Kontrollrummet

Statisk el via basen... spikar i Cubase

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
När jag spelar in min gamla Kramerbas i Cubase via Mackie mixern får jag oregelbundna "urladdningar" av statisk elektricitet som hamna på spåret som spikar. Inga stora smällar men... "klick" liksom. Trodde hela systemet håller på att rasa, det har några år på nacken, men så märkte jag att det spikade värre när jag rörde på mig rent fysiskt. Någon slags urladdningar pågar alltså. Märkte att de försvann helt om jag tog i mixern (jordade mig?). Det blev även lite lägre brus/brum när jag lade handen på mixern. Inte mycket men hörbart. För att få stopp på detta så vart jag tvungen att, garva inte nu, stoppa en telesladd i strumpan och den andra änden i mixern. Nej, jag spelade inte in "strumpkanalen"  :D

Aldrig haft detta problem tidigare så jag vetefan hur fixa. Har Kramer'n ett internt jord problem? Den är ju faktiskt 30+ år gammal.  Och vad tusan har JAG med kopplingen mellan bas-mixer-daw att göra? Varför spelar det roll om jag har samma jord-potential som mixern? Det är fräscha sladdar och både tip&sleeve har kontak i båda ändarna.

Råd?
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Får du "spikar" även om den bara är inkopplad eller när du spelar? Jordat uttag?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
All el är jordad och kommer från samma uttag. Det när den är inpluggad och jag hanterar den som det knäpper till i lyssningen och det hörs på en tagning. Syns också, en spik på ca 2-3 samples.Väldigt irriterande. När jag har fysisk kontakt med gurans jord upphör detta. Kan för lite om sån här för att ens gissa vart jag ska börja felsöka. Jag antar jag själv är helt "ojordad" då jag mestadels har ett plast skydd på golvet och vad jag inte fattar är varför min beröring av gurans jord påverkar (tystar) knäppet och en del brus/brum  :wacko:
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Ok, tog en rövare som verkar ha lyckats. Kom ihåg från det att jag tog isär hela basen och gjorde en del 30000 mila sevice att under stallet satt en liten tåt upp från elektroniken fastklämd under stallet Visste faktiskt inte att man jordade stallet men där satt den och det är tydligen så det ska vara. Alla guror har stallet+strängar i kontakt med gurans jord. Jag tog lossade och och kikade under basens stall och den lilla trådrackarn hade ingen kontakt med stallet längre. Fixat och nu mycket bättre. Det balla med Kramer'n är att den har halsen gjord i aluminium så det är rätt svårt att undvika att inte vara jordad mot gurans jord.

Men fortfarande, är jag inte i fysisk kontakt med basen så har den hyss för sig med lite brum och statiska urladdningar. Just den biten har jag svårt att lösa.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Långsökt kanske ... för låg/hög latency?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad musikundret

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
    • Musikundret.se
Jag hade en "tickande" bas en gång när den var inkopplad... slet mitt hår i förbannelse vad det kunde vara till jag kom på det. Hade en klocka med analoga visare på nyckelknippan som låg i fickan som störde basen.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Ok, tog en rövare som verkar ha lyckats. Kom ihåg från det att jag tog isär hela basen och gjorde en del 30000 mila sevice att under stallet satt en liten tåt upp från elektroniken fastklämd under stallet Visste faktiskt inte att man jordade stallet men där satt den och det är tydligen så det ska vara. Alla guror har stallet+strängar i kontakt med gurans jord. Jag tog lossade och och kikade under basens stall och den lilla trådrackarn hade ingen kontakt med stallet längre. Fixat och nu mycket bättre. Det balla med Kramer'n är att den har halsen gjord i aluminium så det är rätt svårt att undvika att inte vara jordad mot gurans jord.

Men fortfarande, är jag inte i fysisk kontakt med basen så har den hyss för sig med lite brum och statiska urladdningar. Just den biten har jag svårt att lösa.

Skönt det ordnat sig, man kan bli lite tokig på sådana där fel... :) Tycker alla gitarrer (basat också...^^) brummar...  Aluminium verkar ju ballt - tror jag läst om den där - hur låter den och hur är den att spela på? :)

Jag hade en "tickande" bas en gång när den var inkopplad... slet mitt hår i förbannelse vad det kunde vara till jag kom på det. Hade en klocka med analoga visare på nyckelknippan som låg i fickan som störde basen.

Kan ju bli jobbigt om man ska spela i en annan takt än klockan... men otroligt smidigt att ha metronom med om man skulle behöva en...  :D
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Jag hade en "tickande" bas en gång när den var inkopplad... slet mitt hår i förbannelse vad det kunde vara till jag kom på det. Hade en klocka med analoga visare på nyckelknippan som låg i fickan som störde basen.

 :D ja det här med störningskällor kan ta sig märkliga uttryck. Just den här gången när min Kramer bas hade uppenbara jordproblem hörde jag ett jäkla bzzzz ljud som inte lät som de vanliga 50hz brum och gitarr knaster. Visade sig att den lilla enkla LED lampan jag har i närheten sänder ut en massa elektromagnetiskt oljud, nästa som en gammal CRT skärm. Hade jag inte väntat mig.
Minns också hur det var när vi hade replokal med en radioamatör som närmsta granne...  :ph34r:


Skönt det ordnat sig, man kan bli lite tokig på sådana där fel... :) Tycker alla gitarrer (basat också...^^) brummar...  Aluminium verkar ju ballt - tror jag läst om den där - hur låter den och hur är den att spela på? :)

Kramer'n är grym. Det enda instrumentet jag inte kan sälja eller byta bort. Går liksom inte att ersätta. Short scale som den är passar den mig bättre med min frökenhänder. Det är den enda bas jag inte behövt anpassa min spelstil till för att passa basen. Ofta så känns det som om basar "kräver" att bli spelade på ett speciellt sätt för att låta bra. Basen bestämmer, inte du. Tvärt om med Kramer'n, man kan hantera den som en gitarr, spela vart och hur man vill på strängarna och leva rövare. Den levererar musik i alla lägen. Plus att den har ett unikt sound om man vill. Aluminium halsen har en massa inbyggd "inertia", den stjäl väldigt lite rörelseenergi från strängarna så allt sound går ned i mickarna istället. Ganska speciellt instrumet alltså. Det finns en serie elgitarrer med samma princip men de är inte alls populära har jag förstått. Trä har ett sound och med aluminium blir det metall mot metall som inte funkar riktigt bra på gitarrer tydligen.

Exakt den modell jag har, träslag och allt

Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil


Skönt det ordnat sig, man kan bli lite tokig på sådana där fel... :) Tycker alla gitarrer (basat också...^^) brummar...  Aluminium verkar ju ballt - tror jag läst om den där - hur låter den och hur är den att spela på? :)

Kramer'n är grym. Det enda instrumentet jag inte kan sälja eller byta bort. Går liksom inte att ersätta. Short scale som den är passar den mig bättre med min frökenhänder. Det är den enda bas jag inte behövt anpassa min spelstil till för att passa basen. Ofta så känns det som om basar "kräver" att bli spelade på ett speciellt sätt för att låta bra. Basen bestämmer, inte du. Tvärt om med Kramer'n, man kan hantera den som en gitarr, spela vart och hur man vill på strängarna och leva rövare. Den levererar musik i alla lägen. Plus att den har ett unikt sound om man vill. Aluminium halsen har en massa inbyggd "inertia", den stjäl väldigt lite rörelseenergi från strängarna så allt sound går ned i mickarna istället. Ganska speciellt instrumet alltså. Det finns en serie elgitarrer med samma princip men de är inte alls populära har jag förstått. Trä har ett sound och med aluminium blir det metall mot metall som inte funkar riktigt bra på gitarrer tydligen.

Exakt den modell jag har, träslag och allt



Tror att gitarrister är ett konservativt släkte som dessutom är väldigt känsliga för vad andra tycker... Jag menar... vilka gitarrer är det som gäller? Les Paul, Stratocaster och Telecaster som designades på 1950-talet.. Herregud - jag var ju nästan född då...  :lol: Något måste ju ha hänt sedan dess men gitarrister anammar inte ny teknik som tex aktiv elektronik/inbyggd preamp lika lätt som bassister...^^  Upplever samma sak med spelstil (även för gitarrer) - ett instrument inbjuder till vissa "övningar" som fungerar särdeles bra - i alla fall är det min ursäkt för "skogen av gitarrer och basar" som bor hos mig...  :rolleyes: Aluminiumhals har jag aldrig provat... det finns väl någon tillverkare som gör (är det?) grafit-halsar som passar vanliga instrument? Då är det bara att gratulera till ett fint instrument! :) Det började ju låta bas om klippet när han kopplade in halsmicken... ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1