Kontrollrummet

Jag har testat 2 olika dragningar. Vilken är den "rätta"?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TheApe

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
Koppling ett http://i.imgur.com/YaCCktA.jpg

Koppling två http://i.imgur.com/pLeE5dk.jpg

Båda funkar. Men vilken är den rätta? Om någon ens är det?  ^_^

Och hur förhåller det sig med volymen på alla olika enheter. Ska det vara max på ett ställe och justera allt på ett annat eller ska det vara lagom högt lite längs hela kedjan av enheter?

Jag har även 2 (om man ska köra i stereo?) ingångar på ljudkortet varav den ena heter Mic/Instrument och den andra Mic/Line. Vad är skillnaden på dessa om jag som nu har kopplat dj-mixern till Mic/Instrument istället för den andra?
« Senast ändrad: 29.03.2013, 19:03:06 by TheApe »


Utloggad musikundret

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
    • Musikundret.se
Det beror på vad du vill göra...

Men jag ser att i alt1 när du använder phono/line på djmixern så bör du ställa om omkopplaren i line-läge.

På ljudkortet är ingång 1-2 på framsidan antagligen anpassar till att köra in gitarr eller bas direkt i kortet så jag skulle använt ingång 3-4 istället.


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Måste skriva något om din kontakt-annons...

1. Fungerar det så är väl det bra. Märker du ingen skillnad mellan kopplingarna så blir min slutsats tt det spelar roll kvittar vilket.

2. Jag tror jag hade hitta en "lagom" nivå på alla burkar. Annars finns nog en risk för att bukarnas egenbrus blir väldigt högt i slutet.

3. Mick/line är en ingång på ljudkortet. Mick oftast balanserad och med möjlighet att ha fantommatning eftersom visa mickar behöver det. Line är en instrument ingång. Den andra borde vara på samma sätt... Man väljer vilken av kopplingarna man vill använda när man vill trolla in något i datorn.

4. Jag förstår inte riktigt vad du har din koppling till. Gissar på någon dj sak men är inte säker.

/Palm


Utloggad TheApe

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
http://i.imgur.com/FFk6rWM.jpg

Så har jag det.
Dj-set för att dj'a och spela in på dator,
Monitorer för att skapa musik.
Golvhögtalare + monitorer när jag ser på film eller lyssnar på musik.

:)

Det beror på vad du vill göra...

Men jag ser att i alt1 när du använder phono/line på djmixern så bör du ställa om omkopplaren i line-läge.

På ljudkortet är ingång 1-2 på framsidan antagligen anpassar till att köra in gitarr eller bas direkt i kortet så jag skulle använt ingång 3-4 istället.

Menar du omkopplaren på mixern då eller?

Måste skriva något om din kontakt-annons...

1. Fungerar det så är väl det bra. Märker du ingen skillnad mellan kopplingarna så blir min slutsats tt det spelar roll kvittar vilket.

2. Jag tror jag hade hitta en "lagom" nivå på alla burkar. Annars finns nog en risk för att bukarnas egenbrus blir väldigt högt i slutet.

3. Mick/line är en ingång på ljudkortet. Mick oftast balanserad och med möjlighet att ha fantommatning eftersom visa mickar behöver det. Line är en instrument ingång. Den andra borde vara på samma sätt... Man väljer vilken av kopplingarna man vill använda när man vill trolla in något i datorn.

4. Jag förstår inte riktigt vad du har din koppling till. Gissar på någon dj sak men är inte säker.

/Palm

1. Jag tycker det verkar som att det blir renare ljud hela vägen med nuvarande koppling. Men jag vet inte om jag inbillar mig?

2. Jag har insett detta :D

3. Och även detta

4. Läs start av svar :)
« Senast ändrad: 31.03.2013, 00:12:00 by TheApe »


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Så länge du hanterar linjenivå kan du egentligen ansluta valfri utgång till valfri ingång. Så primärt handlar det kanske om att använda en utgång med volymkontroll till dina aktiva monitorer?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Den rätta är naturligtvis den som du gillar bäst!

Finns inget egentligen rätt och fel i det här. Det finns dock en hel del saker att fundera över. "Linje" (Line) ut och ingångar är impedans och signalmässigt gjorda efter en form av standard.
Att koppla justerbara in och utgångar mot varandra kräver också att anpassa framför allt signalnivåerna mot varandra för att undvika distortion och att "bränna" sönder dem.

Den främsta anledningen till "brum" är bruten och därmed olika spänningsnivåer på signaljorden. Signaljorden är avgjort den viktigaste faktorn och bör enligt min mening, inte ha kontakt med chassi-jord eller AC-nollan.
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad TheApe

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
Så länge du hanterar linjenivå kan du egentligen ansluta valfri utgång till valfri ingång. Så primärt handlar det kanske om att använda en utgång med volymkontroll till dina aktiva monitorer?

Jag har ju volymkontroll på monitorerna? Har knappt på nåt alls på den volymkontrollen/strömbrytaren och det är fullt kräm!

Den rätta är naturligtvis den som du gillar bäst!

Finns inget egentligen rätt och fel i det här. Det finns dock en hel del saker att fundera över. "Linje" (Line) ut och ingångar är impedans och signalmässigt gjorda efter en form av standard.
Att koppla justerbara in och utgångar mot varandra kräver också att anpassa framför allt signalnivåerna mot varandra för att undvika distortion och att "bränna" sönder dem.

Den främsta anledningen till "brum" är bruten och därmed olika spänningsnivåer på signaljorden. Signaljorden är avgjort den viktigaste faktorn och bör enligt min mening, inte ha kontakt med chassi-jord eller AC-nollan.


Skulle du kunna utveckla det fetmarkerade? Jag fattade exakt noll :)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Så länge du hanterar linjenivå kan du egentligen ansluta valfri utgång till valfri ingång. Så primärt handlar det kanske om att använda en utgång med volymkontroll till dina aktiva monitorer?

Jag har ju volymkontroll på monitorerna? Har knappt på nåt alls på den volymkontrollen/strömbrytaren och det är fullt kräm!

Ja, det är ju praktiskt att kila fram till monitorerna och skruva om man ska ändra volymen eller hur...? Det handlar en hel del om impedansanpassning och nivåer - för att det ska bli rätt. Tycker du ska botanisera lite i vår Wiki - där många bidragit med mycket bra kunskap. Det blir ju liksom rätt jobbigt att skriva en uppsats här... Antingen är du glad och nöjd som det är eller så läser du på så kan vi resonera vidare sedan! :)

https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad TheApe

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
Så länge du hanterar linjenivå kan du egentligen ansluta valfri utgång till valfri ingång. Så primärt handlar det kanske om att använda en utgång med volymkontroll till dina aktiva monitorer?

Jag har ju volymkontroll på monitorerna? Har knappt på nåt alls på den volymkontrollen/strömbrytaren och det är fullt kräm!

Ja, det är ju praktiskt att kila fram till monitorerna och skruva om man ska ändra volymen eller hur...? Det handlar en hel del om impedansanpassning och nivåer - för att det ska bli rätt. Tycker du ska botanisera lite i vår Wiki - där många bidragit med mycket bra kunskap. Det blir ju liksom rätt jobbigt att skriva en uppsats här... Antingen är du glad och nöjd som det är eller så läser du på så kan vi resonera vidare sedan! :)



Jag har en armlängds avstånd till dom då det är närfältsmonitorer :)

Wikin har jag mer eller mindre plöjt igenom. Därav att jag vände mig till forumet. Som är ett ställe där man ställer frågor och pratar om saker.. ?  :unsure:


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Så länge du hanterar linjenivå kan du egentligen ansluta valfri utgång till valfri ingång. Så primärt handlar det kanske om att använda en utgång med volymkontroll till dina aktiva monitorer?

Jag har ju volymkontroll på monitorerna? Har knappt på nåt alls på den volymkontrollen/strömbrytaren och det är fullt kräm!

Ja, det är ju praktiskt att kila fram till monitorerna och skruva om man ska ändra volymen eller hur...? Det handlar en hel del om impedansanpassning och nivåer - för att det ska bli rätt. Tycker du ska botanisera lite i vår Wiki - där många bidragit med mycket bra kunskap. Det blir ju liksom rätt jobbigt att skriva en uppsats här... Antingen är du glad och nöjd som det är eller så läser du på så kan vi resonera vidare sedan! :)



Jag har en armlängds avstånd till dom då det är närfältsmonitorer :)

Wikin har jag mer eller mindre plöjt igenom. Därav att jag vände mig till forumet. Som är ett ställe där man ställer frågor och pratar om saker.. ?  :unsure:

Jo visst är det så. Det finns rätt tydliga standarder för hur man skickar analoga signaler på linjenivå och rimligtvis är utgångar med nivåreglering tänkta att användas för att ansluta slutsteg/lurar eller aktiva monitorer. Ren interconnect bör nog helst ske via utgångar med fast nivå, -10dB eller +4dB (amatör resp proffs-standard) för att:
1. Inte förledas skicka för låg signal så att brus och störningar ska bli ett större problem än det behöver vara.
2. Inte förledas att skicka för hög nivå så att sändar eller mottagarsteget börjar "klippa".
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad TheApe

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
Så länge du hanterar linjenivå kan du egentligen ansluta valfri utgång till valfri ingång. Så primärt handlar det kanske om att använda en utgång med volymkontroll till dina aktiva monitorer?

Jag har ju volymkontroll på monitorerna? Har knappt på nåt alls på den volymkontrollen/strömbrytaren och det är fullt kräm!

Ja, det är ju praktiskt att kila fram till monitorerna och skruva om man ska ändra volymen eller hur...? Det handlar en hel del om impedansanpassning och nivåer - för att det ska bli rätt. Tycker du ska botanisera lite i vår Wiki - där många bidragit med mycket bra kunskap. Det blir ju liksom rätt jobbigt att skriva en uppsats här... Antingen är du glad och nöjd som det är eller så läser du på så kan vi resonera vidare sedan! :)



Jag har en armlängds avstånd till dom då det är närfältsmonitorer :)

Wikin har jag mer eller mindre plöjt igenom. Därav att jag vände mig till forumet. Som är ett ställe där man ställer frågor och pratar om saker.. ?  :unsure:

Jo visst är det så. Det finns rätt tydliga standarder för hur man skickar analoga signaler på linjenivå och rimligtvis är utgångar med nivåreglering tänkta att användas för att ansluta slutsteg/lurar eller aktiva monitorer. Ren interconnect bör nog helst ske via utgångar med fast nivå, -10dB eller +4dB (amatör resp proffs-standard) för att:
1. Inte förledas skicka för låg signal så att brus och störningar ska bli ett större problem än det behöver vara.
2. Inte förledas att skicka för hög nivå så att sändar eller mottagarsteget börjar "klippa".

Jag använder visst main reglaget på ljudkortet för att justera monitorerna upptäckte jag precis  :lol: Så då var det löst!


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil

Den rätta är naturligtvis den som du gillar bäst!

Finns inget egentligen rätt och fel i det här. Det finns dock en hel del saker att fundera över. "Linje" (Line) ut och ingångar är impedans och signalmässigt gjorda efter en form av standard.
Att koppla justerbara in och utgångar mot varandra kräver också att anpassa framför allt signalnivåerna mot varandra för att undvika distortion och att "bränna" sönder dem.

Den främsta anledningen till "brum" är bruten och därmed olika spänningsnivåer på signaljorden. Signaljorden är avgjort den viktigaste faktorn och bör enligt min mening, inte ha kontakt med chassi-jord eller AC-nollan.


Skulle du kunna utveckla det fetmarkerade? Jag fattade exakt noll :)

Impedans är växelströmsmotståndet (sinusvåg som ljud består av). Så vi kan kalla det motståndet! Ohms Lag och effektlagen ger oss att Spänningen (U) = Volymen håller i stort sett samma nivå på Strömmen (I) och Effekten (P) om motståndet är högt! En Linjeingång eller en linjeutgång håller därför ett stort motstånd (I MegaOhm klassen). Det gör att effekten (nivån) på signalen i stort sett är den samma vid hög eller låg volym (spänning) De är alltså inte i stort sett påverkbara oavsett om volymen (spänningen) är hög eller låg (höjs eller sänks).

En justerbar ingång eller utgång är det motsatta. De har ett lågt motstånd och är därför känsliga för olika volymer (spänningar). För att koppla en utgång med lågt motstånd mot en ingång med högt motstånd gäller det att anpassa volymen (spänningen) så att den inte är för låg (inget hörs) eller för hög (det distar). I värsta fall bränns ingången sönder (för höga spänningar till transistorer eller dioder) Detta gäller i ännu högre grad lågresistanta ingångar!
Så var försiktig när du kopplar utgångar mot andra typer av ingångar!

