Kontrollrummet

Ubuntu Studio installation

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Lyckades äntligen frigöra utrymme nog för att installera Ubuntu Studio men har inte lyckats ännu. Jag är ingen Linux expert även om jag kan lite om (utökat mitt kunnande med 253 % sedan jag bytte jobb men det säger egentligen inte så mycket) men... ok.

1. Bootade med Ubuntu i DVD-läsaren. Gick inte att skapa en ny partition därifrån pga något okänt fel.

2. Skapade partition med Partition Magic, en Linux Ext3.

3. Bootar igen med Ububtu i läsaren. Startar upp fint och den hittar faktiskt min Linux partition.

4. Går igenom lite val sedan kommer som sagt min lilla Linuxpartition upp. Men hur jag än gör så kommer jag inte vidare. Valt denna partition, gått in o kollat parametrar (testa olika ändringar här, typ av partition, om den skall vara bootbar etc) men när jag väljer "gå vidare o spara ändringarna" så får jag bara ett felmeddelande som säger något i stil med "Kan inte skriva till partitionen, finns inget root/filsystem att skriva till". Nähä, tänker jag efter 10:e försöker men skapa ett sådant då för Helv...!!!

Nja, antar att det är min okunskap som spökar. Någon som kan guida mig till hur jag går vidare från detta? Skall jag låta Ubuntuinstallern göra en ny partition av min existerande Linux-ex3-partition eller what?


Utloggad tsmalmbe

Mina Linuxinstallationer har alltid gätt smärtfirtt, ju smärtfirare desto mindre man själv meckar med partitionerna. Om du har en /-partition borde installern kunna göra /root, /usr/, /var och /tmp själv. Oftast föreslår installern dock  själv hur det skall se ut. Och då måste du ju veta lite hur du tänker göra installationer. Man brukar ha en liten root, en måttlig usr (för programvara) och en passlig var (för data). Men YMMV, verkligen.

Rekommendation: Partitionera inte färdiga ext3/ext2 partitioner. Ha en rå PRImärpartition att installera på. Vet inte hur bra det fungerar med extended-partitioner. Låt sen installern föreslå något ditåt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Who-ho! Funkar nu! Jag fick ett svar från Ubuntuforumet som hjälpte mig:

Citera
In the installers built in partitioner make sure to set the ext3 partitions mount point to root (/)

Det gjorde jag så nu funkar det. Har faktiskt till o med bootat upp och kör Ubuntu nu... och det är ju snyggt som fan. Inte hunnit testa så mycket ännu men det kommer väl. :)


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Fast jag skulle kanske inte vara så glad. Det verkar inte som om det finns stöd för M-audio FW410 i Linux. Ännu ett bevis för att det ljudkortet suger ! :(


DåligtGehör

  • Gäst
SJälv har jag nästan alltid gått in i "expertläge" när jag installerat linux pga av att man då får total kontroll. Att göra en massa extended partioner har aldrig varit något problem. Ibland i princip transparent som i Mandrake (numera Mandriva). Man skapade en partition i taget och satte då också mount point (som /, /usr/, /var, /home osv) storlek på partition osv. När det var klart så skrevs det till disk och det skapades filsystem utifrån vad man valt. Man valde också var bootloadern skulle ligga. Det kanske t.o.m är svårare när man följer wizards?

---

Tråkigt med avsaknade av drivrutiner.


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Tjenare!

Förstår inte riktigt, har du problem med att det inte går att boota upp linux på din burk? eller bootar den upp fel eller får du inga valmöjligheter?

kör du lilo?  /etc/lilo   lilo.conf .. hur den ser ut osv .
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se