Kontrollrummet

Why so far away? Synt! Light Head... försöker i alla fall lysa upp i mörkret!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Låtskrivare: Light Head
År: 2013
Längd: 2.07
Genre: Synth / electronskt / dance?

Hur funkar detta? Jag skulle himla gärna ha lite sång på, men har själv inte tillräckligt bra förutsättningar. Någon som vill testa? Jag har en text...

https://soundcloud.com/blipp-2/why-so-far-away


Text, utkast:
Why so far away?

Everyday, you tell me to go away...
Just take a hike.. but why, dont you want me anymore?

Dont you remember love? All sweet memories..
I definitly do! And all I want is you!

Having a nice americano and a lovely chat
Thats was the best thing I use to know

You call me and I ran to our street café
Allwas I find my self waiting for you

Why so far away?
Why am I alone?
Why dont you hurry?
Why, hunny... why?


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
I dag är jag bara allmänt vresig,, men.. Vad kommer det sig att det är så få kommenterar när ni lyssnat eller öppnat en tråd? Saknar ni fantasi? Saknar ni förmåga att lyssna på annat än saker som är er egna bakgård? Orkar ni inte? Vad är problemet? Såklart att jag inte vill skaffa mig någon ovän, men vad fasen!?!

Är ni rädda för att kommentera? Ibland kan det vara svårt att skriva konstruktiva saker, och man är kanske rädd för att såra någon?! Man måste ju inte såra!!! Man måste ju inte komma med ryggdunkar! Man kan vara kreativ!

Kanske lever jag kvar i hur KR var "förr"?!? Alla var öppna, alla var framåt,, KR's medlemmar var kåta på musik! Men nu?!  :ph34r:


Tillhör alla på KR kategorin som anser att The Knife är "svårlyssnade", eller kanske helt omöjliga att lyssna på?! (The Knife, var bara ett exempel, inte något jag ville påstå liknar mina egna kompositioner!)

I morgon är en annan dag! Och jag är formodligen inte alls lika vresig!  :blink:


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ehh!! Är du arg eller ??? :unsure: :o :)
Betänk Måndag,betänk Kontors-tid...Näe, jag får allt vänta med att lyssna när jag kommer hem
som ung. 95 % till här !! ;)

Ps. Jag lovar att lyssna när jag kommer hem,under tiden kan ju du skriva en sågning i Min och Astis
Melancholia!! ;)
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=33755.msg243922;topicseen#new
 
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
När du ändå kollar Bjurtes låt så går det bra att lyssna på "My secret Bliss " åxo!  :D


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Så  !! Hemma och lyssnat!
Tycker det var ganska 'easy listening' rätt igenom
Många sköna ljud och fräna harmonier, visst saknas sång och är nog vad som avgör om det blir 'flipp' eller 'flopp' ..
Där emellan 50 - 1.45 på spelaren är det riktigt läckert.
Så nu ska det bli spännande att läsa vad du skrivit i min tråd.. :D  ;)
« Senast ändrad: 08.04.2013, 18:27:04 by bjurte »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Men LightHead kommenterar väl andras låtar - tänkte jag och började kolla mina gamla färdiga låtar. Men jag har tydligen en musikstil som inte går hem hos LH jag gav upp efter att jag kollat mina senaste 25 låtar ungefär 2,5 år tillbaka i tiden. Kan konstatera att jag kommenterade på Rust den 15 mars detta år.

Det kan nog vara så LH att uteblivna kommentarer på något sätt är självförvållat?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag är inne i en period då jag är hel kåt på mitt egna låtskapande!
Men här fick man inte många intensiva arbetstimmar på sig innan man var för långsam på att ge respons.
Jag älskar introt och delen efter introt (23-44). Vill att den vid 44 traditionellt kommer tillbaka till Cm.
Gillar om nästa del bara kommer som som en kort passage innan den delen (23-44) kommer tillbaka. Men den delen kommer inte tillbaka här.
Jag skulle önska att du förlänger den del jag säger jag gillar 23-44 x 2 och efter ett parti med nästa grej kommer tillbaka flera gånger med (23-44) grejen.
Får jag beställa en sån version?
« Senast ändrad: 09.04.2013, 07:29:17 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låter bra. Låter lite som "Crocket's theme"(Miami vice) i kompet både i stil och utförande och det saknas endast en melodi (sång eller synth)

Som komp håller det långt dock! Väl snickrat!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Schyst låt och snyggt lirat Light Head, mäktiga ljud.  B) Jag kan väl inte påstå att detta är min "cup of tea" (gammal jazzräv som jag är), men va fasen... lyssna och kommentera tycker jag man ska kosta på sig. I alla fall i förhoppning om att du blir lite mindre vresig.  :lol: Men med sång eller en liten melodislinga på detta har du en låt.  :)
Roffe H
« Senast ändrad: 08.04.2013, 22:30:05 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Men LightHead kommenterar väl andras låtar - tänkte jag och började kolla mina gamla färdiga låtar. Men jag har tydligen en musikstil som inte går hem hos LH jag gav upp efter att jag kollat mina senaste 25 låtar ungefär 2,5 år tillbaka i tiden. Kan konstatera att jag kommenterade på Rust den 15 mars detta år.

Det kan nog vara så LH att uteblivna kommentarer på något sätt är självförvållat?
Intressant!
Hur kollar man sånt där?
och vad säger LH själv i saken?
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Hej...

Jag gillar inledningen, snyggbasgång som tar låten fram. Det finns ett mellanparti med en synt som går från vänster till höger - hade jag tagit bort. Men nu är det förmodligen så att mina referenser inte passar till din musik. Lyssnade på några andra låtar som jag tror är dina och där låg en melloslinga ovanpå en snygg ljudbild. Det behövs här också för en helhet.


/Palm


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hur funkar detta? Jag skulle himla gärna ha lite sång på, men har själv inte tillräckligt bra förutsättningar. Någon som vill testa? Jag har en text...

Jag älskar introt och delen efter introt (23-44). Vill att den vid 44 traditionellt kommer tillbaka till Cm.
Gillar om nästa del bara kommer som som en kort passage innan den delen (23-44) kommer tillbaka. Men den delen kommer inte tillbaka här.
Jag skulle önska att du förlänger den del jag säger jag gillar 23-44 x 2 och efter ett parti med nästa grej kommer tillbaka flera gånger med (23-44) grejen. Får jag beställa en sån version?

Den 8 april testade jag på eftermiddagen att sjunga din text och fick det att funka bra... i den första delen. Nu närmare en vecka efter att jag var på gång - och ville testa sång - har jag fortfarande inte hört ett pip från dig. Jag blir sne' på mig själv som lägger ner tid på att förklara det för dig då jag egentligen borde använda min värdefulla och begränsade fritid till att göra egen musik. Sagt och gjort!
« Senast ändrad: 14.04.2013, 01:28:55 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fräcka ljud och bra driv! För att få den att sticka ut och fastna behövs en catchy melodi....
Tyvärr är den här typen av låtar inget jag känner att jag klarar att sjunga med äran i behåll!  :)
Kolla med Girly eller Marre t.ex! Tror att det ska vara en tjej som kan sjunga ut och har rätta känslan!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Snyggt, Light Head !!!!

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Snyggt balans mellan bastrumma och syntbas. Brukar ha svårt för det. Hur tänker du?

Basen blir lite för "naiv" när den hamnar själv med trummorna i breaken. I sammanhanget funkar det, men lite för enkel på egen hand. I övrigt trevlig lyssning tycker jag.


Ang. kommentarer, så är det ju inte praktiskt möjligt att vara helt "rättvis", vad nyttan nu skulle vara med det. Light head har en demokvota på 75% vilket är helt ok, och innebär att att 75% av kommentarerna han gjort i demoforumet är i andras trådar. Bara för att LH inte kommenterat den eller den personen på ett tag så har han troligen gjort nytta och kommenterat på andra ställen. Just den här typen av frågeställningar är det som gör att forumet tappar fart och självdör om vi inte ser upp. Sen är ju självklart inte demokvotan hela sanningen heller. Jag själv tex. har en bra upparbetad demokvota och skulle kunna låta bli att kommentera andra helt ett tag framöver, men det skulle ju märkas, eller hur? (Nu varken kommenterar jag särskilt flitigt eller lägger upp låtar för tillfället iofs, men det handlar nog mer om en tillfällig kreativ svacka bara.)

Så släpp taget om rinken. In och tyck till även om syntmusik nu alla rockgummor och rockgubbar. Popsnören och jazznissar. Vispysar och metallarbetare.

 :D


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
OBS !!
Jag vill bara påpeka att min "bitska kommentar" inte hade med procentsattser/demokvotor och klia varandras ryggar att göra !!
Utan om det hetsiga 'tjöötet' om uteblivna kommentarer mellan kl. 11 och 15 en vanlig måndags-arbetsdag..
och att jag själv hade en nyupplagd låt som jag tyckte att en "Lyssnar-kåt"  LH gott kunde komentera !!   :ph34r:
Annars har jag inte något emot Synth-Nissar, ska ju konvertera till en själv !!

Ps. Har jag rätt eller har jag rätt ??  <_<
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vill också påpeka att min kommentar grundade sig på att trådskaparen ville ha hjälp med sång och jag var beredd att testa samma dag. Men jag har fortfarande inte hört av honom. Tolkar det som att det inte är nån idé att "tycka till", då det ändå inte blir nån dialog, bara en fånig monolog.
Det är tråkigt tycker jag.
« Senast ändrad: 14.04.2013, 22:41:49 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
OBS !!
Jag vill bara påpeka att min "bitska kommentar" inte hade med procentsattser/demokvotor och klia varandras ryggar att göra !!
Utan om det hetsiga 'tjöötet' om uteblivna kommentarer mellan kl. 11 och 15 en vanlig måndags-arbetsdag..
och att jag själv hade en nyupplagd låt som jag tyckte att en "Lyssnar-kåt"  LH gott kunde komentera !!   :ph34r:
Annars har jag inte något emot Synth-Nissar, ska ju konvertera till en själv !!

Ps. Har jag rätt eller har jag rätt ??  <_<

Efter övervägande tycker jag, om jag måste välja mellan de två alternativen, att du har rätt  :D

Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Brukar själv undvika att demonstrera min egen okunnighet genom att kommentera en genre jag inte kan ett dyft om. Som detta t.ex. Men det låter väldig balanserat och snyggt om det här. Gott jobb beträffande den delen från mig  :)
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Inte min påse detta LH,men det låter som det brukar i denna genre och det är väl ett gott betyg  :)

Det här låter som Girly:s (Girly här på forumet) genre..Hon skulle göra denna trovärdig,hör med henne är mitt bästa tips för dagen.Min pipa vill du inte ha på denna :D

Mike


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Men LightHead kommenterar väl andras låtar - tänkte jag och började kolla mina gamla färdiga låtar. Men jag har tydligen en musikstil som inte går hem hos LH jag gav upp efter att jag kollat mina senaste 25 låtar ungefär 2,5 år tillbaka i tiden. Kan konstatera att jag kommenterade på Rust den 15 mars detta år.

Det kan nog vara så LH att uteblivna kommentarer på något sätt är självförvållat?

Erkänner att jag har någon sorts "strategi" när jag kommenterar låtar. (Så resonerar jag,, om det är rätt eller fel...)

Kollar,, de som har få eller inga kommentarer, prio1
Någon som kommenterat mig och INTE har så många svar,, prio2

Vet inte hur många jag kommenterat, men det är nog hyfsat många!! Ibland är jag mer aktiv, ibland mindre... men jag kommenterar mycket!


Nu är detta helt OT, och jag riskerar väl att göra min egna tråd till något annat än det är?!

Jag har ju säkert fler saker som jag använder mig av för att "välja" de låtar jag kommenterar. En sak,, de som är t.ex. väldigt kompetenta och duktiga,, där materialet är svårt att kommentera,, då låter jag bli. Varför är det svårt? Jo,, när det blir mer att "jag gillar inte denna musik...",, så tror jag inte att det ger så mycket. Vilket precis som i Eddi's fall kan uppfattas negativt.

Det är många som är jäkligt bra och duktiga här på KR! Många som hela tiden, precis som i ESC ger sina "grannar" högt betyg samtidigt som man inte ger avlägsna släktingar något betyg.

För att jag INTE skall kommentera så krävs det att musiken är svår för mig att kommentera på grund av att det t.ex. ENBART skulle uppfattas som att jag är negativ och kritisk, samt att det redan finns många kommentarer.



Hoppas att någon läser och känner att jag inte försöker göra annat än vara kreativ, hjälpsam och ändå våga komma med MINA infallsvinklar.


Ärlighet varar längst, men kan vara det absolut svåraste valet!


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Sorry, för sent och segt svar,, Ibland blir det så... min "aktivitet" på KR har varit rät låg, jag försöker komma tillbaka, men känner att det ofta tar lite för mycket tid att vänta på något. Nu var det ju exeptionellt klantigt av mig själv att inte vara mer uthärdande!! För jag fick ju faktiskt en massa tips, kritik, råd, önskemål och uppenbart en faktisk insats!! (Skäms lite för att jag missat detta!!!)

Hur funkar detta? Jag skulle himla gärna ha lite sång på, men har själv inte tillräckligt bra förutsättningar. Någon som vill testa? Jag har en text...

Jag älskar introt och delen efter introt (23-44). Vill att den vid 44 traditionellt kommer tillbaka till Cm.
Gillar om nästa del bara kommer som som en kort passage innan den delen (23-44) kommer tillbaka. Men den delen kommer inte tillbaka här.
Jag skulle önska att du förlänger den del jag säger jag gillar 23-44 x 2 och efter ett parti med nästa grej kommer tillbaka flera gånger med (23-44) grejen. Får jag beställa en sån version?

Den 8 april testade jag på eftermiddagen att sjunga din text och fick det att funka bra... i den första delen. Nu närmare en vecka efter att jag var på gång - och ville testa sång - har jag fortfarande inte hört ett pip från dig. Jag blir sne' på mig själv som lägger ner tid på att förklara det för dig då jag egentligen borde använda min värdefulla och begränsade fritid till att göra egen musik. Sagt och gjort!



Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Tack Wernborg! Precis så jag kände och uppfattade mig själv.. Försöker göra nytta! Ibland blir det bra ibland blir det dåligt...

Snyggt balans mellan bastrumma och syntbas. Brukar ha svårt för det. Hur tänker du?

Basen blir lite för "naiv" när den hamnar själv med trummorna i breaken. I sammanhanget funkar det, men lite för enkel på egen hand. I övrigt trevlig lyssning tycker jag.


Ang. kommentarer, så är det ju inte praktiskt möjligt att vara helt "rättvis", vad nyttan nu skulle vara med det. Light head har en demokvota på 75% vilket är helt ok, och innebär att att 75% av kommentarerna han gjort i demoforumet är i andras trådar. Bara för att LH inte kommenterat den eller den personen på ett tag så har han troligen gjort nytta och kommenterat på andra ställen. Just den här typen av frågeställningar är det som gör att forumet tappar fart och självdör om vi inte ser upp. Sen är ju självklart inte demokvotan hela sanningen heller. Jag själv tex. har en bra upparbetad demokvota och skulle kunna låta bli att kommentera andra helt ett tag framöver, men det skulle ju märkas, eller hur? (Nu varken kommenterar jag särskilt flitigt eller lägger upp låtar för tillfället iofs, men det handlar nog mer om en tillfällig kreativ svacka bara.)

Så släpp taget om rinken. In och tyck till även om syntmusik nu alla rockgummor och rockgubbar. Popsnören och jazznissar. Vispysar och metallarbetare.

 :D


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bra svar gällande val av prioritet, avseende kommentarer. Minns att jag också resonerat så ibland.
Det var bara jag som var inne på att jag var lämpad för att testa sång och alla andra föreslog Girly eller så...
Det talar kanske sitt eget språk...  B)

Keep the good work up!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Har lite svårt för klappljuden i låten men annars funkar kompet bra tycker jag. :)
Sedan sång på det men inte min ljuvliga stämma vi ska inte fördärva din låt. ;)


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Jag lyssnade igenom cykelns underbara synthsvit
Följt av bjurtes framgångsrika transformering till SyntHare
Och sedan LightHeads ljus i mörkret

Så slog det mig att du är mer komplett i låtsnickrandet.

Dock upplever jag denna låt mer åt bakgrundshållet, än som en låt. Nu jämför jag med Jean Michel Jarre och till exempel Oxygen IV eller waiting for cousteau, lyssna på de två och sedan på din låt så hör du hur mycket mer framträdande melodislingan är hos JMJ.
På med nån form av lead - sen är den klar!

Vill du ha förslag på pålägg i pm eller i tråden? Jag tycker det är roligare i tråden, både att göra förslaget och att lyssna på andras olika förslag och tolkningar.

Men, här på KR går åsikterna om det där, isär, så hur vill du?
« Senast ändrad: 30.04.2013, 08:25:20 by Altsax »