Kontrollrummet

Rattlesnake - Villovägar (Astray)(alternativ version med annat intro)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
LÅTNAMN: Villovägar
ARTIST/GRUPP: Rattlesnake
GENRE: Klassiskt
LÅTLÄNGD: 5:00
KOMPOSITÖR: Roger Norén
PRODUCENT: Do
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2013
FORMAT: mp3
OMSLAG: http://www.kontrollrummet.com/forum/Themes/Musiconica/images/logo.jpg


Har bearbetat en melodi som jag gjorde för rätt länge sedan, den har blivit ett tema som jag har varierat låten igenom. Det är tänkt att skildra den mäktiga skogen, men inte bara det vackra utan det otäcka i att komma in på villovägar.

Blev det bra? Eller blev kasten för tvära så man tappar tråden, eller intresset om variationerna blev för små?

Har filat mycket på stråkarna för att de ska låta naturligt, är osäker på om jag nått ända fram.

Instrumentering:
Stråkkvartett (Vienna Symphonic Library SE)
Kammarstråk (violin 1 och 2, violas, celli och basar)(VSL SE extended strings).
flöjt, klarinett och fagott(VSL SE)
Valthorn (VSL SE+Garritans Project Sam), trumpeter (VSL SE+EWQLSO Gold), tromboner (VSL SE) och tuba (VSL SE)
Slagverk (VSL SE + EWQLSO Gold)

2013-07-15
alternativ version med träblåsintro:

« Senast ändrad: 15.07.2013, 01:37:51 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det som dyker upp framåt 190 är gott där det kommer!
Jag har problem med volymen (stora dynamiska skillnader) i mina simpla hörlurar. 
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jättesnyggt. Gillar växlingarna såväl i harmonier som dynamik. Orkestreringen mycket imponerande. Fina klara melodier i övrigt. Skulle mycket väl kunna inleda en storfilm. Tyvärr låter inte instrumenten äkta men antar att du inte har en symfoniorkester i garderoben.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Det som dyker upp framåt 190 är gott där det kommer!
Jag har problem med volymen (stora dynamiska skillnader) i mina simpla hörlurar. 
Brukar alltid ha problem med för låg dynamik, så det tar jag som ett gott tecken!  :D Tack för lyssningen.

Jättesnyggt. Gillar växlingarna såväl i harmonier som dynamik. Orkestreringen mycket imponerande. Fina klara melodier i övrigt. Skulle mycket väl kunna inleda en storfilm. Tyvärr låter inte instrumenten äkta men antar att du inte har en symfoniorkester i garderoben.
Nä, nån symfoniorkester har jag ju inte. Är det några speciella instrument som låter syntetiska eller är det en generell känsla?
Kul att du gillar det i övrigt.
DON'T PANIC


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Mer en generell känsla. Jag ska lyssna i värstinglurarna imorgon. Vore kul med blindtester på sånt här. Lätt att ha åsikter om man är biased.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Vackert! :) Gillar hur melodin ibland flyttar mellan instrument.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Vackert :)...jag får sista slut striden i cowboyfilmen...nu skall det avgöras...jag  :wub: cowboyfilmer o jag vill lyssna en gång till o en..gångt t..... kanoners!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Mycket fina variationer i harmonierna och växlingar mellan dur och moll!
Snyggt arrangerat. Tyvärr måste jag instämma i att det låter aningen
för mycket "artificiellt" vad gäller instrumentljuden, såväl stråkar som mässingblås.
Är det EWQL Symphonic Orchestra Gold?
Men en fin komposition är det och väldigt njutbart att lyssna på!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Mer en generell känsla. Jag ska lyssna i värstinglurarna imorgon. Vore kul med blindtester på sånt här. Lätt att ha åsikter om man är biased.
OK, tack för förtydligandet. Återkom gärna.  :)

Vackert! :) Gillar hur melodin ibland flyttar mellan instrument.
Tack, kul att du gillar det!

Vackert :)...jag får sista slut striden i cowboyfilmen...nu skall det avgöras...jag  :wub: cowboyfilmer o jag vill lyssna en gång till o en..gångt t..... kanoners!
Roligt att du associerar till det, även om det inte alls var mina associationer till musiken så finns det element som associerar till western. I en annan tråd på forumet, där jag lade upp en låt som jag tyckte var klockren western/mexico-filmmusik, så fick folk associera fritt utan att jag skrev vad jag associerade. Och det blev många olika förslag på filmgenres!
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=18012.msg130224#msg130224.

Mycket fina variationer i harmonierna och växlingar mellan dur och moll!
Snyggt arrangerat. Tyvärr måste jag instämma i att det låter aningen
för mycket "artificiellt" vad gäller instrumentljuden, såväl stråkar som mässingblås.
Är det EWQL Symphonic Orchestra Gold?
Men en fin komposition är det och väldigt njutbart att lyssna på!
/Asti
Tack Asti,
Ja, jag har problem med att få just stråkar och mässingsblås att låta bra. Mest problem (tycker jag själv) är det med stråkkvartetten i början, och trumpeter och tromboner. Har använt mest VSL, lite EWQLSO och Garritan, har uppdaterat trådhuvudet med vilka bibliotek jag använt. Tycker hornen är lättare att få till, och stråksektioner, alltså stråkarna som tar vid efter 58s. Men de kanske inte låter så övertygande de heller?
Tack för lyssning, ärlighet och konstruktiv kritik. Sånt uppskattas. :-)

Alla:

Vad tror ni om att ta bort stråkvartetten? Eller ersätta den med en träblåskvartett? :-)
DON'T PANIC


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Underbart detta!  :wub:

Du har hanterat variationerna mycket bra tycker jag och det flödar naturligt mellan partierna - du har helt klart en känsla för hur det "ska vara". Jag hör inte storvulen filmmusik i detta - du har fötterna i den "riktiga" orkestermusiken tycker jag, i Lars-Erik Larsson och Pettersson-Bergers anda :)

Du har fått till det OK tycker jag instrumentmässigt - det som stör upplevelsen är nivåer och kvartetten, med sitt hysteriska vibrato - låter mer mellotron än "naturnära" ;)  Det är kul om du får till en mer naturtrogen orkester, men det är inte DÄR det ligger - det absolut svåraste är ju att få till noterna på arket och där är du i princip hemma redan :)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Vackert och spännande, på ett rofyllt vis, att lyssna på.
Rätt nivåer och volym på allt tycker jag....
Och slutklämmen är sååå pampig alltså.....

mvh

"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Imponerande! Är full av beundran hur du lyckas få stycket att dels variera sig men också växa med de olika instrumenten. Störs inte direkt av naturtrogenhet eller dess brist, bortsett från lite för mycket vibrato på stråkkvartetten i början. Du har helt klart en episk förmåga som kompositör.
Kan faktiskt se framför mig en dirigent som dirigerar orkestern.


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Underbart stycke :P

Naturtrogna ljud förutom stråkarna i början som vibrerar för mycket...men annars: oerhört vackra teman du har här.

Nämner några ställen jag fastnat extra för: vid 1:44 och från 1:66  är det otroligt fint med basstråke-spizzicaton..vid 2:50 kommer en lite oväntad passage, så finmäld som byggs upp till finalen vid 2:90.

Som sagt, du har gjort ett enastående vackert stycke här, i ditt eget format, det låter Rattle men samtidigt som någon högt stående kompositör  :rolleyes:
Marre

« Senast ändrad: 14.07.2013, 00:09:27 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Underbart detta!  :wub:

Du har hanterat variationerna mycket bra tycker jag och det flödar naturligt mellan partierna - du har helt klart en känsla för hur det "ska vara". Jag hör inte storvulen filmmusik i detta - du har fötterna i den "riktiga" orkestermusiken tycker jag, i Lars-Erik Larsson och Pettersson-Bergers anda :)

Du har fått till det OK tycker jag instrumentmässigt - det som stör upplevelsen är nivåer och kvartetten, med sitt hysteriska vibrato - låter mer mellotron än "naturnära" ;)  Det är kul om du får till en mer naturtrogen orkester, men det är inte DÄR det ligger - det absolut svåraste är ju att få till noterna på arket och där är du i princip hemma redan :)
HasseFX, Jag blir väldigt glad och stolt att läsa dina rader... :wub: Tack så mycket för den konstruktiva kritiken!


Vackert och spännande, på ett rofyllt vis, att lyssna på.
Rätt nivåer och volym på allt tycker jag....
Och slutklämmen är sååå pampig alltså.....

mvh


Hej pxm,
Tack så väldans mycket, kul att det uppskattas!

Imponerande! Är full av beundran hur du lyckas få stycket att dels variera sig men också växa med de olika instrumenten. Störs inte direkt av naturtrogenhet eller dess brist, bortsett från lite för mycket vibrato på stråkkvartetten i början. Du har helt klart en episk förmåga som kompositör.
Kan faktiskt se framför mig en dirigent som dirigerar orkestern.
Tack Tokai,
Jag blir rörd av allt beröm. Några episka förmågor tror jag inte jag besitter, men det är roligt att höra att man kanske kan glimta till nån gång i alla fall. Ja, de där solostråkarna var nog inget vidare. Önskar man hade bättre verktyg att testa med, men det kan ju också vara så att stråkkvartettens format är med avslöjande för brister än den större orkesterns...

Underbart stycke :P

Naturtrogna ljud förutom stråkarna i början som vibrerar för mycket...men annars: oerhört vackra teman du har här.

Nämner några ställen jag fastnat extra för: vid 1:44 och från 1:66  är det otroligt fint med basstråke-spizzicaton..vid 2:50 kommer en lite oväntad passage, så finmäld som byggs upp till finalen vid 2:90.

Som sagt, du har gjort ett enastående vackert stycke här, i ditt eget format, det låter Rattle men samtidigt som någon högt stående kompositör :wub:

Marre


Hej Marre,
Roligt att du gillar detta, du har ju sån koll på klassiskt. Arpeggiofiguren vid 2:50 bygger ju upp intensiteten, men jag var osäker på om den skulle passa med resten. Nu känner jag mig säkrare. Tack så mycket.
DON'T PANIC


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Försöker tänka hur det låter då ett riktigt soloinstrument spelas och ger mina reflektioner från denna söndagsmorgon.
28-36 backa i volym eller attack ännu mer med melodistråken
65-74 nyansera volymen/attacken mer på melodistråken
74 melodistråken ska ha mer attack eller volym

Nu blev jag helt trött av att kolla vidare...  B)
skulle egentligen göra annat men sögs in i musiken, måste stoppa här...
Ta mina notering för vad de är, reflektioner från mig en söndagsmorgon i juli.

Vackert och krävande att göra sån här musik!

Lite till bara, 182-195 snygg uppbyggnad till pukornas förlösande spel!
227-230 avancerad bleckblåsmelodi  B)
269-277 basen som kommer in skulle gärna ha kortare anslag (heter det pizzicato?)...
« Senast ändrad: 14.07.2013, 13:36:20 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Lyssnade tidigare och tar fasta på att du försöker få det att låta äkta instrument därav min reflektion; jag tycker att samtliga stråkinstrument i din mix ger mer i omfång än vad dessa soloinstrument egentligen levererar i power. För mycket body framförallt på violan och för mycket attack på cellon. En cello ska glida in och öka med stråkdraget här blir det tvärtom - håller med MaxB ang. Pizzicatto -jag tror egentligen att det är det du är ute efter och skulle funka fint där.
Jag får inget egentligt grepp om själva låten mer än att den är följsam och kanske lite för förutsägbar annars sköna Skandinaviska toner i den lite mörkare tappningen vilket ju är det du eftersträvar med skogen och allt. Detblir nog bra det här när du får bort midiigenkänningen.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag tycker snarare det låter vilda västern och Ennio Morricone, än skandinaviskt som många säger :)

