Kontrollrummet

Gurano & Harmonica Mike - Theme of Mr Guy

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej igen
Här kommer ytterligare ett alster - försöker förfina mina mixar, vilka jag alltid har svårt med. Tar tacksamt emot ideer och förslag till förändringar/förbättringar. Vad är bra, vad är sämre, vad är dåligt?

Tack på förhand
Gurano

[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Theme_Of_Mr_Guy25juni2013.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 26.06.2013, 21:27:05 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Gurano-folkrock med kända växlingar enligt din modell. Snygga växlingar och bra lir som alltid. Tydlig melodi / ledmotiv  hade varit pricken över i:t.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Flera delar ger luftiga associationer både till intro från John McLaughlins MO och Santana samt Bo Hansson, på en och samma gång.

Det är inte dåligt!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Dom lugna delarna skulle kunna vara någon oskriven the Church-låt vilket i mina öron är Mycket bra!  Du har till och med helt rätt gitarrljud! :) 
Mittdelen a'la Gurano är också svängig och bra men jag är osäker om jag tycker att det blir ett för stort steg där.  Skulle nästan föredra en
lugnare/vemodigare fortsättning tror jag.    Ang. ljud/mix så har jag inget att klanka ner på egentligen men jag ska lyssna ett par gånger till så
återkommer jag!  :)    Bra jobbat!  /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Gurano-folkrock med kända växlingar enligt din modell. Snygga växlingar och bra lir som alltid. Tydlig melodi / ledmotiv  hade varit pricken över i:t.
Folkrock - Jo jo! Kul att du gillar - vi får se om det blir nåt ledmotiv i det hela.

Flera delar ger luftiga associationer både till intro från John McLaughlins MO och Santana samt Bo Hansson, på en och samma gång.
Det är inte dåligt!
Inga dåliga jämförelser måste jag säga - man tackar

Dom lugna delarna skulle kunna vara någon oskriven the Church-låt vilket i mina öron är Mycket bra!  Du har till och med helt rätt gitarrljud! :) 
Mittdelen a'la Gurano är också svängig och bra men jag är osäker om jag tycker att det blir ett för stort steg där.  Skulle nästan föredra en
lugnare/vemodigare fortsättning tror jag.    Ang. ljud/mix så har jag inget att klanka ner på egentligen men jag ska lyssna ett par gånger till så
återkommer jag!  :)    Bra jobbat!  /JEH
The Church...hade nästa glömt bort dem, kul att du associerar till dem - tack :)
Även jag var inne på att detta skulle bli en lugn låt rakt igenom men sedan tänkte jag om, att jag ville ha en sakta stegring i takt och ton, för att därefter återgå till det lugna och så fick det bli :)
Är själv nöjd med bytena så jag ändrar nog inte detta...men återkom gärna med ljud/mixtips, som du skriver, för jag vill bli bättre även där.

Tack alla för era tankar
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej igen!
Ingen som har mixtips eller andra synpunkter?
Har nu ljusat upp mixen lite samt lagt till ett lugnt slut av samma typ som börjar på låten.

Ha det gott
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nej här finns inga tips till mix!  :P
Ska själv försöka dra igång en inspelning av en ny idé. Började på den igår kväll och spelade visserligen rätt ackord men ack så fel stil. Gör om gör rätt.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad PEROWITCH

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 179
    • Visa profil
Hej igen!
Ingen som har mixtips eller andra synpunkter?
Har nu ljusat upp mixen lite samt lagt till ett lugnt slut av samma typ som börjar på låten.

