Kontrollrummet

Roligaste/tråkigaste i låtprocessen?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad druiden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
Fan vad det suger när man tycker man har en svinbra idé, ett par timmar senare... "meh vilken skit"


Utloggad clastrofobi

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 38
  • Navelsträngen var iallafall inte ostämd
    • Visa profil
    • www.tunaton.se


1. Tråkigaste måste väl vara när gitarrsträngen går av just när man har det ultimata sticket precis på fingret.
2. Näst tråkigaste måste väl vara att försöka hålla iden om det där ultimata sticket i huvudet mens man håller på att byta strängen, och töjer och töjer och töjer.
3. Annars har jag svårt att hitta nåt tråkigt, Då skulle jag förmodligen ha eldat upp min första gitarr, som Jimmi Hendriks gjorde, - ja inte min gitarr men andra. - Turnerade för övrigt med den mannen i slutet av 60-talet som förband i gruppen Mecki Mark Men. - Och säga vad man vill och har gjort, Jimmi eldade inga gitarrer i turnebussen, och inte hans flummiga spelkamrater heller (Noel Redding och Mitch Mitchel) men de va nog fan de enda dom två rocksnörerna inte tände på.

Här tänkte jag ställa en enkel fråga om vad ni uppler som det roligaste respektive det tråkigaste/jobbigaste i en låtprocess - men kom på att en låtprocess i sig ju är hur omfattande som helst. Så det kanske måste definieras först:
1. Idé om själva låten
2. Idé om melodien
3. Idé om harmonier
4. Textskrivande (efter anmodan från 91:an)
5. Versen
6. Sticken
7. Refrängen
8. Val av instrument
9. Val av trummor (tar det speciellt eftersom det är en utmaning för många)
10. Inspelningsmiljön mickar etc.
11. Grovmixen
12. Finmixen
13. Effekter
14. Garnering
15. Mastringen

Har säkerligen missat ett antal process-steg så föreslå vad och var de ska hamna i listan.
Clas Svanberg /clastrofobi :)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil

1. Tråkigaste måste väl vara när gitarrsträngen går av just när man har det ultimata sticket precis på fingret.
2. Näst tråkigaste måste väl vara att försöka hålla iden om det där ultimata sticket i huvudet mens man håller på att byta strängen, och töjer och töjer och töjer.
3. Annars har jag svårt att hitta nåt tråkigt, Då skulle jag förmodligen ha eldat upp min första gitarr, som Jimmi Hendriks gjorde, - ja inte min gitarr men andra. - Turnerade för övrigt med den mannen i slutet av 60-talet som förband i gruppen Mecki Mark Men. - Och säga vad man vill och har gjort, Jimmi eldade inga gitarrer i turnebussen, och inte hans flummiga spelkamrater heller (Noel Redding och Mitch Mitchel) men de va nog fan de enda dom två rocksnörerna inte tände på.


1 & 2 ger ju en tydlig fingervisning om värdet av att ha många gitarrer...  B)

3. Kul! :) Känner igen bandnamnet men vet inte varifrån... Finns ju en hel del på tuben!^^



Schysst dresscode här: :)

https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Freddy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 310
    • Visa profil
För mig har det alltid varit kul och inspirerande så länge produkten växer fram, man vill höra helheten av skapandet och det driver på fram till en viss punkt. Det gäller väl främst inspelning och mixning-stadierna kanske, men det genomsyrar allt.

Kanske är det en gitarr som man inte satte riktigt, eller ett sångparti som är surt. Något som stör men som ändå inte förtar helheten av upplevelsen för mig själv, jag vet ju att det ska fixas och hur det "ska vara".

Det är de sista 5-10% som är tråkigast för mig, då måste jag se på det som ett "Jobb" och se till att göra en lista på vad som jag vill ändra innan jag är "klar", eller "överger låten" är nog mer rätt i sammanhanget.

Jag har insett att problemet också bara förekommer när man jobbar med egen musik, för då kan man egentligen ändra allt i ledet, gå tillbaka och spela om något osv. Jobbar man med någon annans musik, så har jag inte alls det problemet, då har jag mina förutsättningar och kan jobba framåt hela tiden. Förutsättningarna är givna, då är det bara att göra det bästa av situationen.

Texter kämpar jag ofta med också, kommer inte alls lika enkelt som musiken generellt.
"I can take you far but I'll burn you out before we get there"

https://soundcloud.com/gitarrfreddan