Kontrollrummet

Ställer man för höga krav på sig själva eller ska man bara köra?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad druiden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
Ett stort problem för mig sitter och försöker göra låtar är att jag kanske kommer på någon skön melodi och känner att jag har en liten låtidé. Men sen efter en timme eller två så känner jag, vafan vilken skit och slänger det? Ska man bara köra på och göra klart hela låten och sen lär man sig massor ändå, hur gör ni?

Har samma problem när jag skriver hemtentor, skriver 2-3 A4, "vilken skit" och slänger allt och börjar om.




Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Man kan vara skolad och räkna ut hur det ska vara... sen är det bara att skriva ner noterna och låta någon annan spela för dig!  :rolleyes: Sen kan man ju vara så pass strukturerad att man kanske har en del fragment man vill plocka samman... tex en färdig text som sätter stämningsläge för musiken. Då kan iaf jag vara rätt strukturerad men för det mesta börjar det med ett par ackord som passar bra ihop, ett mysigt groove eller en melodislinga... Man kanske ska fråga sig vad man har för mål med musicerandet?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad druiden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
Jag vill ju göra låtar som folk vill lyssna på mer än när jag skickat det till dom och jag skulle vilja få en spelning någongång.


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Skapa en YouTube kanal
Gör bra filmer till dina alster
Blanda eget med covers
Promota dina låtar både på facebook, g+ och när det är riktigt bra, twitter och linked in också
Det betyder att du måste öppna dessa kanaler och börja fylla dem med innehåll som nån vill se och läsa - så att de ser dig när du lägger upp ditt material.

Sen är det bara att börja göra klart låtar!
Folk som har lyckats den vägen, gör det på mellan ett och fyra år. Petter tog ett år, hon Gina Dirawi tog fyra år på sig

Vill du veta mer exakt hur så kan du kolla på min, fast lägga upp bra musik
Alltså kopiera rakt av fast med bättre låtval  :D

Vill du kopiera mig så kan du kolla mina publika profiler
Facebook Josef Ohlmer
g+ Josef Ohlmer
soundcloud Josef Ohlmer
www.youtube.com/user/jore108 fast jag tror Josef Ohlmer funkar också  :) (närmar sig 20 000 views på åtta månaders uppetid, och rätt usla inspelningar första fyra månaderna)
min twitterkanal är misslyckad total, va f*n ska man med den skiten till? @JosefOhlmer
Linked in Josef Ohlmer

Börjar du se mönstret?  ;)

Innan du börjar är det viktigt att fatta att man kommer att få skit från avundsjuka idioter vars enda nöje är att sitta och kasta hat

Och du måste publicera bra bilder på dig själv

Din text måste visa att du spelar, att du är bra på att spela, och att du gärna kommer och spelar hos läsaren av texten

För att få publikvana och om du vill börja spela på bröllop och begravningar så knackar du på i närmsta församling (ta av mössan :) )
och säg som det är "Jag vill spela!" Om du spelar fel och är nervös spelar ingen roll i kyrkan, gamlingarna har stängt av hörapparaterna i alla fall :)

Skicka din promo text och bild till mig först så ger jag dig konstruktiv kritik.

G+ kan verka fånigt men är du med där, och ser till att skriva saker som innehåller dina key words (musik + gitarr + <västerås> + spela + bröllop + begravning)  Då får du högre ranking när någon gör en google sökning på gitarrist + västerås (byt till din stad)
Ju fler gånger du får in dina key words (gör alltså flera olika inlägg under lång tid och se för guds skull till att det är vettig löptext) ju högre upp i listan kommer du. Till slut, med tålamod och tur, så kommer du att komma högst upp på alla googlesökningar på gitarrist och din hemstad, så då blir det du som alla ringer till först


Ja de är planen iallafall
mig ringer ingen, du kanske ska fråga nån som vet på riktigt  :(

Skit också, nu gjorde youtube en uppdatering av min kanalprofil så alla bilder och bakgrunder försvann  :angry:

Börja om från början, börja om på nytt  :D


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Om man vill "slå" är det nog mycket jobb... phu! :(  Jag tror att du har rätt Josef - man måste synas och höras på alla möjliga ställen. Yllet har skrivit en bra tråd om det där med att marknadsföra sig - ni hittar den säkert om ni letar lite...  Nu har jag inga ambitioner mer än att ha kul, få respekt och uppskattning av mina vänner och ha inspirerande och utvecklande samarbeten... så det är mer en inre resa för mig. Men jag var med när Myspace var ungt och fick några tusen lyssningar på ett par dagar innan sidan kraschade...  :wub:

Med allt jobb känns det som att det inte räcker med bra låtar utan fordras ett totalt engagemang eller teamwork. kanske ska man börja fundera över att ett band är något annat än förr i tiden...? Det behövs inte bara musik och musiker utan kanske alla de befattningar som skivbolagen tillhandahåller för sina artister... kompositör, musiker, ljudtekniker/producent, mediekommunikatör, animatör/filmare osv....

Nu fick jag det nog att låta väldigt knepigt och arbetsamt... men har man bara kul så håller det... ett tag!  ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Altsax - är du Västeråsare?
Jag blev alldeles trött då jag läste hur mycket jobb det kan vara att promota sig. druiden, om du lyssnar på mitt råd så nöjer du dig med att göra det du vill och bjuda på det på kr så kan du senare känna om du har potential att lägga ner så mycket energi på att promota dig.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad druiden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
Det är fan sant MaxB vi har glidit rätt långt ifrån min orginella frågeställning nu men visst tar det en jädrans tid! Ser mig fortfarande stå på en stor scen framför 1000 pers dock.. har som max spelat för kanske 150 när jag var 17-18 det var riktigt kul


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag slänger nog inte mina ideér utan låter dem ligga kvar för vidare bearbetning. Risken är att man till sist får ca tusen olika projekt (vilket är fallet för mig.....)

Men det är kul att öppna upp olika projekt och tänka; "vad fan är detta? Har jag verkligen gjort den här låten?"

Annars känner jag igen mig. Jag kan sitta och mixa och tycka "det här blev ju riktigt bra" och sedan nästa gång jag hör på det så låter det verkligen apa. (och som sagt inte en vacker och sexig apa då utan den där feliga apan med flint)
Jag tror man får skriva många dåliga låtar för varje bra låt man gör. Det är en del av processen helt enkelt.

Som svar på din fråga. Ja, man skall ställa höga krav, men så länge det är på skissstadiet så kan det vara värt att jobba vidare med en annan gång.  :)

Egg


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag slänger nog inte mina ideér utan låter dem ligga kvar för vidare bearbetning. Risken är att man till sist får ca tusen olika projekt (vilket är fallet för mig.....)

Men det är kul att öppna upp olika projekt och tänka; "vad fan är detta? Har jag verkligen gjort den här låten?"

Annars känner jag igen mig. Jag kan sitta och mixa och tycka "det här blev ju riktigt bra" och sedan nästa gång jag hör på det så låter det verkligen apa. (och som sagt inte en vacker och sexig apa då utan den där feliga apan med flint)
Jag tror man får skriva många dåliga låtar för varje bra låt man gör. Det är en del av processen helt enkelt.

Som svar på din fråga. Ja, man skall ställa höga krav, men så länge det är på skissstadiet så kan det vara värt att jobba vidare med en annan gång.  :)

Egg

Känner jag igen det?  :rolleyes: Håller med! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ett stort problem för mig sitter och försöker göra låtar är att jag kanske kommer på någon skön melodi och känner att jag har en liten låtidé. Men sen efter en timme eller två så känner jag, vafan vilken skit och slänger det? Ska man bara köra på och göra klart hela låten och sen lär man sig massor ändå, hur gör ni?

Har samma problem när jag skriver hemtentor, skriver 2-3 A4, "vilken skit" och slänger allt och börjar om.

Känner igen mig. Har upptäckt att rätt ofta kan det funka att "tvinga sig" göra musik, en halvtimme eller så, sen brukar det lossna. Musik-idéerna föds liksom av sig självt om man framhärdar, oftast iallafall. Men håller helt klart med om att saker brukar låta skit efter en viss tidsrymd (Typ en timma). Men det beror väl oftast snarare på att det _krävs_ ganska mycket energi/tid för att något ska låta bra på riktigt och på ett objektivt plan? :)

Yellow submarine (låten) kom ju till på 5 min och det är ju skit? :D ELler? (Ja, jag tycker låten är skit rent musikaliskt, men det intressanta är - enligt tankarna ovan - om man skulle ägna massa tid åt att vidareutveckla denna Beatles-låt, så hade det kanske tillslut utmynnat i nåt kreativt. Kanske.
Ser man Submarine som en barnvisa, typ Alice Tegner, så är det å andra sidan en helt okej stycke musik. För  barn. Så precis som att åsikten om det man skapat förändras, så gör väl perspektiv i allmänhet det. Det svåra är hur man gör det till det bättre :)

Babblar på här. :)
« Senast ändrad: 22.05.2013, 12:17:07 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
... men det viktigaste är hur man övertygar pöbeln om att det är bättre än vad den själv anser :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ett stort problem för mig sitter och försöker göra låtar är att jag kanske kommer på någon skön melodi och känner att jag har en liten låtidé. Men sen efter en timme eller två så känner jag, vafan vilken skit och slänger det? Ska man bara köra på och göra klart hela låten och sen lär man sig massor ändå, hur gör ni?

Har samma problem när jag skriver hemtentor, skriver 2-3 A4, "vilken skit" och slänger allt och börjar om.

