Forum > Demolåtar
Hmike,Carina,Kristin - Fågeln
Harmonica mike:
Mera kommentarer på denna lilla "Fågel",nice boys :wub:
Per:
Tack Per.Ja jag tänkte till lite då jag var och fortfarande är i rätt mood för texter i mollstuk.Ackorden är inga konstigheter,jag hittade melodin på munspel å gura - rätt förutsägbart så jag satsade krutet på text/sång.
G,D,C Reff: Em,Bm7,Am7 och ett B7/D på dubbleringen.Ingen vits att skifta tonart eller jazza till det på en sådan här låt.
Cello,du menar istf "swosch synthen" ? Jag tycker swoschet fryser kallt på något sätt,och sitter gjutet i låten.Man kan ju tänka sig något som går ovanpå den,typ det korta ackeliret jag testade efter första sångrakan - fast på elgura då och lirat med ohygglig känsla.
Samma tanke mot en cello,funkar förmodligen lika bra.Vi får se hur jag arrar upp det här då det är dags.Måste kontraktera en gitarrist först samt dra upp nåra firrar.Jag valde Gustav som tonart och Em är ju det naturliga mollet.
Jag hamnar lite högt i sången och måste skifta teknik för att nå upp och då kommer min bluesiga pipa på köpet..Sen digitaldistar det lite men det fixar sig.
Roffe:
Tack Roffe.
Staffan:
Thanx man.Ja jag funderade på hur arret skulle gå i denna.Piano/hammond/bas/trummor etc..Valde swoschsynthen och piano/elpiano pannat.
Trummorna är en loop som jag snabbt spikade ihop,ez-indie matar baskaggen snyggt.Går ju givet att bygga ut men frågan om man skall ha några fills i denna..På sångversen skulle det kunna passera med enbart bastrumman,sedan virvelknacket/baskaggen på reff/swoschsynth.Den ljusa rösten,ja jag brukar kalla den för mesrösten :) Inget tryck med passar fint som känsloförmedlare,och som gjutet i denna låt.Sedan när jag går upp på reffen så blir det rätt högt och jag trycker på med diafragman - då spricker det lite.
Fixar sångnivåerna då jag tar tag i denna.Jag skall också skriva en vers till samt fixa in ett solo outro på elgura.Ett melodi baserat solo med ohygglig känsla skulle sitta som avslutning på denna fågel..Men det får nån annan göra,jag fixar inte det.Jag skall höra mig för vem som vill/har tid..
########################
Tack alla för kommentarerna,det värmer mitt frusna hjärta.När jag fått ordning på tillvaron(fisket) så skall jag feeda tillbaka.
Vi famlar bland träden över moss och ljung
där på andra sidan - går en flicka och en kung
flickan bär på kronan och kungen bär en bår
fylld av alla drömmar och en ängels sista tår..
Mike
Altsax:
Wow vilket slut!
Gurano:
En låt med stor känsla - en låt som berör - bra!
/G
Harmonica mike:
Lite fler tyck,nice.
Sigmunds:
Jag missade dig tidigare..Torrare komp,ja jag lirade in detta snabbt och gjorde en grundmix..När jag på allvar tar tag i detta så skall jag ta dina ord under övervägande.Cello,ja mot enbart pianot skulle det sitta gjutet.Jag har tänkt lite elgura på "Swoschsynthen",eller kanske lite ackelir.Jag har rätt brett sångregister,men la låten lite högt så när reffen kommer måste jag ta i lite och då kommer min bluesiga pipa fram.Jag tycker det är snyggt men lite dåligt uttal,så det går nog att snickra på.
Josef:
Ja den kom som ett sidoskott den där texten,kan bli snyggt om jag synkar den i sången som en mellanvers med lite modifiering..
Gurano:
Thanx man.Sorgligt ämne att sjunga om,men det påverkar/påverkade mig starkt och då brukar jag sätta mig med gitarren å munspelen..
#################
Tack för kommentarerna boys,strax tar jag helg och åker ut till stugan och laddar batterierna - det kan behövas.
Mike
Henric:
Bra låt och text! Kanske är det så att riktigt inspiration från riktiga händelser i livet ger riktigt bra låtidéer?
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida