Forum > Demolåtar

Alatar - So viele Tage

<< < (2/5) > >>

Alatar:
Tack för alla kommentarer  :wub:

--- Citat från: Asti skrivet 21.04.2013, 19:29:59 ---Fin melodi och kul att höra en låt på tyska! Det är ju ett ganska "hårt" språk att sjunga på.

--- Slut citat ---
Kul att tyskan går hem. Och det måste inte låta hårt!

--- Citat från: zorrow skrivet 21.04.2013, 19:37:39 ---Jag tror på en "närmare munnen" mickteknik och sedan lite kompression. Pianospelet skulle kunna varieras lite som Asti också skriver.

--- Slut citat ---
Interessant, jag var närmast inne på att gå lite längre från micken. Men kanske borde jag testa det omvända. Tack för tipset.

--- Citat från: MaxB skrivet 21.04.2013, 20:06:05 ---Vilket program spelar du in med?

--- Slut citat ---
Jag spelar in med "Cakewalk Sonar". Så visst går det att fixa volymen och använda kompressor. Skall göra ett försök.

--- Citat från: Roffe H skrivet 21.04.2013, 23:13:59 ---Först vill jag säga att du har en jättefin röst Alatar, och du har gjort en alldeles utmärkt komposition,  :D  men jag vill också passa på att nämna två saker som jag tycker du ska jobba på (med risk att jag upprepar vad som tidigare är sagt). Sångvolymen är ojämn och det stör helhetsbilden. Dessutom är jag van att höra ett mycket mer finstämt, mer varierat och följsamt pianospel från din sida?
/Roffe H

--- Slut citat ---
Jo, jazz är lite annorlunda känns det som. Där har man mer frihet och man kan spela lite "galet" vilket man inte riktigt kan med en sådan här låt....

För att sammanfatta så tycker ni att jag borde jobba med att göra sången jämnare och att göra pianot mer varierat. Att fixa sången skall jag testa. Det borde inte inte vara så svårt.
Men att variera pianot blir svårare, för då måste jag först komma på hur och vad. Ni får gärna ge tips!  :lol:

Roffe H:
Nu spelar jag inte piano Alatar, så jag är väl inte rätt person att ge dig råd. Men jag tycker ändå du ska prova en annan teknik när du kompar, något mer luftigt, inte så "hamrande" som Asti beskriver det. Ackorden måste ju finnas där men med någon liten variation däremellan, jag tror inte du riskerar att förlora rytm eller känsla, eftersom rösten är stadig och bra och den kommer ändå att bära låten frammåt.  :)
Lyssnade just på "Kristallen den fina", där tar du ackord men så kommer det lite entangentsspel emellanåt, låter luftig för mig, men det kanske inte går på denna låt?  :unsure: Bra låt som är värd att lägga ner lite arbete på.  :D
/Roffe H

Alatar:

--- Citat från: Roffe H skrivet 22.04.2013, 11:25:41 ---Nu spelar jag inte piano Alatar, så jag är väl inte rätt person att ge dig råd. Men jag tycker ändå du ska prova en annan teknik när du kompar, något mer luftigt, inte så "hamrande" som Asti beskriver det. Ackorden måste ju finnas där men med någon liten variation däremellan, jag tror inte du riskerar att förlora rytm eller känsla, eftersom rösten är stadig och bra och den kommer ändå att bära låten frammåt.  :)
Lyssnade just på "Kristallen den fina", där tar du ackord men så kommer det lite entangentsspel emellanåt, låter luftig för mig, men det kanske inte går på denna låt?  :unsure: Bra låt som är värd att lägga ner lite arbete på.  :D
/Roffe H

--- Slut citat ---

Tack för tipset. Det är precis sådant jag ville höra.  :D
Vad jag kan testa är att spela låten rytmiskt friare och lite jazz-aktigt (utan att göra den till en Jazz-låt bara för det). Det skulle kunna funka.

Roffe H:
Roligt att kunna vara till hjälp, ser fram emot fortsättningen.  :D
Roffe H

SYNTH:
Var skön att lyssna på. :)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion