Kontrollrummet

Harmonica mike - Sidewalk

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Shit vad jag älskar KR,ni är bara bäst boys  :wub:

Peter:
Ja,glömde att skära ur acken på alla delar utom "ösdelen"..Hoppas den låter bra där..
Jag brukar kalla denna typ av röst för mesrösten(intro/vers),tänkte skippa den i början och sjunga som vanligt..Nu när jag ser vad som tycks så var det tur att jag lät den ligga  :)
Ja reffen är guld just på kör delen,jag skall kopiera in en reff och ett kort vers/intro och laborera med lite stämmor och en kort solo del..Ja kanske lite mer arr på slutrakan..En del vill skippa,och jag lutar åt det hållet - men jag testar ditt tips innan..

Max:
Brilliant på första delen Max,det köper jag direkt - rå snyggt! Jag spelar eventuellt om outrot,kanske med samma ackord om det inte blir för rörigt,så kan du gärna få lira lite där också.. :wub: Liret på öset...Jag har pianot där som jag kan utveckla lite.Jag tröck bara dit ackorden.Jag tycker acken får dominera där då mitt släpande lillfinger på högerhanden skapar en egen grej där på gdc och "9" drillarna eller vad det nu blir på c:et..
Jo jag förstår C-Am grejen.Svårare dock att sätta det med ovanstående grej.
Basen - du menar basliret på första delen..Hade en mer vandrande på första "påskmixen",tyckte den tog över så jag förenklade lite.På "öset" så koncentrerade jag mig på att sätta den tight.
Visst,det går ju att kliva runt lite där - jag kan ju testa på den ösiga delen jag skall foga in.
Sången på introt - Ja den kan man fundera över..Jag lirade in acken Em-C9 typ.Tyckte det blev rätt snyggt."Såg" en bild av en kille som satt vid stranden och tittade på solnedgången och reflekterade över den dalande solen och sitt liv..
Startade rec. och sjöng det du hör nu,jag hade ingen text."Blarret" som jag kallar dessa sångtagningar för att knyta an en melodi,fungerade okej så den ligger kvar i sin helhet.När jag gjorde den lilla grej du tyckte om,funderade jag förmodligen ut resterande text..Tanke paus typ,riktigt kul att du gillade den korta grejen :wub:

Jocke:
Japp,håller med dig.Snyggt av Max på intro/vers - den tar vi sa polisen :)

1up:
Länge sedan jag såg dig i mina trådar,kul :) Egget ja,kanske skippar det.Mest en styrning för liret under tillverkningsprocessen..

Eddi:
Bra och utvecklande kritik här Eddi.
Första delen - tack
Andra delen - egget,jag håller med.Dragit i volymen på det flera ggr,testar att skippa helt och drar upp highatliret lite istället om det behövs.
Tredje delen - Sitting in the mornin´sun.. :D Ja jag tänkte så då låten kom till mig,fast solnedgång då  B) Helt klart så måste det in en reff till,och då kan jag ta om introt eller en del av det.
Intro-reff-stick-intro-reff/solo-outro..Så där skulle det kunna se ut men något stick har jag inte.
Jag donar lite till,så får vi se..Intro ackeliret med outroackorden som stick eller slutsträcka..Din lösning kan också gå..
Jag slog ihjäl årets första fluga på stugväggen i helgen.Minst tusen mindre i sommar,kanske inte så smart med tanke på flugsnapparn..Fan nu fick jag ågren  :lol:

###########################################

Många bra ide´r boys.Jag skall försöka förvalta tipsen,den är ju lite ömsint denna och bör behandlas därefter..Stort tack till Max  :wub:

Mike



Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Citera
mesrösten(intro/vers

Citera
Introverta människor är de som vänder sin energi mer inåt, föredrar ensamhet eller mindre sällskap, har större behov av lugn och ro på egen hand.

Men hurdan är man när man är introvers...?  :rolleyes:
Kan det vara när man "sjunger ut"?  :huh:

Så... då ska jag nog inte göra några fler inlägg i dag...!!!  :lol:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Citera
mesrösten(intro/vers

Citera
Introverta människor är de som vänder sin energi mer inåt, föredrar ensamhet eller mindre sällskap, har större behov av lugn och ro på egen hand.

Men hurdan är man när man är introvers...?  :rolleyes:
Kan det vara när man "sjunger ut"?  :huh:

Så... då ska jag nog inte göra några fler inlägg i dag...!!!  :lol:

Jocke:
Nu blev jag tvungen att logga in bara för att sätta dit en sån här  :lol:

Mike


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Citera
mesrösten(intro/vers

Citera
Introverta människor är de som vänder sin energi mer inåt, föredrar ensamhet eller mindre sällskap, har större behov av lugn och ro på egen hand.

Men hurdan är man när man är introvers...?  :rolleyes:
Kan det vara när man "sjunger ut"?  :huh:

Så... då ska jag nog inte göra några fler inlägg i dag...!!!  :lol:

Jocke:
Nu blev jag tvungen att logga in bara för att sätta dit en sån här  :lol:

Mike

Haha... drabbades av en liten hjärnblödning tror jag...  ;)

Låten är kanon fram till outtrot - det får du nog lägga lite tid på. Gillar verkligen din sång här! :)

(Back on track!  B) )
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Yes, vilken fin låt.  :) Härliga stämmor, snyggt lir på gitarrerna och nu är ljudbilden kanonbra. Jag slänger alla hattar och mössor jag har.  :lol:
/ Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Som sagt väldigt bra låt
och sången och stämsången är ju uberbra!
Lyssnar på den variant där Max är med - tycker hans insatser passar perfekt
Har du provat att ersätta kantslaget med virvel när det drar på sådär ordentligt?
Tycker inte att ljudet på guran på avslutande delen riktigt stämmer med sången. Jag hör den med någon slags soft orgel istället
Men det är ju jag det  :)
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Girly

Schysst låt  :D
Refrängen är ju helt enkelt underbar  :wub:
Girly
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Detta är bra...

Fina harmonier och bra sång. Refr är lyftet för låten, riktigt bra. Tyckte att du skulle tryck in en halvpackad, lessliespelande organist från Ålandsfärjan... Han skulle behövt ett gigg.
MEN efter MaxB git är jag inte helt säker.
Utrot hade jag ändrat om - annorlunda men inte tillräckligt. Hade gjort som intro

/palm


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Detta är bra...

Fina harmonier och bra sång. Refr är lyftet för låten, riktigt bra. Tyckte att du skulle tryck in en halvpackad, lessliespelande organist från Ålandsfärjan... Han skulle behövt ett gigg.
MEN efter MaxB git är jag inte helt säker.
Utrot hade jag ändrat om - annorlunda men inte tillräckligt. Hade gjort som introb 

/palm
Hmmm, använda utro-delen som intro istället - är det galet eller brilliant?
Kan det fungera att prova? Låter som en möjlighet...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jocke:
Oki,outrot..Jag skall tänka till där..Jag vill ju ha något brytande där men inte en annan låt,vilket det känns som nu om jag får tro min Eva.Jag skall sätta mig vid keys då nästa våg av musik sveper över mig,så får vi se hur det kan bli..

Roffe:
Thanx man  - saker i luften - I got the point   :D

Easy ridern:
Tack Stefan det värmde.Jag funderade på virveln,men det blev bara en funderation..Använder ez/blueskitet på denna,virveln där säger allt som behöver sägas.Jag kan testa på en sidoverre och slänga upp den..Oki,hammond - ja kanske..Måste testas.Jag har inte så bra hammond sound just nu,kör med Halion i Cubase..Men B3 står på önskelistan,den låter fett..

Lena:
Tack,det värmde gott i denna vårlängtande sidewalkin´ bluesman  :) Fast jag skall foga dit lite till tänkte jag,inte riktigt hemma än med detta.

Palm:
Thanx man,riktigt kul att du gillar.Ja hammond skulle kunna gå..Max lirar råsnyggt på intro/versen så det skall med.Jag skall känna på keys idag och testar om det tillför något.Oki,en sågning till på outrot.Då testar jag något annat.Ett fetare/ackordigare arrat intro skulle kunna passera som outro typ..Jag ritar vidare.

Max:
Ja med det var en intressant vändning..Jag kan spela ackorden på keys,å stötta guran eller skippa den..Grejen med outrot som jag ser det,texten knyts ihop där.Den lidande sången säger allt och binder samman det jag sjungit tidigare.Valet av instrument och kanske ackord,var inte det bästa.
Jag testar först att sätta outrot på keys,hammond elpiano eller rent piano,eller kanske med det svaga tremolot som ligger nu.Kyrkorgel skulle ju vara fräckt :D Jag skojar inte,texten skriker ju tragik och önskan om giftermål etc..Det finns ett fräckt kyrkorgelsound i Halion,jag testar  :D
Nu är det dags att sluta snacka och börja lira - det kommer en verre på ett tag..

########################

Tack alla för fina kommentarer.Helt klart så måste jag göra något åt outrot.Många ide´r att testa så vi får se,skam den som ger sig.

Mike


Utloggad Sigmunds

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
    • Ødemark
Rekker ikke helt å henge med på alt som skjer her på KR.. Får da kommentere litt når jeg kan..

Bra sang Mike  :)
Andre har vel også nevnt det, synes gitaren i andre verset blir litt for intens.
Siste delen i 6/8 tåler kanskje mye mer tryck/punch, flere instrumenter.. Kan eventuet gå over i et solo outro..
Har bare hørt med PC høytalere så det blir farlig å si noe mer om lydbildet..


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Detta är bra...

Fina harmonier och bra sång. Refr är lyftet för låten, riktigt bra. Tyckte att du skulle tryck in en halvpackad, lessliespelande organist från Ålandsfärjan... Han skulle behövt ett gigg.
MEN efter MaxB git är jag inte helt säker.
Utrot hade jag ändrat om - annorlunda men inte tillräckligt. Hade gjort som introb 

/palm
Hmmm, använda utro-delen som intro istället - är det galet eller brilliant?
Kan det fungera att prova? Låter som en möjlighet...

Nu var jag otydlig. Menade ta bort utro helt och ersätta med en fylligare intro variant med lika snygg gura och kanske lite mer gura typ. Riktigt bra spelat MaxB.

/Palm


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Sigmunds:
Ja men det är lugnt,man måste ju ha tid för att skriva lite musik också  :)
Kul att du tittade in.
Outrot ja,jag tvekar om det håller.Kanske med mer arr som du säger.Nyare version uppe nu men helt utan outro - måste fundera på det några dagar..Kul att du gillar sången,det värmer.

#######################

Då donade jag lite mer med denna.Det står i första posten vad jag gjort..

Outrot lyser med sin frånvaro,jag hann inte mer än så här - Max är med och lite till.

Kanske har jag den fram till outrot..

SÅGA

Mike


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Det blir bara bättre och bättre mike. Så snyggt!  :) När du får till outrot är det klappat och klart, då kastar jag alla mina mössor, ty nu är det vår. Du får glada gubbar så länge,  :D :D :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Bättre men lite kort va...?  :rolleyes:

Spånar... skulle det funka att lägga ett varv till med vers och reff - det är ju så j-a bra! :)
Tycker kören fortfarande känns lite "stickig" och bred - iaf i lurar.
Skulle det kunna fungera med markeringar 4/1 i för att skapa lite tryck i refrängen? Elgitarr + cymbal?
Orgeln hör jag bara nätt och jämt - tycker den kunde få bröla på ordentligt i refrängen!  :)

