Kontrollrummet

Roligaste/tråkigaste i låtprocessen?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Här tänkte jag ställa en enkel fråga om vad ni uppler som det roligaste respektive det tråkigaste/jobbigaste i en låtprocess - men kom på att en låtprocess i sig ju är hur omfattande som helst. Så det kanske måste definieras först:
1. Idé om själva låten
2. Idé om melodien
3. Idé om harmonier
4. Textskrivande (efter anmodan från 91:an)
5. Versen
6. Sticken
7. Refrängen
8. Val av instrument
9. Val av trummor (tar det speciellt eftersom det är en utmaning för många)
10. Inspelningsmiljön mickar etc.
11. Grovmixen
12. Finmixen
13. Effekter
14. Garnering
15. Mastringen

Har säkerligen missat ett antal process-steg så föreslå vad och var de ska hamna i listan.
« Senast ändrad: 27.04.2013, 20:29:51 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Kul!

Roligast är det dyker upp en melodi som känns bra och liksom ger en känsla av välbehag - något nytt som inte fanns förut
Likadant gäller texter - när man får till en formulering som klickar till - även här, något nytt som inte fanns
och så förstås den känsla man får när låten är helt klar - vers, refräng, stick och text. Antagligen samma känsla som de som lägger pussel, löser korsord får när sista biten är på plats.

Tråkigast är trummor, att behöva spela om, samt att hålla reda på alla reglage och inställningar vid inspelning och mixning
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Kul!
...
Tråkigast är trummor, att behöva spela om, samt att hålla reda på alla reglage och inställningar vid inspelning och mixning

 :lol: Jag tycker trummor är bland det roligaste... :)  Att jacka in ett instrument och spela till en enkel rytm för att se vad det blir och efter hand bygga på och låta trumsen följa. Jag tänker nog inte så mycket och iaf inte så strukturerat som din uppställning Eddi... Hatar verkligen efterbearbetning/mastring - om det redan låter OK men för lågt... Va f*n - det är väl bara att skruva upp då!  B)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Roligast tycker jag är själva inspelningsmomentet, särskilt sången!
Att pröva sig fram till något som låter acceptabelt eller ibland över förväntan.
Tråkigast är editeringen av midi- och ljudfilerna....
/Asti t.f. Lumbagoinnehavare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bättre med en panghit än ett ryggskott :blink:

När jag formulerade frågan trodde jag att jag visste vad som var roligast men nja  nu vet jag inte riktigt - jag tycker det är kul när en låt kommer till en - problemet är att det oftast är versen så refrängen får jag liksom arbeta fram och det blir inte alltid så lyckat.

Att få in den i Cubase kan vara roligt om det klaffar med instrumentval och allt men oftast har jag svårt för det. Skulle det sedan plötsligt låta bra så är man ju lycklig en stund tills alla uppenbara brister pekas ut för en på KR :lol:

Men då får man idéer att jobba vidare med och det är ju faktiskt himla kul - om det plötsligt dyker upp ett colab under resan så är det ju ännu roligare.

Jag har blivit klart bättre på att mixa under åren men det återstår en hel del för mig att förstå och kunna höra innan jag kan utbrista att "Mixning - det är inget problem" - nu tycker jag att det är det mest svåra.

Så konkluderat att komma på en låt Harmonier och Melodi/text gillar jag - om det skulle låta bra i en mix så är det också kanon.

Och nej jag tänker absolut inte så strukturerat som det ser ut i första posten det bara slog mig att en låtprocess faktiskt innehåller en massa delar.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag har en hatkärlek till många av momenten. Vågar inte sätta en gitarr i händerna ibland eftersom det lätt kan leda till en idé, jag inte hinner förvalta. Hatar det och älskar att det kommer idéer. Då jag var på Kanarieöarna var det bara kärlek, inget som stoppade mig att utveckla idéen, kunde hålla på i flera dagar och på olika platser och tänka, sjunga, spela, spela in något. Annars tycker jag inte om då inspelningsprocessen ska börja. Jag har en hel del, i en låtidé, klar i huvudet och vet att det är alldeles för många timmar (dagar) framåt, innan inspelningen kommer i närheten av idén som finns i huvudet.

Älskar då sången ska sättas och jag testar, och låter illa och testar mer och senare... kan det låta bra, eller i alla fall bättre.
Kul också att sätta körerna.
« Senast ändrad: 27.04.2013, 19:42:33 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Hellfog

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 242
    • Visa profil
Förstår inte varför alla ska först komma på Idé om själva låten, melodien, harmonier mm.

Är bara att spela in se vart man hamnar, som på en utflykt. Tycker aldrig det är skärsligt jobbigt, med att skapa musik. Mixningen brukar jag ofta göra samtidigt som jag gör låten.
Min Musik:
http://psyerichybrid.com/
http://soundcloud.com/psyerichybrid


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Det trääligaste är när ens superide' som man hör i skallen som nästa världshit,bara faller ihop och låter pannkaka och skit... :angry:
Trummprogramerandet är väl inte någon höjdare det heller.. :mellow:
Roligast ?? När Pengarna börjar rulla in !! :D
Att hitta det där Gitarrsoundet man letat efter i veckor och månader kan få en att må gött..
Och att få tillbaka sina  egna allster med Riktigt bra sång efter varit ute på Entreprenad(Tack Maria, Asti och Lena) Jag älskar er alla ! :wub: :D

"DO THE RABBIT"  B)
« Senast ändrad: 27.04.2013, 17:21:18 by bjurte »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Det enda du inte nämnde Eddi - textskrivandet - det är det enda jag tycker är tråkigt. Innan texten är satt går det ju inte att börja spela in. Annars är själva inspelningen och testandet med arr, körer mm det roligaste. Sen skulle man ju önska att man var bättre på att sjunga och spela så man inte behövde göra dessa evinnerliga omtagningar. Men det är kul att höra hur det växer fram. Mastering vet jag knappast vad det är.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Minst roligt är mixen och mastrandet som känns som det minst kreativa. Allt innan är oftast kul om man tycker att idén håller. Texten är ofta en flaskhals för mig. Om den är det kanske man inte har så mycket att säga och då räcker det kanske med instrumental truddelutt?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kul!
...
Tråkigast är trummor, att behöva spela om, samt att hålla reda på alla reglage och inställningar vid inspelning och mixning

 :lol: Jag tycker trummor är bland det roligaste... :)  Att jacka in ett instrument och spela till en enkel rytm för att se vad det blir och efter hand bygga på och låta trumsen följa. Jag tänker nog inte så mycket och iaf inte så strukturerat som din uppställning Eddi... Hatar verkligen efterbearbetning/mastring - om det redan låter OK men för lågt... Va f*n - det är väl bara att skruva upp då!  B)

Ja det där med trummor verkar ju inte vara så svårt

Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Kul!
...
Tråkigast är trummor, att behöva spela om, samt att hålla reda på alla reglage och inställningar vid inspelning och mixning

 :lol: Jag tycker trummor är bland det roligaste... :)  Att jacka in ett instrument och spela till en enkel rytm för att se vad det blir och efter hand bygga på och låta trumsen följa. Jag tänker nog inte så mycket och iaf inte så strukturerat som din uppställning Eddi... Hatar verkligen efterbearbetning/mastring - om det redan låter OK men för lågt... Va f*n - det är väl bara att skruva upp då!  B)

Ja det där med trummor verkar ju inte vara så svårt



Verkar ju lätt som en plätt! :-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Henric

Tycker du skall lägga till "Få ut låten från skallen när den väl är färdig så jag kan komma igång med nästa"
Hur gör Ni i detta skedet???  :P
Jag kan inte börja på något nytt projekt direkt utan måste få ut det gamla innan det nya kommer in!  :o
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Tycker du skall lägga till "Få ut låten från skallen när den väl är färdig så jag kan komma igång med nästa"
Hur gör Ni i detta skedet???  :P
Jag kan inte börja på något nytt projekt direkt utan måste få ut det gamla innan det nya kommer in!  :o

Tejploop i skallen eller...?  :lol: Det är fullkomligt vidrigt när en låt inte vill ge sig iväg mentalt. Enda sättet för mig är att börja lite lätt på ett annat projekt innan det gamla är klart. Men det har hänt att jag haft 2 tejploopar i huvudet samtidigt  :wacko:
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Jag kanske är knäpp, men jag tycker det tråkigaste i en hel produktion är sånginspelningen :D

Körer osv älskar jag för det gör jag själv, men just att nöta flera dagar med bara sång tycker jag är det värsta i hela ledet!

Mvh
Marcus
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad druiden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
Jag försöker lägga trumkomp genom att klicka i midi, det suger, jag suger på det.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag försöker lägga trumkomp genom att klicka i midi, det suger, jag suger på det.

Det är ju jättekul med groove-arbete! :) Att man helt kan ändra karaktären på musiken genom att klicka runt lite!  B) Ibland blir det bra... ^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Jag kan sammanfatta min inställning med att jag verkligen önskar jag kände en trummis.
Man skulle kanske maila Ringo Starr. Han måste väl vara 'available'..   :huh:
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag kan sammanfatta min inställning med att jag verkligen önskar jag kände en trummis.
Man skulle kanske maila Ringo Starr. Han måste väl vara 'available'..   :huh:

Han är beat-less och skulle uppskatta något nytt!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Man får helt enkelt ta beat för beat  :lol:
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad druiden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
Jag försöker lägga trumkomp genom att klicka i midi, det suger, jag suger på det.

Det är ju jättekul med groove-arbete! :) Att man helt kan ändra karaktären på musiken genom att klicka runt lite!  B) Ibland blir det bra... ^^


WORD! Nu ett par timmar senare kan jag säga att det blev jävligt coolt och låten har fått ett helt annat gung, hoppas jag kan lägga upp den i halvfärdiga demos i nästa vecka!


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag försöker lägga trumkomp genom att klicka i midi, det suger, jag suger på det.

Det är ju jättekul med groove-arbete! :) Att man helt kan ändra karaktären på musiken genom att klicka runt lite!  B) Ibland blir det bra... ^^


WORD! Nu ett par timmar senare kan jag säga att det blev jävligt coolt och låten har fått ett helt annat gung, hoppas jag kan lägga upp den i halvfärdiga demos i nästa vecka!

Det ska bli kul att höra! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Förstår inte varför alla ska först komma på Idé om själva låten, melodien, harmonier mm.

Är bara att spela in se vart man hamnar, som på en utflykt. Tycker aldrig det är skärsligt jobbigt, med att skapa musik. Mixningen brukar jag ofta göra samtidigt som jag gör låten.

Kommer aldrig på en hel låt i huvudet först. Antingen kommer jag på ett riff när jag bara lirar med guran och sen fram med vsti trummorna och hitta rätta groovet och tempot och bygger vidare. Ibland letar jag fram något groove och arbetar fram ett passande riff och fortsätter på det. Det är mitt arbetssätt. B)
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Roligast är att jobba fram låten och se den växa och bli bättre än man tänkt sig. Det tråkigaste är editera velocity på alla trummorna för att få det lite mer varierat och verkligare. Det är så tråkigt att dammsugning framstår som veckans höjdpunkt. Så tråkigt att man bara vill dö alltså. Eftersom jag programmerar basen så kommer det härnäst. Spela in guran är inte kul det heller. När man sitter och bara lirar sina låtar så låter det hur bra som helst men så fort man sätter på rec så går det fan i mig inte bra. :angry: Blir en del slip editing för att korrigera toner och klipper man inte på rätt ställe så blir det klickljud och det kan ta flera försök innan man hittar rätt ställe att köra slip editing på. Suck! :(  När mixen börjar låta bra, då blir det kul igen.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Citera
När man sitter och bara lirar sina låtar så låter det hur bra som helst men så fort man sätter på rec så går det fan i mig inte bra.
Ah det där är  bekant..   Om man skulle spela in nåt dagligen, kanske det skulle gå  bättre..     :mellow:
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad druiden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
Roligast är att jobba fram låten och se den växa och bli bättre än man tänkt sig. Det tråkigaste är editera velocity på alla trummorna för att få det lite mer varierat och verkligare. Det är så tråkigt att dammsugning framstår som veckans höjdpunkt. Så tråkigt att man bara vill dö alltså. Eftersom jag programmerar basen så kommer det härnäst. Spela in guran är inte kul det heller. När man sitter och bara lirar sina låtar så låter det hur bra som helst men så fort man sätter på rec så går det fan i mig inte bra. :angry: Blir en del slip editing för att korrigera toner och klipper man inte på rätt ställe så blir det klickljud och det kan ta flera försök innan man hittar rätt ställe att köra slip editing på. Suck! :(  När mixen börjar låta bra, då blir det kul igen.

Kan du inte köra någon randomize där eller nåt sådant, vet att det finns i logic iaf.


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Vad innebär randomize? Har inte logic heller.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
1-3 är det absolut roligaste
4. Är ett tveeggat svärd eller vad man säger. Skitjobbigt när pappret ligger där vitt och blankt, men skoj när man fantasin flödar. Det gäller att besegra skrivkrampen med att bara kludda ner nåt, vad som helst, för det ena leder till det andra. Förneka alla inre invändningar om att det är dåligt utan bara skriva på. Skriva, skriva -. Tills slut dyker det upp nåt intressant (från det undermedvetna? Varför inte)
5. är väl första idéen och ska väl funka men kanske inte. Kan sedemera bli refrängen.
6. Här kan det bli problem. Och lite halvtråkigt. Känns just här att man är ensam låtskrivare. Nån som hoppar in med en fräsch idé vore guld värt, som Lennon - McCartney och andra i dess efterföld
7. Kan också vara kämpigt och mindre roligt om man inte har den som första idé.
8. Tycker jag hänger ihop med punkt 1. Men kan ändra sig. Insperarande och kul helt klart.
9. Val av trummor? Skulle vilja fråga val av trumspel hellre. Kul men också lite halvjobbigt när det inte funkar som man tänkt sig.
10. Abbey road hade väl varit nåt...
11. Lajbans
12. Älskar att småpyssla med detaljer.
13. Borde vara skoj men jag tycker inte det. Vilket reverb ska jag ha? Skit samma.. det här låter väl bra, typ.
14. Garnering?
15. Tråkigt. Upp med volymen bara. Detta är ett område som jag helst inte vill joxa alltför mycket i.


Utloggad druiden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
Vad innebär randomize? Har inte logic heller.


Finns ett verktyg just för det i Logic, att flytta noterna "lite" ändra velocityn "lite" (lite är intervall du själv väljer) just för att det inte ska låta så statiskt! =)



Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Vad innebär randomize? Har inte logic heller.


Finns ett verktyg just för det i Logic, att flytta noterna "lite" ändra velocityn "lite" (lite är intervall du själv väljer) just för att det inte ska låta så statiskt! =)

Finns visst under benämningen "Humanize" i någon DAW... "swing factor" någon annan stans... Det finns en midi-plugg i Cubase som tex kan förskjuta jämna taktslag...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Vad innebär randomize? Har inte logic heller.


Finns ett verktyg just för det i Logic, att flytta noterna "lite" ändra velocityn "lite" (lite är intervall du själv väljer) just för att det inte ska låta så statiskt! =)

Finns visst under benämningen "Humanize" i någon DAW... "swing factor" någon annan stans... Det finns en midi-plugg i Cubase som tex kan förskjuta jämna taktslag...
Har bara sett det på EZ finns det en enskild plugg också?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad druiden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
Humanize känner jag igen, det är väl i Cubase det heter så?


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Minns inte vad de heter eller vart de finns... har inte provat på länge och gör det där manuellt om det skulle behövas... men det är rätt intressant att prova för att se vad som händer och hur man upplever det! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad clastrofobi

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 38
  • Navelsträngen var iallafall inte ostämd
    • Visa profil
    • www.tunaton.se
Men fan va bra sagt ( så slipper jag ) " Börja med huvudet och avsluta med kroppen ) Tanke - Ide - Lira som fan - /clastrofobi
Clas Svanberg /clastrofobi :)