Kontrollrummet

Hardrock Breakdown - halvfärdig metal/rock-låt

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bollkalle

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Tjena! Bollkalle heter jag här på forumet, och jag har gjort en liten metal/rock-låt (svårt att placera tycker jag) som jag gärna skulle vilja ha lite mixkritik på!

Jag har spelat in alla elgitarrer med mickad förstärkare, programmerat trummorna i ett program som heter Beatcraft, och basen har inte lagts så mycket krut på utan det är någon standard från Cubase ;)

Hur som helst, låter det bra eller dåligt? Är inte så duktig på att mixa än så feedback uppskattas!

Här har ni låten:
https://soundcloud.com/golden-metal/hardrock-breakdown-f-rsta


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul, det här känns hur tajt som helst. Bra driv. Jag lyssnar bara i laptopens högtalare och det känns som det väsentliga går fram. Upplever att det är Trummorna och gitarrer  med ett djävulskt driv. Trummorna är enligt mig bra.

Jag kan inte uttala mig om mixen som helhet då jag inte har så bra lyssning nu men som sagt det fungerar super i mina laptophögtalare. Men måste man vara gitarrnörd för att gilla drivet i gitarrer?
« Senast ändrad: 06.06.2013, 11:25:05 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Bra driv och spelat :)..Lyssnar också bara genom en dataskärmsljud....
Lite sång på det där så.. ;)

Mvh


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
iPad lyssning här jag tycker det låter hur bra som helst som Marsall sa lite sång på detta så har du en Golden-hit :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Riktigt skönt ljud! Tight spelat också och det gör sitt.
Tycker du hade fått till ett riktigt fint ljud på gitarren och en bra komprimering. Spännande att höra som färdig låt. Helt min musikstil!
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad bollkalle

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Tack så hemskt mycket för alla uppmuntrande svar!

MaxB: Tackar tackar! :D Jag börjar bli sjukt nöjd med mitt trumljud som jag har jobbat fram under en tid nu..:)
Självklart behöver man inte vara gitarrnörd för att uppskatta drivet. Det är ju en känsla man får bara!

Marsall: Tack! Sång kommer om kanske en vecka eller så, det gäller ju att det ska sitta tajt också..

Eddi: Tackar, himla kul att ni gillar detta, ska kämpa för att få sången att sitta fint nu.

Hedblom: Tack så mycket! Jo gitarrljudet känns gött, det är inspelat med hög volym på förstärkaren och micken 2-3dm ifrån.
Någon komprimering har jag faktiskt inte gjort alls! Det kanske inte behövs då med andra ord? :)

Gött att ni är så positiva och härliga!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Skönt lir och väldigt tajt. Basen lite anonym i mina monitorer. Lovar gott detta. Välkommen hit!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad bollkalle

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Tack, gött att höra!

Jag funderar på hur jag ska göra med basen, jag hade tänkt ha den lite mer i bakgrunden och bara ge lite mer botten till mixen, eftersom det är trummor, gitarr och sång som kommer vara det mest utstickande. Kanske kan EQa lite och få den lite tydligare.

Tack för välkomnandet!


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Jo förstod nästan att gitarren var uppmickad :)
Men jag håller med equality om basen. Det bästa vore ju en riktig bas som pumpar på och bygger ett saftigt driv. Om inte annat finns det många pluggar som simulerar förstärkare och det går ju att exprimentera med.
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad bollkalle

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Jo, jag själv är lite halvdan på att spela bas och jag har ingen så värst bra bas, så det känns som att det får ske i datorn. Jag får väl försöka få tag i någon cubase-plugg eller nåt. Har inte lärt mig så mycket där än!

Sen känns det också som att jag måste EQ'a en hel del för att få både basen, trummorna och gitarrerna att låta tydliga och inte dränka varandra.

Det är svårt detta!


Utloggad bollkalle

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Har lagt på sång och mixat om lite, fixat en bättre bas-plugin men basen är fortfarande ganska långt bak i mixen, tycker det blir bäst så.

Lyssna och kommentera!



Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Svänger gott. Basen är, som redan konstaterats, lite klen eller nått. Sången låter kanske lite snäll. Gitarrsoundet är skönt.

// Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad bollkalle

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Tackar tackar för kritiken. Ska tänka lite på sången. Kanske finns nåt att förbättra.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Bra tryck här! :) Tycker att sången skulle vara lite skitigare och mer "upp front" - alltså eg inte högre men kanske mer komprimerad för att inte drunkna i kompet... Tycker mig höra att det där grova finns i sångtagningen och det går säkert att locka fram! :)  Kompet blir lite långtråkigt i de partier där det inte händer så mycket - vill ha mer av tex riffet vid 2.22 för att hålla intresset uppe.
https://soundcloud.com/jockepocke-1