Kontrollrummet

Alatar - So viele Tage

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
LÅTNAMN: So viele Tage
GENRE: Singer/Songwriter
LÅTLÄNGD: 3:33
KOMPOSITÖR: Martin Schuppius
EV. MEDVERKANDE: -
INSPELNINGSÅR: 2013-07-28

Hej igen,

Jag har tagit till mig eran kritik och gjort en helt ny version. Det tog bara 3 månader  :P Jag tycker den blev mycket bättre. Jag spelar långsammare och har försökt att få till mer känsla. Och jag har även lagt till stråkar i slutet. Vad tror ni?

Textöversättning:
Det finns dagar, det finns dagar, de är bara så,
det finns dagar, sorglöst och klart
Det finns dagar, som gör mig glad,
Det finns dagar, bara sådär.

En kopp tee i solen, en värmande blick,
allting är enkelt, mer behövs inte.

Det finns dagar, det finns dagar, de är tyvärr så,
det finns dagar, meningslöst och tomt
Det finns dagar, det finns dagar, de är bara så,
det finns dagar, allting går snett.

Fången in dimman frågar du dig:
Varför känns allting så svårt idag?

Det finns dagar, det finns dagar, de är bara så,
det finns dagar, sorglöst och klart.
Det finns dagar, det finns dagar, de är tyvärr så,
det finns dagar, meningslöst och tomt

Så många dagar, så mycket kvar att se,
ingen vet svaret, det är mycket som kan ske.

Det finns dagar, det finns dagar, de är bara så,
det finns dagar, sorglöst och klart.

"So viele Tage" låtlänk till aktuelle versionen:
[mp3=200,20,0,left]http://www.alatarmusic.com/data/music/2013/So_viele_Tage_v3.mp3[/mp3]

----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------

GAMLA version 1:
http://www.alatarmusic.com/data/music/2013/Tage_v1.mp3
« Senast ändrad: 28.07.2013, 15:50:14 by Alatar »
www.alatarmusic.com


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fin melodi och kul att höra en låt på tyska! Det är ju ett ganska "hårt" språk att sjunga på.
Pianospelet kunde nog utvecklas så att det inte blir enbart "hamra" ackord,
men jag vet av egen erfarenhet att det är inte så lätt att få till ett snyggt, följsamt pianokomp.... :)
So viele Tage kan jag inte komma på i all hast! Tage Erlander, Tage Danielsson.....
Annorlunda och intressant!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Fin melodi! Sången åker lite in och ut volymmässigt. Jag tror på en "närmare munnen" mickteknik och sedan lite kompression. Pianospelet skulle kunna varieras lite som Asti också skriver.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vilket program spelar du in med? Det hörs att du har en bra röst. Nu låter sången för lågt i volym tillsammans med piano.
Tipset från Zorrow hjälper nog.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Först vill jag säga att du har en jättefin röst Alatar, och du har gjort en alldeles utmärkt komposition,  :D  men jag vill också passa på att nämna två saker som jag tycker du ska jobba på (med risk att jag upprepar vad som tidigare är sagt). Sångvolymen är ojämn och det stör helhetsbilden. Dessutom är jag van att höra ett mycket mer finstämt, mer varierat och följsamt pianospel från din sida?
/Roffe H
« Senast ändrad: 21.04.2013, 23:16:10 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Tack för alla kommentarer  :wub:

Fin melodi och kul att höra en låt på tyska! Det är ju ett ganska "hårt" språk att sjunga på.
Kul att tyskan går hem. Och det måste inte låta hårt!

Jag tror på en "närmare munnen" mickteknik och sedan lite kompression. Pianospelet skulle kunna varieras lite som Asti också skriver.
Interessant, jag var närmast inne på att gå lite längre från micken. Men kanske borde jag testa det omvända. Tack för tipset.

Vilket program spelar du in med?
Jag spelar in med "Cakewalk Sonar". Så visst går det att fixa volymen och använda kompressor. Skall göra ett försök.

Först vill jag säga att du har en jättefin röst Alatar, och du har gjort en alldeles utmärkt komposition,  :D  men jag vill också passa på att nämna två saker som jag tycker du ska jobba på (med risk att jag upprepar vad som tidigare är sagt). Sångvolymen är ojämn och det stör helhetsbilden. Dessutom är jag van att höra ett mycket mer finstämt, mer varierat och följsamt pianospel från din sida?
/Roffe H
Jo, jazz är lite annorlunda känns det som. Där har man mer frihet och man kan spela lite "galet" vilket man inte riktigt kan med en sådan här låt....

