Forum > Demolåtar
Roffe H - A minor bossa
Wernborg:
--- Citat från: Wernborg skrivet 30.04.2013, 20:39:26 ---Härlig miljö i denna låt. Tycker du kunde landa på lite roliga siffror som herrn Jobim brukar göra i sina bossor. Minus nior och sånt. Lite för välstädat i tonvalet tycker jag. (Eller såna där jävla Beatlesackord som Steve Jones i Sex Pistols uttryckte det)
Men fint tutat!
--- Slut citat ---
--- Citat från: Roffe H skrivet 02.05.2013, 14:47:52 ---Kompet verkar vara det som stör...vad göra? :wacko: Jag har kryddat ackorden sedan första inlägget, det finns gott om typiska jazzackord som t.ex. sexor, nior, plus, elvor men också minus 5 och nån minus 9, så vad göra.
--- Slut citat ---
Jag menade att melodin var lite förutsägbar/naiv i min kritik. Inte ackorden egentligen.
Ett väldig välkänt exempel på det jag menar hittar du i klassikern Desafinado.
Här :
eller här: Youtube vid 15,31
Roffe H:
Då förstår jag hur du tänker. Jag tar inte illa upp på något sätt, är givetvis tacksam för alla synpunkter, tips och råd. :) Problemet är väl att det är svårt att skapa utan att lyssna på musik som redan finns (bl a Desafinado m fl.) eller att skapa eget överhuvudtaget. Dessutom anser jag att som "jazzmusikant" (från början gammalt "popsnöre" sångare och kompgitarrist) är jag fortfarande nybörjare efter elva års tragglande. Men kul som fan är det. Ingen ursäkt, men en förklaring till varför det låter som det gör ibland. :wacko:
Svårt men kul att komponera, ibland lyckas man. :D
/Roffe H
Roffe H:
Har skaffat Cubase AI6 och ett nytt interface (CI2+)..provade mest på kul och la på en extra sax-trudelutt för att få lite extra krydda, vet inte hur det blev...mest en test, :unsure: därför läggar jag den längst ner i tråden. :)
Roffe H
Marruschkka:
Jag gillar det här, den sista verren med svarande sax..blir mer spännande :D
Fint!
Marre
zorrow:
Härligt "layed back" musik. Och det var fasiken vad bra ludbild du har i översta mixen. Den har tyvärr gått förlorad i version två men den svarande saxen tillför! Riktigt nice! Pilla till den versionen med samma recept som den längst upp så är du hemma!
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida