Kontrollrummet

Limma akustiskum

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Har varit borta en stund men nu är jag här igen. Och den här gången med en fråga...

Har fått hem en jäkla massa akustikskum som jag tänkt klä väggarna med. Men något vettigt lim har jag inte skaffat mig, i alla fall inte något speciallim från tillverkarna. Om man nu skall limma vad skall man använda fär något? Helst skall man ju kunna hitta det i en vanlig bygghandel. Vanligt lim lär ju smälta akustikskummet pga. lösningsmedel.

Om man inte vill limma igen hela väggarna vad skulle man kunna använda istället? Dubbelhäftande tejp? Matttejp? Auralex TEMP*Tabs? (Och har du något hemma Claes?)


Utloggad tsmalmbe

Limma  det på skivor. Fan vet vad skivorna heter, men de där som är som tjockt papp och bruna och som är kring 4-5mm tjocka. Sen tar du helt enkelt hål i denna skiva, och hänger den på väggen med skruv/krok/spik. Du kan beklä dessa "element" med tyg.

Jag hade bilder av mitt projekt på det andra forumet, men alla bilder försvann då de migrerade av och an, tyvärr.

Som lim använde jag vanligt vitt snickarlim. Testade  också med lim som var ämnat för akustikskivor, men det var bara kakka.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Masonitskivor menar du kanske...? ;)
Sätt i så fall någon sorts tunn dämpning på baksidan av plattorna, så att de inte slamrar mot väggen när de är upphängda...

Kör med PL400 (långsamt härdande) eller PL600 (griper snabbt), som finns i byggvaruhusen. Speciallim från tillverkarna av akustikskum är alltid alldeles för dyrt... ;)
« Senast ändrad: 22.07.2007, 14:51:43 by Claes »
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Tackar pojkar. Jag kommer nog att välja pl600 eftersom man blir så trött i armarna av att stå och hålla skummet mot taket...  :)


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
en fråga bara lee, ska du inte ha lösa akustikelement i taket så du kan modifiera rummet efter tycke och smak?
Dessutom så får du ju betydligt mer dämpning om du sätter de med en luftspalt från väggen...men som sagt, allt det här vet du väl (eller?).. Min studio är äntligen färdig! och i liverummet har jag just takpaneler av den här principen:



funkar bättre än de flesta takpaneler jag testat.

men om du ändå ska limma så kan jag tipsa om att alla PL lim finns på större "sprut tuber" så du kan köra med en "lim picka"!
a
 :ph34r:


Utloggad tsmalmbe

Jag menar just masonit. Fungerade  ypperlig både för skum och akustikskivor. Håller bra på väggen utan någonslags frame. I taket har ju a en verklig lyxing lösning.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
en fråga bara lee, ska du inte ha lösa akustikelement i taket så du kan modifiera rummet efter tycke och smak?
Dessutom så får du ju betydligt mer dämpning om du sätter de med en luftspalt från väggen...men som sagt, allt det här vet du väl (eller?).. Min studio är äntligen färdig! och i liverummet har jag just takpaneler av den här principen:

funkar bättre än de flesta takpaneler jag testat.

men om du ändå ska limma så kan jag tipsa om att alla PL lim finns på större "sprut tuber" så du kan köra med en "lim picka"!


Jodå jag har en tre små nätta moln som skall upp i taket. :) Men skummet hade jag tänkt att sätta rakt ovanför mixpositionen för att släcka direktreflektionen från monitorerna. Har inte tänkt så mycket på det, men man kanske skulle flytta molnen och sätta ett rakt ovanför huvudet istället. (Om den ramlar ner tar den ju bara i träskallen!)

Ingen panik hur som helst för först skall jag jag sätta det som behövs på väggarna.

(Bilden på Sayers moln var ju grym! Ser fram emot att se bilderna från din studio! :) )


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
Citera
Jodå jag har en tre små nätta moln som skall upp i taket.  Men skummet hade jag tänkt att sätta rakt ovanför mixpositionen för att släcka direktreflektionen från monitorerna. Har inte tänkt så mycket på det, men man kanske skulle flytta molnen och sätta ett rakt ovanför huvudet istället. (Om den ramlar ner tar den ju bara i träskallen!)

Du kan med fördel sätta moln rakt över sweetspot, jag har testat en del andra varianter, allt beroende på rummets form och dimensioner, men det kan även fungera med en kombinerad diffusor/absorbent i taket.

Traditionellt så monterar man molnet i framkant av rummet och i vinkel ut mot rummet (så att ljudet reflekteras bakåt) men låt det gärna sträcka sig över sweetspoten så får du även bättre spridning "längre bak i bussen".

btw: vad är det för monitorer du har?

Citera
(Bilden på Sayers moln var ju grym! Ser fram emot att se bilderna från din studio!  )

det är från Arons studio, gillar belysningen som lyser UPP mot taket. spexigt... jo bilder ja... kommer, kommer. håll utkik på johns forum..
a
 :ph34r:


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Kör med ett par Adam p33. Jag har precis blivit klar med studiobordet så det kommer lite bilder på studiobygget senare. Men jag glömde ta bilder medans jag byggde bordet. Ibland är inte hjärnan med när det går för fort.

Men nu skall jag dra till Aten i en vecka. Jättekul eftersom jag aldrig varit där, suger kraftigt eftersom det är jobb igen. Vilket givetvis betyder att jag kommer att häcka i en datorhall dygnet runt i en vecka utan möjlighet att ta mig ut på sight-seeing. ("Var det vackert?" "Vet inte. Såg taxi-hotell-flygplats-datorhall. I princip samma sak som Rotterdam, Leeds eller Hofors...") Men bilder kommer, jag lovar!


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
Kör med ett par Adam p33. Jag har precis blivit klar med studiobordet så det kommer lite bilder på studiobygget senare. Men jag glömde ta bilder medans jag byggde bordet. Ibland är inte hjärnan med när det går för fort.

Men nu skall jag dra till Aten i en vecka. Jättekul eftersom jag aldrig varit där, suger kraftigt eftersom det är jobb igen. Vilket givetvis betyder att jag kommer att häcka i en datorhall dygnet runt i en vecka utan möjlighet att ta mig ut på sight-seeing. ("Var det vackert?" "Vet inte. Såg taxi-hotell-flygplats-datorhall. I princip samma sak som Rotterdam, Leeds eller Hofors...") Men bilder kommer, jag lovar!

haha tur är väl att en datorhall brukar vara väl luftkonditionerad med tanke på att det är 45 grader där just nu...
a
 :ph34r:


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Satt med jackan på i 18grader hela dagen. Imorgon blir det värre. Undersökningar av systemet start 8 på morgon, nedstängning vid 17 och sedan jobba till jobbet är klart eftersom de start morgonen efter vid 9. Och jag som inte tog med mig någon extra tröja... :blink:


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Satt upp med akustikfog! Och det fungerade! Men man fick staga upp det medans det torkade. Och taket har jag inte ens försökt ännu eftersom det inte verkar som om det kommer att behövas. Men då åker nog pl600-tuben fram.  ;)