Funderade på om det inte skulle funka med samma fingerpicki´n men andra harmonier på outtrot som i början men det var väl en annan taktart eller?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Hej, jättefin låt och mycket bra sjunget. Hela mixen är lite låg volymmässigt och sången ligger lite ovanpå istället för i mixen. Mycket bra körer! Kan du skära lite i botten på sången och låta basgitarren ta lite mer plats? Det blir väl mer.... :unsure:


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Del 1 nu med MaxB´s volympedal 9,5 points
Del 2 nu med ett otroligt bra ackeriff 9,5 points
Del3 .................. kommer att bli bra det känner jag på mig

Proffsigt sjunget, körat, arrat etc. håller internationell klass.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Då skall vi se,solen strålar över Norrbotten idag så det blir en bra dag  :)

Roffe:
Ja men det tackar jag för,mixen är ju det mariga numera..Outrot ja,bearbetar det lite mentalt och testar lite till veckan.Ja lite vår feeling i Boden idag då solen lyser klart,de glada gubbarna får följa med till stugan  :)

Jocke:
Fullt möjligt att köra efter ditt förslag med vers reff igen,men då behöver jag ett stick..Jag tänkte så här;en liten förlängning på reffen - en kort mellan grej - kortreff - och outrot som introt med fler ackord.Jag skall känna efter på orgeln om jag skall ha den kvar,,En annorlunda kompad acke mot nuvarande och panorerad kan bli snyggare..Ja som du ser så stressar jag inte med denna,det kan löna sig då det låter bra så här långt.Tänkte försöka undvika "kill your darlings" på den här  :) I mitt trumhuvud som är ganska begränsat så är hela låten inkl. första outrot olika varianter på 6/8.Du menar en markering i varje takt på reffen,det är 6/8 där och lira på fyrorna fattar jag inte hur du menar - min musikteoretiska kunskap är inte hög så jag kan vara ute och cykla härDet är inte viktigt,huvudsaken är att det flyter  :D
Ja på reffen har jag pianot som dunkar till på G-D-C.Kanske svårt att höra men tar jag bort det så blir det väldigt tomt.Stickigt,menar du för högt? Jag oktaverar där och det blir rätt ljust.I lurarna låter det lite skumt då jag drog leaden vänster,men i mina monitorer och övrig lyssning låter det fräckt med överstämma höger och oktaverad lead halvöverstämma i mitten..Stämmorna ligger drygt 40-0 och 0-40 mot varandra jag skall testa att dra dom
70-30 samt 30-70 det brukar göra underverk om det är tight..
Mycket tacksam för din återkoppling Jocke

Zorrow:
Tack. Menar du att sången är för hög i mixen då den ligger ovanpå? Ja det är inte mastrat detta,kanalerna rakt av till masterbussen som är helt tom - drömläge för en masteringshungrig studiotekniker  :)Basen,hos mig hörs den bra i mixen,nästan i överkant..Så jag törs inte dra upp den.Jorå,det kommer mer i denna..

EDDI:
Ibland så får man såna där lyckliga stunder i sitt liv - det här är ett av dom när jag ser vad du skriver :wub: Ja acke riffet,det kom först när jag spånade på den ösiga reffen.Max volympedal är brilliant på introt,snyggt som tusan.Tack Eddi för återkoppling och betyg,det glädjer mig skall du veta.
Låten får sätta sig lite sedan skall jag klura ut ett vettigt outro..

################################

Stort tack boys för kommentarer och återkoppling på denna "långbänk"..Nu tar jag helg och siktar på en grillad hamburgare i vårsolen.

Mike


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Helt rätt utveckling
tycker du kan förstärka orgeln och fortsätta med den in i den avslutande delen ist för gitarr
Soulblås på refrängen skulle sitta mumma  :)
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Då skall vi se,solen strålar över Norrbotten idag så det blir en bra dag  :)

Jocke:
Ja som du ser så stressar jag inte med denna,det kan löna sig då det låter bra så här långt.