I elektriska system finns många typer av referensnivåer (0-spänning)! I digitala system 0 Volt! I växelströmssystem Jord och Nolla. Jord är den spänningsnivå som jorden håller. Den kan variera från tid till tid och mellan olika platser på jorden. (Tänk på att jorden har ett elektromanetiskt fält som kompassen anpassar sig efter). Den används för att skydda oss människor från att få stötar då vi står på jorden och tar i en elektrisk apparat. Jorden är ofta just ett "skyddshölje" kring elektriska apparater.

Noll-nivån i digitala- (likström) och analoga- (växelström) system är en spänningsnivå relativt andra spänningar i systemet. Det är inte det samma som jord. I den bästa av världar skulle det vara så, men i realiteten inte. Använder man jorden som Noll-nivå, gör man det på ett enda ställe i hela sitt elektriska system. ALDRIG på flera ställen! Ofta gör elleverantören detta på ett speciellt ställe. Avståndet från detta ställe till ditt elektriska uttag ger en skillnad i potentialen mellan Jord och Nolla! Av den anledningen ska vi helst inte ansluta någonting till Jord! Nollan kan också skilja från olika eluttag. Om så är fallet hör vi det som ett brum. Använd därför helst en och samma källa från en och samma fas på det analoga- (växelström) systemet.
Den digitala nollan måste hållas åtskiljd från både jord och den analoga nollan, samt att vi håller reda på den. Det görs bäst genom att alla sladdar vi använder ALLTID har nollan på samma stift. En del löder sladdar för likström och struntar i om de "fasvänder" i ena ändan till den andra. Men det är inte acceptabelt! Detta för att undvika brum.

Att sedan en del utrustning tar upp brum från omgivningen är en annan sak. Det vi kan göra för att undvika det är att använda skärmade kablar med jordad skärm. Att sedan en del utrustningar och instrument saknar skärm, är helt enkelt nåt vi får leva med! :D
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad TheApe

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 38
    • Visa profil

Den rätta är naturligtvis den som du gillar bäst!

Finns inget egentligen rätt och fel i det här. Det finns dock en hel del saker att fundera över. "Linje" (Line) ut och ingångar är impedans och signalmässigt gjorda efter en form av standard.
Att koppla justerbara in och utgångar mot varandra kräver också att anpassa framför allt signalnivåerna mot varandra för att undvika distortion och att "bränna" sönder dem.

Den främsta anledningen till "brum" är bruten och därmed olika spänningsnivåer på signaljorden. Signaljorden är avgjort den viktigaste faktorn och bör enligt min mening, inte ha kontakt med chassi-jord eller AC-nollan.


Skulle du kunna utveckla det fetmarkerade? Jag fattade exakt noll :)

Impedans är växelströmsmotståndet (sinusvåg som ljud består av). Så vi kan kalla det motståndet! Ohms Lag och effektlagen ger oss att Spänningen (U) = Volymen håller i stort sett samma nivå på Strömmen (I) och Effekten (P) om motståndet är högt! En Linjeingång eller en linjeutgång håller därför ett stort motstånd (I MegaOhm klassen). Det gör att effekten (nivån) på signalen i stort sett är den samma vid hög eller låg volym (spänning) De är alltså inte i stort sett påverkbara oavsett om volymen (spänningen) är hög eller låg (höjs eller sänks).

En justerbar ingång eller utgång är det motsatta. De har ett lågt motstånd och är därför känsliga för olika volymer (spänningar). För att koppla en utgång med lågt motstånd mot en ingång med högt motstånd gäller det att anpassa volymen (spänningen) så att den inte är för låg (inget hörs) eller för hög (det distar). I värsta fall bränns ingången sönder (för höga spänningar till transistorer eller dioder) Detta gäller i ännu högre grad lågresistanta ingångar!
Så var försiktig när du kopplar utgångar mot andra typer av ingångar!

I elektriska system finns många typer av referensnivåer (0-spänning)! I digitala system 0 Volt! I växelströmssystem Jord och Nolla. Jord är den spänningsnivå som jorden håller. Den kan variera från tid till tid och mellan olika platser på jorden. (Tänk på att jorden har ett elektromanetiskt fält som kompassen anpassar sig efter). Den används för att skydda oss människor från att få stötar då vi står på jorden och tar i en elektrisk apparat. Jorden är ofta just ett "skyddshölje" kring elektriska apparater.

Noll-nivån i digitala- (likström) och analoga- (växelström) system är en spänningsnivå relativt andra spänningar i systemet. Det är inte det samma som jord. I den bästa av världar skulle det vara så, men i realiteten inte. Använder man jorden som Noll-nivå, gör man det på ett enda ställe i hela sitt elektriska system. ALDRIG på flera ställen! Ofta gör elleverantören detta på ett speciellt ställe. Avståndet från detta ställe till ditt elektriska uttag ger en skillnad i potentialen mellan Jord och Nolla! Av den anledningen ska vi helst inte ansluta någonting till Jord! Nollan kan också skilja från olika eluttag. Om så är fallet hör vi det som ett brum. Använd därför helst en och samma källa från en och samma fas på det analoga- (växelström) systemet.
Den digitala nollan måste hållas åtskiljd från både jord och den analoga nollan, samt att vi håller reda på den. Det görs bäst genom att alla sladdar vi använder ALLTID har nollan på samma stift. En del löder sladdar för likström och struntar i om de "fasvänder" i ena ändan till den andra. Men det är inte acceptabelt! Detta för att undvika brum.

Att sedan en del utrustning tar upp brum från omgivningen är en annan sak. Det vi kan göra för att undvika det är att använda skärmade kablar med jordad skärm. Att sedan en del utrustningar och instrument saknar skärm, är helt enkelt nåt vi får leva med! :D

Tackar för ett utförligt svar!

Efter att ha läst ditt svar så pajade ljudkortet så något har förmodligen inte varit rätt i mitt kopplande. Det är inne på lagning/koll. Jag funderar nu på om det kanske skulle vara bra med ett litet mixerbord som jag kopplar in alla enheter till för att därifrån sen styra alla nivåer?

Detta har jag lagt ögonen på http://www.allen-heath.com/uk/Products/Pages/ProductDetails.aspx?CatId=ZEDSeries&ProductId=ZED10#tabset-tab-2 . Om jag har läst på rätt och förstått allt rätt så täcker det mina nuvarande kopplinsbehov?

Jag är helt ny när det gäller detta så det är därför jag frågar om allt!


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
...
Efter att ha läst ditt svar så pajade ljudkortet så något har förmodligen inte varit rätt i mitt kopplande. Det är inne på lagning/koll. Jag funderar nu på om det kanske skulle vara bra med ett litet mixerbord som jag kopplar in alla enheter till för att därifrån sen styra alla nivåer?

Detta har jag lagt ögonen på http://www.allen-heath.com/uk/Products/Pages/ProductDetails.aspx?CatId=ZEDSeries&ProductId=ZED10#tabset-tab-2 . Om jag har läst på rätt och förstått allt rätt så täcker det mina nuvarande kopplinsbehov?

Jag är helt ny när det gäller detta så det är därför jag frågar om allt!

Förutom att ljudkortet pajjat börjar jag få lite svårt att greppa vad problemet är... kanske du behöver formulera om det nu när vi språkat lite...? Du har ju linjenivå överallt och jobbar med rca/phono-kablar vilket torde innebära en nivå på -10dB (eller 775mV) - ingen risk för missanpassning eller överstyrning på grund av det. Om man har tänkt sig att använda systemet på flera olika sätt kan det faktiskt vara så att man måste koppla om emellan... annars gäller ju det gamla vanliga out->in. Det du kan göra med en mixer är ju att blanda olika signaler. Med ingångsväljaren på tex stärkaren blir det en i taget.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad TheApe

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
...
Efter att ha läst ditt svar så pajade ljudkortet så något har förmodligen inte varit rätt i mitt kopplande. Det är inne på lagning/koll. Jag funderar nu på om det kanske skulle vara bra med ett litet mixerbord som jag kopplar in alla enheter till för att därifrån sen styra alla nivåer?

Detta har jag lagt ögonen på http://www.allen-heath.com/uk/Products/Pages/ProductDetails.aspx?CatId=ZEDSeries&ProductId=ZED10#tabset-tab-2 . Om jag har läst på rätt och förstått allt rätt så täcker det mina nuvarande kopplinsbehov?

Jag är helt ny när det gäller detta så det är därför jag frågar om allt!

Förutom att ljudkortet pajjat börjar jag få lite svårt att greppa vad problemet är... kanske du behöver formulera om det nu när vi språkat lite...? Du har ju linjenivå överallt och jobbar med rca/phono-kablar vilket torde innebära en nivå på -10dB (eller 775mV) - ingen risk för missanpassning eller överstyrning på grund av det. Om man har tänkt sig att använda systemet på flera olika sätt kan det faktiskt vara så att man måste koppla om emellan... annars gäller ju det gamla vanliga out->in. Det du kan göra med en mixer är ju att blanda olika signaler. Med ingångsväljaren på tex stärkaren blir det en i taget.

Det finns väl inget egentligt problem. Jag vill mest bekräfta att saker gjorts riktigt och rätt :) Jag hade dock problem med pop och knaster men det visade sig att det var dom nya drivrutinerna som inte var okej. Med legacy-drivrutinen så funkade det bra. Dock så har jag fått tag på ett måndagsexemplar av mitt ljudkort så det skall skickas ett nytt.

Ja in>out/out>in är ju rätt grundläggande :D Men det finns så många in och ut innan man satt sig in i det hela. Tex om det spelar någon roll om man kopplar till cd-in eller aux-in på sin stärkare och så vidare.

Ja självklart kan man det (mixa olika källor) men jag tänkte mer att ha den som den enda kontrollen för volymjustering. Som det är nu så måste jag fippla på 4 olika ställen med volymkontroller. Eller är det en dum tanke?

Edit: En extra fråga på det..

Ljudkortets utgångar är följande: http://www.presonus.com/products/AudioBox-44VSL/features

Output:
2 balanced ¼” main (L/R) line outputs
4 balanced ¼” auxiliary (L/R) line outputs
1 stereo ¼” headphone output with level control

Betyder detta att det är 6 stereo outputs (main+aux) eller är det 6 mono 3 stycken L & 3 stycken R? (som i min skalle blir stereo när det kopplats in?)

« Senast ändrad: 15.04.2013, 21:08:39 by TheApe »


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
...
Efter att ha läst ditt svar så pajade ljudkortet så något har förmodligen inte varit rätt i mitt kopplande. Det är inne på lagning/koll. Jag funderar nu på om det kanske skulle vara bra med ett litet mixerbord som jag kopplar in alla enheter till för att därifrån sen styra alla nivåer?

Detta har jag lagt ögonen på http://www.allen-heath.com/uk/Products/Pages/ProductDetails.aspx?CatId=ZEDSeries&ProductId=ZED10#tabset-tab-2 . Om jag har läst på rätt och förstått allt rätt så täcker det mina nuvarande kopplinsbehov?

Jag är helt ny när det gäller detta så det är därför jag frågar om allt!

Förutom att ljudkortet pajjat börjar jag få lite svårt att greppa vad problemet är... kanske du behöver formulera om det nu när vi språkat lite...? Du har ju linjenivå överallt och jobbar med rca/phono-kablar vilket torde innebära en nivå på -10dB (eller 775mV) - ingen risk för missanpassning eller överstyrning på grund av det. Om man har tänkt sig att använda systemet på flera olika sätt kan det faktiskt vara så att man måste koppla om emellan... annars gäller ju det gamla vanliga out->in. Det du kan göra med en mixer är ju att blanda olika signaler. Med ingångsväljaren på tex stärkaren blir det en i taget.

Det finns väl inget egentligt problem. Jag vill mest bekräfta att saker gjorts riktigt och rätt :) Jag hade dock problem med pop och knaster men det visade sig att det var dom nya drivrutinerna som inte var okej. Med legacy-drivrutinen så funkade det bra. Dock så har jag fått tag på ett måndagsexemplar av mitt ljudkort så det skall skickas ett nytt.

Ja in>out/out>in är ju rätt grundläggande :D Men det finns så många in och ut innan man satt sig in i det hela. Tex om det spelar någon roll om man kopplar till cd-in eller aux-in på sin stärkare och så vidare.

Ja självklart kan man det (mixa olika källor) men jag tänkte mer att ha den som den enda kontrollen för volymjustering. Som det är nu så måste jag fippla på 4 olika ställen med volymkontroller. Eller är det en dum tanke?

Teoretiskt sett spelar det väl ingen större roll om du använder CD, Aux eller Line in eller rent av Tuner. Nu kan det finnas buffertsteg på vissa av ingångarna men det är nog olika från en tillverkare till en annan...

Redan i datorn har du en lång rad mixpunkter... minns jag inte fel så hade Windows XP 7 olika... Det går ju att använda flera volymkontroller på ett kreativt sätt (de blir ju inte färre med en mixer heller...) som att ställa den maximala volym du vill använda på stärkaren så du inte spränger huset (eller högtalarna...)  ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad TheApe

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
...
Efter att ha läst ditt svar så pajade ljudkortet så något har förmodligen inte varit rätt i mitt kopplande. Det är inne på lagning/koll. Jag funderar nu på om det kanske skulle vara bra med ett litet mixerbord som jag kopplar in alla enheter till för att därifrån sen styra alla nivåer?

Detta har jag lagt ögonen på http://www.allen-heath.com/uk/Products/Pages/ProductDetails.aspx?CatId=ZEDSeries&ProductId=ZED10#tabset-tab-2 . Om jag har läst på rätt och förstått allt rätt så täcker det mina nuvarande kopplinsbehov?

Jag är helt ny när det gäller detta så det är därför jag frågar om allt!

Förutom att ljudkortet pajjat börjar jag få lite svårt att greppa vad problemet är... kanske du behöver formulera om det nu när vi språkat lite...? Du har ju linjenivå överallt och jobbar med rca/phono-kablar vilket torde innebära en nivå på -10dB (eller 775mV) - ingen risk för missanpassning eller överstyrning på grund av det. Om man har tänkt sig att använda systemet på flera olika sätt kan det faktiskt vara så att man måste koppla om emellan... annars gäller ju det gamla vanliga out->in. Det du kan göra med en mixer är ju att blanda olika signaler. Med ingångsväljaren på tex stärkaren blir det en i taget.

Det finns väl inget egentligt problem. Jag vill mest bekräfta att saker gjorts riktigt och rätt :) Jag hade dock problem med pop och knaster men det visade sig att det var dom nya drivrutinerna som inte var okej. Med legacy-drivrutinen så funkade det bra. Dock så har jag fått tag på ett måndagsexemplar av mitt ljudkort så det skall skickas ett nytt.

Ja in>out/out>in är ju rätt grundläggande :D Men det finns så många in och ut innan man satt sig in i det hela. Tex om det spelar någon roll om man kopplar till cd-in eller aux-in på sin stärkare och så vidare.

Ja självklart kan man det (mixa olika källor) men jag tänkte mer att ha den som den enda kontrollen för volymjustering. Som det är nu så måste jag fippla på 4 olika ställen med volymkontroller. Eller är det en dum tanke?

Teoretiskt sett spelar det väl ingen större roll om du använder CD, Aux eller Line in eller rent av Tuner. Nu kan det finnas buffertsteg på vissa av ingångarna men det är nog olika från en tillverkare till en annan...

Redan i datorn har du en lång rad mixpunkter... minns jag inte fel så hade Windows XP 7 olika... Det går ju att använda flera volymkontroller på ett kreativt sätt (de blir ju inte färre med en mixer heller...) som att ställa den maximala volym du vill använda på stärkaren så du inte spränger huset (eller högtalarna...)  ;)

Det med CD och AUX var bara ett exempel på saker man kanske funderar på i början av sin studiokarriär :)

Velandet fortsätter. Jag funderar nu på nedgradera mig [fast det är ju egentligen samma kort fast med färre ut och ingångar] till ett Audiobox 22VSL då jag kommit fram till att jag säljer mina små genelec 8020 och uppgraderar mig där istället till 8030. Då har jag tillräckligt bra ljud utan att blanda in det jag hittills har använt som "sub" eller vad man ska säga. (förstärkare+högtalare)

Eller var det så att DJ-mixerbordet helst skulle vara kopplat till line-in på ljudkortet och inte instrument-in?
Bild på ingångar http://www.presonus.com/uploads/products/media/images/audiobox44vsl-front_copy_big.jpg
Isåfall så måste jag ju behålla det?

Haha. Jag märker själv hur struligt det jag skriver men jag hoppas att någon förstår och kan hjälpa :)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tror inte det spelar så stor roll om du kopplar till instrument in eller line in. Enda skillnaden är eg att instrumentingången har lite högre impedans för att reaktiva laster som en elgitarr inte ska påverkas så mycket...
https://soundcloud.com/jockepocke-1