Kontrollrummet

Hedblom - Dag För Dag

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Hej.

Har skrivit en svensk låt och har gjort en live-inspelning med sång och gitarr för att själv få en bild av hur det blev. Vad tycker ni, kan det bli nåt? Är nästan helt ny på att skriva på svenska och blev rätt såld på hur ärligt det blev.

Länk: www.hedblom.nu/dag_for_dag1.mp3

Tack på förhand.
« Senast ändrad: 06.05.2013, 15:22:37 by Hedblom »
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kul att Hedblom hör av sig igen - men länken funkar inte - lägg upp i KR-servern - det funkar i halvfärdiga nuförtiden.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Har ändrat länken och laddat upp på servern så nu ska det fungera :)
« Senast ändrad: 04.05.2013, 21:49:33 by Hedblom »
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nice, här satt man och spelade med på resonatorgitarren.
Det blir bättre dag för dag.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Gillar låten men den känns lite naken kanske lite keyboards borde tillföras sen är jag inte riktigt nöjd med uttalet på dag för dag det låter lite släpande på något sätt - jag jämför med perfect strangers som känns bättre om jag säger så. Gitarrplocket är skönt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Trevligt och vackert plock på gitarren! Bra sjunget också, tonsäkert även om det låter lite som första rundan innan intoneringen satt sig. Gitarren är lite högt mixad. Den bör ner lite i relation till sången. Kan du inte stereobredda den? Sången kunde få lite mer reverb. Jag gillar normalt naken sång men bara liiite reverb gör att sången får en bättre relation till gitarren tror jag, fast här är jag osäker...  Fin låt är det i alla fall :D


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Tack för era svar  :D

MaxB: Roligt =)

Eddi: Jag tänkte lägga på något mer än gitarren igår, men kom inte riktigt på vad. Funderar på ett elpiano, men vi får se vad det blir. Roligt att du hade koll på Perfect Strangers. Den är jag inte särskilt nöjd med. Svår låt att sjunga, men det var rätt länge sedan jag spelade in den.

Zorrow: Tack. Några toner har jag ändrat i Cubase som var halvsura. Hela inspelningen ska göras om eftersom det är en live-tagning med gitarr i sångmicken och tvärtom. Men det blev så mycket bättre feeling när det spelades in live och inte separat.
« Senast ändrad: 05.05.2013, 09:26:46 by Hedblom »
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag gillar låten!
Kanske skulle ett lugnare gitarrplock passat bättre, men å andra
sidan speglar det frenetiska plocket intensiteten i sången.
Om man kör den i halvtaktstempo skulle man kunna komplettera med vispar och kontrabas
och komplettera med ett lugnare plock och sänka det befintliga något i mixen...
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Tack för din kommentar Asti.

Jag gillar när gitarren är snabb. Jag tror att ett långsammare tempo skulle göra låten rätt seg.

Har börjat på en ny version nu också med ny sång och elpiano som jag testat på introt.
Länk: www.hedblom.nu/dag_for_dag1.mp3

Någon som har några tips för sången? Blir aldrig nöjd och börjar tappa tålamodet. Ska det vara lugnare/starkare, saknas inlevelse, annan tonart?  :lol:

Många frågor, men vill verkligen få till en bra låt som jag kan vara nöjd med  :unsure:
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
[mp3=200,20,0,left]http://www.hedblom.nu/dag_for_dag1.mp3[/mp3]

Gitarren är för stressig, för mig. Tror inte det är något problem att coola ner tempot på låten.
Skönt spel och bra röst! Riktigt bra röst!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Nähä... denna föll mig inte i smaken  :(  ...jag blev anfådd av att lyssna på den.
Men låt inte mina åsikter störa dig... huvudsaken att man själv gillar för man kan andå inte vara alla till lags  :P

// Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Nej spacetrucker, man kan inte få alla att gilla låten, det har du rätt i  :)
Men för nyfikenhetens skull, vad var det du inte gillade? Låten, gitarren, sången?

Tack MaxB  :D
« Senast ändrad: 06.05.2013, 15:23:22 by Hedblom »
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nej spacetrucker, man kan inte få alla att gilla låten, det har du rätt i  :)
Men för nyfikenhetens skull, vad var det du inte gillade? Låten, gitarren, sången?

Tack MaxB  :D

Asti, jag och Spacetrucker har nog samma synpunkt...
Lite för snabb...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag gillar låt ide´n.

Gitarren känns stressande ja,det håller jag med om.Kan du byta komp rytm/tempo och varva med det snabba då och då - exempelvis snabbare på reffen? Som inte finns men "Jag kommer aldrig" partiet skulle kunna passera som reff med den snabba guran.
Då skulle det funka bättre tror jag..Men det är ju vad jag tror och gör det som du tycker är bäst för låten.

Jag skulle korta av "dag för daaaaggg" då det inte sjungs med vibrato,tror det blir snyggare.Bra känsla annars i pipan,passar fint till låten.


Mike


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Håller med om att gitarren känns "stressig", tar bort lite av känslan i låten. Prova att sänka tempot, tror inte det blir segt. Annars bra lir och sång.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Nej spacetrucker, man kan inte få alla att gilla låten, det har du rätt i  :)
Men för nyfikenhetens skull, vad var det du inte gillade? Låten, gitarren, sången?

Gitarren är väl helt OK, det beror nog inte på tempot... Sången tror jag nog det är... jag upplever det så att orden "slängs" mig rakt i ansiktet. Jag antar att det är just så du vill ha det och att det är det du syftar till då du sade ätt det belv "ärligt".
I och för sig intressant det här... det är så lätt att säga "nope, dehär gillar jag inte" men att sedan definiera varför är inte alltid lätt.

// Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Sigmunds

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
    • Ødemark
Gitaren og fingerspillet låter fint i seg själv, men melodien "stör" mig.. blir for stressig rytmik i teksten. For mange laaaange og "sterke" ord..


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Harmonica mike: Jag har tänkt samma tanke som dig att köra snabba gitarren på refrängen bara. Väl värt att testa. Tack för tipset  :)

Roffe H: Du är inte den första att kommentera tempot på gitarren, så det ligger nog något i det. Tack för kommentaren.

spacetrucker: Jag hade nog faktiskt önskat mer attityd och tryck i sången faktiskt, men det är väl som du säger olika vad man gillar.

Sigmunds: Dynamiken i sången har jag funderat på om det är det du menar och det försöker komma det när jag spelar in  :)
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Håller med de som skrivit att gitarren är lite för stressig - tycker också att den skulle softas lite i ljudet och sänkas i volym
Men varför inte prova fram ett annat kompmönster som stämmer bättre med sången
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten