Forum > Demolåtar

Bjurte - NailBomb och THR10

<< < (5/6) > >>

Jocke:

--- Citat från: Marruschkka skrivet 29.05.2013, 17:30:01 ---Härligt. Ta du och stoppa ner haren i en malpåse tills vidare :P ;)

/Marre

--- Slut citat ---

:lol:

bjurte:
He-he !!
Här begravs inga, men jag ska försöka få Bjurte och mina jag att samsas... :wacko:
Snart dyker det väl upp någon töntig Cöntry-Nisse oxo.. :huh: :D

Ps. om sen någon är intresserad av teknikalite'er kan jag förtälja att Guran åkt på en liten om-operation !!
Bytte Volympotten från 500K till 250K då singelcoil-lägena blev förgrymmat vassa!! aj-aj mina öron..
passade även på att byta Kondingen (från en orangedrop till en stoor PIO) och till ett lägre värde (0.022) för snällare diskantavrullning..
Har inte hunnit utvärdera hela operationen än, men helt klart blev tonkontrollen äntligen användbar!! B) 

Jocke:

--- Citat från: bjurte skrivet 29.05.2013, 19:13:35 ---He-he !!
Här begravs inga, men jag ska försöka få Bjurte och mina jag att samsas... :wacko:
Snart dyker det väl upp någon töntig Cöntry-Nisse oxo.. :huh: :D

--- Slut citat ---

Kanske lättare att hantera en häst än en gitarr...  :rolleyes:  :P

--- Citat från: bjurte skrivet 29.05.2013, 19:13:35 ---Ps. om sen någon är intresserad av teknikalite'er kan jag förtälja att Guran åkt på en liten om-operation !!
Bytte Volympotten från 500K till 250K då singelcoil-lägena blev förgrymmat vassa!! aj-aj mina öron..
passade även på att byta Kondingen (från en orangedrop till en stoor PIO) och till ett lägre värde (0.022) för snällare diskantavrullning..
Har inte hunnit utvärdera hela operationen än, men helt klart blev tonkontrollen äntligen användbar!! B) 

--- Slut citat ---

Det där med resistansen och kondensatorn i tonkontrollen blir ju inte särskilt mycket roligare av att allt ändrar sig med olika belastning där man sedan ansluter så det kan faktiskt funka olika i olika stärkare och preamps... Hur menar du att valet av värde på volympotten påverkar soundet?

bjurte:
Jag vet bara vad jag läst mig till och vad mina öron säger till mig..
Nämligen att, ju högre värde potten har ju mer opåverkad släpps micksignalen igenom.
En normal HB mick har som standard värdet 500K medans en SC(Tele/Strata) har 250K
Sätter du då en 250K på en Humbucker blir det lite muddigare, medans en 500:ing på Stratan får den att bli VAZZ !!
Dom däringa TungMetallarna brukar ju ha Xtra heta Humbucks och gärna 1 Megs potar..(För ju hetare mickar,ju muddigare blire  :ph34r:)

Jocke:

--- Citat från: bjurte skrivet 29.05.2013, 20:41:10 ---Jag vet bara vad jag läst mig till och vad mina öron säger till mig..
Nämligen att, ju högre värde potten har ju mer opåverkad släpps micksignalen igenom.
En normal HB mick har som standard värdet 500K medans en SC(Tele/Strata) har 250K
Sätter du då en 250K på en Humbucker blir det lite muddigare, medans en 500:ing på Stratan får den att bli VAZZ !!
Dom däringa TungMetallarna brukar ju ha Xtra heta Humbucks och gärna 1 Megs potar..(För ju hetare mickar,ju muddigare blire  :ph34r:)

--- Slut citat ---

Har inte tänkt på det på det viset... beror ju lite på hur man kopplar men ofta ansluter man ju banans ena ände till jord och då ligger pottens hela resistans parallellt över mickarna... klart det påverkar.^^ Berätta hur det går! :)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion