Kontrollrummet

Spela in hela gitarren eller klippa och klistra?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad druiden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
Jag håller på att spela in en låt där det finns "två gitarrer" Vad är best practice för sånt här, spelar ni in allt båda gitarrerna ska göra i ett spår eller klipper ni och klistrar? Jag är rädd för att volymerna ska bli konstiga och man ska höra att det är inspelat i olika tagningar.

Vad är standard att göra?


Utloggad Henric

Om där är två olika gitarrer hade jag lagt upp två kanaler - en till varje! Sen är det bara att spela in och sedan redigera bort oljud m m och eventuellt klippa och klistra om det behövs! Sen kan du ju lägga in aitomation på reglarna när du mixar för att få jämn volym!  B)
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad druiden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
Är det så man gör är det så jag ska göra!

Då gäller det att sätta hela låten i ett stycke då, annars får man fixa till det som inte låter så bra genom klipp och klister!

En sak till jag får fan alltid för mycket input gain in i datorn (linar direkt från guran in till ljudkortet och har Hi-Z aktiverat på kanalen) även om input gain är i botten på ljudkortet så måste jag ändå sänka volymratten på gitarren för att den inte ska bli för hög.... ska det vara så?


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jag håller på att spela in en låt där det finns "två gitarrer" Vad är best practice för sånt här, spelar ni in allt båda gitarrerna ska göra i ett spår eller klipper ni och klistrar? Jag är rädd för att volymerna ska bli konstiga och man ska höra att det är inspelat i olika tagningar.

Vad är standard att göra?
Alla sätt är tillåtna man gör det som passar bäst förtillfället!
Ibland blir det Ackord för ackord och ibland spelar man in vers 1 och kopierar den på samtliga verser och ibland låten rakt igenom, att allt ska vara en tagning  från start till slut för
annars är det 'fusk' tycker jag är urfånigt..(Men det är jag det!! B)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad druiden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
Det är ett problem för mig, jag gillar klara och utsatta mål. SÅHÄR skall det vara när man spelar in!


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Det är slutresultatet som räknas ! ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Jag håller på att spela in en låt där det finns "två gitarrer" Vad är best practice för sånt här, spelar ni in allt båda gitarrerna ska göra i ett spår eller klipper ni och klistrar? Jag är rädd för att volymerna ska bli konstiga och man ska höra att det är inspelat i olika tagningar.

Vad är standard att göra?
Alla sätt är tillåtna man gör det som passar bäst förtillfället!
Ibland blir det Ackord för ackord och ibland spelar man in vers 1 och kopierar den på samtliga verser och ibland låten rakt igenom, att allt ska vara en tagning  från start till slut för
annars är det 'fusk' tycker jag är urfånigt..(Men det är jag det!! B)

Tycker jag också, ändamålet helgar medlen. Om det är ett collage av 10 olika tagningar spelar ingen roll om det låter bra. Jag brukar ha ett speciellt Cubaseprojekt för gitarrpålägg där tre parallella spår går till samma buss med en amp sim. Skulle det råka hamna en kråka på ena spåret är det bara att stoppa, backa och fortsätta på nästa spår tills jobbet är gjort. Lite justeringar i in och ut fade mellan spåren och det funkar busbra.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Jag håller på att spela in en låt där det finns "två gitarrer" Vad är best practice för sånt här, spelar ni in allt båda gitarrerna ska göra i ett spår eller klipper ni och klistrar? Jag är rädd för att volymerna ska bli konstiga och man ska höra att det är inspelat i olika tagningar.

Vad är standard att göra?
Ja, vad är standard egentligen, det beror på vem man frågar  ;) 
Jag är rätt usel på att få till gitarr på en tagning så jag spelar hela låten i flera tagningar och tar sen den bästa eller en vers här eller där. Knepigare blir det om man vid senare tillfälle upptäcker att det på något ställe ska ändras eller om det är ett fel som behöver korrigeras. Om det är akustisk gitarr är det väldigt svårt att få till det likadant akustikmässigt så att inte klippskarven märks. Då är det bättre att spela om allt igen.
Att spela in varje instrument på varsin kanal som föreslagits (då man är flera) tycker jag verkar smidigast för eventuell korrigering av enstaka instrument.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag brukar spela in gitarrplocket 2 verser + refräng om det är svårt att få hela låten felfri i en tagning.
Sticket gör jag så gott som alltid för sig och klipper sedan in på lämpligt ställe.
Om jag har två plockgitarrer börjar jag med den som har det "fylligaste" och jämnaste plocket
och prövar mig sedan fram till ett kompletterande plock.
Tycker att klippa/klistra och editera är självklart för att få ett så bra slutresultat som möjligt.
Ofta behöver jag lyssna in mig på vers och refräng för att komma på ett passande stick,
har sällan hela låten klar från början.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Välj ut de bästa tagningarna. Du kan spela in från start till mål och om t ex en vers eller refräng inte lät så bra så är det bara att klippa ihop den med en annan tagning. Glöm inte bara att fejda in och ut på tagningar om det behövs så du inte får klippljud med. Slip editing är skitbra om man kommer in för snabbt eller för sent på något, några ackord. Fuska och använda samma tagning för de andra verserna, tja det görs nog mer ofta än man tror även bland kända band men inget man pratar om högt.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad druiden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
Okej tack för alla tipsen, fade in och out på regioner har lite nytt att lära mig i Logic med andra ord! =)

Fortfarande inga teorier om att jag får "gainpeak" (eller vad det heter?) på gitarrinputen i datorn trots allting är på lägsta volym typ?


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Okej tack för alla tipsen, fade in och out på regioner har lite nytt att lära mig i Logic med andra ord! =)

Fortfarande inga teorier om att jag får "gainpeak" (eller vad det heter?) på gitarrinputen i datorn trots allting är på lägsta volym typ?

Har du inte en "pad" som dämpar ingången med typ -20dB på ingången du kan koppla in så får du väl dra ner volymen på guran lite... Min instrumentingång överstyrs av gitarrer med preamp trots att det eg inte blir högre signal... gissar att det har med impedansanpassningen att göra...

Sen tycker jag nog att man kan fundera i termer av microvariation - dvs att faktiskt köra ett par rundor så att det inte är exakt samma varje vers utan faktiskt upplevs som att det är spelat av människor... Länkade Yllets artikel  häromdagen - alltså att det inte är rör, tape och vinyl vi vurmar för när vi säger att det var bättre förr (=vintige) utan att man faktiskt var noggrannare när det gällde att "sätta" sin stämma... Repa en dag, två eller så mycket som behövs... låt det vara tills det känns kul igen - repa 5 min och sätt allt på en gång!  :P  Var väldigt nöjd med mig själv när jag bara behövde flytta ett enda ackord 1/32-del för ett tag sedan!  B)

https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad druiden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
Ja får väl göra det, känns konstigt att det skall behövas. Är väl humbuckermickarna =)


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
jag brukar spela in på samma spår flera ggr tills jag spelar någorlunda rätt, sen klipper jag bort felen och då kommer ju spåret under fram och förhoppningsvis hade jag inte spelat fel på precis samma ställe.
måste jag ta om tex en refräng så börjar jag några vändor innan på versen, så får man klippa början sedan så det inte hörs när det nya pålägget kommer in.

om du spelar in med samma gitarr och har samma ljudinställningar så ska det inte bli några skillnader och du kan ha dem på samma spår. Annars brukar man ju ofta ha 2 gitarrer som låter lite olika och man panorerar ut dem lite åt både höger och vänster.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag spelar ofta in en gitarr men ibland flera och klipper bort dåliga delar och tar fram bättre delar. I sången då det är svårt sjunger jag rakt igenom hela låten sen kanske jag tar om några gånger på de svåraste passagerna och klipper bort de sämsta och behåller den minst dåliga. Då kan det ibland på vissa ställen bli så snuttifierat att jag tar ett ord eller ett par ord från en inspelning och nästa ord eler grupp ord från en annan inspelning.
« Senast ändrad: 09.05.2013, 13:30:21 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tycker klippa och klistra handlar mycket om slöhet. Jag menar, har vi bråttom på något sätt, har vi en deadline? Inte jag ialla fall.
Ibland kan det vara bra att ha samma (kopior), t.ex i refrängen. Men vad gäller verser  tycker jag att t.ex gitarren(a) måste varieras genom de olika verserna, men också kompet överlag.
Jag spelar ofta in olika riff, komp osv till verserna på flera spår som jag sen kan kan plocka in där de behövs. T.ex bas, som  spelas på midiklvaiatur, gör jag flera olika versioner på, för att ha något att välja på.


Utloggad druiden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
Ja slöhet tror jag! För min del handlar det om att jag komponerar "on the fly" så att säga, klipper och klistrar ihop låten till de delarna jag vill ha.

Men jag har bestämt mig för att spela in allting i en tagning och inte klistra in samma gitarrspel över alla refrängerna tex


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Viktigaste redskapet:



Lyssna kritiskt på resultatet - finns flödet där och de små fel... avvikelserna som ger liv åt framförandet. Hur man sedan kommer dit är vars och ens ensak :) Att kopiera tagningar fungerar för låtbyggande/demos men är inte så kul i en "färdig" produktion.

Snuttifiering (särskilt solon) är bra i byggfasen, med nackdelen att det oftast låter "staplade licks" utan flöde - typ en talsvarsmaskin ;) "Din plasts i kön är nummer - elva - beräknad väntetid - fyra - minuter".

Att istället plugga in en hel tagning kan låta sportprestation istället för musik - "snuttar med flow" är idealet för inspelningsbruk IMHO :)


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Lyssna kritiskt på resultatet - finns flödet där och de små fel... avvikelserna som ger liv åt framförandet. Hur man sedan kommer dit är vars och ens ensak :) Att kopiera tagningar fungerar för låtbyggande/demos men är inte så kul i en "färdig" produktion.
Och i hur många låter är det inte så? Vem hör skillnaden ärligt talat? Slutresultatet som räknas.
Citera
Att istället plugga in en hel tagning kan låta sportprestation istället för musik - "snuttar med flow" är idealet för inspelningsbruk IMHO :)
Öh va? :blink:
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Lyssna kritiskt på resultatet - finns flödet där och de små fel... avvikelserna som ger liv åt framförandet. Hur man sedan kommer dit är vars och ens ensak :) Att kopiera tagningar fungerar för låtbyggande/demos men är inte så kul i en "färdig" produktion.
Och i hur många låter är det inte så? Vem hör skillnaden ärligt talat? Slutresultatet som räknas.
Citera
Att istället plugga in en hel tagning kan låta sportprestation istället för musik - "snuttar med flow" är idealet för inspelningsbruk IMHO :)
Öh va? :blink:
Du menar "öva" antar jag  ;)
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
På tal om att klippa ihop, panorera isär, bredda, dubba, vers och refräng... så ska försöka använda olika gitarrer... det blir lätt så att jag bara använder den som råkar stå närmast när jag får flow...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Det gäller att de exakt lika stämda och intonerade för att det ska bli bra med mer än en gitarr i en låt.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det gäller att de exakt lika stämda och intonerade för att det ska bli bra med mer än en gitarr i en låt.

Ja, det finns ju en del exempel på att det inte funkar alls...^^







...så det går nog inte... :(
https://soundcloud.com/jockepocke-1