Kontrollrummet

Hmike,Carina,Kristin - Fågeln

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Artist:Hmike,Kristin,Carina
Kompositör/text:Jag
Ev,medv:Kristin Wisell och Vår kära Plinka från forumet
Genre:Deppsynthpianoacke historia
Låtlängd:3:35
Tillverkningsår:Maj 2013

##############

Hej gott folk.

Då har jag anlänt till civilisationen igen från ett långt och härligt stugmys...Nu betar jag av allt som blev liggande och öppnar med denna.Kvar att göra,ja det SKALL in en gura som lirar lite vassare än min  :)Men vi får ge oss till tåls liiite till..
Sen har jag mixat lite och infogat nedanstående eminenta bidrag.

##########################################

I Fågeln har jag fått förstärkning i form av:

Kristin Wisell - tvärflöjt och piccolaflöjt
Carina/Plinka - Aaa kör samt en stämma på första versen

Passar på att tacka Carina och Kristin för ett bra jobb och bra filer att arbeta med.

Och med det så gör ni som vanligt - såga ned Norrlands furorna.


Text:

               Fågeln

Vi flyttade långt norrut,dit där fåglarna föds
min mamma sa: det är där,alla änglarna möts
Och ibland ser man solen som en glödande skatt
å ibland stillnar ljuset vilken isande natt

Vi bygger drömmar utav längtan
och fyller seglen med vår tro
vi håller takten över isar
som döljer livets sista bro

Vi famlar bland träden över moss å bland ljung
där på andra sidan går en flicka och en Kung
Flickan bär på kronan och Kungen bär en bår
den är fylld av alla drömmar som ingen ängel nånsin når


Mike
« Senast ändrad: 05.08.2013, 10:17:47 by Harmonica mike »


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
mycket bra!
Väldigt mycket känsla!

Den lägger jag gärna lite sax på, såklart
Men jag tror nog att jag helst hör ditt munspel där

Låter är lite tom nu, nått saknas.

/Josef


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Ja - fy f*n... :(

Tycker du fångat mycket vanmakt på ett par minuter här... om det låter lite tomt är det kanske helt i sin ordning? Jag skulle dock vilja ha ett litet släpp mot slutet för att inte sitta här och deppa ihop helt...^^ Blåskomp eller orgel (iaf något med med långa toner) och typ munspel, sax eller elgitarr ovanpå.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Mycket känsla bra text bra sjunget (allt men speciellt isande natt) saknar kanske nån vers slutet känns inte klart men det visste du redan. Jag reagerar mot den swoschande synthen som jag tycker tar för stor plats men något måste i så fall ersätta går ej att ta bort riktigt helt.
Räknar med att du fortsätter utveckla denna  :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Freddy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 310
    • Visa profil
Fick lite Tommy Nilsson-vibbar av denna, inte illa!

Skulle önska lite mer rum på sången, känns för torr nu.

Bra utkast, kan bli grymt när det är klart.
"I can take you far but I'll burn you out before we get there"

https://soundcloud.com/gitarrfreddan


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Väldigt fint och känslosamt. Gillar texten oxå.
Kanske lite mer delay på din fagra röst? Som Freddy är inne på.
Följer denna :rolleyes:

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
God lyssning!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jomenvist får man lite Tommy Nilsson vibbar här..
Underbar text och nästan överkänsligt sjunget, men du ror hem det..
Kan tycka att hela ljudbilden drar en aningen åt det 'Burkiga' skulle önska lite mer klarhet.. :)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Här går jag igång på alla cylindrar! Vilket underbart komp, jättesnyggt arrat!
Och du sjunger med sådan känsla att jag redan lagt ut min mikrofon på Blocket... :rolleyes:
Det enda lilla jag tänkte på var att sången kunde vara lite mer diskantrik och lite, lite starkare.
You made my day down in Knowlanding!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Då skall vi se vad ni tycker om detta nedstämda utkast.Jag blir så glad då jag presenterar ett så pass hastigt tillkommet alster och ni lyssnar och kommenterar direkt,helt underbart detta forum..

Josef:
Thanx man,ja ämnet berörde mig starkt och jag sjöng lite och ut kom detta.Vi får se vad jag lägger till i denna.Ett kortare soloparti istf "swosch" synthen kan bli rätt snyggt.Jag har inte bestämt soloinstrument än men tror på elgura..

Jocke:
Tack Jocke..Bra idé där på slutrakan,jag tänkte nåt liknande.Den upprepande versen byts mot liknande lyrik och efter moll reffen ett avslutande elgurasolo på G-D-C to the end uppbackat av hammond/piano/ez-indiefolks räcker nog..Lite melodi baserat lir typ.Vi får se om nån "nappar" på det  :)

Eddi:
Tack Eddi..Ja jag testade falsett grejen just på isande.Tänkte - det blir kallt,isande och rätt för text/låt.Kul att du gillade det.
"Swoschet"..Ja man kan ju slänga på lite snyggt elgura eller acke lir på de sträckorna om man sänker "swoschet" i volym,men då måste jag kontraktera en gitarrist.Helt klart måste det in en textvers till,det håller inte att upprepa även om det är bra text/snyggt gjort.Jag är i rätt mood så jag skall skriva den i helgen.

Freddy:
Tack Freddy.Tommy Nilsson - ja det var en liknelse det - extra tack.Tror att jag har ett svagt delay på nu,men det går att ratta lite till.Skall försöka få denna klar,mitt vanliga dilemma - det blir aldrig klart.

Maria:
Tack Maria.Jag skall kika på sångljud då jag satt allt..Lite studsande delay kan sitta rätt i denna..

Max:
Tack Max.

Bjurte:
Tack Björn.Jag har ett piano höger40-60 och ett elpiano vänster 60-40..En "snirklig" elgura lite här och där samt ett snyggt elgurasolo på slutrakan typ på G-D-C kan nog bli snyggt och mer text på den upprepande versen(tidsbrist och nödlösning).Skall se om jag kan styra upp det lite då jag ger mig på denna igen.
Jag bör nog sidechaina baskaggen också på varje etta,kanske burket kommer därifrån.Piano/elpiano å baskagge dundrar in där rätt kraftigt..

Peter:
Tack Peter,kul att du gillar denna..Men inte behöver du sälja micken,skicka den till mig så får du all sång norrifrån :) skämtar där,vill du låna pipan så säg till.Har jag tid så sjunger jag gärna.
Brightar jag upp sången lite så blir den starkare i volym,bra tips.

###########################

Tack alla för fina kommentarer på denna "Fågel".Jag skall försöka få denna klar - jag lovar - men fiske först :)

Mike




Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hovpoetsklass på texten. Man ser flickan framför sig. :(
Enkel ackordsföljd. Låter bra om nivåer och skulle kanske önske att du testade att sjunga mindre bluesigt på den här. Hålla igen på vad det nu är som låter blues.  Inget måste, men man kan ju önska. :)
Tänk ut en tredje vers/refräng text. Hör inte vilket som är grundackordet men du kan testa att gå upp på Cdur om det är Am, som första ackord i en ev refräng.

Vore snyggt, om än inte särskilt nydanande
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Sigmunds

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
    • Ødemark
Bra og stemningsfullt dette, ser frem mot fortsätningen..
Personlig ville jeg foretrukket et torrare komp, ingen elpiano eller synth, kanskje heller en cello..
Du synger jo veldig bra, men her synes jeg låten er best når du holder tilbake.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ja cello hade funkat. Kanske även altfiol. Har du noterna mike, så kan jag mixa till en cellofil. :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Väldigt snyggt och känslosamt.  :wub: Inga kommentarer om arret eller det tekniska, jag lyssnade på känslan och texten istället, och jag såg att du redan fått förslag...så fortsätt jobba och på... jättefint.  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Gillar också kompet mycket. Speciellt trummorna med kantslag i synkoper. Lustigt nog hör man på slutet att det kanske var en illusion. Där blir dom plötsligt "raka".
Lite 80-tals feeling tycker jag i produktionen, därmed inget dåligt i sig.
Blit förtjust i din lite överraskande ljusa röst i verserna. Väldigt vackert. På ett sätt hade jag nästan önskat att du på nåt sätt hade undvikit disten i sången (få förunnande)
Jobba vidare med detta, en vers till, kanske nåt solo med munspel. Och fixa sångvolymen så den ligger jämn.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Mera kommentarer på denna lilla "Fågel",nice boys  :wub:

Per:
Tack Per.Ja jag tänkte till lite då jag var och fortfarande är i rätt mood för texter i mollstuk.Ackorden är inga konstigheter,jag hittade melodin på munspel å gura - rätt förutsägbart så jag satsade krutet på text/sång.
G,D,C Reff: Em,Bm7,Am7 och ett B7/D på dubbleringen.Ingen vits att skifta tonart eller jazza till det på en sådan här låt.
Cello,du menar istf "swosch synthen" ? Jag tycker swoschet fryser kallt på något sätt,och sitter gjutet i låten.Man kan ju tänka sig något som går ovanpå den,typ det korta ackeliret jag testade efter första sångrakan - fast på elgura då och lirat med ohygglig känsla.
Samma tanke mot en cello,funkar förmodligen lika bra.Vi får se hur jag arrar upp det här då det är dags.Måste kontraktera en gitarrist först samt dra upp nåra firrar.Jag valde Gustav som tonart och Em är ju det naturliga mollet.
Jag hamnar lite högt i sången och måste skifta teknik för att nå upp och då kommer min bluesiga pipa på köpet..Sen digitaldistar det lite men det fixar sig.

Roffe:
Tack Roffe.

Staffan:
Thanx man.Ja jag funderade på hur arret skulle gå i denna.Piano/hammond/bas/trummor etc..Valde swoschsynthen och piano/elpiano pannat.
Trummorna är en loop som jag snabbt spikade ihop,ez-indie matar baskaggen snyggt.Går ju givet att bygga ut men frågan om man skall ha några fills i denna..På sångversen skulle det kunna passera med enbart bastrumman,sedan virvelknacket/baskaggen på reff/swoschsynth.Den ljusa rösten,ja jag brukar kalla den för mesrösten  :) Inget tryck med passar fint som känsloförmedlare,och som gjutet i denna låt.Sedan när jag går upp på reffen så blir det rätt högt och jag trycker på med diafragman - då spricker det lite.
Fixar sångnivåerna då jag tar tag i denna.Jag skall också skriva en vers till samt fixa in ett solo outro på elgura.Ett melodi baserat solo med ohygglig känsla skulle sitta som avslutning på denna fågel..Men det får nån annan göra,jag fixar inte det.Jag skall höra mig för vem som vill/har tid..

########################

Tack alla för kommentarerna,det värmer mitt frusna hjärta.När jag fått ordning på tillvaron(fisket) så skall jag feeda tillbaka.

Vi famlar bland träden över moss och ljung
där på andra sidan - går en flicka och en kung
flickan bär på kronan och kungen bär en bår
fylld av alla drömmar och en ängels sista tår..


Mike


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
En låt med stor känsla - en låt som berör - bra!

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Lite fler tyck,nice.

Sigmunds:
Jag missade dig tidigare..Torrare komp,ja jag lirade in detta snabbt och gjorde en grundmix..När jag på allvar tar tag i detta så skall jag ta dina ord under övervägande.Cello,ja mot enbart pianot skulle det sitta gjutet.Jag har tänkt lite elgura på "Swoschsynthen",eller kanske lite ackelir.Jag har rätt brett sångregister,men la låten lite högt så när reffen kommer måste jag ta i lite och då kommer min bluesiga pipa fram.Jag tycker det är snyggt men lite dåligt uttal,så det går nog att snickra på.

Josef:
Ja den kom som ett sidoskott den där texten,kan bli snyggt om jag synkar den i sången som en mellanvers med lite modifiering..

Gurano:
Thanx man.Sorgligt ämne att sjunga om,men det påverkar/påverkade mig starkt och då brukar jag sätta mig med gitarren å munspelen..

#################

Tack för kommentarerna boys,strax tar jag helg och åker ut till stugan och laddar batterierna - det kan behövas.

Mike


Utloggad Henric

Bra låt och text! Kanske är det så att riktigt inspiration från riktiga händelser i livet ger riktigt bra låtidéer?
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hörde jag just din röst på reklam för Xperia Micke?
« Senast ändrad: 01.06.2013, 18:33:41 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Henric:
Thanx man.Ibland måste man bara få ur sig tankar/musik.Och att man har inspelningsmöjligheter,är ju en fördel.
Skall försöka förvalta denna.Jag har all text nu och skall bara finlira lite till..

Eddi:
Var hörde du det? Inget som jag vet om men dom kan ju ha genat över nån låt - Sony är STORT
Man kan ju alltid hoppas att det blir nån stimkrona  :lol:
Men som sagt,inget jag vet om.

Mike


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Innerligt och känslofyllt. Mycket fint HM. Känns som väl mycket i nedre mellanregistret. Får ingen klarhet här. Kanske hålla isär frekvenser här utan att tappa mäktigheten?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Fin låt.

Lite arrsynpunkter. Tycker att det är alldeles för lite sång innan det blir ett långt mellanspel igen. Första versen kunde gott vara dubbelt så lång.
Tycker du gott kan testa bluesa mindre som någon var inne på. Mindre vibrato och tydligare melodi. Tycker det blir så sårbart vackert när du sjunger mjukt och i ett högre register, det borde du utforska mer. Låter snyggt i denna låt på de ställen du gör så.

Bra. Ser fram emot fortsättningen.


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Otroligt vackert och känslosamt sjunget till en mycket vacker text  :wub: Ljuder är lite "dovt", framför allt sången, men det har du visst redan de andra skrivet, och den är ju inte färdig, så det fixar du väl till efterhand  ;)
Plinkar på en låt...


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Och några till som sett fågeln i flykten.. :wub:

EQ/Micke:
Ja jag la ett elpiano å pianot lite snedpannat så det bökar lite i botten mot baskaggen.Snabb skiss detta,behövde få in melodi å text vettigt.Kul att du tyckte om den.

Plinka:
Oj,jätte tack för den  :wub: Ser över mixen/sångljudet då det blir skarpt läge.

Wernis:
Bra tanke där om vers/text indelningen.Nu gillar jag ju den där "swosch synthen"men håller med,det blir för många/långa avbrott.
Sången,vet inte om jag kan sjunga utan vibrato,det kommer naturligt.Det blir mera prat då i mina öron,men det kanske passar i denna - det går ju att testa.Ja det ljusa,antar att det är falsett grejen du menar.Mmmm det är snyggt när man går steglöst över på den tekniken.Inget jag sysslar med i min "vanliga" genre,så jag är ruskigt otränad på det.I början av låten ligger jag väldigt nära sångmicken och sjunger väldigt svagt,dålig teknik då det förbrukar luft snabbt och inget för en rockscen - det kanske är det du gillar? I denna så sitter det fint,det håller jag med om.Kul att du tycker låten Stefan,det värmer.Skall se om jag får ihop det här i veckan.Jag tror på en elgura i denna,men jag skall arra/sjunga klart först.

###############

Tack för kommentarerna

Mike


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
Har lite hat kärlek till denna typen av låtar

Men din fantastiska sång, får mig att sluta mig till det senare av de två.
Kompet är är lite light mot din kraftiga uttrycksfulla röst.
Ser gärna mer dynamik i kompet.

Tackar för Lyssningen
Tony
att leva är att dö


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Har lite hat kärlek till denna typen av låtar

Men din fantastiska sång, får mig att sluta mig till det senare av de två.
Kompet är är lite light mot din kraftiga uttrycksfulla röst.
Ser gärna mer dynamik i kompet.

Tackar för Lyssningen
Tony


Tack Tony.
Jag har varit på denna,och tror jag har den nu.

################################

Lägger upp en ny version efter helgen,som jag tror är klar för hugad gitarrist.Lite sångputs dock,som jag inte hinner med så..

Hang in there mates

Mike


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Oki,ville inte låta er vänta så jag slänger upp denna verre som jag ser som klar för gura.Lite tveksamheter dock på sången som jag tänker ta om då tillfälle ges,men tidigast nästa vecka.

Försökte mixa efter tipsen jag fick,och kanske det funkar så här?
Det "bluesiga" i första sången förstod jag kanske inte riktigt så jag sjöng om rubbet lite "snällare" - kanske var det nåt sånt Per/Wernis/Staffan å nån fler menade..

Nåväl,håll till godo och såga lite om jag är ute å cyklar.

Gitarren kommer då arret sitter hoppas jag  :)

Mike


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det känns så gott som klart! :) Minns inte förra versionen men samma känsla infinner sig inte riktigt hos mig... men man har ju kört den här några gånger nu så det ligger nog mer hos mig. Lite detaljer och finputs så är du i hamn! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Låter mycket vackert om det här, nu ännu bättre :rolleyes:

Fint Micael :wub:

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube

Ibland ser man solen, som en glödande skatt

Ibland stillnar ljuset, vilken isande natt


Jag fortsätter att öva för att en dag bli så duktig att jag får spela med dig på riktigt.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skön feeling HM!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Josef:
Visslingen,njäe..Saxen,ja med lite övning så sätter du melodin tror jag.Kan ju passa på en av sträckorna jag tänkt för gitarr..Träna in melodin snyggt så kanske du får åka med på en vända i denna :) 88 tempo i låten

Maria,Max,jocke..

Jag återkommer med kommentarer,lite stressad måste iväg till stugan i finvädret..

##########################

Sedan ser jag att det har drunknat en ung kvinna i Boden i natt..Ledsamt för den familjen..

Mike


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Låter klarare i mixen nu tycker jag. Fall framåt. Ser fram mot fortsättningen.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves