Kontrollrummet

jonnerstone - Cloud

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tjo!

En låt som jag skrev för några veckor sen. Låten kommer nog hamna hos mitt band så därför är bas och trummor på refränger och outro vääääldigt basic och kommer oavsett att spelas in på riktigt med mer liv i basen och lite lekfullare och skramliga trummor samt att det kommer antagligen bli lite tyngre gitarrer än mina egna taffliga försök.

Andra versen är en slasktext med dansbandsengelska så försök inte ens förstå den   :)

Outrot är tänkt som ett outro som byggs på efter varje runda för att få nån slags "wall of sound", är det tillräckligt eller kan man feta på med mer? Tänker mig själv att addera en 2 till 3-stämmig kör på långa toner som sjunger "soon be gone"

Förutom den tråkiga basen och dom stela trummorna på refräng och outro, funkar upplägg och struktur?

På verserna blir det nog inte så mycket förändring, vill ha den där känslan av hjärtljud.

Intro kommer också att förlängas en 10-20 sek ungefär

Tankar om själva mixen är m.a.o inget jag söker just här men andra idéer mottages tacksamt  :wub: Mest för att få några utomståendes point of view. Så får man se vart det hamnar i slutändan  :)

Alles gut!

Micke
« Senast ändrad: 20.04.2013, 01:00:16 by jonnerstone »


Utloggad Blade Runner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
Lite stressad verkar hjärtat vara, normal hjärt puls ligger på 80 till 100bpm!
Denna ligger på 106bpm  :lol:
I want to sleep under friendlyfire


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Lite stressad verkar hjärtat vara, normal hjärt puls ligger på 80 till 100bpm!
Denna ligger på 106bpm  :lol:

Nä, låten är i 108bpm för att vara exakt. Dålig beatcalculator du har  ;)

Låten har ju ett (anti)religöst undertema, så de e klart man blir lite mer stressad än vanligt  :rolleyes:
« Senast ändrad: 20.04.2013, 00:53:35 by jonnerstone »


Utloggad Blade Runner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
Lite stressad verkar hjärtat vara, normal hjärt puls ligger på 80 till 100bpm!
Denna ligger på 106bpm  :lol:

Nä, låten är i 108bpm för att vara exakt. Dålig beatcalculator du har  ;)
Låten har ju ett (anti)religöst undertema, så de e klart man blir lite mer stressad än vanligt  :rolleyes:

Förlåt!! Satt å räknade på fingrarna samtidigt som jag tittade på min Casio klocka!!
Vet ej vilken som räknade fel!!!
Shit då får jag lyssna på texten åsså!!  :angry:
I want to sleep under friendlyfire


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Fattar egentligen vad du vill ha kritik på Låten är nu typ 5 minuter och ska utökas med 20 sekunder vid introt?
Det blir lite för långt säger jag då!
Själva insatsen låter helt ok även om du säger att både trummor ocvh gura ska skiftas - då blir det ju kanske en helt annan låt  :wacko:
Har lite svårt över vad jag ska tycka till om?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Skön stämning i låten. Behaglig att lyssna på. Ingen hit dock, men man behöver ju mellanspår på plattor också så klart.

Slutet var väldigt långt, så jag tror du kan göra uppbyggnaden snabbare än vad formen tillåter nu.

I introt låg melodin väldigt högt. Lite halvkrånglig melodi/wale där också. Kanske falsett?

Ska bli kul att höra fortsättningen.

Bra!


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Enkel och fin melodi
gillar särskilt sticket och det som kommer efter det
I början dränks det lite av den där synthslingan
Ljudmässigt låter det bra redan nu
Avslutningen kanske något för lång
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag har eg inget emot långa låtar om de inte är kass... och det är inte den här!  ;) Versen har inte så mycket melodi i sig och det blir ett härligt "släpp" mot refrängen sedan - gillas! Avslutningen är ju snygg i sig men det blir lite mycket av det goda tycker jag... vore det möjligt att låta avslutningen börja tidigare  :wacko: och lägga de sista refrängerna ovanpå? Det låter annars snyggt och prydligt.  :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Alla riktiga låtar är längre än åtta minuter. Så jag förväntar mig ett långt intro.  :D


