Kontrollrummet

Första ljudprovet från nya micken - ny version :)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Efter att ha felsökt och provat massor
Stor tack till Jocke för tålamodet - ett fyfaldigt leve för honom
Hurra Hurra Hurra Hurra !!!!   :wub:
kom jag fram till att det var micken som det var fel på

Har precis kommit hem från affären med en sE 2200T för 2990kr på 4sound, de vill ha 399 euro + frakt på Thonmann
Man kan lungt säga att jag är lycklig - en helt ny värld av nyanser har öppnat sig :)

Detta blir en härlig helg!!!

Ljudprov med lite kompressor, reverb och EQ, utan limiter.
[mp3=200,20,0,center]https://dl.dropboxusercontent.com/u/95768896/sE_ljudprov_med_reverb.mp3[/mp3]

Ljudprov med lite kompressor. Utan reverb inte ens mixverb  :( , ingen EQ och utan limiter.
[mp3=200,20,0,center]https://dl.dropboxusercontent.com/u/95768896/sE_ljudprov_utan_reverb.mp3[/mp3]

Efter att ha läst era synpunkter(stort tack  :wub:), ville jag mixa ut en version till. Här har jag panorerat ut pianot höger/vänster, en ensam saxofonist i mitten. Send på alla tre till fx med reverb sen lite EQ på det. Skippade kompressorn på saxen eftersom den lyfte fram mekanikslammer. Detta försökte jag skapa:

Svarta tunga gardiner bakom en liten scen, svart golv, stor svart flygel, pianisten har svart aftonklänning, liten spolight lyser upp henne. Framför henne står en ensam saxofonist, precis vid kanten på scen, i ett lite större spotlightljus. Lokalen är "Concert piano"
[mp3=200,20,0,center]https://dl.dropboxusercontent.com/u/95768896/sE_ljudprov_samma_reverb.mp3[/mp3]
Jag lär mig, även om det går långsamt  :D  Berätta gärna om jag lyckades.



Rock On!
Josef
« Senast ändrad: 11.05.2013, 08:34:20 by Altsax »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Fy så vackert och stämningsfullt.
Låter bra om inspelningskedjan.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Ja - fy va bra! Du är rolig Max!  :lol:

Du ska inte överdriva min insats Josef - det kostade ju dig trots allt flera tusen...  :rolleyes:  B) Jag tror att vi alla söker ett sound, ett uttryck, svaret på meningen med livet osv...  :lol: Bra vi kan hjälpas åt och bolla lite idéer och funderingar med varandra här! :)

Tycker det låter bra men föredrar den torra men det kan vara för att kompet är torrt... :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Snyggt!! Grattis :-) Här är ett tydligt exempel på att reverb kan förstöra ibland mer än det tillför. Den torra versionen griper tag i en mycket mer. Sen kan det bero på att det inte är ett snyggt reverb som ger lite ful resonans. Att eq:a reverbet är alltid en bra idé. Snyggt saxljud är det iaf.  :wub:


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ingen tvekan om att det inte är munspel i alla fall. Riktigt bra lirat och jag drar nog ett stål för reverbversionen som jag tycker låter riktigt bra - fullt med känsla där.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Stort tack för att ni orkade lyssna och kommentera  :wub: 
"The more time I spend with people, the more I learn" <med tysk accent>  :lol:

Ber om ursäkt för de vassa avsluten i vissa toner - jag var så ivrig när jag blåste.

Fy så vackert och stämningsfullt.
Låter bra om inspelningskedjan.
Tack Max!!

Ja - fy va bra! Du är rolig Max!  :lol:

Du ska inte överdriva min insats Josef - det kostade ju dig trots allt flera tusen...  :rolleyes:  B) Jag tror att vi alla söker ett sound, ett uttryck, svaret på meningen med livet osv...  :lol: Bra vi kan hjälpas åt och bolla lite idéer och funderingar med varandra här! :)

Tycker det låter bra men föredrar den torra men det kan vara för att kompet är torrt... :)

Få personer orkar läsa min långa krångliga mail. Du gjorde inte bara det utan kom med bra synpunkter tillbaka.

"Meningen med livet" anser jag fortfarande behöva mer arbete, jag gör en fantastisk lasagne, jag har en stor låda blandad starköl i källaren och en vedeldad bastu. Ska vi göra ett försök?   :D

Senaste versionen har samma lokal på både sax och piano (nu när jag skriver det går det upp för mig att det borde ha varit självklart hela tiden).

Låter riktigt nice det här! :-)

Tack Alatar!!  :wub: Jag saknar dock en riktig pianist!  :wub:

Snyggt!! Grattis :-) Här är ett tydligt exempel på att reverb kan förstöra ibland mer än det tillför. Den torra versionen griper tag i en mycket mer. Sen kan det bero på att det inte är ett snyggt reverb som ger lite ful resonans. Att eq:a reverbet är alltid en bra idé. Snyggt saxljud är det iaf.  :wub:

Hej Jonnerstone!  Tack för både lyssning och synpunkter!!!   :wub:  Mycket värdefullt!!!
Valde ett annat reverb som jag EQ:ade i nästa steg. Jag önskar jag kunde urskilja fula respektive snygga resonanser - hoppas jag kan träna fram det.

Ingen tvekan om att det inte är munspel i alla fall. Riktigt bra lirat och jag drar nog ett stål för reverbversionen som jag tycker låter riktigt bra - fullt med känsla där.

Tack!!!  :wub:
 Har försökt göra en kompromiss, som har reverb, fast inte så mycket. Just på grund av kommentarerna här, så stort tack för att du ville ha reverb, precis som jag :)

Rock On!  B)
/Josef


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Fint ljud o mkt fint spelat. Jag tyckte den helt torra versionen blev just det, för torr, o de två reverbversionerna lite för blöta. Nåt mitt emellan, minska reverbet i volym, testa lite längre tid på det kanske, men svagare i volym. Softa/balladiga låtar brukar jag ha längre reverb på än på rockigare grejer.
Du kanske kan ha lite mindre reverb på flygeln, den är väl inspelad så mickarna tar med lite mer av rummet än saxens mick.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)