Kontrollrummet

Jocke & Roffe - Det blir som det blir... med samma text men ny mix.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Har ingen plan eller vision för vad jag ska göra för musik just nu... Det blir vad det blir...  ;) Hade en känsla för vad man kunde göra av de här harmonierna men så blev det inte... Roffe kom in som en räddande ängel med snygg sång och sax! :)


Edit 13-06-23 Nu med samma text men ny mix! :)


[mp3=200,20,0,center]http://privat.infocenter.org/jocke134/musik/Det%20blir%20som%20det%20blir%20en%20g%C3%A5ng%20till.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 26.06.2013, 13:32:30 by Jocke »
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Svängigt. Louise Hoffsten kommer in vid 30 och börjar sjunga tror jag.  :D
Snyggt gurasolosound. Lite utanför/ovanpå i mixen dock. Räcker nog att skära i botten och sänka volymen lite tror jag.

Nice!!!


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tack Wernis! :) Det är över 10 år sedan jag bodde i Linköping så Louise kommer nog inte ihåg mig!  :lol: Ja, jag har inte editerat solot alls och funderar på att spela om ifall det blir en fortsättning - tack för tyck! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Yeah lets boogie, man!
Soft lir! En del sköna grejer man känner som oktavriffet där...  B)
Go man go! Do your solo!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Låter fint! Om det ska behållas instrumentalt kunde t.ex lite orgelsolo funka...?
Om du behöver jazzig sång tycker jag du ska be KR:s egen "Svante" - Roffe!
Ang gitarrsolot instämmer jag i Wernborgs kommentar!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Yeah lets boogie, man!
Soft lir! En del sköna grejer man känner som oktavriffet där...  B)
Go man go! Do your solo!

Tack Max! :) Ska nog fundera lite på hur jag ska jobba med det som ligger emellan riffen... rop o svar liksom... ;-)


Låter fint! Om det ska behållas instrumentalt kunde t.ex lite orgelsolo funka...?
Om du behöver jazzig sång tycker jag du ska be KR:s egen "Svante" - Roffe!
Ang gitarrsolot instämmer jag i Wernborgs kommentar!
/Asti

Tack! :) Jag vet faktiskt inte riktigt vad det ska bli av det... men som av en händelse stämde jag om gitarren och la den i Gm och Eb... "Roffe!"  :lol: Ska skruva till och/eller spela om solot när den börjar få en framtid! ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Virveln låter skit,resten bra... :P :D
Närå den funkar men blir lite enerverande i längden, lite mer variationer på trummisen kanske ??.. ;)
Solot lite högt, utanpå ja och lite för mycket kompressor smällande oxo..
Annars intressant att lyssna på och skön harmoni!!
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Låter bra - nåt mer måste hända - typ sång.
Hör en del dist (digitaldist tror jag), och som W skrev mixa in sologuran i ljudet så bli´re bra :)
 
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Virveln låter skit,resten bra... :P :D
Närå den funkar men blir lite enerverande i längden, lite mer variationer på trummisen kanske ??.. ;)
Solot lite högt, utanpå ja och lite för mycket kompressor smällande oxo..
Annars intressant att lyssna på och skön harmoni!!


Haha... har i ärlighetens namn inte lagt så mycket tid på "att trumma"... la en rak takt och jammade med och la till lite cymbaler och markeringar för att få till groovet men har inte heller mixat utan bara snodde ihop det här medans det regnade i eftermiddag... Ja, jag gillar också harmonierna... vi får se hur (och när) fortsättningen blir! Tack för tyck! :)



Låter bra - nåt mer måste hända - typ sång.
Hör en del dist (digitaldist tror jag), och som W skrev mixa in sologuran i ljudet så bli´re bra :)
 
/G

Tack Guran! :) Ja, man ska nog se det som ett backingtrack och fundera vidare på vad man kan/vill göra med det!^^ Ja, om sologurkan ska vara kvar så måste den limmas in i helheten...^^

Det här med digitaldist är jag lite skum på... Jag har någon gång haft otroligt svårt att hitta var det klipper trots att jag gödslat med limiters... men, vi hade någon låt här i vintras där några hörde tydlig dist medan det lät bra för andra... Jag undrar om inte olika ljudkort ligger lite olika i nivå på något sätt... egentligen borde full utstyrning vara full utstyrning digitalt och inget annat... Här är jag helt övertygad om att det inte klippt på någon kanal eller mastern... ska stoppa in några limiters till och följa upp det här så kanske det går att få kläm på vad det handlar om... Tack för att du gjorde mig uppmärksam på det! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Bra grund för en skrikig rock- /soulröst och varför inte Hoffsten.  Kul att du har bott i Lkpg. På med sång nu!  :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Jag har svårt för att bilda mig uppfattning
Sitter hela tiden och tänker "Nu börjar sången, Nu börjar sången, Nu börjar sången" nu tog låten slut :(

Den här kan bli jättebra, den kan bli medel, just nu hänger allt på sången. Mer liv i solot och lite mer instrument här och där, typ i början eller slutet på varje refräng, så spelar sången mindre roll.

En mycket bra grundkryddad soppa. Ska bli spännande och se om du gör lök, kyckling, lax, kött eller potatis-soppa av det här :)
(jag gillar soppa! Får vi pannkakor till?)



Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Bra där Jocke!!Nice låtgrund att stå på tycker jag...Går ju om man vill stegra upp den i slutet med mera ettriga nya instrument? och det som vi alla väntar med spänning på..Sången :) Kan bli en Hit!...Om inte L.Hoffsten kan?..Kan jag ringa N.Cave och höra.. :)  :)

MVH



Utloggad Sigmunds

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
    • Ødemark
Det bör jo absolutt bli noe av dette. Lydbildet sier jeg ikke noe om da du nok har koll på hva som må snyggas til. Låten kunne ha vært tema til en halvdårlig deckare fra 70-tallet  :) Mener da dette positivt!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Svängigt Jocke!

Hade jag haft tid så hade du fått låna pipan å röka lite  :lol: Skämtåsido,riktigt svängigt som sagt.Fett hammondsolo å en rockpipa på detta - voilá!

Mike


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Fick själv lyssna igen för att komma ihåg vad jag gjort...  :wacko: Roligt med uppskattning - tack - och jag är glad för respons och synpunkter. För några år sedan kunde jag hålla på i dagar och veckor för att komma så här långt och det är ju en stor bekräftelse att det bara behövdes ett åskväder nu...  ;) Mixade så klart i lurar för att inte störas av mullret!  :rolleyes:

Bra grund för en skrikig rock- /soulröst och varför inte Hoffsten.  Kul att du har bott i Lkpg. På med sång nu!  :D

Linköping är väldigt trevligt för att vara stad...  ;) Ja, visst krävs det en lead på detta - får gnola lite och se vad jag kan komma på! :)


Jag har svårt för att bilda mig uppfattning
Sitter hela tiden och tänker "Nu börjar sången, Nu börjar sången, Nu börjar sången" nu tog låten slut :(

Ja, det behövs nog ett lite mer genomarbetat arrangemang och en förlängning... men jag är mest nyfiken på hur sången du väntar på låter!  ;)


Bra där Jocke!!Nice låtgrund att stå på tycker jag...Går ju om man vill stegra upp den i slutet med mera ettriga nya instrument? och det som vi alla väntar med spänning på..Sången :) Kan bli en Hit!...Om inte L.Hoffsten kan?..Kan jag ringa N.Cave och höra.. :)  :)

MVH



Ja, Nick kanske är lättare att övertyga... han har ju så nära hit så han kunde titta in när han ändå har vägarna förbi...  :P Visst - här finns en hel del att jobba med - funderar på instrumentering och groove också... En annan är ju inte Basshunter som slänger ihop en hit på ett par timmar... Kanske är det inte heller målet?^^


Det bör jo absolutt bli noe av dette. Lydbildet sier jeg ikke noe om da du nok har koll på hva som må snyggas til. Låten kunne ha vært tema til en halvdårlig deckare fra 70-tallet  :) Mener da dette positivt!

Jaha... då är det bara att börja göra film också...  :lol: Gillar verkligen Barettas theme - särskilt instrumentalversionen av Dave Grusin! :) Får ringa Persbrandt och Sundvall också... börjar bli en lång telefonlista nu!  :rolleyes:


Svängigt Jocke!

Hade jag haft tid så hade du fått låna pipan å röka lite  :lol: Skämtåsido,riktigt svängigt som sagt.Fett hammondsolo å en rockpipa på detta - voilá!

Mike

Tack Mike... det brukar inte gå så fort för mig så det kan tänkas att den blir liggande ett tag medan jag gnolar på melodin - hur har du det till hösten... hösten 2017?  :rolleyes: ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com


gott grove snyggt lirat,
riktigt intressant gitarrsolo i den positiva bemärkelsen.
Lite väl glatt... inte halkigt... på reffen ..tror jag det är..

Sång eller

Tony
att leva är att dö


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag fick Wetherreport i tankarna (hette dom så) i alla fall lite jazzigt lite souligt och det händer en hel del. Spontant kände jag ibland att din komp släpar på tredje och fjärde tillslaget inte alltid men emellanåt - kanske hör jag fel. Solot lite högt volymmässigt som sagt och kanske det kunde bli lite mer spännande?
Som helhet bra - jobba på :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil

gott grove snyggt lirat,
riktigt intressant gitarrsolo i den positiva bemärkelsen.
Lite väl glatt... inte halkigt... på reffen ..tror jag det är..

Sång eller

Tony

Tack Tony! :) Ja, det kommer nog mera... Du och flera andra gillar solot så jag kanske skulle ta och redigera ihop det lite snyggt... var på väg att ta om men dagen räckte inte...^^

Jag fick Wetherreport i tankarna (hette dom så) i alla fall lite jazzigt lite souligt och det händer en hel del. Spontant kände jag ibland att din komp släpar på tredje och fjärde tillslaget inte alltid men emellanåt - kanske hör jag fel. Solot lite högt volymmässigt som sagt och kanske det kunde bli lite mer spännande?
Som helhet bra - jobba på :D

Tack Eddi! :) Ja, det är i stort sett helt oredigerat så de missar som finns får spelas om eller redigeras när tiden är mogen! ;) Tack för att du gör mig uppmärksam på det! :) Med sådana här väderleksrapporter kommer det nog att bli mer spelat än jag tänkt mig i sommar... ja, fram monsunen då - den brukar ju komma till semestern!  :P


Första versionen var mest jam och gud va kul det vara att lira lite igen efter att ha målat fönster ett par veckor...  :rolleyes: Har tagit om lite gitarrer och lagt om en del ackord, tajtat till det lite och ändrat lite i harmonierna och arrangemanget... Största förändringen är väl att jag förlängt det "jazziga" partiet och nu blir det så tydligt hur långtråkigt det blir om där inte händer något mer... "Gnolar vidare..."  ;)

[mp3=200,20,0,center]http://privat.infocenter.org/jocke134/musik/Jocke%20-%20Det%20blir%20som%20det%20blir-2.mp3[/mp3]
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Skönt gung och bra spelat! Bra ljud på gitarren också!
Jag tycker du stundvis ska röja på med åttondelar på gitarren för att variera och bygga upp ett skönt driv  :)
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Skönt gung och bra spelat! Bra ljud på gitarren också!
Jag tycker du stundvis ska röja på med åttondelar på gitarren för att variera och bygga upp ett skönt driv  :)

Tack! Har mecklat lite men har inget klart att dela med mig av... Jag börjar liksom alltid i fel ände och har bästa fall en låt innan jag tröttnar...  :rolleyes:  :lol: Ska prova ditt förslag! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Crasharna behöver inte komma in hela tiden. Förstår att det är lite repeat här, men bör väl fixas omgående, ja kanske t.om innan...
Mollpartiet, som inte är boogie, gillar jag,  harmiserna helt i min smak, fast trummorna måste hänga med synkoperna bättre. Det blir lite segt just nu. Mera spänst eftersökes mao.
Blir nog bra det här med lite sång också.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
ja det tuffar på ganska snällt, ingen gitarrtuffing sticker ut hakan o överraskar.
Typiskt trummisar där på slutat... racka-da-damm
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Crasharna behöver inte komma in hela tiden. Förstår att det är lite repeat här, men bör väl fixas omgående, ja kanske t.om innan...
Mollpartiet, som inte är boogie, gillar jag,  harmiserna helt i min smak, fast trummorna måste hänga med synkoperna bättre. Det blir lite segt just nu. Mera spänst eftersökes mao.
Blir nog bra det här med lite sång också.

Tack för lyssning och tips! :) Jag förlängde partierna tidigare för att få tid/plats att jobba med en lead och det blir lite långdraget att lyssna på ett tomt "backingtrack" - det håller jag med om! ;-) Får tajta till det och variera mer när det kommer på en lead.


ja det tuffar på ganska snällt, ingen gitarrtuffing sticker ut hakan o överraskar.
Typiskt trummisar där på slutat... racka-da-damm

Ja, sådana där är de - de där trummisarna!^^ Vi får väl se vad som händer... jammade bara en stund kring harmonierna och det är kanske inte helt omöjligt att tom jag blir överraskad av vad som kommer!  :rolleyes:  :P
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Schysst övergång där till septimaackorden. Ska inte sologuran ha ett "elakare" ljud? Sång nån gång?  :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Schysst övergång där till septimaackorden. Ska inte sologuran ha ett "elakare" ljud? Sång nån gång?  :D

Tack! :) Tålamod - min vän - tålamod! Jag firade Danmarks nationaldag i går och idag... ja, det har ju också varit en dag av firande... ;-) Septima är 7:an va...?^^ Jo, som det låter nu ska det nog vara ett lite elakare solo... men som jag skrev i början av tråden så trodde jag att jag ramlat ner i jazz-träsket och höll igen lite... Sång? Ja, det behövs... funderar och gnolar! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Låter riktigt bra om det här, bra tydlighet och tryck. Tajt.

Men det låter inte som en instrumentallåt utan som ett backingtrack där man har tryckt mute på sångspåren!

Jag skulle nog ha editerad om den lite, färre refrängsvängar innan gitarsolot, och lagt dem efter solot istället.
DON'T PANIC


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Låter riktigt bra om det här, bra tydlighet och tryck. Tajt.

Men det låter inte som en instrumentallåt utan som ett backingtrack där man har tryckt mute på sångspåren!

Jag skulle nog ha editerad om den lite, färre refrängsvängar innan gitarsolot, och lagt dem efter solot istället.


Tack! :) Blir så glad av att det låter tydligt och tajt redan - ärligt talat har jag inte lagt så mycket tid på detta... med mycket regn i sommar ska det nog ordna sig! ;-) Nä, precis - det behövs en lead och det måste jag fnula på och sedan anpassa arret! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
In stiger Roffe med sina sköna saxar och sång och plötsligt känner jag att det börjar lira! :)

[mp3=200,20,0,center]http://privat.infocenter.org/jocke134/musik/Jocke-det%20som%20blir%20130610-1830%20%28HEL%20L%C3%85T%20M%20S%C3%85NG%29.mp3[/mp3]

Kom gärna med synpunkter - jag har inte jobbat mer med grunden men kommer att kika på alla tips under regniga dagar i sommar! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Girly

Skönt sväng...man kan liksom inte låta bli att gunga med  B)
Lite textjobb bara så blir det topp!  :)
/Girly
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Börjar bli riktigt bra, men det var något konstigt med texten  ;)
Skulle ta i lite mer på sången också när ni spelar in riktiga texten, kanske inte volym men attityd. lyssnar med iphonen nu så det är väl inte bästa ljudkällan heller. Det tror jag skulle bli bra  :)
« Senast ändrad: 11.06.2013, 11:42:57 by Hedblom »
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Skönt sväng...man kan liksom inte låta bli att gunga med  B)
Lite textjobb bara så blir det topp!  :)
/Girly

Tack! :) Blir glad för att det är medryckande redan - vi har ärligt talat inte lagt så mycket tid på det här ännu - det kanske är det som gör det?  ;)

Börjar bli riktigt bra, men det var något konstigt med texten  ;)
Skulle ta i lite mer på sången också när ni spelar in riktiga texten, kanske inte volym men attityd. lyssnar med iphonen nu så det är väl inte bästa ljudkällan heller. Det tror jag skulle bli bra  :)


Kul att du gillar - tack! :) Texten ja - den blev som den blev - den med!  :lol: Vi får se om inte några dagar i hängmattan hjälper till att räta ut frågetecknen?  B)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Trevligt och inte alls illa. Kan tycka mixen sitter illa på en snabblyssning, nog verbmässigt mellan saxen och resten (?) eller nåt annat. Men du kanske inte vill ha live-feeling :)

Sången ska nog inte vara så nära heller (?), kan jag tycka.

Annars en trevlig låt.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Trevligt och inte alls illa. Kan tycka mixen sitter illa på en snabblyssning, nog verbmässigt mellan saxen och resten (?) eller nåt annat. Men du kanske inte vill ha live-feeling :)

Sången ska nog inte vara så nära heller (?), kan jag tycka.

Annars en trevlig låt.

Tack för lyssning! :) Så här långt kom den alltså på varsin eftermiddag... tycker nog vi kan vara nöjda så långt!  ;) Nu hoppas jag på mycket regn i sommar så jag hinner mixa klart!  :rolleyes:  :lol: Så, det kommer fler versioner där vi verkligen kan ha glädje av era öron! :) Ha det så skönt i regnet så länge!  :rolleyes:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Urskön kvällslåt. Sögs in i den djupare och djupare allt eftersom.

Finns själ och hantverk nedlagt. Glad att få lyssna till den.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Urskön kvällslåt. Sögs in i den djupare och djupare allt eftersom.

Finns själ och hantverk nedlagt. Glad att få lyssna till den.

Va roligt att du gillat den - tack! :) Hoppas vi kan behålla den goa känslan när vi mixar på allvar! ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1