Kontrollrummet

Harmonica mike - Sidewalk

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Låtnamn:Sidewalk
Artist:Hm
Kompositör:Hm
Text:Hm - nästan klar..
Ev,medverkande:Max Backström på volympedal elgura
Tillverkningsår:2013 mars
Genre:Tja nåt countryosandedepressions rock
Låtlängd: 04:10 cirkus

######################

Hej gott folk.
Mixade in Max:s elgura på reffen.Sänkte lite på elguran i introt..

Intro - reff - mellanspel - intro - reff

Nu landar låten på 4:10 mera normalt än föregående version

Och så gör vi som vanligt,sågar ned Norrlands furan - motorsåg utlånas mot en vårsol i pant.

LYRICS/

Intro/vers
I feel the Sun again goin´down tonight
I feel my love is achin´ hard on this way
Yeah I feel my love is achin´away down with the Sun
down with the Sun fadin´down with the Sun

Reff
Yeah I ran into town left my sorrows behind tryin´to find some shelter and
light on the sidewalk
I was amin´for love ....  .....   .....   ...  ...  ... on the sidewalk on the sidewalk
Then I smiled to a girl without diamonds and pearls
she was tryin´to find some place for some vine on the sidewalk
And the years passin´by till yo´re choked with a lie fadin´ out like the Sun I ain´t gonna run
to the sidewalk

Mellanspel/stick
Kiss me - love me
live with me - marry me
oohh live with me - ooh love me
please just don´t hate me
"choir" - I never ever meant to harm you
please just don´t hate me
"choir" - I never ever meant to harm you

Intro
I feel the sun again..

Reff
Yeah I ran..




Mike
« Senast ändrad: 26.04.2013, 17:03:20 by Harmonica mike »


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
halloy. basen låten bra, och skön låt ide, något psykodeliska gitarrer eller bara otajt  :)
påt bara
mvh Ola
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låter bra. Det är nåt ljud (från basen??) som fluktuerar i det nedre registret, annars låter low-end bra här.

Kan bli riktigt bra det här!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Lirar du bas med plektrum? Håller med om att det låter lite murrigt sedan har du en krock med orgel när tonen går upp - dom tar ut varandra och grötar till det i onödan.  Mycket reverb på trummorna men så kanske du vill ha det. Acken inte helt tajt som Ola konstaterar annars en riktigt spännande låt - ska bli kul att höra vad Jocke säger. Ser fram emot fortsättning.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Från Eddis tråd.
Citat från: Harmonica mike
Jocke:

Om du läser detta,ja jag famlar i en grötig svårdefinierad basvärld.Tidigare så lirade jag bara in basen genom Mackien,det lät alltid bra.Nu låter det allt annat än bra.Jag totade ihop en snabb ofärdig halvskiss på ett nytt alster igår kväll som jag kan slänga upp i en egen tråd så får du höra var landet ligger nu..
...

Mike

Först vill jag säga att det låter som ett lysande uppslag - kan bli riktigt bra detta! :)
Ja, något är det som inte är riktigt som jag skulle vilja ha det...

Basen rätt in i Steinbergs instrumentingång eller...?

Mackie har haft omdiskuterade ingångar som kanske inte mäter så bra men som gillats av musikfolk. Har du kvar den så du kan testa om den fortfarande låter bra?

Annars kan man ju fundera på om det hänt något med lyssningen... samma monitorer har jag för mig att du sagt men är det samma rum/möblering? Hur låter dina äldre/andra inspelningar? Hur låter det i "samma" lurar?

Ja, det kan vara ett jäkla jox att få till det...

Vevar igång monitorerna för "some serious listening"... ;-)

https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag hade ju djävulska problem med basen när jag försökte byta monitorer och man kompenserar ju för fel i lyssningen när man mixar och så låter det f*n för alla andra... :(  Som jag förstått Hifi-folk ska man ha en svagt fallande energikurva för att det musik låta balanserat. Så här ser din låt ut:



Som jämförelse Roffes och min blues:



Vet inte varför skalan blir olika... Det är Audacity och jag hittar inga justeringar... tycker den borde gjort samma skala...^^
Nåja... från 2000Hz och uppåt är det ju egentligen samma, typ -45dB som faller till ung -54 i toppoktaven. Men, vid 100Hz ligger du nästan 10dB över! Lite kul att just du brukar klaga på att lilla jag har mycket bas...  :lol: Sen händer det något märklig vid 1400Hz med en topp på 6-8dB... En bordsskiva eller annan yta en 20-30cm från monitorerna? Det skulle kunna förklara dippen på kanske -3dB vid 700 också. Skulle gissa att du haft monitorerna (eller dig själv) närmare vägg innan - det blir mer bas då - och att du (eller monitorerna) är mer mitt i rummet nu.

https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Fram till ca. 65 sek funkar den utmärk,sedan när basen  börjar pumpa på och akken kommer in blir det för mycket och grötigt.
Facit : Till lugnare utdragna toner Tummen upp, till vilt rockande, nej!!
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Svarade alla och så försvann allt när jag nästan var klar  :( :ph34r:

Korta varianten:

Fan


Återkommer frugan kallar

Mike


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jag är av samma åsikt som bjurte. Gillade början bra :)

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Schyst låt mike, kan blir nåt, verkligen! Men du har rätt när det gäller basen, låter murrig och väldigt låg? Vet inte vad det är men det måste väl gå att fixa. Annars kanoners! :)
Lyssnade en gång till någon nämnde att bastonen den går ihop med ett annat instrument (orgeln?) vid några tillfällen, det är då det låter skumt...frekvensstörning?  :wacko: Ja, jag veté fasen! Bra låt i alla fall.  :D
/Roffe H
« Senast ändrad: 28.03.2013, 18:35:23 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Då skall vi se,familjen först musiken sedan.Fast det borde väl vara tvärtom :D

Jocke:
Tack för att du engagerar dig det uppskattas.
Egentligen så tror jag att det är själva basen som levererar uselt ingångsljud.Jag har testat synthbas via keys,hur bra som helst.Läst på Steinberg forum om mitt kort UR28M,användarna är mer än nöjda.Sångmässigt så låter det bättre än i min tidigare rigg.Övriga instrument utan anmärkning,acke,tamburin,cajon,egg,mungiga,flöjt,munspel etc..
Basen,Warvick 5strängad rakt in via instrument/mick ingång och Hi-z aktiverat. Ljudet har ett sorts filter över sig,jag saknar transparens och klarhet.Som jag ser det så bör ljudet vara bra in och hyfsat klart för mix,massor av onödig tid går till rattandet.Lösningen är nog en liten mackapär/stärkare så jag kan ratta före så är problemet löst,tror jag.
I denna låtide´ så har jag en synth/orgel/pad från C7.Ett lågt botten basljud från den kör lite på warvickens lägsta frekvenser,så på vissa toner så stökar det lite.Acken kan nog rensas lite i botten också,men huvudproblemet kommer jag inte undan - uselt basljud in.Vidare så har jag upptäckt att min nya studiostol,knarrar nåt förskräckligt och det hörs på sångtagningarna å allt akustiskt då jag rör mig det minsta..Nåväl,jag satsar på en stärkare eller nån sån där liten gitarrmanick,fast för bas då..Så får vi se om jag slutar gnälla och börjar producera  :)

Övriga kommentarer:

Alldeles för fint väder i Norrbotten idag för att sitta inne och kommentera.Jag rustar för stugliv och Lomomba  :) och konstaterar att låt ide´n verkar lovande och de flesta verkar samstämmiga,det stökar i botten/bas området.
Acken är en tagning och sliter lite samt ett felspel kopieras och återkommer två ggr  :D
Denna skall få lite fler ackord,ett stick efter nuvarande reff och en reff samt ett avslutande typ introt samt LYRICKS.Upplägget för denna kom ur en ide´ om en kille som satt vid stranden,tittade ut mot havet och reflekterade över tillvaron,kärleken och den dalande solen..

Nu rustar vi för solsken och påskfirande och lägger ned musiken  :ph34r: :D

Mike


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Med risk för skilsmässa  :D

Jag donade snabbt ihop en påskmix som kanske låter lite bättre..Skrev i trådhuvudet vad jag gjorde..

Kanske kan jag koncentrerar mig nu på resten av alstret över påsk och dricka Lumumba i vårsolen  :D

Mike


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Hoppas du inte sitter ute i snön nu utan nyckel... ;-) Det låter mycket mer balanserat nu även om jag tycker acken och ägget ska ner och sången upp... men det är ju bara detaljer. Anledningen till mina funderingar är att jag hörde någon piska mattor genom hela förra versionen - alltså, kaggen lätt också mycket (och konstigt)... Är det en aktiv bas? batteriet slut? Kunde testa en vanlig line/mic-ingång?

