en egen USB-bus för skivorna (eller audion).

USB-skivor har aldrig fungerat för mig till annat än backup, på grund av min lättja att reda ut port/bus. USB-skivor är för övrigt mycket långsamma och drar enormt med CPU-kraft (enormt i jämförelse med SATA eller givetvis AHCI men i SATA-port). Varenda en bit går genom CPU:n då det gäller USB-skivor. Fy fy och usch.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad TheApe

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
Ja, ditt första inlägg sa inget om hårddiskarna externt så det fick mig att fundera, men nu då du avslöjar att du kör externa diskar så är det ganska solklart. Du bör kolla exakt vilka portar som delar IRQ och lägga skivorna bägge skilt och audion skilt. Då har du en chans. Skild port betyder inte egna resurser, utan resurserna delas. Du hittar detta enklast genom att disablera alla portar i Windos ochenablera en i gången för att hitta vilka fysiska uttag som på riktigt delar resurser.

Alternativt köper du ett PCIe-USB-kort - då har du garanterat en egen USB-bus för skivorna (eller audion).

USB-skivor har aldrig fungerat för mig till annat än backup, på grund av min lättja att reda ut port/bus. USB-skivor är för övrigt mycket långsamma och drar enormt med CPU-kraft (enormt i jämförelse med SATA eller givetvis AHCI men i SATA-port). Varenda en bit går genom CPU:n då det gäller USB-skivor. Fy fy och usch.



Tack för input!

Jag har bara mina externa som lagring från och med nu tills vidare. Kopplar in dom när dom behövs. Ska bränna ut allt av värde på blu-ray och sen blir det slakt av kabinett och och stoppa in dom internt. Det är ändå 4 terrabyte :)


Utloggad Ariae

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
Detta kan (KAN) ha att göra med ditt elsystem i huset du bor! Du borde kolla med hyresvärden om det är TNS eller TNC-elsystem (Kablar dragna från kraftverket in i huset) där du bor. Om det är TNC-system (Dvs att Jord och Neutral är kombinerade) kan det vara vagabonderande strömmar. TNC står för Terra Neutral Combined, TNS står för Terra Neutral Separate. Ett sätt att se om du har TNC/TNS är även att kolla i proppskåpet om du har två skenor som inte är ihopkopplade, en Blå för Neutral och en Gul/Brun för jord. Om de två är kombinerade kan det vara gamla el-enheter i nåt annat rum som är lite föråldrad och skickar tillbaka lite ström 'fel' väg.

Jag hade detta i ett väldigt gammalt hus från tiden då vi hade 220V i vägguttaget och det påverkade mitt ljud avsevärt, både mikrofon och högtalare. Det är inte farligt, men det är svårt att göra nåt åt det.


Det ska alltså vara TNS för att inte vara orsaken till knaster. (Det innebär 3 faser, 1 Neutral och 1 Jord i proppskåpet)
Faserna går på var sin skena med proppar, och Neutral och Jord bör vara fristående antingen ovanför eller under propparna.

OBS: Ta inte i nåt med händerna utan öppna bara och analysera färger på kablar osv.


PS.
Om det är TNC så kan du prova att dra ut äldre knepiga elapparater te.x hårtorkar, telefonladdare, ja i princip allt du kan tänka dig som är lite äldre som kan vara orsaken till strömmarna. Men jag tror inte de gör om systemet bara för vagabonderande strömmar
« Senast ändrad: 12.08.2013, 21:56:22 by Ariae »