Kontrollrummet

Forumfestival #28 - om låtarna

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Här finns plats för förklaringar och ursäkter, tacktal, låttexter och allmänt svammel från upphovsmännen till låtarna i Forumfestival #28 - "22 mars 2013". Observera att röstning och lyssnarkommentarer har sin plats i en annan tråd.

(Cykeln, hoppas jag inte förivrar mig genom att skapa den här tråden :unsure:. Jag hade helt enkelt inte tålamod att vänta med att få förklara mig och få läsa andras "hur låten blev till-kommentarer".)
« Senast ändrad: 13.04.2013, 11:08:58 by morgonte »
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
+ på det morgonte! Bra tänkt och gjort.
Hade tänkt lägga upp själv men nu slapp jag
Ska bli spännande
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
"Sitter på ett tåg" antyder väl att jag åkte tåg den 22/3 :blink:, vilket stämmer. Det andra som hände den dagen var en munta i det något obskyra ämnet kyrkohistoria. Alltså lät jag mitt tåg befolkas av personer ur kyrkohistorien. Med det upplägget kunde jag lätt ha gjort världshistoriens längsta låt, så urvalet blev i högsta grad personligt.

Lydia - var ledare för en av de allra första församlingarna (kvinnliga ledare blev först senare en stridsfråga).
Paulus - var urkyrkans store teolog och författare till de flesta brev i Nya Testamentet.
Stefan I - valdes till påve den 22 mars 752 och dog den 26 mars samma år... Jag kallar honom "den förste" eftersom han efterträddes av Stefan II, men eftersom han inte hann bli vigd till biskop innan han dog blev han inte heller insatt på påvestolen, och fick därför inte heller något nummer...mitt fel :ph34r:.
Ante och Kristina - goda vänner i min församling. De hör till dem som hittar styrka i den kristna tron att kämpa med sina missbruk och jag är stolt över att få vara på samma tåg som dom. :)

Bland dom som inte fick vara med i låten hör Franciskus (helgonet), Franciskus (påven), Martin Luther, FO Nilsson och President Obama (eftersom han var på nyheterna denn 22/3 och är med i en kristen församling).

Trummor och bas lät jag Band-in-a-box spela åt mig, resten spelar och sjunger jag själv.

Jo, förresten blev jag godkänd på muntan! :D

If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tänkte jag skulle bemöda mig med att memorera den aktuella dagen, men blev besviken när dagen var slut. Inget speciellt hände, förutom att chefens chef tyckte jag såg hängig ut när jag kom in ifrån snöstormen på morgonen, så han bjöd upp till hambo i korridoren till "hej mitt vinterland". Han gillar vinter, inte jag.  :lol: Brukar inte lyssna på radion på jobbet, men gjorde det för att kolla om något hade hänt i världen, och det var ju inte så mycket. Incidenten med ambulansföraren och den afghanske tonåringen rapporterades även om själva händelsen hade skett någon vecka tidigare.

Efter fredagswhiskeyn så kom plötsligt inspirationen att beskriva den händelselösa dagen till en melodi som plötsligt dök upp. Struntade i rim, och då var det bara att blarra på.

I slept too short but woke up swift and without pain
Making breakfast, doing usual routines
Kids off to school, me to work, drove in snow-fall
Saw the smoke from the chimneys of the plant
Walked right in, said “hello” to the receptionist
Forced a smile just like any other day
Clocking in and bumping into the manager
We sang and dance a silly song about the snow

  On a day just like any other
  In the middle of the life I’m here to spend
  It’s a day I won’t remember
  In that moment when it’s time to ascend

If I told you ‘bout my work it probably kill you
But I still believe I’m learning every day
In between the meetings, lunch, a stroll and coffees
I was ticking off the crucial things to do
And this day turned out to be another Friday
On the twenty-second of March twenty thirteen
But this day I happened to turn on the radio
And I heard the news and thought that I heard wrong

An eighteen year old kid from a distant land
Threatens to jump from a ledge (instead of being sent back)
This ambulance driver on the firm ground
Says “well, it’s just a refugee!”


