Forum > Demolåtar

pxm - "Full Cadens"

(1/3) > >>

pxm:
Läser en bok av Nils Harbo som heter "Improvisation"......
Det finns en övning där man läser cirkeln baklänges, kräftgång,
 kvartscirkeln, den skämda cirklen eller jazzcirklen kallas det.
Man får då ut en helkadens- en ii-V-I.
I denna övning skall man spela fullständig kadens  med enbart dominanta
ackord inblandade....! 6 takter på varje ackord.....
Man skall välja mellan Bluesskalan och den Mixolydiska....
Nils Harbo kallar den för "Funky Circle"......
På ett annat ställe i boken presenteras "Utvidgad Bluesskala" (Extended B.S)
Man blandar helt enkelt Bluesskalan med den Mixolydiska.....
Coolt tyckte jag och måste testa.....
Så här låter det, jag tar gärna emot synpunkter på hur ni tycker den utvidgade
 bluesskalan låter...
Tyvärr lägger min Cubase ibland av att spela in efter en eller två takter, så jag fick ta det i omgångar..
Måste köra CCcleaner för att frigöra mer minne............Det resulterade i en del klipp och konstiga
slut på fraserna, ni får stå ut med det..... :)
Det här är bara ett test för att få veta om skalan fungerar i verkligheten...

mvh

Dividend:
Fattar nog inte riktigt vad som händer här på en första lyssning, men det låter livfullt och glatt. Mycket dur, dominanten till en dominant hela vägen? :)

Kadens är ju annars en avslutande ackordsfras till t ex en sats eller del av sats i klassisk musik. Men du kanske menar nåt jazzigare? :)

Wernborg:

--- Citat från: pxm skrivet 18.03.2013, 00:42:53 ---Läser en bok av Nils Harbo som heter "Improvisation"......

--- Slut citat ---

Åh, flashback. Slängde nästa boken när jag städade i helgen. Nu blev jag sugen att titta i den igen.  :D

pxm:

--- Citat från: Dividend skrivet 18.03.2013, 09:23:36 ---Fattar nog inte riktigt vad som händer här på en första lyssning, men det låter livfullt och glatt. Mycket dur, dominanten till en dominant hela vägen? :)

Kadens är ju annars en avslutande ackordsfras till t ex en sats eller del av sats i klassisk musik. Men du kanske menar nåt jazzigare? :)

--- Slut citat ---

@Dividend
Allt är spelat med Dominanter, "bluessevenths" och med en full kadens menar man i jazz en ii-V-I.....

@Wernborg
Släng den inte - det är ju en klassiker...

Edit;
Larry Carlton blandar Bluesskalan med den Joniska och Jimi hendrix blandade mollskalor med bluesskalan...Det finns fler sätt att göra det på....Kul grejj som låter bra till rätt ackord.....

mvh

Dividend:
Ah ja. II är ju dominant till V, men hur kommer du till I sen? VI och VII borde ju komma emellan?

edit: Får väl lyssna noggrannare :) dominant på dominant borde ju bli I - V - II - VI - III - VII - IV - I - V osv, men jag kanske tänker fel?

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion