Kontrollrummet

Bra nätagg

gäst · 17 · 3445

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bugger

  • Gäst
Tror jag måste byta upp nätaggen börjar fatta att jag köper för billiga och klena. Tips på bra grejor mottages tacksamt.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tror jag måste byta upp nätaggen börjar fatta att jag köper för billiga och klena. Tips på bra grejor mottages tacksamt.

I stationär dator eller annat? Förutsättningar?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag har funderat på en sådan här:



... men det blev mycket bättre sedan de grävde ner kablarna!  ;)

Gissar att det är till den här du nämnde i Mixbus-tråden?

Citera
Nu kör jag på i7 i mina maskiner, en 930 och en 3770 k. Blandat ssd och wd black sata diskar.

Jag har egentligen aldrig (vad jag vet) haft problem med att nätdelarna inte räcker till men noterat att säljare ofta rekommenderar typ Corsair till krävande tillämpningar. Däremot har jag upplevt att nyare maskiner ibland drar ner hastigheten när de blir varma... AC?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Bugger

  • Gäst
Det är nog nåt liknande som jag behöver  :D

Jag har fyra desktop maskiner som jag använder ganska regelbundet varav två framför allt till musik och video. Nätaggen ligger från minimum 600 w vilket jag alltid tyckt verkar vara helt ok men det är det jag börjar fundera på. Nätagg för mig till nu har varit det minst viktiga i mina byggen men det borde nog vara tvärt om inser jag.

Corsair ska vara bra grejor sägs det men i budget varianten builderseries verkar dom ha det lite klent på matningen till grafikkorten. Men det finns väl flera "märkes" tillverkare och jag tänkte om nån kunde rekommendera nåt speciellt prisvärt och stabilt?


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag har bla en numera utgången gamer från inet sedan 3 år och har aldrig upplevt att strömmen inte räckt.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Bugger

  • Gäst
Du kör nog inte lika mycket igång med olika typer av in och utsignaler som jag då. Jag har minst tre skärmar till mina huvud datorer men det som suger must är grafikkort, två ljudkort internt eller via fw, pcie kort till videokameror och ett gäng usb kameror. Ofta går Mixbus etc samtidigt som jag kör ganska krävande appar för video delen så det är ganska tung belastning både ut och in i datorn kan jag tänka. I takt med att det blir bättre grejor så använder man ju dom hårdare för dom klarar mer men när det gäller själva motorn så skiter man lite i det och kör på samma som normalkonsumenten. Det lirar ju inte riktigt faktiskt.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag har nog gett upp det där med att köra annat samtidigt som DAW för länge sedan... tror det är en 930 jag också har (eller möjligen 920), grafikkort för två skärmar även om jag just nu bara har en inkopplad... Verkar som att du har flera interna diskar... har hängt mina externt och ansluter de jag vill använda. USB grejer kan nog ta en del ström - någon rekommenderade extern USB-hub med egen strömförsörjning... fattar att video kräver resurser och kapacitet - en möjlighet vore ju att sekundärlagra det man inte jobbar med externt för att minska belastningen och värmeutvecklingen... Det var mina fem pesetas... hoppas du får ihop det så det tuffar på lite tryggare! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Bugger

  • Gäst
Jag tror att det just är usb som är problemet faktiskt och elförsörjd hub har jag. Du ska inte behöva vara rädd att överbelasta om du har en 930 den orkar mycket den så det är nog mest ett spöke från förr. En modern maskin med en sån processor klarar det jag gör utan problem. Så felet att det ballar ur beror antingen på att nätaggen måste jobba på max hela tiden eller något annat hårdvarurelaterat som inte har med processor kapacitet att göra tror jag.

Har en fyra diskar i varje eller nåt oxå så det blir nog en del ström som går åt.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag jobbade 11år med drift och datasäkerhet för ett dotterbolag i en börsnoterad koncern. Bland det första vi gjorde var att sätta in en AC i datarummet och efter det tuffade det på som aldrig för och i princip inget pajjade eller gick på knäna och maskinerna blev äldre än vad som kanske egentligen var bra för företaget... man ville ju hänga med liksom!  ;) Kan vara ett spår att kolla upp om du har många grejer igång...^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Har du provat nån "uträknare" på nätet. Dom är ju inte 100% men ger iaf en liten fingervisning.

http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Det finns ju en bra poäng i att man ligger en del över det man faktiskt behöver i watt för att slippa att fläktar går på högvarv. En AC i rummet är precis som Jocke också en bra grej.


Bugger

  • Gäst
Där är huvvet på spiken värme=bov. Nåt som jag oxå har struntat i helt är lådorna, typ bästa billigaste som funkar. Jag har alltid oxå alltid innan video tiden kört fläktlöst grafikkort men av olika anledningar så funkar det inte längre. Mer kräm i grafiken = mer värme osv, alla bäckar små och man har ett problem som kanske är svårdefinierat.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Där är huvvet på spiken värme=bov. Nåt som jag oxå har struntat i helt är lådorna, typ bästa billigaste som funkar. Jag har alltid oxå alltid innan video tiden kört fläktlöst grafikkort men av olika anledningar så funkar det inte längre. Mer kräm i grafiken = mer värme osv, alla bäckar små och man har ett problem som kanske är svårdefinierat.

Även enklare lådor brukar ha plats för n extra fläkt - min har en men hur de tänkte när de vände den uppåt vet jag inte...  :wacko:  Däremot verkar någon ha klurat till på luftriktningarna inne i den. För första gången efter 3 år tog jag fram dammsugaren för att städa ur lite. På luftintaget satt en massa damm men när jag öppnade var det närmast kliniskt rent... (enda stället då  :lol: )

Så här års betyder inomhustemperaturen en hel del - när solen står på kan det lätt bli 28-30 grader inomhus och då går fläktarna för fullt utan att det egentligen hjälper ett dugg... :(  Det funkar rätt bra att hålla stängt dagtid och öppet på natten samt dra ner persienner och dra för gardiner mot solen för att isolera ut värmen. Jag brukar kunna hålla temperaturen på c:a 23-24 även de varmaste dagarna på det sättet  - både jag och datorerna mår bättre! :)

En liten AC kostar inte så mycket och att sänka temperaturen 3-5 grader drar inte så mycket ström heller... Det betyder mycket för driftsäkerheten och fläktarna går lugnare och stör inte lika mycket! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Bugger

  • Gäst
Jo så är det och man får nog inse att det vi begär av burkarna nu för tiden helt självklart bara för några år sedan skulle för det första ha varit omöjligt på grund av just värme. Inte utan att doppa/spruta på/eller vad dom gör med kylarna i kväve (eller vad det nu är dom kör med när dom benchmarkar) så i en vanlig konsumentmaskin skulle det behövas ett mindre kärnkraftverk för att kyla  :D.

Rackarns jäkla nätverkskabel jag vet inte hur många gånger jag bytt kontakterna, tur att biltema finns. Fan har felsökt halva natta här men nu är det fixat så man kan kolla posten och posta svar och sånt.


Bugger

  • Gäst
Värme i all ära men problemet är nog att nätaggen jag har ändå inte räcker till. Behöver nog uppgradera dom så som sagt tips mottages gärna. Corsair är jag dessvärre inte intresserad av.


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Bättre nätagg? Bara trolla riktigt hårt på nätet så är det löst. :lol:
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.



Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
jag har ett Zalman ZM600-HP 600W Power Supply oöppnat, inplastat till salu. nytt kostade det ca 1100-1200:- men jag säljer det för 600:-