Kontrollrummet

People

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
LÅTNAMN: People
GENRE: Electronica/Rock
INSPELNINGSÅR: 2013
FORMAT: mp3

Från plattan Rising. Släpps i juni 2013.

I wrap myself in a warm thick blanket
And I think of the days that could have come
But the story took another turn this time
I sit here and wonder where did it go wrong
Or is it just a different way, they've gone
From the chosen path they always knew as the truth

People they, know the truth they say
Will they ever give in to the answers within
People they, bend their knees and pray
Will they open their eyes, set aside all the lies

I keep wondering about the way of life
About our inner selves and our endless strifes
To a half imagined, flawless perfect life
They wake up screaming, deep in denial
Defending their thoughts like a crook on trial
Will they ever come, ever come to rest again
« Senast ändrad: 04.03.2021, 21:04:01 by Wernborg »


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Nu gick du från Depeche Mode till Alphaville // Aha
Med PopCorn som bas-snurra

Jag gillar ditt sökande, men måste lyssna några gånger om jag ska hinna ikapp dig och börja tycka den är bra.

Den konstiga rösten är ball! - svårt att höra vad den säger,
men den hörs ju och ska inte ligga högre i volym
vi vill undvika hearing aids
 :D

Intro och outro är precis lagom i mina öron.

Hade du en kontext? Som vi ska bedöma låten i förhållande till alltså


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tack saxen. Steget från Depeche till Alphaville behöver inte vara så dumt, i min bok. Aha är ju också väldigt trevlig att bli jämförd med.  :D

Ja, idéen är alltså inte att förmedla texten främst, utan att använda röst/vocoder som ett instrument. Precis som du är inne på.

Ja, sammanhanget är alltså kommande skivan där denna kommer vara med. Tillsammans med 8 andra låtar i moll och en ensam stackare i dur.

Uppdaterat med texten längst upp.
« Senast ändrad: 09.05.2013, 21:45:30 by Wernborg »


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Det är inte ofta man hör pop-corn-blip-musik som är intressant - men här är ett undantag!
Kreativt och snyggt
Vocodern funkar rätt bra , några delar försvinner kanske lite för mycket men i stora hela låter det ballt
Men jag tycker du ska lyfta fram melodin (med mer vanlig sång) i något sammanhang i låten - den är riktigt bra!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
[mp3=200,20,0,center]http://www.bwmusic.se/slask/People20130509.mp3[/mp3]

Tänker det skulle passa tvärtom, att sjunga vers så att texten framgår och sen i reffen ha vocoders med tillsammans med sången så att texten framgår och blir fetare. Om du sen gör reffen två varv till med två parallella melodier, kan vocodern fortsätta med den ursprungliga melodin och din röst sjunger samma text eller annat, med en annan melodi som "funkar" (då menar jag funk!) bra tillsammans.

Är nog inne på samma tänk, som från 150 i den här. Vid 174 kommer den parallella melodin in med annan text.
[mp3=200,20,0,left]http://boom.shivas.se/music/MaxB_BeTrueToYourself_20091130.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 10.05.2013, 11:12:30 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Vocodern kan jag ge lite tips om senare, men herregud vilken underbar refrängslinga på sången. Skitsnygg!!! Rysningar!!!  :wub:


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det här är riktigt läckert! :)

Tycker bassyntens resonans krockar lite och stjäl uppmärksamhet från vocodern-rösten... Går det kanske att skruva till resonanserna lite när de stämmorna går samtidigt? Skulle tro att man inte önskar upp vocoder-rösten lika mycket om basen blir "torrare"...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Det är inte ofta man hör pop-corn-blip-musik som är intressant - men här är ett undantag!
Kreativt och snyggt
Vocodern funkar rätt bra , några delar försvinner kanske lite för mycket men i stora hela låter det ballt
Men jag tycker du ska lyfta fram melodin (med mer vanlig sång) i något sammanhang i låten - den är riktigt bra!
Tackar!! Kul att kunna intressera för lite elektronika. Ja lovar, det finns mycket att upptäcka om detta faller i smaken.  ;)

Tänker det skulle passa tvärtom, att sjunga vers så att texten framgår och sen i reffen ha vocoders med tillsammans med sången så att texten framgår och blir fetare. Om du sen gör reffen två varv till med två parallella melodier, kan vocodern fortsätta med den ursprungliga melodin och din röst sjunger samma text eller annat, med en annan melodi som "funkar" (då menar jag funk!) bra tillsammans.
Nja, jag är nog ganska nöjd med själva formen och arret, men tack för förslaget. Din länk funkar inte längre. Förstår att du vill hjälpa till, men låt mig sköta medialänkarna i mina demotrådar själv. Tnx.

Vocodern kan jag ge lite tips om senare, men herregud vilken underbar refrängslinga på sången. Skitsnygg!!! Rysningar!!!  :wub:
:wub:  (Tar gärna emot vocodertips.)

Det här är riktigt läckert! :)

Tycker bassyntens resonans krockar lite och stjäl uppmärksamhet från vocodern-rösten... Går det kanske att skruva till resonanserna lite när de stämmorna går samtidigt? Skulle tro att man inte önskar upp vocoder-rösten lika mycket om basen blir "torrare"...
Kul, tackar! Jag har gjort lite andra ändringar för att behålla vocodern, men samtidig förtydliga sången.





Ny version längst upp som innehåller följande ändringar:

* I verserna har jag kompletterat vocodersången med min ursprungliga sångmelodi. Vocoder lite åt vänster, och melodi lite åt höger.
* I slutet har jag lagt till en refräng till. Den är transponerad från Cm till Gm, och det coola är att det inte märks jättetydligt eftersom den modulerar en hel del som den är. Här ligger leadsången enbart som vocoder tillsammans med en leadsynt. Tänkte att så långt in i låten är både text och melodi tydligt presenterade så det vore passande med ett nytt grepp.

What say you?


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Har lyssnat några ggr och tycker att du fått till rösten bättre nu i första versionen var den inte så bra. Själva låten är ju en tiopointare tycker jag men sången är inte riktigt tiptop även om de intressanta tonerna är med på reffen.
Har inga bra råd förutom att du kanske ska skippa vocoden på denna fast outrot funkar ..  ja lite vilsen är jag nog --- både gillar och inte gillar typ :wacko:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Snygg låt och SNYGG SÅNG. Sången lyfter låten till högre höjder. Very nice ^_^

// Space
Life is too short to remove USB safely