Vibratot lite påfrestande på den inledande kvartetten. Trevliga växlingar mellan moll och dur, tycker inte alls det är repetitivt eller snarare; det händer ju en del under ytan men ytan förblir densamma.
Som en skog :)

Vet inte om det är bra att blanda olika bibliotek som du gjort här (Framförallt inte EW med de övriga), men tycker att ljudbilden är bra (förutom att den kanske är lite för mycket forte runt 200, låter nästan onaturligt starkt. Kanske är min lyssning :) )

Har ingen aning om hur du skulle kunna utveckla denna. Men kanske återkommer efter fler lyssningar.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Jag tycker snarare det låter vilda västern och Ennio Morricone, än skandinaviskt som många säger :)

Kan förstå "filmformatet" eftersom stycket är så kort - men var hittar ni de där tonerna under stekande sol i Monument Valley... :unsure: ;)

Det tar nog minst 10 minuter att utveckla idéerna fullt ut! P-B var nog inte rätt referens, jag hade Alfven i tankarna. t. ex. denna!



Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Ett äventyr i klassiskt england, nådens år 1184.
På villovägar,
I en höststorm gick du åt fel håll i nästan två dagar, rejält på villovägar i en djup skog får du chans att rädda Richard Lionhart undan ett gäng rövare,
Som tack får du träffa riddarna vid runda bordet, Lancelot med vänner

tyvärr överlevde rövarnas ledare och fylld av hämdbegär letar han efter dig

Han har snabbt rekryterat nya banditer och en dag när du kommer hem med ett nyskjutet rådjur över axlarna så står din gård i ljusan lågor

Hur har det gått med din fru, din son och din vackra dotter?

Jaha, rattlesnake, hur fort kan du göra fortsättningen? Det här var riktigt bra och spännande!
 :wub:


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag tycker snarare det låter vilda västern och Ennio Morricone, än skandinaviskt som många säger :)

Kan förstå "filmformatet" eftersom stycket är så kort - men var hittar ni de där tonerna under stekande sol i Monument Valley... :unsure: ;)

Det tar nog minst 10 minuter att utveckla idéerna fullt ut! P-B var nog inte rätt referens, jag hade Alfven i tankarna. t. ex. denna!



Ger vi Rattle 7 minuter till kan det bli riktigt intressant, ja :)
(Tycker det låter Ennio bara, vet inte varför jag fick den associationen. Kanske i någon av hans mindre Clint Eastwoodiga filmer :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Ett vackert och välkomponerat stycke, som växte sig ännu bättre andra gången jag lyssnade idag. Första gången var jag lite osäker på vart stråket under första minuten skulle ta vägen, men andra gången tyckte jag bättre om även det  :) Tyckte även nu andra gången om dynamiken i hela kompositionen, jättesnyggt gjort!
Var bara något synthigt ljud på slutet jag reagerade lite på  ;)
Plinkar på en låt...


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Försöker tänka hur det låter då ett riktigt soloinstrument spelas och ger mina reflektioner från denna söndagsmorgon.
28-36 backa i volym eller attack ännu mer med melodistråken
65-74 nyansera volymen/attacken mer på melodistråken
74 melodistråken ska ha mer attack eller volym

Nu blev jag helt trött av att kolla vidare...  B)
skulle egentligen göra annat men sögs in i musiken, måste stoppa här...
Ta mina notering för vad de är, reflektioner från mig en söndagsmorgon i juli.

Vackert och krävande att göra sån här musik!

Lite till bara, 182-195 snygg uppbyggnad till pukornas förlösande spel!
227-230 avancerad bleckblåsmelodi  B)
269-277 basen som kommer in skulle gärna ha kortare anslag (heter det pizzicato?)...
Hej Max,
Det var en utförlig kritik må jag säga, tack så mycket! Det första partiet med solostråket tänker jag fimpa, jag får inte till det med mina samplingar. Vid 74s är jag lite osäker på vad du menar, är de 2:a-fiolerna till höger du vill ha starkare? Pizz på det partiet är en lysande ide, måste provas!
Kul att stycket uppskattas!


Lyssnade tidigare och tar fasta på att du försöker få det att låta äkta instrument därav min reflektion; jag tycker att samtliga stråkinstrument i din mix ger mer i omfång än vad dessa soloinstrument egentligen levererar i power. För mycket body framförallt på violan och för mycket attack på cellon. En cello ska glida in och öka med stråkdraget här blir det tvärtom - håller med MaxB ang. Pizzicatto -jag tror egentligen att det är det du är ute efter och skulle funka fint där.
Jag får inget egentligt grepp om själva låten mer än att den är följsam och kanske lite för förutsägbar annars sköna Skandinaviska toner i den lite mörkare tappningen vilket ju är det du eftersträvar med skogen och allt. Detblir nog bra det här när du får bort midiigenkänningen.

Jag tror inte jag får bort MIDI-känslan helt men bättre borde gå att få till, ja. Håller inte med om dynamiken, riktigt stråk har ännu större skillnad mellan svagt och starkt än vad jag kan förmedla. Men det kanske inte är dynamik du menar? Ska försöka slipa lite till på attacker och expressionskurvor. Har nog klickat och dragit i varje ton i det här stycket minst tre gånger.


Jag tycker snarare det låter vilda västern och Ennio Morricone, än skandinaviskt som många säger :)

Vibratot lite påfrestande på den inledande kvartetten. Trevliga växlingar mellan moll och dur, tycker inte alls det är repetitivt eller snarare; det händer ju en del under ytan men ytan förblir densamma.
Som en skog :)

Vet inte om det är bra att blanda olika bibliotek som du gjort här (Framförallt inte EW med de övriga), men tycker att ljudbilden är bra (förutom att den kanske är lite för mycket forte runt 200, låter nästan onaturligt starkt. Kanske är min lyssning :) )

Har ingen aning om hur du skulle kunna utveckla denna. Men kanske återkommer efter fler lyssningar.

Stråkkvartetten får sparken! Anledningen att jag blandar är att jag tycker att de olika biblioteken är bra på olika saker. Eller mindre dåliga i vissa fall... Men visst har du en poäng i att det inte låter homogent med EW-blås och VSL-stråk, t ex. Önskar jag kunde investera i lite bättre grejer, och jag vet precis vad jag behöver och vill ha!

Visst blev det starkt på ett par ställen, men jag är så nöjd med att det äntligen blev så. Använder f ö ingen kompressor på denna, nog därför dynamiken blev lite häftig...
För mig känns den klar så här, men man vet aldrig, kanske kommer på någon variation eller c-tema på vägen till jobbet eller så...

Jag tycker snarare det låter vilda västern och Ennio Morricone, än skandinaviskt som många säger :)

Kan förstå "filmformatet" eftersom stycket är så kort - men var hittar ni de där tonerna under stekande sol i Monument Valley... :unsure: ;)

Det tar nog minst 10 minuter att utveckla idéerna fullt ut! P-B var nog inte rätt referens, jag hade Alfven i tankarna. t. ex. denna!


Jag lyssnar på Legend of the skerries när jag skriver detta. Har inte hört den förut, låter väldigt fint och precis den typen av romantik jag gillar! P-B är också en favorit, som jag har lyssnat lite mera på än Alfven. Gillar även den inte fullt så kände Gustaf Bengtsson.


Ett äventyr i klassiskt england, nådens år 1184.
På villovägar,
I en höststorm gick du åt fel håll i nästan två dagar, rejält på villovägar i en djup skog får du chans att rädda Richard Lionhart undan ett gäng rövare,
Som tack får du träffa riddarna vid runda bordet, Lancelot med vänner

tyvärr överlevde rövarnas ledare och fylld av hämdbegär letar han efter dig

Han har snabbt rekryterat nya banditer och en dag när du kommer hem med ett nyskjutet rådjur över axlarna så står din gård i ljusan lågor

Hur har det gått med din fru, din son och din vackra dotter?

Jaha, rattlesnake, hur fort kan du göra fortsättningen? Det här var riktigt bra och spännande!
 :wub:
Jaså, du fick medeltidsvibbar? Då skulle det ju ha suttit fint med lite vevlira, säckpipor och krumhorn nånstans... Synd att man inte har något sådant. Det är kul med instrumentalmusik att det kan ge såna olika associationer.
Tack för den fina historien! Fortsättning, hmm. Min fantasi är inte oändlig precis, så jag lovar inget bestämt!  :D


(Tycker det låter Ennio bara, vet inte varför jag fick den associationen. Kanske i någon av hans mindre Clint Eastwoodiga filmer :)

Har ju lyssnat en del på honom också. Och spelat spagettiwestern i band...

Ett vackert och välkomponerat stycke, som växte sig ännu bättre andra gången jag lyssnade idag. Första gången var jag lite osäker på vart stråket under första minuten skulle ta vägen, men andra gången tyckte jag bättre om även det  :) Tyckte även nu andra gången om dynamiken i hela kompositionen, jättesnyggt gjort!
Var bara något synthigt ljud på slutet jag reagerade lite på  ;)
Hej Plinka,
Kul att du gillar det. "Vackert" är ett så vackert ord.  :wub:
Tack för lyssning och kommentar!
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Har gjort om stråkvartetten till en grupp träblåsare. Funkar det? Eller är det kanske bättre att låta stycket börja efter en minut där stråkarna kommer in?
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag gillar det! Bättre hanterat av VSL (eller EW?) vid samplingstillfället. Löjligt ju med enbart über-vibrato. Du menar du inte kan skifta vibratots styrka/djup med den stråkkvartett du hade?

Börjat bli van vid det nu med LASS2.0 och samplemodelings klarinett :)
« Senast ändrad: 15.07.2013, 13:01:50 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Citera
65-74 nyansera volymen/attacken mer på melodistråken
65-74 Jag tänkte att den som spelar melodistämman på fiol spelar med försiktig eftertanke med stråken - lite tystare ibland, tar i lite, i bland. Olika volym i samma stråkdrag också
Citera
74     melodistråken ska ha mer attack eller volym
74      Här tar violinisten i så att det fladdrar om tröjan.

Jag ville ha en större dynamik på fiolen mellan det generellt tystare melodispelet (före 74) och mer tryck och drag, i melodispelet som kommer efter 74.
« Senast ändrad: 15.07.2013, 12:26:49 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag gillar det! Bättre hanterat av VSL (eller EW?) vid samplingstillfället. Löjligt ju med enbart über-vibrato. Du menar du inte kan skifta vibratots styrka/djup med den stråkkvartett du hade?

Börjat bli van vid det nu med LASS2.0 och samplemodelings klarinett :)
Nä, precis. Vibratona är samplade med tonen. Är rätt begränsande och gammelmodigt. Så LASS har vibrato som man kan kontrollera? Vill ha...

Bra att du upplever att den blev bättre.


Citera
65-74 nyansera volymen/attacken mer på melodistråken
65-74 Jag tänkte att den som spelar melodistämman på fiol spelar med försiktig eftertanke med stråken - lite tystare ibland, tar i lite, i bland. Olika volym i samma stråkdrag också
Citera
74     melodistråken ska ha mer attack eller volym
74      Här tar violinisten i så att det fladdrar om tröjan.

Jag ville ha en större dynamik på fiolen mellan det generellt tystare melodispelet (före 74) och mer tryck och drag, i melodispelet som kommer efter 74.


Jag tycker dynamiken är rätt stor mellan "första versen" stråk och andra (vilket i träblåsversionen alltså är vers 2 och 3), och jag tycker inte att tonen vid 74s sticker ut så mycket mot de andra, så då vet jag inte vad jag ska göra... Vad säger ni andra?  :unsure: :)
DON'T PANIC