Ha det gott
/G
hej gurano låter som det r väldigt höga volymer men kanske skall vara så skulle nog dra ner lite på vissa gitarrer och få det mer kompakt kanske rensa lite i ljudbilden börja med bas å trummor testa eq på dem så du får bra sväng där skäri basen den brukar mullra mvh perowitch Muta resten sedan e det bara resten phu de e svårt å mixa bara kämpa på lycka till lyssna på låg volym i högtalarna men inte lurar de e mitt tips


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hej igen!
Ingen som har mixtips eller andra synpunkter?
Har nu ljusat upp mixen lite samt lagt till ett lugnt slut av samma typ som börjar på låten.
Ha det gott
/G
hej gurano låter som det r väldigt höga volymer men kanske skall vara så skulle nog dra ner lite på vissa gitarrer och få det mer kompakt kanske rensa lite i ljudbilden börja med bas å trummor testa eq på dem så du får bra sväng där skäri basen den brukar mullra mvh perowitch Muta resten sedan e det bara resten phu de e svårt å mixa bara kämpa på lycka till lyssna på låg volym i högtalarna men inte lurar de e mitt tips

Ett gäng goda tips ser jag. Det där med att mixa på låg volym för att få acceptabla nivåer mellan olika instrument skriver jag under på. Där avslöjar jag ofta mig själv med att jag inte alls hör ett eller flera instrument som borde höras oavsett volym.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Har du övergett MX25:an?  :lol: Låten är en typisk Gurano men kanske lite mer nyaserad och lugnare tur det så man hänger med i svängarna. Inga mix-tips men det brusar lite i slutet märkte jag.Bra låt även om jag håller med om Fuzzens idéer lite fast jag kan inte utveckla det.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Pero: ska kolla över det du skriver om - du har säkert rätt. Går tyvärr omöjligen att mixa utan hörlurar här hemma, så det blir vad det blir.

MaxB: En mix borde provas på så väl hög som låg volym tycker jag men jag håller med om att den stora mixen bör ske med sansad volym.

Eddi: Nädå jag har MX25an med på ett hörn här oxå. vet inte om den är lugnare - det är väl du som håller på att vänja dig :)
Men jag tycker nog inte som du å Fuzzen, att bara hålla den lugn rakt igenom - det blir ett sömnpiller då tycker jag. För att bli av med bruset så måste jag nog lägga om en gura - vi får se om jag orkar göra det eller om jag står ut med bruset.

Tack alla för råden
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Det snabbare partiet är ingen katastrof i mina öron så visst funkar det att ha kvar det!  :) 

Glömma the Church får man inte göra!  Här är "Reptile" från "Starfish"-plattan:        /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Introt påminner om en Fleetwood Mac-låt där jag tror det är Peter Green som lirar sologitarr,
men kommer inte på vad den heter.....
Fint gitarrlir och sound på gitarrerna. Trummorna låter lite tunna i mina PC-högtalare.
Snyggt när kören kommer in! Efterlyser liksom Eq lite mer struktur i låten eller som
han uttrycker det - en tydligare melodi!
Men som sagt, mycket kompetent utfört!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Det snabbare partiet är ingen katastrof i mina öron så visst funkar det att ha kvar det!  :) 
Skönt att det inte är en katastrof :D

Introt påminner om en Fleetwood Mac-låt där jag tror det är Peter Green som lirar sologitarr,
men kommer inte på vad den heter.....
Fint gitarrlir och sound på gitarrerna. Trummorna låter lite tunna i mina PC-högtalare.
Snyggt när kören kommer in! Efterlyser liksom Eq lite mer struktur i låten eller som
han uttrycker det - en tydligare melodi!
Men som sagt, mycket kompetent utfört!
/Asti
Vet precis vilken låt du menar :)
Får se hur den utvecklas framöver

Tack för tankar
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Det låter lite tunt när basen spelar i det högre registret, alltså i det partiet. Nånting basfrekvent måste fylla ut där. Coolt när kören kommer in.
Bra lirat, har inget annat mixtips att komma med tyvärr - och det är väl bra?