För att sammanfatta så tycker ni att jag borde jobba med att göra sången jämnare och att göra pianot mer varierat. Att fixa sången skall jag testa. Det borde inte inte vara så svårt.
Men att variera pianot blir svårare, för då måste jag först komma på hur och vad. Ni får gärna ge tips!  :lol:
www.alatarmusic.com


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Nu spelar jag inte piano Alatar, så jag är väl inte rätt person att ge dig råd. Men jag tycker ändå du ska prova en annan teknik när du kompar, något mer luftigt, inte så "hamrande" som Asti beskriver det. Ackorden måste ju finnas där men med någon liten variation däremellan, jag tror inte du riskerar att förlora rytm eller känsla, eftersom rösten är stadig och bra och den kommer ändå att bära låten frammåt.  :)
Lyssnade just på "Kristallen den fina", där tar du ackord men så kommer det lite entangentsspel emellanåt, låter luftig för mig, men det kanske inte går på denna låt?  :unsure: Bra låt som är värd att lägga ner lite arbete på.  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Nu spelar jag inte piano Alatar, så jag är väl inte rätt person att ge dig råd. Men jag tycker ändå du ska prova en annan teknik när du kompar, något mer luftigt, inte så "hamrande" som Asti beskriver det. Ackorden måste ju finnas där men med någon liten variation däremellan, jag tror inte du riskerar att förlora rytm eller känsla, eftersom rösten är stadig och bra och den kommer ändå att bära låten frammåt.  :)
Lyssnade just på "Kristallen den fina", där tar du ackord men så kommer det lite entangentsspel emellanåt, låter luftig för mig, men det kanske inte går på denna låt?  :unsure: Bra låt som är värd att lägga ner lite arbete på.  :D
/Roffe H

Tack för tipset. Det är precis sådant jag ville höra.  :D
Vad jag kan testa är att spela låten rytmiskt friare och lite jazz-aktigt (utan att göra den till en Jazz-låt bara för det). Det skulle kunna funka.
www.alatarmusic.com


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Roligt att kunna vara till hjälp, ser fram emot fortsättningen.  :D
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Underbart!  Den här tankar jag hem när den är färdig!

Tyska är ett vackert språk!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Snyggt !!!

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Var skön att lyssna på. :)
Tackar!

Underbart!  Den här tankar jag hem när den är färdig!
Tyska är ett vackert språk!
Kul att du gillar den och att du gillar tyskan!  :-)

Snyggt !!!
mvh
Roligt att du gillar :-)

Jag skall försöka att snart göra en ny version på denna. Men tyvärr :o har det hänt det ena och det andra och jag kommer inte kunna spela piano på typ två veckor.

www.alatarmusic.com


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tråkigt att du inte kan spela Alatar, hade sett fram emot en fortsättning på denna fina låt samt att du kanske hade hakat på med piano på Värmlandsvisan (kommer upp senare i kväll). Lyssna på den och säg vad du tycker, det är ju inget som brådskar, hör av dig om du känner för det.  :)
/Roffe H
« Senast ändrad: 24.04.2013, 11:36:16 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Ljuvlig låt!
och bra sjunget.
Pianokompet kanske skulle kunna förbättras
kan upplevas lite "stötigt" som der är nu - men det har sin charm det också
Prova några varianter , kanske lite mer drömmande
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Hejsan Alatar!

Vi ser fram emot alatar_Tage_v2.mp3!

 :rolleyes:
Josef


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Pianot måste stanna upp ibland, vila, så att det blir lite luft. Lite paus och inte pumpa på hela tiden. Många har tyckt detsamma, tycker du borde ha hörsammat det, så att man hör resultatet.
Tyskan är ett vackert språk. Lätt att förstå när man lyssnar men knepigt att prata
Och inte vet jag vad Josef menade med sitt svar, men låten kom fram ur gömmorna och jag har missat den


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja, hur spelar man pianot vilsammare?
Min idé är om du har tillgång till något stadigt klick eller något trumprogram eller passande trummloop och om du till det skulle hitta en basgitarr och spela in ett stadigt baskomp. Med lyssning på takt och en stadig bas som backar upp vid inspelningen, tror jag det är lättare att ge pianot pauser och spela det mer luftigt.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Vacker låt! Ser fram emot nästa version med utvecklat pianospel som jag tycker mig förstå är på gång! Den gör sig bra på tyska  :)
Plinkar på en låt...


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Faller inte pladask för låten då jag saknar lite dynamik i låten. Det blir för lite för många "So viele Tage" kan jag också tycka. Har inte så mycket emot det tyska språket i denna för övrigt, lite ovant är ju för mig som bara har hört Eurovisionsbidrag, 99 Luftballons och "Schnappie Krokodil".  :D

Kanske lite mer omväxlande pianospel?

Jag störs också lite på att sångens volym varierar.
DON'T PANIC


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Oj, här har det kommit in kommentarer! :-)

Och jo, nu efter 2 månader när jag har fått avstånd till låten, så hör jag också, att det saknas dynamik. Och att jag spelar den för snabb. En ny version är på gång, fast inte klar än.

Det är lustigt, hur jag ibland kan uppfatta en låt helt annorlunda, när jag har låtit den ligga ett tag! Lite skrämmande nästan  :o
www.alatarmusic.com


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Hej igen,

Jag har tagit till mig eran kritik och gjort en helt ny version. Det tog bara 3 månader  :P Jag tycker den blev mycket bättre. Jag spelar långsammare och har försökt att få till mer känsla. Och jag har även lagt till stråkar i slutet. Vad tror ni?

[mp3=200,20,0,left]http://www.alatarmusic.com/data/music/2013/So_viele_Tage_v3.mp3[/mp3]
www.alatarmusic.com


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Låter bra! Snyggt med stråkarna som kommer in efter ett tag.
Kanske att pianot skulle sänkas en liten aning...
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Tack! :-)

Och jag funderar, ifall mixen även är för mörk/har för mycket bas?
I sådana fall borde jag klippa i basen på pianot...
www.alatarmusic.com