Nä, det är väldigt sällan helheten ramlar ner över en på en enda gång... Varför ha brått när det är så roligt?  :P

Du menar en markering i varje takt på reffen,det är 6/8 där och lira på fyrorna fattar jag inte hur du menar - min musikteoretiska kunskap är inte hög så jag kan vara ute och cykla här[/i]Det är inte viktigt,huvudsaken är att det flyter  :D

Nä, det där är två olika "spån" - ska vi glömma 6/8 lite...

I versen markerar du på (1-2-3-4) - å - 1 Tänkte mig nog att det skulle kunna ge flow och bra tryck i refrängen att markera 4 - 1

Ja på reffen har jag pianot som dunkar till på G-D-C.Kanske svårt att höra men tar jag bort det så blir det väldigt tomt.Stickigt,menar du för högt?

Nu idag har jag lyssnat i ett par medelmåttiga Creative datorhögtalare och nu funkar kören och är riktigt snygg. I mina lurar blir det jättekonstigt när leaden lämnar mitten - som någon slags akustisk lobotomi...  :huh: Samtidigt låter kören lite överprocessad och hård... Kan kanske gå att ratta till med EQ. Jag skulle vilja ha kvar leaden ung som den var innan och att kören kom till... På tal om kör... ett annat "spån" - kör på upprepningen av sidewalk?

Stort tack boys för kommentarer och återkoppling på denna "långbänk"..Nu tar jag helg och siktar på en grillad hamburgare i vårsolen.

Mike

Ja, njut av vårsolen - god mat och dryck och god musik är en rätt oslagbar kombo! :D
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tycker det låter mycket bra, på en återlyssning. Har några philips jag lyssnar genom nu, så vågar inte kritisera mix, men sången har ju helt rätt ansats. Guran passar också bra in.

Låter fan lite Bon jovi :D Det där country/westernstuket blandat med blues/rock :)

Häftig låt!

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Då skall vi se,solen strålar över Norrbotten idag så det blir en bra dag  :)

Jocke:
Ja som du ser så stressar jag inte med denna,det kan löna sig då det låter bra så här långt.

Nä, det är väldigt sällan helheten ramlar ner över en på en enda gång... Varför ha brått när det är så roligt?  :P

Du menar en markering i varje takt på reffen,det är 6/8 där och lira på fyrorna fattar jag inte hur du menar - min musikteoretiska kunskap är inte hög så jag kan vara ute och cykla här[/i]Det är inte viktigt,huvudsaken är att det flyter  :D

Nä, det där är två olika "spån" - ska vi glömma 6/8 lite...

I versen markerar du på (1-2-3-4) - å - 1 Tänkte mig nog att det skulle kunna ge flow och bra tryck i refrängen att markera 4 - 1

Ja på reffen har jag pianot som dunkar till på G-D-C.Kanske svårt att höra men tar jag bort det så blir det väldigt tomt.Stickigt,menar du för högt?

Nu idag har jag lyssnat i ett par medelmåttiga Creative datorhögtalare och nu funkar kören och är riktigt snygg. I mina lurar blir det jättekonstigt när leaden lämnar mitten - som någon slags akustisk lobotomi...  :huh: Samtidigt låter kören lite överprocessad och hård... Kan kanske gå att ratta till med EQ. Jag skulle vilja ha kvar leaden ung som den var innan och att kören kom till... På tal om kör... ett annat "spån" - kör på upprepningen av sidewalk?

Stort tack boys för kommentarer och återkoppling på denna "långbänk"..Nu tar jag helg och siktar på en grillad hamburgare i vårsolen.

Mike

Ja, njut av vårsolen - god mat och dryck och god musik är en rätt oslagbar kombo! :D
mobil nu Jocke, såg vad du skrev.. Sidewalk med kör briljant.. Återkommer om drumsen, fattar inte riktigt strax burgare :)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jaha ??
Ska det vara så där slutet ??
Skön låt med bra melodier, men jag har fortfarande svårt för akken i Slutet på Refrängen !!
Den lixom kämpar för att hinna ikapp på något konstigt vis..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Då skall vi se:

Jocke:
Jag räknar från/med första baskaggen,då blir det 6/8 i min värld - utanför Sundbyberg där jag bor  :D Virveln dundrar in på fyran,så tänker jag,förmodligen galet men jag får ju ihop det.
Jag fixar inte att dela upp rytmen i 4:or it doesn´t make sence to me..Räknar man som jag tänker så är det samma rytm på alltet.
Kören på sidewalk är en lysande ide´.Kanske bara på sista eller kanske båda,jag kommer definitivt att testa det.
Leaden,ja det är ju lätt att flytta leaden till mitten å de andra på sidorna så blir det rätt i lurar,jag gör det då jag öppnar nästa gång.

Per:
Thanx mate..Kul att du gillar denna.Lite till skall den få..

Bjurte:
Lite längre skall den bli givetvis..Funderar nu på ett outro och ett stick.
Ackeguran - Spelsättet är lite annorlunda än vanligt gura komp lir.En grej som jag tränade in för en massa år sedan.Det blir lite skramligt,vilket man hör om man kör spåret solo,men effekten av liret tycker åtminstone jag blir rätt fräckt.Det är inte så lätt som det låter åtminstone för mina fingrar,som är stela av betongarbete.Högerhandens lillfinger släpar med och drillar med vänsterhandens lillfinger samtidigt som jag kompar med resten av fingrarna och markerar grundbeatet - eller försöker är ett bättre ord.
Man kan ju lira samma grej på två guror,panorera,så blir det förmodligen snyggare.Men jag tycker det fungerar fint i denna,lite av låtens riff..Du hör delar av liret i slutet på nuvarande verre och ja,jag sätter detta live med samma släp,otight eller hur man nu vill benämna det.
Det låter ännu coolare på en tolva.

Mike


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Då skall vi se:

Jocke:
Jag räknar från/med första baskaggen,då blir det 6/8 i min värld - utanför Sundbyberg där jag bor  :D Virveln dundrar in på fyran,så tänker jag,förmodligen galet men jag får ju ihop det.
Jag fixar inte att dela upp rytmen i 4:or it doesn´t make sence to me..Räknar man som jag tänker så är det samma rytm på alltet.
Kören på sidewalk är en lysande ide´.Kanske bara på sista eller kanske båda,jag kommer definitivt att testa det.
Leaden,ja det är ju lätt att flytta leaden till mitten å de andra på sidorna så blir det rätt i lurar,jag gör det då jag öppnar nästa gång.


Asså jag bara spånar eftersom du ber om synpunkter... kan ha fel men jag får ju det som är kvar till 4-takt... (hjärnblödning?) Nä, det är nog så här... jag räknar 1-4 (i 6/8) som 1-2 (i 4-takt)- ja, långsamt då... :D Har för mig att jag någonstans lagt en långsam 4-takt ovanpå 6/8... 1-4-1-4 Lurade mig själv här - markeringen jag föreslår blir 4-1 varannan takt ändå.

Nåja, du har säkert koll - ska bli kul att höra den lite längre! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Fan vad bra den här låter nu, och så har du David Gilmore på sparsam elguara i bakgrunden !!!!!
Den här blev ju skitbra, ju !!!!!!


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Tummen upp! Men lyssnar jag på fel version, den tar slut väldigt abrupt :unsure:


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jocke:
Spånet är väldigt viktigt för mig Jocke.Jag har begränsade kunskaper i det mesta och i synnerhet trummor,så det är lika bra att jag inte försöker förklara nåt jag inte begriper  :)
Tanken är att jag skall lira lite idag på fm så förhoppningsvis har jag nåt att visa upp på nån timme,det är roligare än teori.Hang in there mate

Pxm:
Thanx Johan,ja jag har lite till på denna som skall in så riktigt klart är det inte..

Zorrow:
Du lyssnar på rätt version och kul att du gillar.Jag skall greja lite mer med outrot som inte är klart så låten klipper av lite tidigt..Resten kommer vad det lider,kanske redan idag :)


##################

Tack för kommentarerna boys,nu har jag en 3 timmars lucka och har inte tid att sitta här och skriva nu vill jag yla å lira  :)

Mike


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jocke:
Spånet är väldigt viktigt för mig Jocke.Jag har begränsade kunskaper i det mesta och i synnerhet trummor,så det är lika bra att jag inte försöker förklara nåt jag inte begriper  :)
Tanken är att jag skall lira lite idag på fm så förhoppningsvis har jag nåt att visa upp på nån timme,det är roligare än teori.Hang in there mate



Ja, det är bra att du inte tar synpunkterna som kritik... somliga är ju lite känsliga...  ;)  Alltså - det viktigaste är ju att man har känslan för musik och det är väl något som kommer och går lite - du gör ju jäkligt bra låtar och resten brukar vi ju kunna hjälpas åt med här! :)  Det är ju inte förrän man börjat lära sig man fattar hur mycket som finns att lära...^^ Tycker det här tar sig bra och ser fram emot fortsättningen! :)

/Spånet  :lol:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
vill inte lägga fingrarna i blöt men...inte är första-delarna av låten i 6/8

Jag har ju begränsade teoretiska kunskaper men brukar ibland kunna räkna 123456, 123456
och då konstatera att det är 6/8 men om det känns naturligare att räkna 12345678, 12345678
gissar jag att det är 4/4 eller så...

Komplett galet eller hur gör man?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
vill inte lägga fingrarna i blöt men...inte är första-delarna av låten i 6/8

Jag har ju begränsade teoretiska kunskaper men brukar ibland kunna räkna 123456, 123456
och då konstatera att det är 6/8 men om det känns naturligare att räkna 12345678, 12345678
gissar jag att det är 4/4 eller så...

Komplett galet eller hur gör man?

Hittade loopen/looparna i en extra expansion till ez:t som jag har,där heter filerna 6/8.
Tempot är väldigt högt så man får räkna till 6 rätt snabbt.Teorin är jobbig,jag kör på feeling - går det så går det,huvudsaken att det är kul och att man får ihop det.
Sticket som jag nu har fogat in,mera 6/8 och tydligare.
Det var så jag tänkte först,lite olika struktur runt 6/8, i tre delar.
Men det blev en lååång skapelse detta,min längsta hittils  5:10

Nu är jag strax klar med denna..Liret sitter lite text kvar för att sy ihop det.Men jag är spyless på den så vi får se när jag får nästa anfall av inspiration.

Mike


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Då närmar sig denna slutet..

Hur låter det?

Sen har jag lite fundering kring låtlängden..Står i första posten.

SÅGA!

Mike


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Då närmar sig denna slutet..

Hur låter det?

Sen har jag lite fundering kring låtlängden..Står i första posten.

SÅGA!

Mike

Finns ingen fil att lyssna på... det tycker inte jag är för långt!  :rolleyes:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Då närmar sig denna slutet..

Hur låter det?

Sen har jag lite fundering kring låtlängden..Står i första posten.

SÅGA!

Mike

Finns ingen fil att lyssna på... det tycker inte jag är för långt!  :rolleyes:

Den ligger i första posten på sidan 1.

Sidofundering Jocke:
Funderar på att kapa bort intro två och köra slutreffen direkt efter mellanspel/sticket - låten känns alldeles för lång och upprepande i nuvarande tappning..
Nåväl,såga/spåna.

Mike


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Sorry men får den inte att lira... verkar va nått fel som är trasigt!^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1