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Det låter lite tunt när basen spelar i det högre registret, alltså i det partiet. Nånting basfrekvent måste fylla ut där. Coolt när kören kommer in.
Bra lirat, har inget annat mixtips att komma med tyvärr - och det är väl bra?
Tack. Ska se över detta med tunn bas - kan säkert behövas kompletteras med nåt

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Shcysst låt Göran.Ang. mix kan jag inte säga något,det kommer ju till eget tyckande,och,inte min låt.
Bra låt,snyggt baslir dessutom. Kul att höra mer från Arkeologen Göran. :)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Shcysst låt Göran.Ang. mix kan jag inte säga något,det kommer ju till eget tyckande,och,inte min låt.
Bra låt,snyggt baslir dessutom. Kul att höra mer från Arkeologen Göran. :)
Tackar IKEN - kul att du gillar. Min bas är väl sisådär tror jag, men bättre kan jag inte :)
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Snyggt!
Låter bra om allt förutom att trummorna blir ju så stiffa.
Kanske lite tydligare struktur hade varit bra.
3/5


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Är det fortfarande ver 1 (ser ut som filen heter 1)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Är det fortfarande ver 1 (ser ut som filen heter 1)
Japp verre 1 är det. Den förra hette verre 0 :)

Snyggt!
Låter bra om allt förutom att trummorna blir ju så stiffa.
Kanske lite tydligare struktur hade varit bra.
3/5
Tackar
Håller med om trummorna, men jag har aldrig varit bra på att få till trummor tyvärr.

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Aha!

Den här mixen känns mycket mer nyanserad och din gitarr-ekvilibristik kommer fram här.

Skitsnyggt ju :P

Det känns som du tagit ett bra kliv framåt inom mixeriet här, jätteskoj.

Du kan lira gitarr du!

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Aha!

Den här mixen känns mycket mer nyanserad och din gitarr-ekvilibristik kommer fram här.
Skitsnyggt ju :P
Det känns som du tagit ett bra kliv framåt inom mixeriet här, jätteskoj.
Du kan lira gitarr du!
/Marre
Tack Marre
Jo mixningen går sakta framåt. Finns mycket kunskap på KR att snappa upp!
Någon ekvilibristiker är jag nog inte ändå, eg bara typ en variant av Mr Slowhand, men tack i alla fall  :wub:
Ha det gott och tack för tyck
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Oj,bra här Göran.

Dina alster lockar till inspiration.Allt som behövs är tid och lust..men det senare tryter som alltid för mig.Synd på så rara ärter eller vad dom nu brukar säga för det här är bra.

Mike


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Nåt sånt här hörde jag textmässigt..en luttrad själ i en bar,,Mr guy typ :)

Ruskigt sliten i halsen efter en envis halsinfektion så jag når inte mitt vanliga register,så det blev så där..

Funkar det tycker du,pm..

Edit:Tar bort mitt bidrag och så återkommer Göran då det är inmixat..

Mike
« Senast ändrad: 08.12.2011, 13:30:05 by Harmonica mike »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nåt sånt här hörde jag textmässigt..en luttrad själ i en bar,,Mr guy typ :)
Ruskigt sliten i halsen efter en envis halsinfektion så jag når inte mitt vanliga register,så det blev så där..
Funkar det tycker du,pm..
Mike

Jag gillar det här! Kan tänka mig att kompet dår borde vara lite mer vilsamt initialt, då sången kommer in, gå på halvtempo med bas och trummor.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Oj,bra här Göran.
Dina alster lockar till inspiration.Allt som behövs är tid och lust..men det senare tryter som alltid för mig.Synd på så rara ärter eller vad dom nu brukar säga för det här är bra.
Mike
Tackar
Kul att du gillar och kul att höra av dig. Long time no see!
Tycker om din sånginsats - du har PM

Jag gillar det här! Kan tänka mig att kompet dår borde vara lite mer vilsamt initialt, då sången kommer in, gå på halvtempo med bas och trummor.
Bra tips - ska se över dem om/när jag får sång från HM

Ha det gott och tack för era tankar
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej igen
Ursäkta att jag slänger fram denna gamla tråden igen (från 2011). Men efter att min Hårddisk pajjat (för 1,5 månader sedan) så försöker jag nu hitta och ev lappa ihop gamla låtideer. Jag återfann  detta omixade utkast med HM på sång. Tänkte att ni även kunde få höra den verre eftersom jag tidigare bara lagt upp låtidén utan sång.

