Lite skeva... hur funkar det? Har varit med om att lindningen släppt på bassträngar och då tvärdör strängen. Men ioför sig ville musikaffären sälja på mig ett bas set för 600 spänn sist med argumentet att de skulle låta bra (som nya alltså) mycket längre. Fast de borde ju bli skitiga lika fort som billiga. Vetetusan egentligen vad som påverkar ljudet mest, slitage eller ålder. Skulle vara intressant att veta faktiskt. Strängade min Stratakopia en gång med ett nytt set. Sen stod den ospelad i ett år och inte fan lät strängarna som nya efter ett år. Men det kan ha varit stekos och nikotin som åstadkom det.
Kan inte förklara det fysikaliskt, men enligt min vapendragare när jag gör djupdykningar i dansbandsträsket som jobbar som gitarrpedagog blir dom skeva!

Jag gillar Fast fret, gitarren/basen blir grymt lättspelad, ljudet blir mycket brightare, sen skall det tydligen vara bra för greppbrädan också och är gjort av naturliga ingredienser! Kan man sen spara in på strängkostnaden är det ju ytterligare ett plus - dom blir ju som sagt äldre i fodralet också som du mycket riktigt påpekade!