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Har inte heller något emot lite längre låtar, särskilt inte när de varieras, som i denna. Gillar därför att du lagt in det lugna mittpartiet (fina stämmor) och se´n kör igång igen. Jocke kansske har en poäng när det gäller att korta av slutet något? I stort, schyst låt, bra lirat.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Fattar egentligen vad du vill ha kritik på Låten är nu typ 5 minuter och ska utökas med 20 sekunder vid introt?
Det blir lite för långt säger jag då!
Själva insatsen låter helt ok även om du säger att både trummor ocvh gura ska skiftas - då blir det ju kanske en helt annan låt  :wacko:
Har lite svårt över vad jag ska tycka till om?

Jag tyckte frågan var rätt tydlig "Förutom den tråkiga basen och dom stela trummorna på refräng och outro, funkar upplägg och struktur?", men kanske inte var så tydligt :unsure:

Jag gör väldigt mycket musik men lägger inte upp här så ofta, utan det blir mest när jag själv är osäker eller kört fast på nån detalj eller så, för att få lite tips och råd från nån med fräscha öron.

Denna gången var jag m.a.o inte ute efter åsikter om mix, sång och instrumentutförande utan det var åsikter om  själva strukturen/formen på låten jag ville ha, om den funkade. 

Dvs: Intro, vers, lugn ref, ref med mer tryck, vers två med ny versmelodi, ref med tryck, avskalad ref, stick, låååångt outro som byggs upp till en "wall of sound":ish känsla. Samt att då ha i åtanke att bas och trummor kommer att låta mer levande då dom ska spelas in på riktigt och vara mer varierande under framförallt outrot, plus lite fetare gitarrer.

Givetvis är det fritt fram att kommentera andra detaljer också om man känner för det, men det är inte det jag i första hand är ute efter.

Jag tvingar ingen att kommentera, tycker du att det är svårt eller inte fattar själva grejen så är det helt okej  :)

Tack för lyssning iaf  :)

Micke


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tycker det funkar. Har inga inspirativa idéer utan lyssnar och godkänner utan något vettigt att säga.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Du har fått till ett schyst "Wall of sound" här, men med levande bas o trummor kommer det att lyfta än mer!
Jag är ju sån att jag gillar när det låter levande och genuint, så ditt rasp i rösten runt 28 sek får mej att frysa till, skitbra :rolleyes:

Det här är en bra låt, ska bli kul att höra den klar :)

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tycker absolut upplägget funkar! Snygg sång som alltid! Lite funderingar:
Första versen skulle jag vilja ha synthen mer nedtonad och även sången lite lugnare, inte så mycket kraft i.
Detta ger ju mer kontrast och bättre effekt när refrängen kommer.....
Andra versen kan vara lite mer uttrycksfull, ungefär som den är och kanske även en andrastämma skulle kunna komplettera...?
Bra när du tar ner låten efter andra refrängen och sedan bygger upp avslutningen. Varför inte dra ut på "halvtakten" lite längre
för att få större effekt när du går över i "Marschtakten" igen? Skulle kunna vara ännu långsammare dynamikuppbyggnad mot ett crescendo!
Kanske skulle avsluta med ett mäktigt slutackord i st f fade out..?
Vet inte om det var sådana här funderingar du eftersökte..?
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Snyggt (kommenterar låten o inte mixen  ;) )! Vers, refräng, vers, refräng, vers, outro. Kanske ett litet stick efter andra refrängen som bryter lite mot den övriga "lunken" för att man skall höja på ögonbrynen?