Ja jag vet att den är dåligt mixad - svårt att göra nåt åt nu, men ev kan jag få fatt på alla separata ljudspåren med lite trixande å mixande och fixa till den senare. Men håll till godo ändå så som den är i dagsläget :)

/G
[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Theme_Of_Mr_Guy25juni2013.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 26.06.2013, 21:29:33 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
En bluesdänga som håller ny som gammal  :)..Skall inte vara alltför Petmixat när det gäller blues skall vara lite livekänsla över det hela..Bra jobbat!!  :)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag tycker det låter bra om denna! Mixmässigt är det balanserat, eq:n sitter också. Det enda är att kompet duckar lite när Mike tar i, och att det blir lite mycket rum totalt sett. Jag gillar när det finns lite kontraster torrt - blött, i alla fall i den här typen av musik.
DON'T PANIC


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
 :D

Den är cool denna och den hade åkt in i glömskans mörker,kul att du hittade den igen G.

Sången är väldigt plågad,jag hade en infektion i halsen då detta begav sig.Nästan så man skulle behöva pitcha några toner då jag tar i,enda gången jag sjungit falskt  :lol:

Lite övereverberat som skallran var inne på,men i övrigt håller det tycker jag.Det svänger katten  :)

Mike


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Den tycker jag ni ska ta upp igen. Börjar riktigt bra.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Du måste ge Mike en heltidsanställning som sångare till dina låtar. Hans energi och textning skåpar ut de flesta i denna genre, iaf jämbördig med Roffe Wikström. Jättebra co-lab! Mixen är grumlig i mina öron och saknar stereobredd. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
En bluesdänga som håller ny som gammal  :)..Skall inte vara alltför Petmixat när det gäller blues skall vara lite livekänsla över det hela..Bra jobbat!!  :)
Tackar :)

Jag tycker det låter bra om denna! Mixmässigt är det balanserat, eq:n sitter också. Det enda är att kompet duckar lite när Mike tar i, och att det blir lite mycket rum totalt sett. Jag gillar när det finns lite kontraster torrt - blött, i alla fall i den här typen av musik.
Tja instrumenten hann bli grovmixade innan sång lades på - men därefter ingen mixning - du har nog helt rätt i att det duckar lite.

:D
Den är cool denna och den hade åkt in i glömskans mörker,kul att du hittade den igen G.
Sången är väldigt plågad,jag hade en infektion i halsen då detta begav sig.Nästan så man skulle behöva pitcha några toner då jag tar i,enda gången jag sjungit falskt  :lol:
Lite övereverberat som skallran var inne på,men i övrigt håller det tycker jag.Det svänger katten  :)
Mike
Jo mixen kan vara bättre. Jo jag minns att du hade halsstrul. Om jag i en framtid gör nåt åt låten så kan vi ju passa på att fixa den höga tonen :)

Den tycker jag ni ska ta upp igen. Börjar riktigt bra.

Tackar :)

Du måste ge Mike en heltidsanställning som sångare till dina låtar. Hans energi och textning skåpar ut de flesta i denna genre, iaf jämbördig med Roffe Wikström. Jättebra co-lab! Mixen är grumlig i mina öron och saknar stereobredd. 
Jo visst gör han ett bra jobb :)
Mixen skulle absolut kunna vara bättre - får se om jag lirar om hela rasket?


Tack alla för era tankar och tyckanden. Synd att låten fanns på en HD som pajjade ... men om jag har tur så kan den finnas på en annan reservdisk oxå - ska se om jag hittar den igen.

/G
Kör hårt - så länge det ryker!