Solo
I went home after buying all the groceries
Filled up the tank of my fifteen year old car
It doesn’t pass a day without I ponder of it
Why can’t I get the cash to buy a new?
After dinner and the mandatory sitcom
I was deadly tired and was feeling blue
Don’t you wonder about the purpose of life sometimes?
Don’t you wanna have reset of your soul?

But I picked up my guitar and played it softly
I was thinking about the kid upon the ledge
Don’t our worries tend to be so pathetic?
Don’t our strives seem to be so immature
When this day was turning old and slowly dying
I was still awake but hardly nothing more
I could hear the silent snores from the bedrooms
And I got this bad conscience once more

So I put myself in bed and turned the light off
But my mind wouldn’t let me go until   
I had dwelled through the usual thoughts and wonderings
I don’t know, but I suddenly got lost



« Senast ändrad: 15.04.2013, 10:05:31 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Samma här det hände väl inget speciellt den dagen förutom att jag på natten lagt upp en ny version av Slay the demons som då hette något annat. Men när jag googlade så fann jag att det var exakt 50 år sedan Beatles släppte albumet Please please me - så det fick bli en hyllningslåt till Beatles igen. Försökte hitta hur många ex de sålt på 50 år av det albumet men det var omöjligt - minst 5 större bolag gav ut albumet t.o.m. så sent som 2006 som CD i Ryssland - det handlar om miljoner i alla fall.

Jag är glad att jag fick med mig dottern på detta hon har ju en fantastisk röst (tänker den stolta fadern)

TEXT
22 of mars twenty thirteen
I released a new version of Slay the demons
MaxB liked the new bass thing
and asked for some backup-sing

Bjurte mean I would change the strings
Roffe did like the dynamics
Bluesboy enjoyed the vintage feeling
Palm was fond of the guitar sound

22 of mars nineteen sixty three
Beatles released Please please me
It made it to the albumtop for 30 weeks
It sold in biljons of copies both as vinyl and CD

22 of mars twenty sixty three
Now with Girly backing me
I will tell you on the Kontroll Rum
how many copies of Slay The Demons
it turned out to be
« Senast ändrad: 13.04.2013, 16:51:18 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Jag började med att jobba in dygnet den 22/3. Kör taxi i Stockholm. Spelade in ljud som jag lyssnar till då jag arbetar. Trafikinformation, signal från datorn om erbjuden körning och när man byter zon. Leker med ljuden, orden och datumets namn. (Ofta får man vända med sin taxi då dem centrala datorn är långsam i sina uppdateringar och man för körning där man just varit.)
Inget anmärkningsvärt hände mig den 22/3. Men det var ju full fart runt de här datumen, med en antågande påskvecka som innehöll våffeldag och första april samtidigt som allt vanligt påskfirande.
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad Hellfog

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 242
    • Visa profil
Förödelsens styggelse

Även mig hände inget särskilt 22/3, men hittade en artikel från 22/3 om en profet om att värden kan gå under snart, och tyckte verkade ett intressant tema i en låt.

Något förbättrad version.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/7944025/The%20Abomination%20of%20Desolation.mp3


Text:


Priest of desolation, begins a journey,
 in the travels light.

Sacrifice must begin, in the devils light, from the gardennnnnnn       

On March 22 nothing happend, but i remember one thing

Citera
Text från artikel
"Well, the day has come and gone and nothing significant has happened on the surface. We’ll still be watching the events over the next few days to insure that nothing has been overlooked or done in secret, but for now" 
The Abomination of Desolution
« Senast ändrad: 14.04.2013, 22:53:58 by Hellfog »
Min Musik:
http://psyerichybrid.com/
http://soundcloud.com/psyerichybrid


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Jag satt hela natten och skrev och spelade progressionen.
Samma progression som används i bidragslåten men i annan tappning.
1 up gjorde ett helt nytt beat utifrån den progressionen....
Det är i grund och botten en reharmoniserad blues, såklart.....

mvh
« Senast ändrad: 13.04.2013, 23:25:31 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Fortsätter här i inlägget efter pxm:

Vi är väldigt stolta över den jätte-musikaliska låt vi satt samman. Det började så här att själva texten kom till på så sätt att jag drömde  nånting så här i en dröm till natten den 22 mars.

Pxm har jobbat jättehårt med att få gitarren så rätt i harmoniken, det låter jättebra och en eloge till honom för hans bidrag till denna. Och flöjten och icke att förglömma, harmoniken (ackordsföljder) stod 1up för,  och beatet.

Basplonket är mitt, förutom rappen och texten då.

Marre lägger sedan proffsiga stämmor och retfulla kommentarer till snuten som sköt mig i drömmen! ;)

Vi försökte göra en flippad låt, med flippad text!

Och vi lyckades.. Tror inte jag hört en mer musikalisk låt på kr på mycket länge! (Fast jag är jävig förstås!)

Väl jobbat av alla inblandade! :)
« Senast ändrad: 14.04.2013, 01:26:37 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
l

När jag försökte komma på ett tema för festivalen fick jag en idé om att det skulle vara kul att göra ett konceptalbum utifrån en helt vanlig dag och vad som hände ett antal olika personer den dagen och hur de upplevde det. Detta fångat i musik, text, röster mm, i vilken form och tappning man tyckte passade. Utmaningen i festivalen var alltså att försöka fånga och beskriva upplevelser man hade denna dag i någon musikalisk form.
Hade hoppats på 10-12 deltagare så det kunde bli ett helt album med olika stilar, uttryck, händelser, men där man ändå kunde känna igen vissa gemensamma saker – kanske någon händelser som berörde flera.

ll
Är lite tveksam till att man, som general, deltar i ett tema man själv bestämt. Dessutom riskerar man att bli sandlådepåhoppad av Light Head igen för att fel låt vann (”Fel låt vann, som vanligt,, jag är ingen dålig förlorare men vem fasen räknade ihop detta.. blev ju samma shock som när mr Guleböj fick 12p... fast tvärt om s.a.s..... ”:(

Men var ändå sugen på att vara med på ett ev. album och kom på att jag (som general) kunde utforma regler som gjorde att jag inte kunde vinna.
Hade först tänkt att göra någon form av ljudkollage från miljöer jag befann mig i, röster, nyhetsuppläsningar, musiksnuttar mm ungefär som revolution nr 9 på vita. Sen fick jag för mig att göra en slags Ulf Lundell-låt (var länge sen jag gjorde en rocklåt). Inte heller det blev det något av.
Jag befann mig i Rom den dagen och gjorde små noteringar på Ipaden om vad jag var med om – inga större saker, mest rundvandring på stadens gator och torg och förstås dess stora sevärdheter.

lll
Den 7 april (hemma igen) satte jag mig ner med noteringarna och skrev ihop en text

Rom, 22 mars 2013

Sängen var hård som en halmmadrass
men jag ser St:Peters från hotellets terrass
Marmorn skiner och det är varmt som det var vår
Det är alltså hit alla vägarna går

En nyvald påve går runt på dessa gator
Jag vandrar runt tillsammans med bögar och flator
En tiggerska ligger utanför Armanis affär
Det verkar inte som påven har varit här

Solen skiner hett på den Spanska trappan
Runt hörnet ser jag en skymt av den påvliga kappan
De spelar in film här, jag vet inte  vad den handlar om
kanske om korta, korta möten i denna eviga stad vi kallar Rom

I Panteon möter jag två tusen år
men golvet av marmor är som det var lagt igår
En påve går runt på gatorna i Rom
Jag äter glass på Giolittis och känner mig nästan from

Jag tar en tur och ser på Colloseum
Det är som om livet är ett okänt Museum
Jag stoppar handen i sanningens mun
och ljuger att jorden i sanning är rund

Hemma är ministerns agerande en gåta
och på Cypern börjar bankdirektörerna gråta
För femtio år sen släpptes en lyckligare musik
som gjorde att världen inte längre var så grå och så lik

Tag min hand på Piazza Navona
bland konstnärer, tjuvar, turister och barn
I drömmarnas land på Piazza Navona
irrar vi runt som vilsna flarn