Känner igen mig. Har upptäckt att rätt ofta kan det funka att "tvinga sig" göra musik, en halvtimme eller så, sen brukar det lossna. Musik-idéerna föds liksom av sig självt om man framhärdar, oftast iallafall. Men håller helt klart med om att saker brukar låta skit efter en viss tidsrymd (Typ en timma). Men det beror väl oftast snarare på att det _krävs_ ganska mycket energi/tid för att något ska låta bra på riktigt och på ett objektivt plan? :)

Yellow submarine (låten) kom ju till på 5 min och det är ju skit? :D ELler? (Ja, jag tycker låten är skit rent musikaliskt, men det intressanta är - enligt tankarna ovan - om man skulle ägna massa tid åt att vidareutveckla denna Beatles-låt, så hade det kanske tillslut utmynnat i nåt kreativt. Kanske.
Ser man Submarine som en barnvisa, typ Alice Tegner, så är det å andra sidan en helt okej stycke musik. För  barn. Så precis som att åsikten om det man skapat förändras, så gör väl perspektiv i allmänhet det. Det svåra är hur man gör det till det bättre :)

Babblar på här. :)
Medhåll om Yellow Submarin jag har aldrig gillat den känner nästan detsamma ang. Obladi Oblada.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
... men det viktigaste är hur man övertygar pöbeln om att det är bättre än vad den själv anser :D

Grym metod!  :lol:
Jag försöker övertyga mig själv...  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Citera
Ja, jag tycker låten är skit rent musikaliskt,

Versen är bra musikaliskt. Harmoniera är bra.. tillsammans med melodin..

In the town where I was born
G       D               C      G     
lived a man who sailed to sea
Cmaj5  Am         Em          G
and he told us of his life
G        D            C   G
under-neat the sea of green
Cmaj7 Am        Em      D

« Senast ändrad: 22.05.2013, 18:30:21 by mixuz »
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Men om man tittar på melodin i ordet man, i " lived a maaaan "
Så har man enligt mig inte gjort ett bra jobb...
Inte ska den stackars enkla vokalen behöva tre toner?  :wacko:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Jo, men så gjorde ju Lennon väldigt ofta..  'Mother you had me, but I never had you-u-u..'
Det var ju lite hans stil.
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jo, men så gjorde ju Lennon väldigt ofta..  'Mother you had me, but I never had you-u-u..'
Det var ju lite hans stil.

Så sant. Och hans låtar kommer folk att minnas.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Håller inte med om vers/refräng-melodins verkshöjdl Det är banalt och intetsägande. Och texten är ju förfan imbecill. Beatlarna spelade väl på 60-talet för tonåringar, hippies och sånt.

'Håller med om att harmonierna är det ena som når över 0 i verkshöjd.

(Ja, jag vet att verkshöjd är ett juridiskt begrepp, men här är det jag som är domare. Vi snackar ju åsikter. Tror det var nån jäkel (Rattle var det nog) som klagade på att jag använde det ordet "fel". (Jag är inte arg på dig Rattle, :D minns inte ens vad diskussionen handlade om, men störde mig nåt enormt på det.)
Det handlar om perspektivskifte och att använda begrepp i överförd bemärkelse med hjärlp av associationsförmåga.

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bra Loopen fast jag tycker redovisningen börjar lite sent i processen - det ska vara 12 steg som den här:

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=27884

Skämtar förstås - men det är dock ännu ett exempel från ax till limpa i 12 steg. :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Jag förstår. Anser du att Beatles var populistiskt? Dvs att de gjorde musik enbart i syfte att tjäna pengar. Abba brukar beskyllas för det. Så det äriofsett trevligt sällskapatt vara i  :rolleyes:


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag förstår. Anser du att Beatles var populistiskt? Dvs att de gjorde musik enbart i syfte att tjäna pengar. Abba brukar beskyllas för det. Så det äriofsett trevligt sällskapatt vara i  :rolleyes:

Pengar hade väl inte varit helt fel...  :lol: Man kan ju ha skilda åsikter om Beatles och Abba men det är ändå referenser som är 40-50 år gamla... Otvetydigt gjorde de ett stort avtryck under sin tid och har hållt bra då vi fortfarande refererar till vad de gjorde då!^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Nej, Beatles var mycket konstnärliga. Ibland uppstår det kommersiella artister som ÄR bra musiker/kompositörer ( = har kunskaper i teori mer än carola och har övat länge). Fast övning kan nästan helt ersätta teoretiskt kunnande när vi snackar rock/pop. Men det beror på musik stil. Genesis, BEatles, Metallica (innan musikteoretikern och basisten Burton dog), Michael Jackson, var alla genier på sitt sätt och utvecklade musiken.

Nån som, för övrigt, sa att Beatles inte var först, men att de var de som gjorde den musiken kommersiell. Sen utvecklades de under sin karriär (till det bättre tycker jag).

Min favvo-beatleslåt är nog I'm the walruss, på tal om infantila texter :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Ja, om man inte tar sig tid att förstå är det lätt att dra felaktiga slutsatser och begå logiska felslut. Visst är det sympatiskt att begåvade människor når framgång men det innebär ju inte alltid att det omvända blir giltigt - dvs att framgång beror på begåvning. Jo, kanske men inte i på de områden som påverkar resultatet...
https://soundcloud.com/jockepocke-1