Kontrollrummet

Eddi - Bad Boys & Mad Girls ft. OLA

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
ja nu låter det hårdrock.
undrar om det finns en lite tyngre metalfarbror som väntar i skuggorna  ;)

bra jobbat

mvh Ola
Stort tack för att du ville vara med och Hårdrockisera detta alster Ola  :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Haha... det är ju rätt kul hur det går att "skruva" till det... ;-D Det funkar ju bra att använda Olas riff lite här och var tydligen... vad det månde bliva av detta kan bara du styra över men det slog mig att OM du ska använda det så mycket kanske du skulle överväga att tona ner ditt egna eller helt ta bort det... (Gör en irländsk folkrock-låt av det!) Men en kul grej vore om Olas riff fortsatte ner en oktav till... vet inte och det går att pitcha eller ifall det måste spelas om... (Sitter på för dålig lyssning för att analysera mer just nu...)
Jag har hört det ryktas om att det kommer en version som är mer hårdrock än vad jag kan klara av inom kort :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det piggade upp med ett solo!  :)

Skiter faktiskt i vad det är för musikstil - kan ju höra hårdrock i Bach för den delen... Tycker det här blir skitbra!  B)
Jaa de va lite Thin Lizzy gura tycker den dör lite på bryggan och versen starkare än refräng men vad jag förstår så e det kanske bara halv klart bra Eddie och alla inblandade.Skulle kanske bygga upp låten lite annorlunda .Kör hårt perowitch
Tack för tyck Perre :D Håller med den dör på bryggan och på mina försök till riff - hårdrock är nog inte min grej riktigt :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Haha... det är ju rätt kul hur det går att "skruva" till det... ;-D Det funkar ju bra att använda Olas riff lite här och var tydligen... vad det månde bliva av detta kan bara du styra över men det slog mig att OM du ska använda det så mycket kanske du skulle överväga att tona ner ditt egna eller helt ta bort det... (Gör en irländsk folkrock-låt av det!) Men en kul grej vore om Olas riff fortsatte ner en oktav till... vet inte och det går att pitcha eller ifall det måste spelas om... (Sitter på för dålig lyssning för att analysera mer just nu...)
Jag har hört det ryktas om att det kommer en version som är mer hårdrock än vad jag kan klara av inom kort :D

Haha... underbart! :) Egentligen är det rätt märkligt hur i grunden samma melodi, harmoni och rytm kan klassifiseras till så vitt skilda musikstilar...^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Schysst drag och läckert gitarrspel, snyggt! men mixen behöver jobbas på , trummorna väldigt anonyma, låten känns lite väl röjig kan jag tycka . Instrumentalstycket är grymt!  :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Haha... det är ju rätt kul hur det går att "skruva" till det... ;-D Det funkar ju bra att använda Olas riff lite här och var tydligen... vad det månde bliva av detta kan bara du styra över men det slog mig att OM du ska använda det så mycket kanske du skulle överväga att tona ner ditt egna eller helt ta bort det... (Gör en irländsk folkrock-låt av det!) Men en kul grej vore om Olas riff fortsatte ner en oktav till... vet inte och det går att pitcha eller ifall det måste spelas om... (Sitter på för dålig lyssning för att analysera mer just nu...)
Jag har hört det ryktas om att det kommer en version som är mer hårdrock än vad jag kan klara av inom kort :D

Haha... underbart! :) Egentligen är det rätt märkligt hur i grunden samma melodi, harmoni och rytm kan klassifiseras till så vitt skilda musikstilar...^^
Ja det var ju egentligen den idé min tanke utgick ifrån att oavsett vad det är för musik så kan man lira den på ett instrument i det här fallet piano eftersom harmonierna är desamma även på den mest metalliga gitarren.
Om jag skulle lira Smoke on the water på piano skulle ju alla höra vad det var och i sitt eget huvud fylla i de där häftiga gitarrerna, basen och sången själva. Nu vände jag på det - Olas lir och hans version har ju gjort denna till en lite annorlunda dimension än vad jag förespeglade mig från början - för så där grymt skulle jag aldrig kunna få till den. Som sagt kul med variation.

Schysst drag och läckert gitarrspel, snyggt! men mixen behöver jobbas på , trummorna väldigt anonyma, låten känns lite väl röjig kan jag tycka . Instrumentalstycket är grymt!  :)
Nu tror jag att du skrev detta innan Olas version kom ut - men du har som konsument alltid 14 dagars ångerrätt :D

Tror nu att jag fixar till bryggorna bara och bryr mig inte om att skriva vers 3 o 4 det är ändå bara Wernis som hör dom tror jag :) sen får den vara klar för min del.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det är ett jäkla bra röj - håll inte på tills det blir tråkigt bara - har själv lite lätt för det...^^ Tycker det är lättare att uppfatta sången mot slutet - tänkte i början att den gott kunde ligga längre fram. Det finns ett gitarrparti i början som inte heller skulle må dåligt av att höras bättre.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jepp då är detta projekt klart för min del. Det handlade om att utifrån ett relativt simpelt pianostycke göra en Hårdrockslåt inte metall som ju många varit inne på. Många har haft synpunkter på utformandet och det har varit skitkul rent ut sagt. Sedan kom Ola in med sitt solospel och satte prägel på hela låten. Hans solo har jag sedan (MISS)brukat i slutversionerna på en massa sätt. Att Ola sedan gjorde en helt egen grej var ännu skojigare han version ligger längst ner i första posten som en egen låt. Alla utvecklingsteg på denna låt tänkte jag får ligga kvar som inspiration eller avskräckan för framtida experiment i samma anda.

Jocke ska ha en extra stjärna för inspiration liksom givetvis Ola thnx man.

Edit: Äsch man ska inte hörlursmixa speciellt inte med en hörselnedsättning <_< jag hör i högtalarna att en gura till vänster ligger alldeles för mycket på. Ny slutmix kommer
Edit2: Så nu får denna dänga vara klar.
« Senast ändrad: 08.12.2011, 16:41:03 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Åh, tack - guldstjärna? :)

Klart vi ska inspirera varann - det behöver jag också ibland och säkert alla andra med ... Inte var gång man sätter sig med instrumenten som det rasslar ut låtar precis...^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Åh, tack - guldstjärna? :)

Klart vi ska inspirera varann - det behöver jag också ibland och säkert alla andra med ... Inte var gång man sätter sig med instrumenten som det rasslar ut låtar precis...^^
Oj missat att svar -men visst är det guldstjärna till er av allra ädlaste valör. Satt och läste alla kommentarerna och lyssnade på alla steg fram emot slutversin - riktigt kul projekt så här i hänseende nu väntar jag på att Perra ska visa hur en dansbandslåt blir till på samma metodik :lol: Eller någon annan känn dej inte utpekad Perra.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Tack för denna tråd, Eddi. Mycket inspirerande att kunna följa de olika stegen.
www.alatarmusic.com


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kul, tack :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Bra idé att redovisa låtens framskridande på det här sättet!
Om jag ska vara lite kritisk så:
- trummorna är alldeles för tunna och anonyma
- basen är för diffus och "grumlig"
- sången låter inte som riktigt i samma rum som övrigt, lite "burkljud" på reverbet
- mixen känns "grötig". Kanske lite separation av instrumenten i stereoperspektivet skulle hjälpa...?
Ursäkta om jag låter väldigt negativ, men jag tycker mer om dina "sedvanliga" låtar med överraskande
harmoniföljder och spännande arr.
Texten är fräck och gitarriffet snyggt!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bra idé att redovisa låtens framskridande på det här sättet!
Om jag ska vara lite kritisk så:
- trummorna är alldeles för tunna och anonyma
- basen är för diffus och "grumlig"
- sången låter inte som riktigt i samma rum som övrigt, lite "burkljud" på reverbet
- mixen känns "grötig". Kanske lite separation av instrumenten i stereoperspektivet skulle hjälpa...?
Ursäkta om jag låter väldigt negativ, men jag tycker mer om dina "sedvanliga" låtar med överraskande
harmoniföljder och spännande arr.
Texten är fräck och gitarriffet snyggt!
/Asti
Oj ett omdöme - kul :D Tråden dog när allt var "klart" de som kommenterade hade hört låten hundratals gånger redan i framskridande versioner. Men som du säger det är inte min bag och utan Olas gura hade det blivit en danslåt. Så jag ändrar inget mer på denna.
Men det var ett kul projekt. :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Bra idé att redovisa låtens framskridande på det här sättet!
Om jag ska vara lite kritisk så:
- trummorna är alldeles för tunna och anonyma
- basen är för diffus och "grumlig"
- sången låter inte som riktigt i samma rum som övrigt, lite "burkljud" på reverbet
- mixen känns "grötig". Kanske lite separation av instrumenten i stereoperspektivet skulle hjälpa...?
Ursäkta om jag låter väldigt negativ, men jag tycker mer om dina "sedvanliga" låtar med överraskande
harmoniföljder och spännande arr.
Texten är fräck och gitarriffet snyggt!
/Asti
Oj ett omdöme - kul :D Tråden dog när allt var "klart" de som kommenterade hade hört låten hundratals gånger redan i framskridande versioner. Men som du säger det är inte min bag och utan Olas gura hade det blivit en danslåt. Så jag ändrar inget mer på denna.
Men det var ett kul projekt. :D
Nej, jag är väl lite sen med min kommentar, så jag förstår om du inte vill ändra.
Jag insåg för min del att jag inte är någon hårdrocksångare när Ola och jag gjorde "Nothing more"!  :rolleyes:
Det visste jag ju iofs redan tidigare, men tycker också det var ett väldigt kul projekt!
Man måste töja på gränserna ibland och testa nya områden! Det är väl så man utvecklas...
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Fantastisk bra jobbat Eddi. Kul upplägg, steg för steg. Bra låt och skönt lir av Ola. Du har fått många intresserade av din "skapelse", kul!  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)