Kontrollrummet

Rainbow fusion

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
En genrefusion här ikväll. Richie Blackmore möter Alan Holdsworth kanske?

Ibland är det kul med fredagskväll på egen hand.  :D

Är det för olika delar eller blir summan större? Tyck till.



En liten illustration över riffdelen i låten. Först i tempo, sedan långsammare, sedan i tempo igen. Det som hörs här i videon är endast bas och trummor från datorn plus gitarren jag spelar. Bara för att visa hur viktigt det är med dubbar på hårdrocksgitarr för att får det fett!!! Hörs extra tydligt att något fattas när jag spelar riffet en oktav upp.
« Senast ändrad: 07.03.2021, 12:44:17 by Wernborg »


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Summan blir större! Kul grej! Rock´n roll!!! Lite mix eller hur? Fredagskävllen bubblar uti blodet.....


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Den inledande och avslutande delen är hejdlös och fruktansvärt bra på alla sätt - spelmässigt, idémässigt, figurmässigt - världsklass!
Det där "jazziga" partiet håller inte samma klass (eller så är det för att jag inte gillar den typen?) men det där tredje, lite arabiska är precis rätt mellanparti
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är bra att vara ensam då och då! Jag gillar det!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jepp summan blir större!
Dom behöver varandra, härligt basdriv där,fn.. va du lirar bra.. B)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag är väl lite mållös.

Det är väldigt intressant, enkelt och samtidigt komplext på samma gång. Mycket infall som aldrig krockar.

Vettefan vad jag ska komma med, som skulle vara konstruktivt. En jävligt kul lyssning var det iaf. Stör mig lite på det långsamma partiet. Lite högre bpm och mer händelserikedom, det skär sig lite.

Men vill du ha det lugnt, så ha det så då. Lite fjompigt bara. :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Suveränt bra! Gillar både inledning, mellanparti och avslutning!
Även om det inte är något oväntat eller nyskapande är det skitsnyggt utfört!
Kan väl iofs tycka att virvelkaggen låter lite "kakburk"....
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tjolahopp - där gick det undan - jag upplever det nästan som att det måste vara nåt fusk - så där snabbt kan man inte lira  så jäkla tight som du gjort här! Jag hoppas jag har rätt annars så har du gjort nån form av världsrekord på nåt sätt. Och ja V-kaggen är lite pappig - underordnat kanske....
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag får tydligen inte lyssna för det finns ingen server! :(
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Summan blir större! Kul grej! Rock´n roll!!! Lite mix eller hur? Fredagskävllen bubblar uti blodet.....
Hehe, visst bubblar det. Jo, det finns nog lite trix att pyssla med innan helt klar.

Den inledande och avslutande delen är hejdlös och fruktansvärt bra på alla sätt - spelmässigt, idémässigt, figurmässigt - världsklass!
Det där "jazziga" partiet håller inte samma klass (eller så är det för att jag inte gillar den typen?) men det där tredje, lite arabiska är precis rätt mellanparti
Wow, tack.
Det lugna kanske blev för jazzig. Hmm. Men nåt arabiskt stycke minns jag inte att jag gjorde.  :unsure:   :lol:

Det är bra att vara ensam då och då! Jag gillar det!
Tack!

Jepp summan blir större!
Dom behöver varandra, härligt basdriv där,fn.. va du lirar bra.. B)
Kul! Ja, blev helnöjd med bassoundet. Gillar när strängen hörs ordentligt på bas. Tackar!

Jag är väl lite mållös.
Det är väldigt intressant, enkelt och samtidigt komplext på samma gång. Mycket infall som aldrig krockar.
Vettefan vad jag ska komma med, som skulle vara konstruktivt. En jävligt kul lyssning var det iaf. Stör mig lite på det långsamma partiet. Lite högre bpm och mer händelserikedom, det skär sig lite.
Men vill du ha det lugnt, så ha det så då. Lite fjompigt bara. :D
Här kom alla känslorna på en och samma gång.  :D
Mållöst, fjompigt, intressant och jävligt kul. Tack Divi!
Grejen är att jag hade ingen som helst tanke när jag satte mig. Allt är egentligen improviserat. Både riffet och ackordföljden i det lugna. Om jag får jobba lite till på det så kanske fjompet försvinner.

Suveränt bra! Gillar både inledning, mellanparti och avslutning!
Även om det inte är något oväntat eller nyskapande är det skitsnyggt utfört!
Kan väl iofs tycka att virvelkaggen låter lite "kakburk"....
/Asti
Tack. Håller med om virveln. Får tjocka till den lite.

Tjolahopp - där gick det undan - jag upplever det nästan som att det måste vara nåt fusk - så där snabbt kan man inte lira  så jäkla tight som du gjort här! Jag hoppas jag har rätt annars så har du gjort nån form av världsrekord på nåt sätt. Och ja V-kaggen är lite pappig - underordnat kanske....
Fusk.  :o  Hur då menar du?
Jag spelar inte alla instrument på en gång och trummorna är samplade så då bör det ju vara fusk.

Seriöst då: Det låter kanske snabbare än vad det egentligen är. Tycker inte det är någon större skillnad rent tekniskt på detta och det jag brukar göra. Hela arret och trummorna och ser ju å andra sidan till att det driver på rätt bra. Rent tekniskt så är nog låtens höjdpunkt egentligen solot i det lugna. Betydligt mer avancerat är hårdrocksriffandet faktiskt även om det går långsammare.

Kanske gör jag en video och visar tekniken.
Kul att det låter tajt!!! Tack.

Jag får tydligen inte lyssna för det finns ingen server! :(
One.com har tydligen uppdaterat med sina servrar idag, men jag har flyttat låten till Dropbox nu, så du kan lyssna nu.  :)
« Senast ändrad: 27.04.2013, 15:44:55 by Wernborg »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends

Tjolahopp - där gick det undan - jag upplever det nästan som att det måste vara nåt fusk - så där snabbt kan man inte lira  så jäkla tight som du gjort här! Jag hoppas jag har rätt annars så har du gjort nån form av världsrekord på nåt sätt. Och ja V-kaggen är lite pappig - underordnat kanske....
Fusk.  :o  Hur då menar du?
Jag spelar inte alla instrument på en gång och trummorna är samplade så då bör det ju vara fusk.

Seriöst då: Det låter kanske snabbare än vad det egentligen är. Tycker inte det är någon större skillnad rent tekniskt på detta och det jag brukar göra. Hela arret och trummorna och ser ju å andra sidan till att det driver på rätt bra. Rent tekniskt så är nog låtens höjdpunkt egentligen solot i det lugna. Betydligt mer avancerat är hårdrocksriffandet faktiskt även om det går långsammare.

Kanske gör jag en video och visar tekniken.
Kul att det låter tajt!!! Tack.

Äh jag vet ju att du är superduktig så jag hade nästan hoppats på lite fusk vad gäller quantisering eller så men nä.... jo det är väl så att det lugna partiet kräver lite mer precission antar jag men det är inte det jag faller för i det här stycket trots allt. Ser gärna en video på shredden eller vad det är du har gjort - det låter fantastiskt bra.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Läckert! Gillar båda dina teman men kanske skulle det vara effektfullt med ett break så det lugna partiet växer ur total tystnad... kanske med någon liten räka... ;-) Tycker det är lite olika tonbalans mellan lugna och intensiva...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Vilken speedkula! Fattar inte hur kompgitarren hänger med där. Undrar om du lirar allt i en följd? Mellanpartiet inte min grej och tycker inte det blir bra bortsett från sologuran, tveksamt i mitt tycke trumkomp, ett vanligt lite jazzigt drivande spel hade jag önskat, men kanske lite för typiskt jazzigt då? Ett arabiskt inslag som nån nämnde hade varit lite kuligare med div kuliga percussions? Bra spelat får man väl säga!
Man smäller alltså av sånt här en fredagskväll... Ja, ja så kan det vara.


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Härligt !!!!


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
när jag såg namnet så tänkte jag på mys o smäktande kullar    ,,, o dom kom ju,,,min favorit del

svänger bra om in rengbägen ... virvel trumma ... nja lite statisk men men ... gillas
lite uppiggande en lördag
kramar
att leva är att dö


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Det är ju löjligt bra spelat. Virveln blir lite trälig, men jag vet inte hur man kunde undvika det.

Annars är det inte något som går hem rent soundmässigt här. Låter sådär halvträligt 70talsgubbigt om det snabba.

Finare i det lugna partiet.

Jag är i lite fel mode för att kunna lyssna in mig på musik just nu, det blir mest ljud, så ta det med en nypa salt :S

Men grymt lirat som sagt. Frågan är vad det kan utvecklas till?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Ja, lirandet är det inget fel på!!! Håller med Emulator om det snabba partiet som har en filt över sig... Fram med grejerna!! Allt har dessutom ganska låg volym. Skruva upp till 11:an!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Läckert! Gillar båda dina teman men kanske skulle det vara effektfullt med ett break så det lugna partiet växer ur total tystnad... kanske med någon liten räka... ;-) Tycker det är lite olika tonbalans mellan lugna och intensiva...
Tnx! Jo, det blev nog lite för olika sound mellan delarna. Får se vart det barkar hän sedan...

Vilken speedkula! Fattar inte hur kompgitarren hänger med där. Undrar om du lirar allt i en följd? Mellanpartiet inte min grej och tycker inte det blir bra bortsett från sologuran, tveksamt i mitt tycke trumkomp, ett vanligt lite jazzigt drivande spel hade jag önskat, men kanske lite för typiskt jazzigt då? Ett arabiskt inslag som nån nämnde hade varit lite kuligare med div kuliga percussions? Bra spelat får man väl säga!
Man smäller alltså av sånt här en fredagskväll... Ja, ja så kan det vara.
Haha. Jodå, det är lirat på en gång. Gjorde en video för att illustrera lite. Blir mer och mer tveksam till mellandelen. Är lite inne på att göra en sånglåt av detta faktiskt.

Härligt !!!!
mvh
Ja visst är det!!

när jag såg namnet så tänkte jag på mys o smäktande kullar    ,,, o dom kom ju,,,min favorit del
svänger bra om in rengbägen ... virvel trumma ... nja lite statisk men men ... gillas
lite uppiggande en lördag
kramar
Tack ska han ha!

Det är ju löjligt bra spelat. Virveln blir lite trälig, men jag vet inte hur man kunde undvika det.
Annars är det inte något som går hem rent soundmässigt här. Låter sådär halvträligt 70talsgubbigt om det snabba.
Finare i det lugna partiet.
Jag är i lite fel mode för att kunna lyssna in mig på musik just nu, det blir mest ljud, så ta det med en nypa salt :S
Men grymt lirat som sagt. Frågan är vad det kan utvecklas till?
Äsch, det är ju tidig åttiotalshårdrock ju.  :D  Är inne i en sån period nu, med annalkande Sweden rock festival och så....
 
Ja, lirandet är det inget fel på!!! Håller med Emulator om det snabba partiet som har en filt över sig... Fram med grejerna!! Allt har dessutom ganska låg volym. Skruva upp till 11:an!
Tack, men låg volym??? Fast det var supermärkligt att mixa denna. Det låter och uppför sig som att jag hade lagt på alla kompressorer som finns för mätarna står helt still. När jag min vana trogen skulle lägga lite kompressorer och lågpass och sånt så låter allt bara apa och söndertrasat. Så det enda som är gjort nu är egentligen lite lågpassfilter på alla spår.





Och Eddi och eventuellt övriga intresserade. Här kommer en liten illustration över riffdelen i låten. Det som hörs här är endast bas och trummor från datorn plus gitarren jag spelar. Bara för att visa hur viktigt det är med dubbar på hårdrocksgitarr för att får det fett!!! Hörs extra tydligt att något fattas när jag spelar riffet en oktav upp.

« Senast ändrad: 29.04.2013, 11:34:28 by Wernborg »


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil

Och Eddi och eventuellt övriga intresserade. Här kommer en liten illustration över riffdelen i låten. Det som hörs här är endast bas och trummor från datorn plus gitarren jag spelar. Bara för att visa hur viktigt det är med dubbar på hårdrocksgitarr för att får det fett!!! Hörs extra tydligt att något fattas när jag spelar riffet en oktav upp.



Bra och upplysande - va bra du är! :) Funderar på det här med dubbar... hur man kan hantera dem i mixen - bör de uppfattas som ett instrument eller flera...? Tycker att en del hårdrock "limmar" komp/riff så att det nästan känns som en maskin/ett instrument...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends

Och Eddi och eventuellt övriga intresserade. Här kommer en liten illustration över riffdelen i låten. Det som hörs här är endast bas och trummor från datorn plus gitarren jag spelar. Bara för att visa hur viktigt det är med dubbar på hårdrocksgitarr för att får det fett!!! Hörs extra tydligt att något fattas när jag spelar riffet en oktav upp.



Kul med videon
Det ser ju betydligt mer enkelt ut än det låter faktiskt :lol: men det gäller ju att ta rätt grepp i rätt tid också :wacko: Med dubbar menar du då egentligen samma lir bredvid varann men individuellt spelade?

Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Så sköönt, busbra! Gillar dynamiken i låten. Så bra lirat, rock on!  :D :D :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
 :lol: Det här är inte enkelt - lägger upp ett tafatt försök att låta liknande väl medveten att det är så långt från originalet så att det visslar om det men bara för kul.

Själva gitarrljudet är väl ganska likt eller....?

Edit: Tog bort det eftersom det lät förfärligt.
« Senast ändrad: 01.05.2013, 13:39:42 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Riktigt cool fusion!

Me like :P

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Så sköönt, busbra! Gillar dynamiken i låten. Så bra lirat, rock on!  :D :D :D
/Roffe H
Tack Roffe!

:lol: Det här är inte enkelt - lägger upp ett tafatt försök att låta liknande väl medveten att det är så långt från originalet så att det visslar om det men bara för kul.

Själva gitarrljudet är väl ganska likt eller....?

Edit: Tog bort det eftersom det lät förfärligt.
Jag hann höra det.  :lol: Ljudet var åt rätt håll ja.

Riktigt cool fusion!

Me like :P

/Marre
Gött! Tack.


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Liret är lika fantastiskt läckert som mixen inte är det  :rolleyes: Även arret är lite platt, men får du till de delarna har du en klassiker av YYZ-klass :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Liret är lika fantastiskt läckert som mixen inte är det  :rolleyes: Även arret är lite platt, men får du till de delarna har du en klassiker av YYZ-klass :)
Potentiell YYZ-klass. Hehe, funny guy!!  :wub:

Mixen är ju ett aber ja. Gärna lite pointers om du har lust, jag ser inte skogen för alla träd tror jag. Är barnsligt förtjust i riffen och hör troligen inte mix- och arrbristerna själv.


Utloggad Henric

Hur fräckt som helst! Bra spelat! :P
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hur fräckt som helst! Bra spelat! :P

Jag det är intressant att se en hantverkare i arbete. Kul med filmillustration.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Ta bort dubben, reverb och håll mixen så torr som möjligt om det skall vara fusion.....
Improvisationsdelen ????
ii-V7-Imed voicing och variationer - all fusion bygger på jazzteori ????

mvh
« Senast ändrad: 04.05.2013, 10:18:22 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hur fräckt som helst! Bra spelat! :P
Cool. Tnx!

Jag det är intressant att se en hantverkare i arbete. Kul med filmillustration.
Ja! Inte så himla märkvärdigt heller numera ju. Bara ladda upp direkt till tuben från mobilen om man inte har lust att redigera.

Ta bort dubben, reverb och håll mixen så torr som möjligt om det skall vara fusion.....
Improvisationsdelen ????
ii-V7-Imed voicing och variationer - all fusion bygger på jazzteori ????

mvh
Man bör lyssna innan man kommenterar.  ;)

Skämt åsido. Fusion i detta fallet betyder såklart att jag sammanfogat två olika delar. Det trodde jag framgick tydligt. Dubbarna ska vara där, så även eko och reverb. All musik bygger på teori. Eller om det var en efterhandskonstruktion.  :lol: