Kontrollrummet

Behöver råd.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad clastrofobi

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 38
  • Navelsträngen var iallafall inte ostämd
    • Visa profil
    • www.tunaton.se
 :mellow:Clastrofobi skriver: Jag har alltid sysslat och gjort min musik med en Mac. (om vi bortser från Atari tiden, på järnåldern). (först en G4 nu har jag en Minimac.- Logic Express 7 är det programmet som nu är installerat på min Minimac. Känner att jag vill (-om möjligt-) sänka ambitionerna en smula. Tror inte att jag behöver varken Minimacken eller det installerade Logic Express 7  Tänker ev. köpa mig en riktigt bra PC lap. + ett musikprogram som räcker för min nivå. alltså Sångpålägg, Gitarrpålägg (har 2 st. TLA audio IVORY) , och  bra samplade ljud och bra midiljud. - Ja ha,, nu det är ingen som förstår vad jag svamlar om.- ?? Problemet är ju egentligen inte är något problem. - Jag behöver helt enkelt tips om Vilken PC (en riktig bra lapp) vilken mjukvara (audioprogram för PC) samt råd om hur och för hur mycket jag ska kränga det jag har. Minimacken och Logic Express 7 (allt med orginalförpackningar och hela faderitten) Ps. jag lirar in allt, utom gitarrer ev, lite basar och naturligtvis sången  -  på midigitarr, så jag är väl lite "eljest"- utanför de vanliga ramarna. Men det är väl bla därför KR finns ? - för att få goda råd av kunnigare musikanter - Hoppas på tipps från KR så att jag inte tokköper nåt och säljer det jag har (som den knäppgök jag är) till helt galet pris.- Glöm inte att jag ju är gitarrist, och det är ju inte alltid ett + ( he he he. ) 
/clastrofobi  :blink:
Clas Svanberg /clastrofobi :)


Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com
Varför byta från Mac? Som jag ser det har ju plattformen ingenting med själva musiken att göra, idag kan du i stort sett göra samma saker på Mac som PC. Det handlar väl mer om vilken miljö man känner sig mest bekväm i. Själv köra jag Mac seda några år tillbaka och för min del har det ökat min produktivitet väldigt mycket då jag slipper hålla på med massa krånglande hårdvara. Men med det sagt så menar jag inte att PC är dåligt. Jag har goda erfarenheter även av PC. Men som jag skrev så är det mer en bekvämlighets grej.

I slutändan kommer du nog inte få någon hörbar skillnad på resultatet det handlar mer om vad du stoppar in i datorn(läs: låtarna du spelar in).

Och efter som du pratar om ambitionen så kan jag bara säga att jag har hört riktigt bra produktioner som är gjorda på PC datorer som man inte trodde skulle klara av att ens spela upp 2 kanaler ljud samtidigt. Och jag har hört riktigt pinsamma produktioner på Mac datorer som man bara kan drömma om.

Så jag tycker du ska behålla det du har och fokusera mer på låtarna, för om jag ska vara ärlig så kommer nog inte ett plattformsbyte att ge den skjuts du är ute efter. Även om det kan ge en lite knuff, vilket det ofta gör när man byte grejjer. Men jag tror inte att det är tillräckligt för att du ska tycka att det är värt det.

Hoppas du hänger med, annars skyller jag på att det är mitt i natten när jag skriver det här  :wacko:


Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Det är ingen ide att kränga beg datorer
Du får kanske en femhundring och då kostade annonsen nästan hundra kronor och det är en massa knäppgökar som ringer och ställer frågor som inte har med saken att göra, plus att många kommer med rena förolämpningar i prut-processen. Nej, jag har blivit lite avskräckt från att sälja beg på blocket.

Sen kan det vara trevligt med en ny bärbar
Det känns alltid fräscht

Det kan du gott unna dig, välj en du gillar, de kommer förmodligen att funka hyfsat allihopa. Somliga säger att Intelbaserat låter bättre(mindre brus) andra hävdar AMD. Jag tror mer på vad som är i ljudkortet if you follow my lead  ;)

Unchain your wallet 
and let you PC free :D

/Josef


Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com


Det kan du gott unna dig, välj en du gillar, de kommer förmodligen att funka hyfsat allihopa. Somliga säger att Intelbaserat låter bättre(mindre brus) andra hävdar AMD. Jag tror mer på vad som är i ljudkortet if you follow my lead  ;)


Enligt min erfarenhet så har AMD baserade datorer oftare "problem" med varma processorer vilket ofta leder till att fläktar/kylsystem behöver gå på max betydligt oftare, vilket kan vara störigt i sig. Men vad gäller ljudkvalitét så har jag svårt att tro att det skulle vara någon skillnad.

Men som du säger dom flesta datorer idag är bra nog för att använda för ljudproduktion om man är på en hobby/semiproffs nivå. Man ska kanske undvika dom absolut billigaste men annars så spelar det nästa ingen roll, vare sig det PC eller Mac. Köp det du känner dig bekväm med.


Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag läste i hastigheten Glöm inte att jag är en grym gitarrist
och det tänkte jag skriva under på efter de alster jag hört hittills!  B)

Jag ser inte varför du skulle sälja utrutningen Mac+musikprogram?
Har du använt eller vet du ungeför hur du kan använda den kombinationen?
Då är det nog!
Som sas om begagnatmarknaden får man inte mycket och ska man köpa nytt kostar det.
Jag har gammal utrustning som jag anser fungerar och många skrattar åt min utrustning.
Det gör ingenting, då jag har inspiration fungerar grejerna och jag trivs - mer behövs inte - inspiration...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Har inte kört Mac sedan 1992 och aldrig ens sett Logic... Däremot vet jag att det blir ett stort "produktionsbortfall" av att byta miljö och lära om... kan vara värt att fundera på!^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag gjorde resan 2009 fast tvärtom från en riktigt usel men dyr PC vars huvudsakliga uppgift tydligen var att producera latency on masse. Köpte en Macmini men behöll Cubase. Jag var ju van med Mac från 90-talet och såg fram emot enkelheten men så var det inte. Jag fattar fortfarande inte uppbyggnaden i Macen men lärt mig så pass mycket att jag kan använda den för musik.
Kan du din Mac och har Logic så tycker jag att du kör det spåret så kanske du slipper en omställningsperiod. Varför sälja billigt och köpa dyrt för att komma till ett läge du redan har?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Totmusic

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Varför inte göra en kompromiss, köp en padda och ev en IO docka?
8 spår och Garageband räcker för skapande-processen iaf och den enkelheten,
samt tillgängligheten är kanske vad du behöver?
Mängden appar och möjligheter är oändliga, även om jag hört en del illavarslande saker om
Alesis dockor, så kan du säkert få tips och råd om det på detta härliga forum  :rolleyes: