Forum > Demolåtar
Rattlesnake - Cloudspotting (Version 2)
Eddi:
--- Citat från: Dividend skrivet 26.04.2013, 11:58:55 ---Tycker fiolerna är för starka i mixen, ävne vid en volym sänkning. De är rätt väna och spröda instrument, de ska ju knarra lite vid stråkföringen så man hör det. ;) Inkl violan och det gäller även cellon. Du kör med Garritan/vienna eller? Hornen låter dock ewql :D
Resten av orkestern låter mycket bättre.
Fint tema. Kanske lite harmoniskt monotont. Men jättefint, tycker det låter färdigt. Ett sätt att få ett (klassiskt) stycke att röra på sig, tillföra stycket en riktning, är att ändra tonart. Till parallellen är enklast, näst enklast en tonart med många gemensamma noter dem emellan...
JAg tränar som en idiot på det där just nu.
--- Slut citat ---
Seconderar det - tack Div för att du reder ut begreppen.
Rattlesnake:
--- Citat från: Dividend skrivet 26.04.2013, 11:58:55 ---Tycker fiolerna är för starka i mixen, ävne vid en volym sänkning. De är rätt väna och spröda instrument, de ska ju knarra lite vid stråkföringen så man hör det. ;) Inkl violan och det gäller även cellon. Du kör med Garritan/vienna eller? Hornen låter dock ewql :D
Resten av orkestern låter mycket bättre.
Fint tema. Kanske lite harmoniskt monotont. Men jättefint, tycker det låter färdigt. Ett sätt att få ett (klassiskt) stycke att röra på sig, tillföra stycket en riktning, är att ändra tonart. Till parallellen är enklast, näst enklast en tonart med många gemensamma noter dem emellan...
JAg tränar som en idiot på det där just nu.
--- Slut citat ---
Kul att du gillar, tack! Ja, stråken är lite starka. Tar ned dem ett snäpp i velocity här och var, och hoppas att det och lättandet på kompressorn ger ett sprödare resultat.
Använder nästan bara Vienna numera, i denna så är bara hornen och oboedrillen från andra bibliotek (Garritan resp. EWQL). Visst ja, pianot är ifrån Sampletekk.
För mig känns det som att stycket byter tonart (modulerar?) vid två tillfällen i A-delen (vid 0:38 och 1:41). B-delen är mer statisk men där har jag försökt göra dur/mollväxlingar och tillfälliga utflykter på andra ackord. Jag tror det får räcka så. Men jag tackar för tipset, det blir nog fler låtar som kan behöva varieras.
--- Citat från: cykeln skrivet 26.04.2013, 21:38:55 ---Bravo, bravo!
Väl genomförd komposition
God instrumentering
Fint huvudtema - väl värt att återvända till
Lagom längd
Ljudbilden i helhet något för diskantfylld (i mina lurar), märsk särskilt i början, på klockarna
Mer timpani i det avslutande temat! :D
--- Slut citat ---
Kul att det gillas, tack tack. Har inte reagerat på diskanten, och har inte eq:at nånting alls heller. Finns det fler som tycker det är för mycket diskant?
Timpani kräver väl sällskap av brass, och då blir det det väl kapprustning: latinska körer, städ och kanoner! :D Är rätt förtjust i det lite intimare kammarmusikformatet och har försökt hålla mig till dess begränsningar i antalet musiker när jag valt samplingar. Skulle det här framföras på riktigt så skulle det krävas runt 25 pers, och inte 100 som i en full symfoniorkester.
--- Citat från: zorrow skrivet 26.04.2013, 21:51:26 ---Väldigt vackert! Kan tänka mig lite mer variationer när det kommer till volym för att få mer dynamik. Men jösses va bra!
--- Slut citat ---
Tack zorrow! Ja, det där med dynamik är jättesvårt (tycker jag), det är svårt att hålla igen och det är svårt att få riktigt bra tryck, det blir gärna mellanmjölk. Men jag ska försöka tunna ur och trycka till till, så jag hoppas du gillar nästa version ännu bättre! :)
Rattlesnake:
Ny version i trådhuvudet, kanske ingen milsvid skillnad mot den förra men förhoppningsvis ett steg närmre färdig?
2013-04-26
Sänkt volymen före kompressor med 4dB. Jämnat till anslagen på celestan. Stråken sänkt i velocity här och var. Höjt velocityn på flera instrument i finalen (3:10-)
zorrow:
Grymt bra slut! Maffigt och varierat. Bättre!!!
Dividend:
Du modulerar väl helt enkelt så bra att jag (på en snabblyssning) inte uppfattade ändringarna av tonart :D
Ska lyssna på nya verren, men får återkomma i piggare tillstånd!
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida