Kontrollrummet

Sångpålägg på annan ort

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Om man vill ta med sig låten man håller på med och göra ett sångpålägg på annan ort vad behövs?  Min gamla spelkompis sen ungdomsåren på 60-talet är i för dålig fysiskt form att förflytta sig, så de senaste åren har det i stället blivit så att jag och en till har åkt hem till honom och vi har kunnat spela och jamma lite. Tidigare har vi alltid varit hos mej och spelat in. Måste det till en bärbar dator eller finns det nåt enkelt/billigt sätt att spela in ett sångpålägg? Mikrofon går ju att ta med sig.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu tänker jag högt  har han dator. I sprallig skicka låten per mail till honom. Ladda hem Audacity till hans dator och om det funkar som jag tror kan du spela upp låten och med mik via ljudkortet få in en sjungkanal typ.

MaxB kommer säkert snart att bekräfta eller förneka men då har han nog en bättre lösning också.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Jo, han har dator, tror den är närmare 15 år, men han har aldrig haft internet och har knapphänt datorvana. Jag får nog kolla upp om den fungerar fortfarande. En variant annars vore att lyssna på låten med hörlurar från en CD och samtidig spela in på en liten diktafonliknande inspelare. (finns sådana?) Därefter föra över sånginspelningen till datorn hemma och försöka få det synk. Vet i sjutton om det skulle fungera förstås... :unsure:


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Jo, han har dator, tror den är närmare 15 år, men han har aldrig haft internet och har knapphänt datorvana. Jag får nog kolla upp om den fungerar fortfarande. En variant annars vore att lyssna på låten med hörlurar från en CD och samtidig spela in på en liten diktafonliknande inspelare. (finns sådana?) Därefter föra över sånginspelningen till datorn hemma och försöka få det synk. Vet i sjutton om det skulle fungera förstås... :unsure:

Det funkar utmärkt! Har själv gjort några såna inspelningar med låten på mp3-spelare och inspelare typ zoom (finns en uppsjö). Det enda trixiga är att se till att inte blanda 16 & 24-bitars ljudfiler i samma projekt (fast jag kör med gammalt cubase, tom det kanske går nuförtiden).
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Ja eller använd GarageBand till iPad eller iPhone - 35 kr - och skaffa en Mick till den - IRig har en för ca 500
För över låten till ett spår på GarageBand och spela sen in sången på ett annat - som vanligt alltså men mycket mobilt
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Kollade in zoom och andra inspelare, verkar ju väldigt smidigt till hyfsat pris ändå, då det bara kommer att användas ett par tre gånger om året.

Garageband har jag aldrig provat trots att det finns på min iMac. Jag är helt insnöad på Cubase som jag har på en PC. Det skulle alltså gå att spela in på min iPhone? Telefonen verkar kunna ersätta det mesta nuförtiden!  :wacko:


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Kollade in zoom och andra inspelare, verkar ju väldigt smidigt till hyfsat pris ändå, då det bara kommer att användas ett par tre gånger om året.

Garageband har jag aldrig provat trots att det finns på min iMac. Jag är helt insnöad på Cubase som jag har på en PC. Det skulle alltså gå att spela in på min iPhone? Telefonen verkar kunna ersätta det mesta nuförtiden!  :wacko:
Jajamen!
Det är en speciell variant av GB, en app som finns för Ipad och Iphone - mycket enkel att använda (kan man cubase kan man använda den) och till ett pris (35kr) som gör att man kan prova den utan att riskera bankrutt.
Mkrofonen som går att koppla till Iphonen kan du kolla på Irigs hemsida. De har också en massa andra prylar för gitarr, bas, keyboard mm.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten



Bugger

  • Gäst
Har du en ipad till hands så finns det ett usb ljudkort med två in dvs stereo för ett par hundra på kjell och kompany, fanns förr i alla fall. Med camera connection kittet kan man sen koppla in det till plattan och lira in.


Utloggad Kalasbricka

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Lånar tråden lite, hoppas ingen misstycker.

Har behov av att kunna spela in sång i replokalen pga grannar och funderar på om en sån där inspelningsgrej kanske kan va nåt. Undrar således om det skulle funka att överföra exempelvis en ljudfil till en inspelningsenhet och lyssna på den i lurar och samtidigt spela in sången? Med målet att därefter i sin tur överföra sånginspelningen från inspelningsenheten till datorn importera den i ett projektet för mixning?

Tacksam för svar


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Lånar tråden lite, hoppas ingen misstycker.

Har behov av att kunna spela in sång i replokalen pga grannar och funderar på om en sån där inspelningsgrej kanske kan va nåt. Undrar således om det skulle funka att överföra exempelvis en ljudfil till en inspelningsenhet och lyssna på den i lurar och samtidigt spela in sången? Med målet att därefter i sin tur överföra sånginspelningen från inspelningsenheten till datorn importera den i ett projektet för mixning?

Tacksam för svar

Skulle absolut fungera!
Om du har nån del av replokalen där det är torrt ljud och inget eko från rummet eller väggarna är det bäst att testa inspelningen av sången där.
« Senast ändrad: 22.08.2013, 20:32:36 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Hej Kalasbricka,
Jag köpte en zoom R8 och den fungerar precis som du beskriver. Du kan flytta filer från datorn till Zoomen och med medhörning lägga sångpålägg som du sen flyttar över till datorn.


Utloggad Kalasbricka

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil

Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
nått sånt här kommer du långt med
http://www.thomann.de/se/prod_cbundle_49.html?gk=cocoda&cbcid=304&art=162766

eller en R16, http://www.thomann.de/se/zoom_r16.htm
jag har en funkar toppen om man även vill göra lite mer 
« Senast ändrad: 22.08.2013, 22:46:34 by Ola »
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Nu har det gått ett tag och Zoomen jag köpte har knappt blivit använd - ett par tre gånger då jag åkt iväg och träffat gamla spelkompisen. Så varje gång blir det att sätta sig in på nytt hur den fungerar. Dessutom har den ju sina begränsningar när man är van vid en datorskärm och kan se vad man håller på med. Har bytt stationär dator sen sist och därmed ljudkort - den här gången externt - Steinbergs UR-44. Det skulle man ju istället kunna ta med sig tillsammans med en laptop och Cubasedongeln. Nu har jag ingen laptop men en PC-laptop idag för 4000 borde väl hålla måttet om man inte använder en massa effekter? Då skulle det vara väldigt smidigt att ha projektet på ett USB-minne. Laptopen måste ha 3 USB-ingångar - för ljudkortet, dongeln och mus.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag gör all musik på laptop och externt ljudkort ... Funkar alldeles utmärkt. Dock viktigt med med mycket ram.
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Jag gör all musik på laptop och externt ljudkort ... Funkar alldeles utmärkt. Dock viktigt med med mycket ram.
/G
Har aldrig haft en laptop eller öppnat någon men ser att i lägsta prisklassen är det 2 eller 4 GB ram. Mer kanske inte behövs om man stänger av effekter?


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Lägsta prisklassen på laptop blir ingen glad av. Allra minst musikskapare. Kika efter i5-processor. Dom burkarna borde gå att hitta strax över lägsta prisklassen. Och som gurano säger. Peta in en extra minnessticka.