Kontrollrummet

Håller på med lite pop på svenska fast inte ens halvfärdigt bara en idé

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad druiden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
Håller på med en ny låt i musikstilen jag tycker mest om svensk indiepop!


Inspelningstekniskt är det en katastrof, falksång är det gott om men är idén god att jobba vidare på?

Text

Citera
Det enda du behöver göra nu är att erkänna alla dina fel
men du har aldrig fel nej det är bara ja som alltid gör en scen.

Jag minns en kväll i Malmö det var folk precis över allt och jag bad dig hålla hårt i min hand men du försvann i en annan famn
 
Du mötte Adam och han fråga dig om du ville följa med

på en klubb nånstans men jag passar aldrig, nej jag passade aldrig in nånstans


Så jag blundar hårt och jag tar mitt hjärta, mitt smärtande hjärta och vandrar långsamt hem till den gamla stationen som ju alltid varit min enda vän

Ref:

Jag kan inte säga nej, och jagkan inte säga stopp och jag kan inte förstååå varför det fortfarande är vi två.


« Senast ändrad: 03.06.2013, 18:50:24 by druiden »


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Absolut!

Den kan bli nått. Är detta "Kent"?
Det låter som nått som är väldigt poppis bland ungdomarna
(jag är en gammal gubbe som lyssnar på blues och jazz)

Börja med att lyfta fram sången, skit i om det är lite småfalskt, jag vill höra texten.
Klipp gärna in texten här.

Steg två är att ballansera upp instrumenten.
Sen kan vi börja med finliret - fast jag måste lyssna igen när steg ett och två är klara.
Att bli nästa Kent kanske är Ok  ;)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är för mycket reverb på sången. Upp med volymen på sången och bort med en del reverb. Sen ny lyssning.
« Senast ändrad: 01.06.2013, 12:55:39 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad druiden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
Har uppdaterat inlägget och lagt till en sån spelknapp som du MaxB. Enda reverben nu är den av rummet. Spelade mest in sångne för att jag inte skulle glömma melodin.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Upp med texten i tråden! Behöver mer volym på sången men den var alltså bara för att du ska komma ihåg melodin, oki!
Bra grund att arbeta vidare med. Vad använder du till trummor?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det är ju så här en riktig demo ska låta... ja, så man inte fastnar i att skruva till alla sounden istället för att göra musik!  :rolleyes: Tycker kompositionen är väl värd att jobba vidare på! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube

Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jocke har såklart helt rätt! Igen  :D

Men usch då... jag gillar ju att bli ifrågasatt så jag får diskutera... shit! :(

 :lol:

https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Skön trudelutt blir säkert bra den här :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se



Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ja du har en del bra ideer i huvudet du.. ;)

Mixen var inge vidare svårt att uppfatta dom olika instrumenten ordentligt.
Som sagt i tidigare låtupplägg av dig, var lite nogrannare med att stämma dina instrument, lyssningen blir så mycket mer givande
med ett stämt 'strängaspel' ;)
Men visst hör man en bra låt och spelglädje, Kör hårt....
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag håller med boysen,skön truddelutt i ett raskt tempo.
Mera verser och kör så det ryker tycker jag.Lite mer jobb på mixen också så blir det perfa.

Mike


Utloggad druiden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
Tack gubbar! Bjrurte, alltså jag dubbelkollade och stämte guran innan jag spelade in slingan, fattar inte varför det blir falskt, den är nyligen inlämnad för att kolla intonering osånt :S


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tack gubbar! Bjrurte, alltså jag dubbelkollade och stämte guran innan jag spelade in slingan, fattar inte varför det blir falskt, den är nyligen inlämnad för att kolla intonering osånt :S

Det finns många lärdomar här... vi uppfattar saker olika (inte bara virvel-sound, bjurte...  :rolleyes: ) Jag uppfattar det som en vibrato-effekt som varierar tonhöjden och om det kan uppfattas som "surt" får man försöka "gömma den" i lite dubb och reverb kanske... eller skruva ner den en aning?

Stämma kan man hålla på med...  :rolleyes: Kolla gärna stämningen när du spelat en stund...^^ Vissa instrument påverkas lätt av enkla saker som av kroppsvärmen när man spelar på den eller av att solen lyser in medan andra fortfarande är hyggligt rätt stämda efter några år på vinden... ;) Sen spelar det mycket stor roll hur man lägger på strängarna... men jag uppfattar soundet, som sagt, som en vibrato-effekt... Jobba på - du gör bra grejer! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1



Utloggad druiden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
Har nu även gjort en refräng som kommer in vid 90, jag vet inte om refrängen funkar eller inte och framförallt måste det vara ett break eller något innan den kommer tror jag, låter lite konstigt nu.. eller funkar det?



Utloggad Girly

Med det introt väntade jag bara på att Robert Smith skulle ta ton  :)
Extremt likt The Cure.
/Girly
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad druiden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 82
    • Visa profil

Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Nya versionen låter bättre  :)

Jag tycker det är något som låter lite stelt med gitarren. Svårt att sätta fingret på men du har inte provat något annat ljud, mer dist, delay etc? Sedan tycker man helt enkelt olika. Majoriteten kanske gillar det neutrala soundet  :)

Jag spelar själv in mycket gitarr och det är ett jäkelskap att få till med stämningar och ljud.
Igår skulle jag spela in en låt men gav upp för gitarren blev aldrig bra.

För övrigt är det en låt som passar fint in att spelas på P3.

Kämpa på!
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Japp back to the 80s :)
Schysst låt. men sången låter lite för burkig/instängd för min smak.
Kan man även få guran att klinga lite mera?

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!



Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Just det. Jag håller med Gurano om att sången låter lite instängd. Kanske räcker att eq:a om lite?
Jag tyckte inte refrängen höll samma nivå som resten av låten. Det lät lite som att du inte hade helt koll på melodin i refrängen?
« Senast ändrad: 04.06.2013, 11:55:28 by Hedblom »
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad druiden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
Det hade jag inte blev stressigt, ska jag komma på en ny melodi eller funkar melodin om den sjungs rätt?


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Lyssnade igenom refrängen tre gånger till nu  :)
Om du gör om tagningen på refrängen tror jag att det fungerar. Kanske lägga på en till gitarr eller stämmor/kör så att det byggs upp och blir lite "maffigare" till refrängen?
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad druiden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
Okej fuck it gjorde ny refräng nu vet inte om detta var vad jag egentligen tänkt mig vet inte om det förstår den "glada" känslan i låten? Vad säger ni?



Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tycker nog att det här inte är så dumt... allt låter högre och är lite tajtare iofs... Låten stannar liksom upp i övergångarna trots att det inte är något riktigt break... du kanske ska bestämma dig...? En annan sak är vilken dialekt du ska sjunga på - kräver också sitt beslut!^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad druiden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
Jag vet ledsen Jocke är inte så bra på det här riktig rookie är dessutom sjukt osäker på det jag gör därför jag lägger upp så mycket nya versioner här.. kul med någon som lyssnar. Flickvännen är lagom trött.... Iaf jag roddade till det nu blev det sjukt mycket coolare.

Vad menar du med bryter av, är det något fill som är fel låter det konstigt?


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag tycker det ska vara pukslag precis före trumvirveln i början tex. Sedan händer det igen... Tror att du ska ha "Full stop" vid 95 men låten måste vara längre om det ska funka... Tycker det är gott tryck i trummorna men allt annat måste tajtas till för att de inte ska ta över helt. Som sagt - go låt med med förutsättningar att bli riktigt bra - jobba på! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Inspelningstekniskt är det en katastrof, falksång är det gott om men är idén god att jobba vidare på?
Eftersom du frågar så, nej det håller inte.Texten kan du använda, men till något mer musikaliskt intressant. Indipop, den genren måste vara hopplös att göra sig hörd i. Finns ju hur mycket bra sånt som helst. Sätt lite eget stuk på det hela.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist