Kontrollrummet

Fendersound med EMG aktiva mickar - möjligt

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Hej hej....

Någon som vet bättre än jag? :-)

Har en gammal fenderstrata som det sattes aktivamickar på när det kändes lämpligt för att få lite mer drag och studs. Räknar baklänges 5-10-15, usch 20 år sedan.....*huuvva* tre EMG singelcoil sitter idag.
Husguden skulle ju vara Mark Knopfler dock är soundet rätt teknikbaserat och det är inget jag behärskar. Meeeeeen soundet!

Är det möjligt att få *rätt* sound med dessa mickar? Har skrufat en hel del senaste tiden och nja, ibland men det känns lixom för på.... Eller hur jag skall säga....

Skall nu försöka länka in några youtube filer får se om det fungerar....


Bra mickar eller bra förstärkare?


Sheptone hittade en fil och dessa lät också nice.

Hjälp...

/Palm





Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Låter som om du vill få till det där "vintage-plonket" som t.ex. Mark Knoplfer och Chris Rea m.fl. har(?). Jag menar typ:

och

Dessa två använder mig veterligen inte EMG-mickar och jag tror att någon vintagetyp är att föredra men mest förutom i fingrarna som du skrev sitter det nog i själva gitarren. Utan att ha riktiga belägg för det tycker och tror jag att ju nyare strata desto mindre "plonk" om du förstår.
Nej en gammal tingest med originalmickar och rätt rent ljud är nog melodin.    /Fuzz

"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Precis det *plonket* jag menar - you got my point....

Själva maskinen (gitarren) spelar säkert roll och säkert ännu mer fingerfärdigheten.... Men vad gör micken är,det möjligtmmed gamla EMG att få plonket...:-)

/Palm


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Precis det *plonket* jag menar - you got my point....

Själva maskinen (gitarren) spelar säkert roll och säkert ännu mer fingerfärdigheten.... Men vad gör micken är,det möjligtmmed gamla EMG att få plonket...:-)

/Palm

Det tror jag säkert att det är.  David Gilmour har ju EMG.  =P    Han har bra ljud men inte lika "plonkigt" som t.ex. Knoplfer.  /Fuzz
« Senast ändrad: 27.05.2013, 07:09:43 by Fuzzbub »
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Vad säger EMG själva om dessa mickar? Nog är det så att det är metal-gitarrister som oftast blir knäsvaga av EMG? Det tror jag egentligen har att göra med att EMG väl som regel har egen preamp och det är möjligt att överstyra instrumentingången i stärkaren så det fräser ännu mer än det brukar göra... ^^ Grejen med preamp i gitarren är ursprungligen en helt annan - nämligen att eliminera störningar pga kabeln och andra missanpassningar som får gitarrer utan preamp att brumma och brusa rätt mycket.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Hmm det visste jag inte....

Kollade upp och visst spelar David med aktiva EMG mickar i en/två av sina gitarrer. Då får jag nog pula vidare lite till *hm* kan han så kan jag :-)

EMG har fler alternativ nu några skall fungera som retro mickar men med fördelarna som aktiva mickar har. Inte den typ jag har ... Men får jobba lite till och lägga upp en ljudfil så kan jag kanske få några tips....

/Palm


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
i den här tråden finns massor med diskussioner om missanpassning...  :lol:

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=32241.0

Om preampen i gitarren ger hög output och låter metal borde det vara möjligt att dra ner volymen på gitarren och dra på gain på stärkare/preamp... Har ett par sk aktiva gitarrer och får alltid aktivera "pad" (-20dB) för att inte ingången på ljudkortet ska klippa.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
*hm* kan han så kan jag :-)

 :)  Rätt inställning!   Vad kör du med för strata?  /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Att få typiskt Fender ljud med EMG? Det tror jag är omöjligt.
De nya Fender American Standard stratorna har Customshop mickar som kallas Fat 50th. Låter helt oerhört bra. Det är mkt snack om alla möjliga icke Fender mickar man ska byta till, jag tycker de flesta låter rena skiten i jämförelse med min AS Tele.
Samma det att humbuckers överlag ger mer drag än singelcoil. Jag har alltid upplevt det som tvärtom, i alla fall med bra singelcoils, många Fendermodeller har jävligt pipiga fesmickar, passa er för dem...
Har du en fin gammal starta med EMG, köp en uppsättning Fat %=th av Fenders egen konstruktion, du ångra dig aldrig.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Sigmunds

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
    • Ødemark
It's a jungle out there - alt er möjligt..

Det er nok fullt mulig å få Fender ljud med EMG pickups, det spörs bare hvilken modell du har/velger, og som alltid, hva som sitter i fingrene, og i ljudkjedjan ellers.. Svak output fra pickups er best for vintage ljud.

Da det har blitt nevnt her må jeg nevne at i den siste låten jeg har lagt ut "Finally home" er lead gitaren en std strat med EMG DG-20 pickups som Gilmour har i sine to röda strats.
Komp gitaren er en strat med CS-54 pickups.

CS-54 er de som låter mest Vintage i Fender sitt sortiment - Tunt og härligt plonkigt..
EMG DG-20 er noe annet, men de har en kontroll for boost av mellomtone og en for boost av bass/diskant. Med mellomtone i 0 og bas/diskant på max får man en "vintage lyd", men mer "krystallaktig" enn typisk Fender.



Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Att få typiskt Fender ljud med EMG? Det tror jag är omöjligt.
De nya Fender American Standard stratorna har Customshop mickar som kallas Fat 50th. Låter helt oerhört bra. Det är mkt snack om alla möjliga icke Fender mickar man ska byta till, jag tycker de flesta låter rena skiten i jämförelse med min AS Tele.
Samma det att humbuckers överlag ger mer drag än singelcoil. Jag har alltid upplevt det som tvärtom, i alla fall med bra singelcoils, många Fendermodeller har jävligt pipiga fesmickar, passa er för dem...
Har du en fin gammal starta med EMG, köp en uppsättning Fat %=th av Fenders egen konstruktion, du ångra dig aldrig.

Haha, det här blir en lite lustig bekännelse. Jag byggde ihop en strata med Fenders American Standard mickarsom de lindades runt 1999. Hade letat såna mickar i flera år, det finns intenya att få tag i. Det slutade med att jag köpte hela David Gilmour plekan med aktiva EMG SA mickar o två olika aktiva boostar aktiva, en midboost o en hängmatteboost. Detlustiga är att det går hur bra som helst att få normalt gammalt rent strataljud. O naturligtvisäven värsta disten o hänget omman vill det. Dethänder så mkt med de olika rattarna o ljuden att det tar etttag attlära sig, men derenaljuden tycker jag blev fan så mktbättre än med Fenders egna mickar. O absolut surrfritt även om mansläpper strängarna.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)