Kontrollrummet

Feta ljud i Reason - omöjligt?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DjViss

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
  • Dj Viss@Work
    • Visa profil
Hej..

Så som läget är nu sitter jag fast i ett vägskäl. Antingen harvar man vidare med Reason i all evinnerlighet eller så får man börja från scratch med plottriga program som Cubase för att komma åt alla sköna VSTs.

Finns det kanske ngn riktig Reason-guru här som kan alla de hemliga knepen för att få till alla dessa trance arpeggios/leads/pads.

Känns som mycket man klämmer ut ur reason saknar tyngd och fyllighet. Oavsett vad så lyser den lilla pipande subtractorn igenom på leadsen och brummar å knastrar igenom på basen.

Det kanske funkar fint om man pysslar med house eller electro men ska man dra på för att battla dagens gay/euro-pop-trance känns det inte som det räcker hela vägen.

Kanske har du ngt som bevisar motsatsen? Eller e det bara att hoppas på VST stöd i Reason? Eller bara lära sig FL Studio och tralla vidare med The Basshunter song..:/

Släng gärna upp nån liten rns-fil/mp3 med erat fetaste (minst reason-låtande) ljud så man kan få höra.
Allt ska då vara 100% gjort i valfri version av reason (inga ljudbibliotek samplade från riktiga syntar heller)

Visse
(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

myspace.com/djvissmusic


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Tjohopp!

Har haft lite av samma problem. Men nu gör jag ju motorhaverimusik ;)

Men groovet på "Fear No Evil" tycker jag är ett bra exempel på basigt och tungt ljud från Reason. Allt i den  (utom gitarrerna) kommer från reason. Nyckeln för mig är eq, kompressor och effekter. Minsa staplar i reason brukar se löjliga ut..en combinator/subtractor och en hyllmeter effekter.

Finns under halvfärdiga...jag eller ynot har postat. Enklaste kanske är att kolla "fear no evil kritiktråd" som jag postat....

REKLAM:

Tyck gärna nåt i samband med lyssningen, vi ör i mix- och gallringsfas :)

/REKLAM


Pazo gör mycket i reason oxo, kolla hans grejjor.


Nån av trummorna är nog dock en sampling av en resontrummas reverb som jag sen påtat lite med....

men iallafall, ta en lyssning!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
jag jobbar nästan uteslutet i reason för både beställningsjobb och för min egen musik, dvs. den som jag släpper!! :)
när jag håller på med annat, ex. soul/funk så jobbar jag mestadels i pro tools, men då är inte tricket för mig at skruva fram schyssta synthljud, utan att jobba med musiken som riktpunkt!

när jag jobbar så försöker jag använda effekter och synthar extremt., alltså ex. en flanger, istället för att den ska få jobba som flanger/chorus så jobbar den som en bergodalbane-effekt och gör knepiga åkningar, eller så får den görea basglitchar på en trumma.. allt handlar om att försöka gå ut ur sin lilla ram, och försöka hitta på nya sätt.. bäst är att pröva sig fram o dra kablar runt om i racket för att försöka få olika enheter att göra annorlunda saker!

personligen har jag fastnat för sinusvågformen i subtractorn.. den har ett speciellt sound verkligen, och jag gillar den stenhårt.

ang. trance o så så är ju det först och främst samplingar, så leta reda på en fet jädrans smaskig baskagge, och leta sen efter patchar för syntharna/samplespelarna och så har du din setup.
trynar inspirationen att sdkruva egna ljud?
kolla me nån som håller på med reason inom samma genre och låna amplingar o inställningar.. :)

bygg även upp ett stort bibliotek av inställningar o samplingar som du lätt kan plocka fram när du är sugen. det har jag gjort och jag har ett väldigt stort bibliotek av ljud som jag gillar!!

hoppas du blir något så när klokare av mitt inlägg.. :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Plockade in ett inlägg som jag skrev för ett bra tag sen på studios forum.. :) handlar förvisso mer om breakbeats/drillnbass, men alltid nåt.. :)
Citat från: idf - från studio forum
jag brukar om jag vill ha feta o skumma trummor som rör sighkonstigt..
starta dr.rex dra in en dnb-loopeller hiphoploop o dra upptill +150 bpm!
håll nere ctrl o kör igång en matrix pattern sequencer som du högerklickar i o väljer randomize patterns.
sen kopplar du matrix:en motdrrex amp envelop o o kör igång.. vill du ha olika rytmer väljer du 1 patterndelen på matrixen o randomize, likadant 2ans patter 3ans osv. tills du blir nöjd!!

därefter skapar du ett nytt sequencertrack och väljer matrxen där.. sen spelar du inolika variationer. markera det nyinspelade på matrix-kanalen o gruppa ihop det!!!

vill du ha olika reverseprylar kan du välja en sampler jag föredrar NNXT.. där laddar man en virveltrumma, väljer BW i playbackoptionen(har jag för mig!! har det inte framför mig!)

och sen spelar du in där du vill ha det!! om du inte vill spela in det kan du sno signalen med en spider audio merger and splitter, från dr rexen. och koppla mot vocodern.. där väljer du vilket band som virvelnligger mest i o snor signalen därifrån och kopplar den mot NNXT:n och låter den triggas av virvelslaget!! men då får du istället varje virvel i loopen att trigga baklängesvirveln!

ngt som jag tycker är sjukt snyggt är att automatisera en masterdistorsion på hela trumpaketet med.

högerklicka på dr.rexen och välj screamern. då kopplas automatiskt signalen till disten, och du kan skapa ett nytt sequencertrack. på detta spår kommer du att välja disten. på screamern väljer du digital, som får jobba som bitcrusher. ställ in ett bitdjup som låter tokigt och en masternivå på effekten som inte är över den ordinära!!
välj bypass-läge uppe i högerpåscreamern och sen sätter du igång att automatisera bypass-on-off osv. tänk på att bypass stänger av effekten, on startar den och off stänger av signalen helt!!

detta ger en väldigt squarpusher/drillnbass feeling.. jag kör nästan enbart på detta... och glöm inte att gruppera alla dina inspelade effekter/ljud så kan du flytta dom hur du vill!!!

skulle du tycka att dina trummor är för raka, kan du ju välja olika trummaskiner i olika delar...!!!

om du skulel vilja ha en trummaskin som spelar på en annan del, men den är för snäll:
skapa en dr.rex till och tryck ut "to track" över cirka en minut, då kommer du kunna leka och få mycket variation på dina trummor!
dubbelklicka på den förstagruppen och markera midi:n och högerklicka samt tryck change events längst ner , längst ner i den rutan som kommer upp hittar du en funktion som ändrar dina ljud.. det ståräven ett procent-tal som du kontrollerarhur mkt som ska ändras! jag tycker att 50-65% är rimligt!!
då kastar programmet om filerna så att du fårfräcka rytmer.. du ska även jobba ner på 64-dels noter och förstora fönstret såmkt detgår (editeringsfönster för midi!!även kallat piano-roll!!!) dvs 100%. då kan du kopiera ex. virvelslag och köra 64edels upprepningar..
mkt effektfullt och myyyyycket snyggt!!!

enjoy, och fråga om det är något!!
har en del roliga tipsvad gäller andra effekter i reason med!!
Peace
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad jarlo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 56
  • Funky, fresh, filterered disco house ear candy
    • Visa profil
    • ToreJarlo.com
Hej..

Så som läget är nu sitter jag fast i ett vägskäl. Antingen harvar man vidare med Reason i all evinnerlighet eller så får man börja från scratch med plottriga program som Cubase för att komma åt alla sköna VSTs.

Finns det kanske ngn riktig Reason-guru här som kan alla de hemliga knepen för att få till alla dessa trance arpeggios/leads/pads.

Känns som mycket man klämmer ut ur reason saknar tyngd och fyllighet. Oavsett vad så lyser den lilla pipande subtractorn igenom på leadsen och brummar å knastrar igenom på basen.

Det kanske funkar fint om man pysslar med house eller electro men ska man dra på för att battla dagens gay/euro-pop-trance känns det inte som det räcker hela vägen.

Kanske har du ngt som bevisar motsatsen? Eller e det bara att hoppas på VST stöd i Reason? Eller bara lära sig FL Studio och tralla vidare med The Basshunter song..:/

Släng gärna upp nån liten rns-fil/mp3 med erat fetaste (minst reason-låtande) ljud så man kan få höra.
Allt ska då vara 100% gjort i valfri version av reason (inga ljudbibliotek samplade från riktiga syntar heller)

Visse

Nu var det längesen jag jobbade i Reason, men jag kommer ihåg att screamens tape-dist på baskaggar fetade till rätt rejält. När det gäller basljud skulle jag dubba basen med flera olika synthar, kanske nån med mycket subbas, nån med mer mellanregister o.s.v. för att göra det tjockt. Det är svårt att få det bra i början, men det är väl värt att prova.

Lycka till!
http://www.myspace.com/torejarlo - housemusik och robotdans


Utloggad Overkill

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 157
  • Jag är bäst.
    • Visa profil
Plockade in ett inlägg som jag skrev för ett bra tag sen på studios forum.. :) handlar förvisso mer om breakbeats/drillnbass, men alltid nåt.. :)
Citat från: idf - från studio forum
...
Hej, idf. Sitter här och försöker leka lite efter det som du skrivit, men jag lyckas inte få Dr. Rexen och Matrixen att fungera tillsammans. Manualen gjorde mig inte direkt klokare. Exakt hur är det kopplat när det fungerar?

Kul grejer du skrev förresten, håller på för fullt här. B) Inspirationen flödar när man försöker göra som någon annan eller bara testa något som man inte skulle gjort annars. :)
« Senast ändrad: 01.08.2007, 20:37:56 by Overkill »
Maybe. Maybe not. Maybe fuck yourself.

http://www.myspace.com/janiceprix


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Plockade in ett inlägg som jag skrev för ett bra tag sen på studios forum.. :) handlar förvisso mer om breakbeats/drillnbass, men alltid nåt.. :)
Citat från: idf - från studio forum
...
Hej, idf. Sitter här och försöker leka lite efter det som du skrivit, men jag lyckas inte få Dr. Rexen och Matrixen att fungera tillsammans. Manualen gjorde mig inte direkt klokare. Exakt hur är det kopplat när det fungerar?

Kul grejer du skrev förresten, håller på för fullt här. B)
tjenare.. skoj att du prövar på mina knep.. :) ska kolla vad jag skrivit så får du svar....
...nu  B)

dra en cvkabel från antingen curve el note till amp env på dr rex:en. o sen startar du loopen och sen matrixen. högerklicka gärna med på matrixen o välj ett slumpat pattern. de kan ge fräcka grejjer..
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Overkill

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 157
  • Jag är bäst.
    • Visa profil
Nu får jag ljud i alla fall! Men bara precis i det ögonblicket då jag klickar på "Run" :P Då hörs slicen som loopen är på och sen blir det tyst. Weird.
Maybe. Maybe not. Maybe fuck yourself.

http://www.myspace.com/janiceprix


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Nu får jag ljud i alla fall! Men bara precis i det ögonblicket då jag klickar på "Run" :P Då hörs slicen som loopen är på och sen blir det tyst. Weird.
pröva o byt plats på cvkablarna o se ifall de funkar då!?

eller pröva att göra ett pattern med 16delar o använd alla bars, dvs du får ett dudududududu ur matrixen.. ingen rytm bara raka 16delar!! om de inte kommer nåt ljud då, så är det kanske nåt annat fel.. :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Danne

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
    • dumbdan.com
Det går att göra feta ljud i alla sequencers - Reason, FL, Cubase, Buzz, you name it! :)
Visst finns det VSTis som gör en del jobb åt dig gratis, som att fläska med inbyggda effekter osv, men det är absolut möjligt att brassa hits enbart i Reason.
Som vanligt är det trista svaret sant - det finns inga genvägar, inga generella tips att ge. Bara att öva.

PS. Basen i "Dirty Beat" på min myspace är en ensam Subtractor. Jag tycker den blev helt ok, lyssna väl.


Utloggad DjViss

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
  • Dj Viss@Work
    • Visa profil
Tack för intressanta svar, glömde nästan att jag skapat den här tråden. Ska lyssna på erat material nu
(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

myspace.com/djvissmusic


Utloggad DjViss

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
  • Dj Viss@Work
    • Visa profil
Det går att göra feta ljud i alla sequencers - Reason, FL, Cubase, Buzz, you name it! :)
Visst finns det VSTis som gör en del jobb åt dig gratis, som att fläska med inbyggda effekter osv, men det är absolut möjligt att brassa hits enbart i Reason.
Som vanligt är det trista svaret sant - det finns inga genvägar, inga generella tips att ge. Bara att öva.

PS. Basen i "Dirty Beat" på min myspace är en ensam Subtractor. Jag tycker den blev helt ok, lyssna väl.

Dirty Beat var en svänging låt och även de andra låtarna, använder du enbart reason?
Ljudet vart tungt och tydligt med fina reverb
(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

myspace.com/djvissmusic


Utloggad Danne

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
    • dumbdan.com
Tack. :)
Nej jag använder nästan aldrig Reason numera, men kom på att just basljudet i den där låten är en ensam Subtractor, som ju är en synt många klagar på. Själv gillar jag Subtractorn, tycker den håller lika god klass som de flesta motsvarande VSTi:erna.