Forum > Demolåtar

Roffe H - I denna ljuva sommartid (Jocke på gitarr)

(1/7) > >>

Roffe H:
I denna ljuva sommartid
En ny psalm i till samlingen. Denna gång, ”I denna ljuva sommartid”, som på sina håll är lika vanlig på skolavslutningarna som ”Den blomstertid nu kommer”. Ursprungstexten är skriven av Paul Gerhardt (1607-1676), tysk diktare, lärare och präst, musiken är komponerad av Nathan Söderblom  1866 -1931 svenska kyrkans ärkebiskop 1914–1931. Han var ledamot av Svenska akademien och erhöll Nobels fredspris 1930. Jocke har stöttat mig med sitt finstämda och följsamma gitarrspel samt goda råd.  :D
Fortsätter att spelar altsax, tycker den passar fint här en mjukare, lite sprödare och ljusare ton. :)

Nu mer en något mindre energisk bas.  :) med något mer volym samt ny inspelning av saxen där det bluddrade som mest. :lol:
/Roffe H

Jocke:
Det är alltid kul att få vara med på ett hörn i dina projekt Roffe!  :)

Jag upphör inte att förvåna mig själv... jazz, psalm, solo... det hade jag inte väntat mig!  :D

pxm:
Allt är bra spelat men jag tycker att mixen är för blöt....
Varför inte en torrare ljudbild för ????
Reverb och sustain är väl något man brukar vilja undvika i jazz ????
Låter mer 80-tals schlageraktigt med blöt ljudbild.....
(tycker jag i a f)
:)
Hur som helst en mycket bra och välspelad version av en fin låt...
4/5 når den till hos mig som den är nu.
Jag tycker mixen kunde vara mycket torrare, så kommer alla instrument fram bättre..

mvh

Jocke:

--- Citat från: pxm skrivet 17.04.2013, 23:44:35 ---Allt är bra spelat men jag tycker att mixen är för blöt....
...
Jag tycker mixen kunde vara mycket torrare, så kommer alla instrument fram bättre..

mvh

--- Slut citat ---

Det lilla jag kommer ihåg av mina skolavslutningar tolkar jag som att de också var för blöta...!  :rolleyes:  :P

Ja, Roffe har en go känsla för att göra de här låtarna på sitt eget sätt! :) Vi får väl se om det blir torrare före eller efter skolavslutningen... ^^

Roffe H:

--- Citat från: pxm skrivet 17.04.2013, 23:44:35 ---Allt är bra spelat men jag tycker att mixen är för blöt....
Varför inte en torrare ljudbild för ????
Reverb och sustain är väl något man brukar vilja undvika i jazz ????
Låter mer 80-tals schlageraktigt med blöt ljudbild.....
(tycker jag i a f)
:)

mvh

--- Slut citat ---

Jag förstår vad du menar och det kan ligga nåt i vad du säger. Jag tänkte lite som så, att det är ju inte bara jazz utan lite "kyrkligt", så om jag ger mixen lite extra reverb kanske den ter sig mer sakral, om du förstår hur jag tänker.  :)
Jag tror jag har tänkt mig lite Arne Domnerus som spelar jazz i en kyrka, vilket han ju gjorde då och då. (Till exempel i albumet: "Evegreens från Kanaan", (en hel mängd psalmer finns där) Där har han lagt på rätt med mycket reverb och rymd. Så jag får se vad andra tycker, men jag ska absolut överväga dina synpunkter och bugar och bockar för att du gillar och lyssnar (4/5 är ju inte så dålig precis!)  :D
mvh Roffe H

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion