Jag hade en "tickande" bas en gång när den var inkopplad... slet mitt hår i förbannelse vad det kunde vara till jag kom på det. Hade en klocka med analoga visare på nyckelknippan som låg i fickan som störde basen.

ja det här med störningskällor kan ta sig märkliga uttryck. Just den här gången när min Kramer bas hade uppenbara jordproblem hörde jag ett jäkla bzzzz ljud som inte lät som de vanliga 50hz brum och gitarr knaster. Visade sig att den lilla enkla LED lampan jag har i närheten sänder ut en massa elektromagnetiskt oljud, nästa som en gammal CRT skärm. Hade jag inte väntat mig.
Minns också hur det var när vi hade replokal med en radioamatör som närmsta granne...

Skönt det ordnat sig, man kan bli lite tokig på sådana där fel...
Tycker alla gitarrer (basat också...^^) brummar... Aluminium verkar ju ballt - tror jag läst om den där - hur låter den och hur är den att spela på? 
Kramer'n är grym. Det enda instrumentet jag inte kan sälja eller byta bort. Går liksom inte att ersätta. Short scale som den är passar den mig bättre med min frökenhänder. Det är den enda bas jag inte behövt anpassa min spelstil till för att passa basen. Ofta så känns det som om basar "kräver" att bli spelade på ett speciellt sätt för att låta bra. Basen bestämmer, inte du. Tvärt om med Kramer'n, man kan hantera den som en gitarr, spela vart och hur man vill på strängarna och leva rövare. Den levererar musik i alla lägen. Plus att den har ett unikt sound om man vill. Aluminium halsen har en massa inbyggd "inertia", den stjäl väldigt lite rörelseenergi från strängarna så allt sound går ned i mickarna istället. Ganska speciellt instrumet alltså. Det finns en serie elgitarrer med samma princip men de är inte alls populära har jag förstått. Trä har ett sound och med aluminium blir det metall mot metall som inte funkar riktigt bra på gitarrer tydligen.
Exakt den modell jag har, träslag och allt