Kontrollrummet

Hedblom - New World

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
LÅTNAMN: New World
ARTIST/GRUPP: Hedblom
GENRE: Rock
LÅTLÄNGD: 3:42
KOMPOSITÖR: Hedblom
PRODUCENT: Hedblom
EV. MEDVERKANDE: Hedblom
INSPELNINGSÅR: 2013
FORMAT: mp3
Länk: www.hedblom.nu/new_world1.mp3

--------------------------------------------

Hej allihopa!

Har knåpat ihop ytterligare en låt av det lite rockigare stuket till en tänkt EP om allt går enligt planerna.
Vill helt enkelt se vad ni tycker om denna låten, arr, inspelning etc  :rolleyes:

Tack på förhand  :D

Senaste versionen: www.hedblom.nu/new_world1.mp3
« Senast ändrad: 12.06.2013, 15:05:26 by Hedblom »
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad druiden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
Tycker det är en bra låt du fått till! Jag gillar även Alltid Så på din hemsida! Kör hårt så är du snart på Ullevi.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Låten funkar men gitarrerna är för mycket eller sången för låg - vet faktiskt inte vilket det är men sången behöver höras bättre och för att travestera Eddi från tidigare idag - fundera över lite kör i refrängen. :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Det är sången som är lite låg. Ser fram emot att få höra mera :)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
En schysst låt, du sjunger bra.
Men dom första fraserna känns lite tvekande, som dom saknade lite attityd, fast det kan även vara så att den har svårt att höra
och lite 'luddig'.
När du tar i lite blir det genast bättre.
Lite Hat-kärlek till den stickiga Fuzz Gitarren, ena stunden låter den bara jobbig för att vid nästa lyssning låta skitfräck..
Den är kanske lite för torr och utanpå, backa den lite och kör den genom ett psykedeliskt delay så kommer jag i alla fall
luta över åt det 'skitfräcka' !! B)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Rätt coolt detta.Bjurte summerade mixen bra.Kan också tänka mig en liten höjning på sången.
Gitarren känns hög i början innan allt drar igång.

Mike


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Tusen tack för alla kommentarer. Verkligen utvecklande med bra kritik så att man kan utvecklas. Det är så jäkla lätt att bli "döv" när man sitter och spelar in och när man lyssnar igen dagen efter så låter det halvgalet  :D

druiden: Tusen tack! Mycket roligt att höra  :D

Jocke: Tack för kommentaren! Jag brukar lägga stämmor som standard på refrängen men har inte fått till någon lämplig ännu, men det ska helt klart läggas till  :) Jag har också höjt sången på en ny version som ligger länkad, men jag tror det handlar mycket om EQ också.

Altsax: Tack för att du kommenterade. Har höjt sången nu, i den länkade versionen.

bjurte: Tack för en utförlig kommentar. Jag håller fullständigt med dig att sången i början på versen är lite mjäkig, men tanken var att låten ska byggas upp till refrängen, så jag gillar när den är soft i början, men den ska göras om med något mer attityd och kanske lite mindre botten i rösten. 
Vilken gitarr är det du tycker är stickig? Är det den "klink"-gitarren i versen/refrängen, solot eller den som pumpar i refrängen?

Harmonica mike: Tack för kommentaren. Sången är höjd i mixen nu. Har också sänkt gitarren på solot i början  :)
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jag syftar på FUZZ guran som spelar melodi/Solo stämman i Introt
Bra spel,men väldigt högt och utanpå så att säga..(och fräsigt ;))
Men fräsigt kan vara ballt om du bäddar in det lite..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Riktigt skön låt detta... :)

Blir glad av att höra sången och den låter bra men något händer vid upptakten till refrängen efter 40... Plötsligt känns det som du kommer närmare... det låter bra både före och efter men lite olika... vet inte om det är något du rattat till eller om det är olika tagningar... Sedan i refrängen är sången lite låg igen iaf jmf med de jag nyss beskrev i upptakten... jag menar inte att det nödvändigtvis måste vara stämmor i refrängen - kör eller dubb kan säkert också ge lite extra tryck där! :) Håller med bjurte om melodi/solo/fuzz-gitarren - där finns mer att göra men jag tycker att även plock-gitarren är lite för mycket... Men nu är vi lite petiga för att vi fattar hur bra det här kan bli!  ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
bjurte: Har ändrat ljudet lite på den nu så den inte är lika vass och flyter in mer i mixen.

Jocke: Gud vad roligt! :D Efter 40 kommer andra delen av versen och det som är ändrat där är bara att jag tar i mer på sången och eventuellt viker undan lite från micken helt omedvetet för att undvika de värsta luftströmmarna. Det är samma tagning och inget som är annorlunda rattat på ljudet.

Jag har också splittat upp refrängen i två spår och panorerat den ena helt åt höger och den andra helt åt vänster och vridit lite på eq:n så de inte ligger helt på samma.
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Ännu en hit!! :) Ang den braiga refr och sång..så om du tänkt en dubbelrefr? och kör så en variant e att du svarar på din egen sång...

Guror lägre eller lite längre bak i ljudbild vers(Så din braiga sång får bättre plats!! ...Kanske en aningen högre på refr..Hängackordguran?


Mvh


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Tack Marsall  :D Jag ska fundera lite på refrängen. Standard är att lägga några stämmor, men jag får helt enkelt prova mig fram och se vad som blir bra.

Men en liten fundering till er alla. Jag fick några kommentarer igår att jag borde sänka tonart för sången? Håller ni med eller är det bra som det är? Jag är medveten om att inspelningen går att slipa på, men jag vet inte om lösningen är att sänka en tonart? Blir så kluven när jag får sådana kommentarer.
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tack Marsall  :D Jag ska fundera lite på refrängen. Standard är att lägga några stämmor, men jag får helt enkelt prova mig fram och se vad som blir bra.

Men en liten fundering till er alla. Jag fick några kommentarer igår att jag borde sänka tonart för sången? Håller ni med eller är det bra som det är? Jag är medveten om att inspelningen går att slipa på, men jag vet inte om lösningen är att sänka en tonart? Blir så kluven när jag får sådana kommentarer.
Du kan ju alltid testa att sänka tonarten - om det låter bättre så kör på det om inte så håll kvar vid din verre :)
eller helt enkelt bara bestämma dig för att denna tonart är bra ;)

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Riktigt skön låt och jag har inga problem med rösten. Fuzzgitarren däremot är lite jobbigt. Om den bara finns på refrängerna skulle jag inte uppleva det så.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Tack för alla era kommentarer. Mycket roligt att höra och motiverande så att man fortsätter  :D

Jag har gjort om inspelningen nu och tänkt på er kritik samt att det är hela låten nu på 3:42 och inte bara en vers och refräng.
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det här har förutsättningar att bli så in i h-e bra. Komposition och arr tycker jag fungerar helt lysande men vila öronen lite nu för mixen lämnar en del att önska... ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ok nu har jag haft tid att lyssna på denna hit. Jag tror att du ligger helt rätt i tonhöjd för din röst - funkar bra med lead och kör - mina problem är vänster ackegura som dels är för hög och dels är för på. Sänk volymen på den och öka reverbet så kommer det att bli en helt annan låt. Så tar vi det därifrån.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Håller med Jocke o Eddi :)

Vart bra med den dubbade sången..Men testa med det jag nämnde..Tror på det pålägget också på Refrängen
Kör hårt! B)

Mvh


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Åter igen: Tusen tack för alla kommentarer  :D

Har laddat upp en ny mix igen. Jämförde med andra liknande låtar och gitarrerna låt helt klart för högt volymmässigt. har åtgärdat det nu, gjort några nya panoreringar och ändrat några ljud.

Problemet är att jag tidigare inte brytt mig särskilt mycket om ljudet. Har alltid tänkt det som ett kört projekt att få till ett bra ljud hemma, men börjar bli mer och mer intresserad, och nu känns det som att jag inte har en aning om vad jag ska ratta på mer, så jag tar tacksamt emot alla tips och synpunkter  :)
« Senast ändrad: 06.06.2013, 16:40:05 by Hedblom »
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Visst är det en riktigt bra låt som kan bli ännu bättre. Skulle önska lite mer driv i basen, den är ganska anonym.
Ez-trummorna känns för utanpåliggande, och det blir något slaskigt diffust över hihat och baskagge. Är det grundinställningen? Prova att dra ner på rummet och dra ihop stereobilden på både det och OH.

Jag tycker det låter som att tonarten passar bra, låter inte ansträngt. Håller med föregående talare om att kompguran är för hög och på. Reagerar på det ifrån solot och framåt.

Gillar slutet, kul och överraskande.
DON'T PANIC


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag ger en rapport från laptophögtalare. Sången för låg i vers, trummor för höga där.
Nån distad gitarr lät lite för hög. Det här är en skön låtidé, som har potential.

En liten grej som kanske ingen nämnt, så jag tipsar om den lilla detaljen:
Du glider upp till höga F i "Can you hear" (bland annat vid 103 och 107). Testa om du kan sätta den tonen direkt, utan att först glida upp till den. Låter  bättre så. Alternativt kan du försöka nå den rätta tonen snabbare, det tror jag skulle vara bra. Nån som jag samarbetat med, har i mitt sångspår klippt bort första delen, då jag omedvetet glidit upp till rätt ton, så att det låter som om jag sätter den direkt.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bollkalle

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Tycker det låter finfint, trummorna låter högt och det tycker jag de ska göra. Den akustiska gitarren känns riktigt skön. Känns som om du har bra utrustning.

Har faktiskt inte så mycket negativ kritik till detta. :) Kör hårt och satsa på att få till en grym EP!


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Skön pubrockkänsla i denna  :P  Är på gång att bli riktigt bra!!

Sången låter "fel" innan första refrängen - vill du ha det intima måste den närmare. Inte helt lätt att lösa då den inte heller får låta som en helt annan låt än resten - kanske överdriva och lägga första versen i "örat" med någon lämplig doubler-effekt  :huh: (tänker högt).

Trummorna sticker ut - det bör vara svagare transienter och ett kompaktare "mindre tydligt" sound. På med (eller byt) kompressor? Gärna lite mer "loose" spel med lite studsande stock på virveln :)



Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Tack för era kommentarer  :D
Jag försöker att tänka på allt ni säger. Största lärdomen än så länge är att jag kan halvera volymen på alla gitarrerna  :rolleyes:

OBS! Jag har lagt upp en ny version i första inlägget. Blir det nån skillnad?
Har mixat om, lagt om sång och gitarrer, och ändrat några ljud.

Länk här: www.hedblom.nu/new_world1.mp3
« Senast ändrad: 12.06.2013, 15:41:12 by Hedblom »
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Se där - jäklar i min lilla låda - det här gillas - bra jobbat! :)

Egentligen är det väldigt bra och funkar utmärkt så här men jag ska hinta om några detaljer som jag upplever... det kan vara så att det låter utmärkt i annan lyssning men det hinner jag inte nu...

Efter ...sacrifice today - läckert trumfill skulle jag vilja att höger gitarr tonade ut lite snabbare för den spelar ju inte i versen sen.. Solot kommer in så snyggt! :) När höger elgitarr spelar solo så hamnar den i mitten... men fills och komp ligger till höger... vet inte riktigt om det stör mig eller inte... Tycker att reverbet på sången är lite långt ibland och att det är lite för mycket smack i bastrumman (eller om den helt enkelt ska sänkas lite...?)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja bättre men det låter lite spritt i ljudbilden - ibland med fullt ös över alla frekvenser och ibland lite tunt samtidigt som EZ dundrar på rakt i fejan. Hasse FX hade vettiga saker att säga om den.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se