Nåväl, ägna dig åt påskfirande nu, det ska jag göra - Glad påsk! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hoppas du inte sitter ute i snön nu utan nyckel... ;-) Det låter mycket mer balanserat nu även om jag tycker acken och ägget ska ner och sången upp... men det är ju bara detaljer. Anledningen till mina funderingar är att jag hörde någon piska mattor genom hela förra versionen - alltså, kaggen lätt också mycket (och konstigt)... Är det en aktiv bas? batteriet slut? Kunde testa en vanlig line/mic-ingång?

Nåväl, ägna dig åt påskfirande nu, det ska jag göra - Glad påsk! :)

Bråttom nu  :D,frugan står och stampar

Aktiv bas..var sitter batterierna i så fall? Inte en susning faktiskt,kan ju vara en lysande ide´..

Ljudkortet har ju en sån där nyare allaround fattning för alla typer av kontakter..Läste nånstans att nån hade lödat om sin kabel och kört med ström via en mickkontakt typ..Överkurs för mig dock,det ger jag mig inte på.Grejen var att då använde han försteget i kortet eller nåt typ..Kanske en Claes fråga detta..Ja det finns ju lite i mixen,och en massa felspel helt klart.
Men det glädjer mig att det låtet lite bättre,då är jag på rätt spår..

Drar jag inte nu så får jag se mig om efter en annan fr..ähumm  :D

Glad påsk själv Jocke å stort tack för hjälpen,skall kolla in det där med aktiv bas..intressant i vart fall.

Mike


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Till Bas inspelning kör jag dessa StompBoxar innan ljudkort och dom gör underverk.
Sedan är det ju som så att fräscha strängar är A och O när det kommer till Basinspelningar.

PS. Det låter bättre nu,men det är svårt att lyssna på Ref. när Akkarna stökar till det..


« Senast ändrad: 29.03.2013, 12:19:12 by bjurte »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Har bara hört gott om Sansamp. :) Det finns en annan som också är bra. En av dem låg ute (var det här?) till försäljning nyligen... inte ofta man ser dem till salu numera... har själv flera andra alternativ så det har inte blivit av att jag skaffat någon.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
I versen blir det någon form av resonansljud, som slår igenom en aning (där basen går upp).
Bastrumman i kombination med basen kanske?
"Refrängen" sitter fint! Sänk ackeguran och maraccasen en aning bara.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Micke!
Ja detta e ju alldeles förträfflig påskmusik på trottoaren, gillas!
Tror att introt behöver lite mera jobb, låter lite träcande o sökande, acken lite väl utpanorerad o basen... den är där ;)
Men när själva låten kommer igång så låter det snyggt, som en helt ny låt med energi och känsla som bara Micke kan!
Och sångrösten e lika skön som förr. Snyggt gitarrsound med lite good old tremolo.
Vi vill ha mera!

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jocke:
Ja det kanske kan räcka med nån sån där liten mackapär..
Du nämnde ju strängarna,klassikern,kan vara det också..Slipade Elixir modell DYRA,men dom har ju några år på nacken..Pinsamt om det är det  :)

Peter:
Ja det är lite kvar i mixen,och mer i arret och TEXT..Resterande kommer nog till veckan,tar till mig alla tips..Ja det är något skumt med mitt basljud,men Jocke har bistått med smarta tips.Så jag närmar mig lösningen så sakteliga..

Johan:
Kul att du tittade in Johan.Ja introt skall få lite till tänkte jag,det blir versen så småningom.Reffen är tänkt rockig som nu.Kontrasten moll-segt kontra lite mer vilt lir blir nog en skön kombination.Jag skall dona lite till med denna så får vi se hur det blir.

Tack för kommentarerna boys

Påska på  :)

Mike


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Bra låtidé detta!
Väldigt snygg början melodi och sångmässigt
Det blir något slags skorr efter ett tag i min hörlurslyssning
Tycker att den "energiska" gitarren som går på under refrängen är lite för hög - kanske flytta ut den något från centrum
go fer it!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Björn:
Missade din kommentar i påskstressen  :wub: Bra tips om bas grejerna..Förstår att det behövs nåt mellan bas å kort,det tar ju ett tag att lära gamla hundar att sitta ja  :) Strängarna var ju ett bra tips också..Det går snabbt några år..Elixirs slipade på min
Hittade en bas zoom för 1200:- inkl.frakt med usbport..Tänkte att man kanske kan köra direkt in till cubase via det eller man kanske måste gå via ljudkortet,,typ eller nåt? Jag vet inte som sagt.
Det fanns ju lite att välja på där hos tysken.Jag är inte ute efter några "jumbomumbo" effekter utan mera en eq samt en schyst kompressor eller nåt före så jag får en stabil och klar bassignal in..Det bästa är väl att ta med sig basen åka 5 mil enkel och prova i butiken..Nåväl,jag förstår att lösningen ligger här och tackar för tips.

Biken:
Ja jag gjorde en snabb mix enligt ditt devis,kanske blev det lite bättre.Ja kan jag förvalta resten så kan det bli en skön historia detta..Ett stick och tightare lirat en reff till outro samt LYRICS så har jag den.

Då påskar vi vidare

Mike


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Du kan får till det mike härligt lir som din sång snyggt! B)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det här är ju alldeles underbart!
Jag hör en sak du inte tänkt på efter 65....
Skulle vara störtskönt med en motvikt till actionspelet på akustisk
supercool spel på elgitarr på G och E strängarna, kanske med lite svajarm
tonerna D-B (G-ackordet), D-A (D-ackordet), C-G  (C-ackordet), på sjunde, femte och tredje bandet.

Du vill inte ha en test-mix som visar vad jag menar?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Synth:
Oj,tack vad glad jag blev denna tidiga morgon.Tanken är att sätta allt snyggt och ett kort stick sedan kopiera lite - voila´samt text givetvis..

Max:
Kul att du diggar Max,elgura ide´n vill jag gärna höra.Man kan panorera den mot acken och bredda tremolopianot..Det här skall jag sätta snor tight,skriva en fungerande text till,lira in ett stick och köra det direkt efter nuvarande arr - en reff till samt kort outro enligt intro/versen  done.Någon sorts kort solo grej på reff två också..
Släng in elguran i tråden så jag får lyssna,det vore kul 120 tempo på denna 6/8 historia..

Mike


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Den här var annorlunda - sköna gitarrer och skön refräng.
Upplyftande.
Tycker mixen sitter nu...

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
pxm:
Tack Johan  :)

############################################

Då lirade jag klart på denna samt ylade nästan all text.Ett lityet vargyl måste in där på luckan i texten och kanske ta om början då det är lite mesigt,eller vad säger ni?

SÅGA!

Mike


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Oj vilken låt du bjuder på - ska lyssna fler gånger innan jag har nåt att komma med - den sista delen överraskade lite men inte åt det negativa hållet - det var mer valet av komp som förvånade.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Här kommer Skåne-juryns spontana kommentarer!^^

Det är något konstigt med acken precis i början...

Gillar ....  .....   .....   ...  ...  ...  :lol:

men saknar en röst i mitten på:

"And the years passin´by till yo´re choked with a lie fadin´ out like the Sun I ain´t gonna run to the sidewalk"

Vill höra vers och reff mer... en gång till?

Gillar acken i början bättre än den på slutet.

https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gott! Varannan sidewalk skulle kunna knalla neråt, först på C och ner till Am.
Den andra delen limmar inte riktigt samman med första men det går väl att fixa.

Hoppas få kvalitetstid ikväll och göra lite musik. Vill arbeta med kåvbåj-låten och vill testa det jag nämnde i den här låten (i tidigare inlägg).
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Eddi:
Ja det sista där råder det delade läger om verkar det som.Jag tror jag kör på Jockes tema,ett kortare vers/intro å en reff till och ett hedundrande avslag  :D Mest klippa klistra nu då liret sitter,,Fast mer text måste ju dit..

Jocke:
Ja jag håller med,det måste dit minst en reff till.Jag lägger till ett kortat vers/intro och kör full reff en sväng till med kort solo å sång..Outrot ligger lite off feeling mot resten,kanske bryter lite väl mycket ja..Testar plan 2 där :D
I början är det två ackar som lirar nästan likadant och dom kommer in lite snett mot varandra,kan vara det du hör.
Jag har tre sångare där du menar,och en i mitten..Men den stämman är oktaverad och glider över i andrastämman lite så det hörs inte så bra.Jag testade först med två och pannade h-v,la dit en till men skulle lagt själva grundstämman i mitten,fixar.
...  ... ...  . .. . ....  . .  .. .. .tre långa tre korta tre långa :lol:
Men ingen har sågat på soundet,det glädjer mig lite :)

Max:
Ja min Eva och Jocke sågar lite på outrot,skall tänka till där lite.Eddi förhöll sig neutral  :wub:
Det kan ju bryta lite som effekt,en aning för mycket kanske nu..Klipper in ett kortat vers/intro å en full reff till samt fixar till ett outro.Vore kul att höra hur du menade med guran..

Tack för kommentarerna boys,jag skall på´n igen :)

Mike


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Underbart fin sång! När kören kommer in i refrängen är det ståpälsvarning!
Du har ett dovt resonansljud i ljudbilden som jag är ganska säker på beror på den
akustiska gitarren. Man kan lätt tro att det är basen det beror på, men
jag hade ett liknande problem i en låt och jag fick bort det genom att skära i bas/nedre
mellanregistret på gitarren. "Bassträngarna" på akustiska gitarrer kan åstadkomma detta
ibland har jag erfarit. I slutdelen skulle stråkar eller en orgel kanske stötta gitarren en del..?
Fin låt med lite annorlunda uppbyggnad.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gott! Varannan sidewalk skulle kunna knalla neråt, först på C och ner till Am.
Den andra delen limmar inte riktigt samman med första men det går väl att fixa.
Hoppas få kvalitetstid ikväll och göra lite musik. Vill arbeta med kåvbåj-låten och vill testa det jag nämnde i den här låten (i tidigare inlägg).

Jag har haft kvalitetstid och uträttat en del ikväll - underbart kul att spela och sjunga. Tre grejer har jag hunnit fixa med. Här är gitarrljudet jag tänkte på men jag kom på lite som kan fungera i början med volympedal också.

Som sagt på den här skulle den första sidewalk kunna ligga på C som nu och varannan efter det vandra C till Am. Förstår du vad jag menar?
Basen skulle göra underverk om den vandrar mer. Jag gillar om den inte spelar samma ton som ackordet hela tiden utan gör en del vandringar.
Sista delen är lite lurig nu men med pad och lite mer slipande kan den väl fungera. Men nu är gitarren för ensam efter det klimax som är innan.
[mp3=200,20,0,center]http://www.shivas.se/files/HM_Sidewalk_feat_MaxB_guit.mp3[/mp3]
Det där lilla melodin du nynnar 35-36 är så förbannat härligt att jag smäller av! En sån liten detalj är hur perfekt som helst!
Om du vill ha gitarren ensam i en wavefil (44kHz stereo) finns den här: http://www.solidfiles.com/d/268cc049a6/download/
« Senast ändrad: 03.04.2013, 23:03:58 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tycker det var skitsnyggt Max! :) Särskilt i det glesa partiet.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Tycker det låter trevligt. Efter snabblyssning sticker egget? ut något. Lite svagare volym kanske eller fundera över farten. Upplevs något speedad.

Ha de fint.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
HM har sina krativa perioder på morgonen själv brukar jag ta en sväng lyssningar runt 24.

I alla fall utan att gå inpå detaljer utan mest det här med låtstruktur - harmonier och sång så upplever jag att du får till en 9-pointare med första delen - alla instrument gifter sig och din röst är smooth.

Andra delen förstår jag att du vill ha mer sväng på - kanske lite mycket med ägget etc. den delen får en 7:a som plötsligt höjs till en 8:a vid 99 där stämmorna kommer in - lovely.

Tredje delen blev jag sinnesmässigt förpassad till barndomsoffan där någon visade mig att de just lärt sig Sitting in the duck of the bay - en riktig normbrytare i gänget - 6 points plus en halva när stämmorna kommer in - det kan bli en bra alldeles egen låt men jag tycker du ska använda 1:a delen arrmässigt och varför inte med samma ord som nu körs i 3:an och efter det en reffe till - jag tror inte du behöver korta någon del heller - är det bra så är det bra.

För övrigt har jag fått in årets första stora fluga i studion här - irriterande liten sak som anfaller lampa och skärm - den letar väl efter MaxB´s lantgård skulle jag tro och ja hans idéer var inte dumma alls borde inkorporeras på något sätt - MaxB´s alltså - inte flugans.

Ser fram emot nästa version. :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se