Mitt över bron ligger änglarnas kastell
Horisonten lyser röd bakom St:Peters i kväll
En påve går runt bland gatorna här
En tiggerska ligger utanför Armanis affär


Texten är ju rätt tydlig i vad den handlar om. Kanske bara något om:
"Sanningens mun" som är Bocca della Verità en antik marmorplatta, 1,75 meter i diameter, med en skulpterad mask som man kan beskåda i portiken till kyrkan Santa Maria in Cosmedin i Rom. Legenden berättar att den som sticker in sin hand i gapet, får den avbiten om han har begått mened.

”Ministerns agerande en gåta” är taget från Dagens Nyheters första sida den dagen
Änglarnas kastell = Castel Sant'Angelo, en befäst borg i centrala Rom. Det var ursprungligen kejsar Hadrianus mausoleum. Känt från boken/filmen Änglar och demoner.

lV
8 april gjorde jag en melodi utifrån några enkla och vanliga ackordföljder.  Vers, refräng och stick.
9 april sjöng jag in den. Det är första tagningen så jag slinter och sjunger en del fel. Betoningen är inte heller korrekt på sina ställen. Men hade inte tid eller ork att sjunga om.
Provade att lägga på trummor och skulle gå vidare med bas mm …. men sen la jag ner de ambitionerna och skickade in den till tekniska avdelningen.

« Senast ändrad: 14.04.2013, 14:05:42 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Tänkte jag skulle bemöda mig med att memorera den aktuella dagen, men blev besviken när dagen var slut. Inget speciellt hände, förutom att chefens chef tyckte jag såg hängig ut när jag kom in ifrån snöstormen på morgonen, så han bjöd upp till hambo i korridoren till "hej mitt vinterland". Han gillar vinter, inte jag.  :lol: Brukar inte lyssna på radion på jobbet, men gjorde det för att kolla om något hade hänt i världen, och det var ju inte så mycket. Incidenten med ambulansföraren och den afghanske tonåringen rapporterades även om själva händelsen hade skett någon vecka tidigare.

Efter fredagswhiskeyn så kom plötsligt inspirationen att beskriva den händelselösa dagen till en melodi som plötsligt dök upp. Struntade i rim, och då var det bara att blarra på.

Kul! Komplettera gärna med texten!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Förödelsens styggelse

Även mig hände inget särskilt 22/3, men hittade en artikel från 22/3 om en profet om att värden kan gå under snart, och tyckte verkade ett intressant tema i en låt.

Något förbättrad version.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/7944025/The%20Abomination%20of%20Desolation.mp3

Gärna text även på denna!  :)
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Hellfog

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 242
    • Visa profil
Förödelsens styggelse

Även mig hände inget särskilt 22/3, men hittade en artikel från 22/3 om en profet om att värden kan gå under snart, och tyckte verkade ett intressant tema i en låt.

Något förbättrad version.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/7944025/The%20Abomination%20of%20Desolation.mp3

Gärna text även på denna!  :)

Nu är den uppe.
Min Musik:
http://psyerichybrid.com/
http://soundcloud.com/psyerichybrid


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tänkte jag skulle bemöda mig med att memorera den aktuella dagen, men blev besviken när dagen var slut. Inget speciellt hände, förutom att chefens chef tyckte jag såg hängig ut när jag kom in ifrån snöstormen på morgonen, så han bjöd upp till hambo i korridoren till "hej mitt vinterland". Han gillar vinter, inte jag.  :lol: Brukar inte lyssna på radion på jobbet, men gjorde det för att kolla om något hade hänt i världen, och det var ju inte så mycket. Incidenten med ambulansföraren och den afghanske tonåringen rapporterades även om själva händelsen hade skett någon vecka tidigare.

Efter fredagswhiskeyn så kom plötsligt inspirationen att beskriva den händelselösa dagen till en melodi som plötsligt dök upp. Struntade i rim, och då var det bara att blarra på.

Kul! Komplettera gärna med texten!
Klart!
DON'T PANIC