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Kan bli riktigt bra detta! Arret fungerar i min värld under förutsättning att det finns större dynamik mellan de olika delarna på låten - detta arr låter rätt jämtjockt och då känns den lång. Dynamiken förutsätter också givetvis "engagemang" i framförandet! :) Jag hör en riktigt bra version i huvudet - hoppas få höra något liknande när ni är klare (eller överraska mig gärna :))


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tack alla för tankar och idéer. Kör ett generellt svar här. På min frågeställning så verkar det ändå som att formen funkar. Dock så är outrot en liten "issue" verkar det som. Precis som Wernis, så gillar jag långa intron, men är nog en ännu större sucker för långa outron, där man lixom bara sveps med ända till slutet, lite meditativt lixom. Kill your darlings är ju ett uttryck som poppar upp nu. Ska jag verkligen korta ner outrot? Det var detta jag var lite rädd för  :)

Jag har ändå nån svag förhoppning om att när det blir bas och trummor på som får leva och variera sig så blir det mindre enformigt.
Kanske också bygga upp den långsammare för att behålla intresset, vilket ju förstås gör att låten blir ännu längre.  :unsure:

E de någon som kan föreställa sig en bas som spelar lite fler toner och andra passager och inte kör samma rytmik hela tiden samt trummor som kör mycket fills och skramlar lite mer och lever och följer med musiken?

Shit va jobbigt det blev  :D

"Comforting sounds" med Mew är en klar förebild när det gäller långa outron. Vad gör dom som gör att det funkar? Eller är det bara jag som tycker att det outrot är asgott? Själva låten känns ju nästan som en ursäkt bara för att få göra ett långt outro. 3.5min låt, 5.5min outro  :D


« Senast ändrad: 22.04.2013, 14:43:47 by jonnerstone »


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
hej Stone

Om jag fick önska ,, vilket man får :)

20 bpm till ,,, tunga gitarrer..samma upplägg..
Tycker sången funkar utmärkt

Allt gott
att leva är att dö


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Samma tanke som ynot. Mer drama och det här kan bli skitbra.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Bara lite associationer.

Skön ljudbild, bra sjunget som vanligt.
Tycker ljudbilden förstörs med (för mycket, eller fel?) percussion. Låter som en discodänga med Massive attack och hårdrocksinfluenser i det partiet. Är det för Korea?

Stör mig enormt på detta! Låt er trummis fixa ett vettigt trumkomp!! (det som föreligger är banalt och intetsägande (i mina öron) Hela ljudbilden åt fanders :D

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Drama var ett bra ord :) Det är de jag hoppas ska tillkomma när det till kommer riktigt spelade trummor och bas och tyngre guror.

Ang bpm, så började jag låten på 100bpm vilket blev för segt. Jag har haft den uppe på 115bpm men då kändes den lite stressad och tappade sug. Jag landade till sist på 108bpm och där kändes det bra. Dock inte helt omöjligt att den måste öka några bpm till sen när dom andra lagt på sina grejor.

Divi: Nu tror jag inte att du läst vad jag skrev i trådhuvudet ;) Då hade du sett att jag redan kommenterat trummorna och att du har helt rätt.  :D
« Senast ändrad: 22.04.2013, 23:54:09 by jonnerstone »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ok J.! Jag begår harakiri direkt efter detta nedslående besked! :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Ok J.! Jag begår harakiri direkt efter detta nedslående besked! :D

Vadå nedslående? Du hade ju rätt, de e väl härligt :D
Tycker du ska fira med en fin single malt istället :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
du får gärna skicka en flaska Ardbeg, har ingen sprit hemma :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Skön gitarr på slutet av låten...
Ja, låten - den var okey..
Den är säkert bra men det var inte riktigt min stil...

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Gillar stämningen, är oxo en sucker för lååånga outron.. ;)
Så jag tycker inte det är för långt, däremot kunde det kanske få dra iväg med några andra ackord, eller som du säger ett lite mer varierat
rythm-paket med lite vandrande basgångar och lite mer 'melodiskt' spelade trummor här och var..
Men som helhet, Tummen upp..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Gillar stämningen, är oxo en sucker för lååånga outron.. ;)
Så jag tycker inte det är för långt, däremot kunde det kanske få dra iväg med några andra ackord, eller som du säger ett lite mer varierat
rythm-paket med lite vandrande basgångar och lite mer 'melodiskt' spelade trummor här och var..
Men som helhet, Tummen upp..

Ja, mitt hopp vilar nu på att trummor och bas kommer att liva upp stämningen. Vill helst inte blanda in fler ackord, känns jäkligt gött om man kan klara det på två men ändå få tillräcklig variation över hela outrot  :)