Forum > Demolåtar
pxm - "Smoke" , " Fallin in love" & "The Way of Life"
Dividend:
Den här gillade jag mer, mindre spattig liksom. (Man "hör" nästa not i leaden oftare, innan den har inträffat :D ). Eller så har jag börjat vänja mig ;)
Skön lunk från 170 och framåt.
Jocke:
Gillar groovet i nummer två bättre men det är väl inte så mycket blues, va? Under korta stunder i ettan faller alla bitarna på plats och det låter fantastiskt snyggt ett par takter (nästan så jag blir tårögd ;) ) innan det det börjar låta som vanligt igen... även tvåan har ett släpp en bit in. :)
pxm:
Kul att ni gillade 2:an...Jocke-släppen är nog där min improvisation börjar.. :lol: :lol:
Har en reharmonisering som är mycket djärv och fritänkande....Kanske har den t.o.m
ballat ur ?????
Jag kallar den passande för "The Way of Life"
Så här ser mitt worksheet ut;
C6 - Dm7 - C7 - C7
(Bmoll penta)
(A Dorisk, CdurBlues)
Fmaj7 - Fmaj7 - Am13 - C6
(C Thaichikicho )
Cm7b5,bEm7b5 - Am7b5,bGm7b5 - Am13 - bA7 - D7b5
(A dim ) (E Dorisk)(G Ung. Zigenarmoll)
Som ni förstår kunde jag inte spela över alla takterna under improvisationen....
Så sologitarren ligger lätt och luftigt i den delen av låten..
Det här blir min sista reharmonisering på ett tag, håller på att kolabba på en cover av en känd jazzblues
och det kommer att uppta min tid....
Döm själva om harmoniseringen ballat ur, så här låter den "The Way of Life";
mvh
Jocke:
--- Citat från: pxm skrivet 27.03.2013, 16:52:14 ---Kul att ni gillade 2:an...Jocke-släppen är nog där min improvisation börjar.. :lol: :lol:
--- Slut citat ---
Hjärnsläppen... nä, jag ska inte vara elak - förlåt! :)
--- Citat från: pxm skrivet 27.03.2013, 16:52:14 ---Har en reharmonisering som är mycket djärv och fritänkande....Kanske har den t.o.m
ballat ur ?????
Jag kallar den passande för "The Way of Life"
Så här ser mitt worksheet ut;
C6 - Dm7 - C7 - C7
(Bmoll penta)
(A Dorisk, CdurBlues)
Fmaj7 - Fmaj7 - Am13 - C6
(C Thaichikicho )
Cm7b5,bEm7b5 - Am7b5,bGm7b5 - Am13 - bA7 - D7b5
(A dim ) (E Dorisk)(G Ung. Zigenarmoll)
Som ni förstår kunde jag inte spela över alla takterna under improvisationen....
Så sologitarren ligger lätt och luftigt i den delen av låten..
Det här blir min sista reharmonisering på ett tag, håller på att kolabba på en cover av en känd jazzblues
och det kommer att uppta min tid....
Döm själva om harmoniseringen ballat ur, så här låter den "The Way of Life";
mvh
--- Slut citat ---
Jag tror faktiskt mig själv om att vara tolerant och ha ett öppet sinne... men jag känner mig nästan elak ibland... (Finns här ingen smiley med horn?) :lol: "Ingen" verkar vara så påläst som du, Johan, men jag har ofta väldigt svårt att ta din musik till mig. Vissa fraser är närmast geniala till harmonierna för att i nästa takt falla platt (för mig i alla fall)... Om harmonierna var lika "konstiga" som solot (det måste väl gå att få till???) så hade det funkat bättre för mig men ofta låter det falskt i mina öron. Jag menar inte att all musik bara ska vara vacker och harmonisk - disharmoni kan vara otroligt läckert! Jag fattar också att det här inte är några enkla grejer och jag hoppas att din kamp med skalorna kan ge dig ett uttryck som du lättare kan dela med andra - så småningom! :)
PS. Jag tror inte det finns fri improvisation utan inövade fraser som man mer eller mindre medvetet använder till vissa harmonier. Människor i allmänhet har en stark vilja att se mönster - som stjärnbilder tex... ;)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[*] Föregående sida