Kontrollrummet

Amazing ukulele

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tjipp,

Vann en ukulele i en Facebooktävling, ni vet en sån där man ska gilla och dela.  :o

Gjorde en All-Ukulele av Amazing graze. Det är sex spår totalt. Ett par där jag trummar och klappar på den. Ett par med ackord och plock. En "bas" nerpitchad och en melodi och solo.

Borde göra detta ordentligt för jag tycker det låter rätt coolt. Vad tycker ni?
« Senast ändrad: 04.03.2021, 21:03:25 by Wernborg »


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Ja - det tycker jag!

På ett par ställen behöver ukulelen intonera lite bättre, inspelningen är helt OK (mycket bättre än min) så om du hackar upp en melodyne och fräs den i stekpannan tillsammans med soloukkulelen, på medelvarm platta, så blir det där jättebra.

Vad är att göra det ordentligt? Måste du spela in allting en gång till?


Utloggad Sigmunds

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
    • Ødemark
Kul  :) Synes det låter åpent, nära og fint!
Slide'n blir litt "ploing-ploing", kanskje bedre hvis du slider litt mindre/kortere..


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Snyggt! Fin ljudbild.
Varför håller vi på och larvar oss med gitarrer, syntar, trummor och bas när allt som behövs är en ukulele!?  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Härligt Wernis..
Den 'nya' Flygmalajen är född.. :D
Gerge Formby ler nog i sin Himmel..
Nu får du ge dig på klassikern "When I'm cleaning windws"  :D
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag har väl ungefär samma inställning till Ukulele som du har till Banjo, så det är med ett tveksamt finger jag klickar på länken. Att du dessutom valt en av dom värsta låtarna jag vet får mig att tveka ännu mer. Kan två minus bli plus i detta fallet? Mitt svar är nej. Med det sagt så är det skickligt och lekfullt gjort, men ljud och låtmässigt så retar det reflexer jag vanligtvis förknippar med matförgiftning mm ;)

Detta måste vara min mest konstruktiva demokritik någonsin :D
« Senast ändrad: 04.06.2013, 11:19:02 by jonnerstone »


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Riktigt läckert  :D
Inspirerande att det bara är en ukulele på alla spåren. Känns som att jag har köpt en bas helt i onödan  :rolleyes:
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Hatar är ett starkt ord - jag kan inte precis påstå att jag gillar Ukke men det här var riktigt coolt! :)

https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Borde göra detta ordentligt för jag tycker det låter rätt coolt. Vad tycker ni?
Njae om du frågar så .... inte så bra tycker jag!
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nu vet jag vilket instrument och vilken ljudbild du kan vinna Sommarreggaefestivalen #30 med!  :lol:
Om du dessutom gör en video där barnen i bästa dubbelåttakvalite springer runt på gräsmattan och farmor samtidigt sitter och gungar i hammocken så har du en vinnarvideo!
I love this! :wub:
« Senast ändrad: 05.06.2013, 07:53:07 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ja - det tycker jag!

På ett par ställen behöver ukulelen intonera lite bättre, inspelningen är helt OK (mycket bättre än min) så om du hackar upp en melodyne och fräs den i stekpannan tillsammans med soloukkulelen, på medelvarm platta, så blir det där jättebra.

Vad är att göra det ordentligt? Måste du spela in allting en gång till?
Kul.
Ja, det var det där med intoneringen jag menade att göra bättre. Det här leksaksinstrumentet är ju inte direkt justerbart så man får kompensera lite och vara noggrann när man spelar in.

Kul  :) Synes det låter åpent, nära og fint!
Slide'n blir litt "ploing-ploing", kanskje bedre hvis du slider litt mindre/kortere..
Tack! Bra ang. sliden där. Halsen är ju jättekort så det är lätt att halka iväg och förivra sig.

Snyggt! Fin ljudbild.
Varför håller vi på och larvar oss med gitarrer, syntar, trummor och bas när allt som behövs är en ukulele!?  :)
/Asti
Tack och ja. Visst är det störtlöjligt med andra instrument.

Härligt Wernis..
Den 'nya' Flygmalajen är född.. :D
Gerge Formby ler nog i sin Himmel..
Nu får du ge dig på klassikern "When I'm cleaning windws"  :D
Haha. Ja, det borde man väl åtminstone kunna nu när en ukke finns i hushållet.

Jag har väl ungefär samma inställning till Ukulele som du har till Banjo, så det är med ett tveksamt finger jag klickar på länken. Att du dessutom valt en av dom värsta låtarna jag vet får mig att tveka ännu mer. Kan två minus bli plus i detta fallet? Mitt svar är nej. Med det sagt så är det skickligt och lekfullt gjort, men ljud och låtmässigt så retar det reflexer jag vanligtvis förknippar med matförgiftning mm ;)

Detta måste vara min mest konstruktiva demokritik någonsin :D

Hahaha. Kräkreflexer är ju åtminstone en stark reaktion. :lol:

Riktigt läckert  :D
Inspirerande att det bara är en ukulele på alla spåren. Känns som att jag har köpt en bas helt i onödan  :rolleyes:
Tack så mycket.

Hatar är ett starkt ord - jag kan inte precis påstå att jag gillar Ukke men det här var riktigt coolt! :)
Äsch, jag tycker också ukulele är ett ganska fånigt instrument, men kunde inte låta bli att göra något nu när jag ändå fick en.

Borde göra detta ordentligt för jag tycker det låter rätt coolt. Vad tycker ni?
Njae om du frågar så .... inte så bra tycker jag!
/G
Tack. Kan jag förbättra, eller är det kört?

Nu vet jag vilket instrument och vilken ljudbild du kan vinna Sommarreggaefestivalen #30 med!  :lol:
Om du dessutom gör en video där barnen i bästa dubbelåttakvalite springer runt på gräsmattan och farmor samtidigt sitter och gungar i hammocken så har du en vinnarvideo!
I love this! :wub:
Bra uppslag där. Vem vet.....
Tackar.



Måste varit ovanligt lättkommenterat med alla dessa kommentarer på något som ändå är en plojgrej. Tack!!!

Nu drar jag till Sweden Rock!!!! Tjoho!

 :)


Utloggad Henric

Fräckt! Ukulelen är precis som dragspelet ett underskattat instrument! I rätt sammanhang och rätt hanterat kan det uträtta mirakel!  B) Och för all del - glöm inte Cittran! (Ishockeyspel även kallad! )

http://sv.wikipedia.org/wiki/Citra
« Senast ändrad: 05.06.2013, 19:06:39 by Henric »
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Lite Hawaii-stuk över det hela. Tycker den låter fint som komp. Genomträngande sound. Bra i en mix tror jag.
Skoj att höra. Har för mig att George Harrison gillade ukelele?


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Hawaii-country-pling-plong.  :) Kul idé. Snyggt lir med skickliga löpningar. Saknar väl mollackordet i andra räckan från "originalet" som inte finns men jag kan tänka mig att du hade ett brett leende hela vägen när du spelade in och då behövs det ju inte. :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves