Kontrollrummet

The world is too big (melodisk metal/rock)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bollkalle

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Hej! Jag har gjort en ny låt som är en melodisk låt i metal/rock-stil. Jag kallar den "The world is too big" efter nån nonsenstext jag gjorde för att kunna sjunga till låten..

I låten finns det programmerade trummor, elgitarr, "akustisk gitarr" (elgitarr med akustisk effekt), bas men ingen sång ännu.

Jag vill gärna ha kritik på låten, mixningen och användandet av instrumenten! Alla kommentarer är jättebra så bara skriv det ni tänker på! :)


/bollkalle


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Typ så här...
http://soundcloud.com/golden-metal/the-world-is-too-big-mix-1
« Senast ändrad: 09.06.2013, 18:08:55 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag kör fast redan vid att spelaren inte vill fungera...
Verkar som Soundcloud har börjat med https:// istället för http:// och spelaren på kontrollrummet har nog inte hängt med...
Jag stötte på det för första gången igår. Och nyss fungerade länken för mig utan s (secure...?) i http men inte nu längre...?

Det är ju grymt tajt och så där. Mixen känns bra, gör inte ont i öronen trots drivet, det är bra. Den här musiken är däremot ganska långt från det jag själv väljer att lyssna på och skapa. Kan replikera vad någon sa i din förra låt, upp med basen.

Och, om du inte hunnit börja än... är det dags att sätta igång.
In och lyssna på andras låtar, kolla vad de vill ha feedback på.
« Senast ändrad: 09.06.2013, 18:11:01 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bollkalle

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Tack för kritiken! Basen är ett ständigt problem, har ingen aning om hur man fixar grejer till Cubase, och tror det mesta kostar?

Just det ja, självklart! Dumt att bara lägga upp egna grejer och inte bry sig om andras.


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Bra riffat och tight spelad kompgitarr! Harmoniskt påminner det om tidig Black Sabbath och soundet påminner om thrash-metal (torrt inYarFace). Men det låter "för bra" och Hifi för dessa genres.

Förslag:
  • Bra grundidé för trummorna, men mer variation för att minska den programmerade känslan och mer akustik och "slammer" :)
  • Basen bullrar mest! Tydligare sound och mer attityd i liret.
  • Rätt fult sound på solot - det känns också lite trevande och "övat"! Sätt några tagningar till för flowet.
  • Mixen låter rent (dvs fel för genren  :rolleyes:), men är i övrigt OK som demo (om du fixar bas och trummor enligt ovan). Lite skumma nivåer på de "akustiska" gitarrerna.

Ska bli kul att höra vad det blir av denna :)
« Senast ändrad: 09.06.2013, 19:39:25 by HasseFX »


Utloggad bollkalle

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Tack! :) Själv tycker jag om det här rena ljudet, jag gillar inte när det blir för grötigt, jag vill höra instrumenten tydligt så det inte blir en enda stor röra! Men man tycker olika. :)

Trummorna - Okej, lite olika nivåer för att ge känsla av verkliga slag på trummorna kanske man kan jobba med? För att få lite mer akustiskt ljud kan man t.ex. ta bort lite EQ som jag gjorde på virveln för att få den att låta mer rent. Kanske var fel beslut? En annan tanke, lite reverb på vissa trummor, hade det tillfört något tro?

Basen - Den ska jag som sagt jobba med. Tycker dock det är sjukt tråkigt och ett ointressant instrument för det mesta..får ta tag i det nån gång.

Solot - Det kan hända att jag höjde lite fel frekvenser på solot, det låter lite "stickande" tycker jag. Kanske ska kolla på ett annat förstärkarljud också t.om.
Ang. att solot låter "övat", menar du att det låter som om jag fortfarande håller på å lära mig det när jag spelar det?


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Bra ljud och bra spelat precis som förra du laddade upp! Saknar sång dock  :lol:
Tycker som tidigare att basen är lite tråkig. Det finns inbyggda dist i cubase som du kan testa att lägga på. Som Hasse skrev sticker solot ut lite med diskanten, men det fixar du med eq. Men på det stora hela mycket bra. Sedan tycker jag mycket är smaksak. Vill man ha ha tight inspelning utan skrammel så ska man köra på det!  :D
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad bollkalle

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Tack så mycket för de fina orden! :)

Dist kan va nåt å testa, bra tips. Just nu finns har jag bara en bas-plug som låter som en riktig bas. Alla andra låter syntaktiga, men den pluggen har inte så mycket diskant, det är bara lite sånt här skönt muller.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag hör inte heller basen - upp med den!
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Jag hör inte heller något "baslir" faktiskt.
Det finns ett gäng freeware VST instrument med bara elbas. Behöver inte kosta något för att ordna ett hyfsat sound. Finns instrument, bas stärkare och viruella högtalare att hämta hem gratis. Det tråkiga är väl att man får sätta basen via midi. Tips http://www.yohng.com/software/bass.html men det finns säkert ännu bättre. Speciellt om man har en sample player typ Kontakt och kan använda något av de myriader av bas samplingar som finns.

Ang. låten, schysst gitarrsound. Finns inget som kan toppa riktig hårdvara. Solot soundet lite vasst som sagt. Personligen gillar jag soundet man hade på 70 talet. Diskant som börjar rulla av efter 3khz, tung dist men med en massa kropp.  :wub:
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Kanske inte längre min genre(var i mina tonår dock), men tycker det låter väldigt snyggt, och säkert kan den mixas till att bli lite tyngre, men jag saknar sången! Vill ha en ylande, growlande heavy sång till detta som håller kvar min uppmärksamhet!  :D
Plinkar på en låt...


Utloggad bollkalle

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Bribedant - Tack för tipset, ska testa direkt! :)

Plinka - Funderar på hur jag ska göra med sången, min sångstil just nu är någon blandning av 80-talsmetal och rock..vet inte om det passar in i genren.


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
80-talssång är kung  :D kör på och ladda upp en ny version. Skulle vara roligt att höra.
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa

Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
Riktigt Bra
basen kan väll någon basist lira in här säkert om det är så.

svårt att greppa upplägget utan sång..
En del Maiden över det stundtals vilket inte kan vara fel
Tony
att leva är att dö


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jäpp, riktigt trevlig lyssning. Låter som nån var inne på som Black Sabbath på thrash. :)

Återkommer gärna när sång läggs på (men tycker det händer rätt mycket harmoniskt, som på metallicas instrumentala låtar, så det funkar så här med)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad bollkalle

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Kul att höra hur alla ni uppfattar låten, vilka andra band ni hör som influenser i låten. Sabbath har jag knappt lyssnat på något, men jag har nog fått mycket influenser (inte just i denna låten bara utan i allmänhet) från Iron Maiden, Pantera, In Flames, Slayer, och all möjlig rock och metal jag lyssnar på. :)