Kontrollrummet

Årets AHA Upplevelse!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag har klagat på dåligt basljud sedan jag köpte mitt Steinberg UR28M.Ett sorts elektrifierat sprak och ett "dött och diskant löst" ljud vid inspelning.Jag har trots det lyckats få till ett drägligt basljud i "Sidewalk" som exempel,men det har inte varit vare sig roligt eller lätt.Sång och allt som går genom stormembranaren ua,inget fel på kortet alltså.

I morse så kände jag på basen igen och märkte att den nedersta knappen snurrade lite längre än den ska..Hmmm..
Vände på basen och skruvade loss locket.Ratten som antagligen skall fungera som diskant hade bara en kabel ansluten.
På med mina förstorningsbrillor modell FÖRSTORNING som jag använde då jag graverade mina hornknivar.Jag kunde ana en skvätt lödtenn på ena kontakten.En kabel som hängde löst stämde med avstånd och brottet i skyddslidningen.
I med lödkolven och en dutt - voila´
  :D

Jag undrar hur länge detta "fel" har varit..Minns att jag klagade då jag "nyköpt" basen beggad för en 6-7 år sedan..Nu skall den testas så fort tillfälle ges,jo jag har kollat det funkar  :)
Jocke var väldigt behjälplig i sökandet av "felet" men vi kom ingen vart,så jag tackar dig här.Tänkte att du skulle få lite cred om du läser det här :)

Mike

Mike


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Alltså... det är ju jättekul med problem... om man lyckas lösa dem!  :lol:

Jag  tänker så här... det kan nog drabba mig med - bäst att hålla koll på vad som händer!^^ Skönt att du hittade något som gick att laga! :) Man kan ju bli tokig av sådana där diffusa fel... Bra lyssning är ju direkt avgörande för vad man lyckas klämma fram... Gott - då väntar vi på nästa demonproduktion! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1