Kontrollrummet

Har jag blandat ihop begreppen?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
PC, Cubase.. Jag använder mest hårdvara, och har behov av minst 8 ingångar som mer eller mindre alltid körs "live". Väldigt sällan wav, men en del VST.

Nu till frågan, vad är det som krävs för att få VST att funka? Körs de enbart i datorn, eller kan man avlasta datorn med ett vanligt ljudkort? Alltså, kan man avlasta CPU med ett ljudkort?

Det finns ju VST-hårdvara, där man laddar Syntar och effekter i en extern burk, men det är inte riktigt det jag funderar på.

Är det bättre med ett fett RME-pcikort än med moderkortets egna ljudchip när jag använder VST?


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Mmm... inte riktigt lätt att få grepp om vad du menar...

"Mest hårdvara" - betyder det riktiga syntar? Du skickar ut midi från datorn och ska mixa eller?
"Sällan wav" - innebär att du egentligen inte spelar in...?

Du kan installera VSTi´s i en VST-host i en separat dator och skicka midi till som en extern synt men det verkar väl vara en rätt stor omväg om du har en PC Cubase...? Men, det borde finnas VSTi´er som själva adresserar DSP men jag känner inte till några...

Egentligen är resursbrist ett väldigt litet problem sedan vi fick 64-bitar... du får nog utveckla vad det är du vill göra lite mer!  ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Skall försöka utveckla, jag inser att jag var lite väl snabb,, nu inser jag det.  :blink:

Hårdvara = riktiga syntar med analog signal
VST = i datorn
"Inte så mycket wav" = kör det mesta live,, spelar in midi och sedan spelar jag upp live. När jag anser att jag är klar så spelar jag in, oftast alla spår på en och samma tagning.

Jag vet att det finns hårdvara där man "laddar" med VST,, Arturia har väl t.ex. någon sådan?

Men,, vad krävs för att få ljud i en VST-synt? Det räcker med en PC, utan ljudkort? Alltså allt körs som en "instans" i datorn, och genererar ljud, som sedan spelas upp via ett ljudkort? Eller krävs det ett ljudkort för att kunna använda en VST? (nu är det lite mer på det teoretiska planet, tror att varje tillverkare av VST-syntar kollar om det finns ett ljudkort, en primär ljuduppspelare,, om inte så går de nog inte att starta, eller?)

Blir det mindre belastning på CPU beroende på ljudkortet när jag kör VST-syntar? (Kanske det som är min egentliga fråga?)


Mmm... inte riktigt lätt att få grepp om vad du menar...

"Mest hårdvara" - betyder det riktiga syntar? Du skickar ut midi från datorn och ska mixa eller?
"Sällan wav" - innebär att du egentligen inte spelar in...?

Du kan installera VSTi´s i en VST-host i en separat dator och skicka midi till som en extern synt men det verkar väl vara en rätt stor omväg om du har en PC Cubase...? Men, det borde finnas VSTi´er som själva adresserar DSP men jag känner inte till några...

Egentligen är resursbrist ett väldigt litet problem sedan vi fick 64-bitar... du får nog utveckla vad det är du vill göra lite mer!  ;)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Skall försöka utveckla, jag inser att jag var lite väl snabb,, nu inser jag det.  :blink:

Hårdvara = riktiga syntar med analog signal
VST = i datorn
"Inte så mycket wav" = kör det mesta live,, spelar in midi och sedan spelar jag upp live. När jag anser att jag är klar så spelar jag in, oftast alla spår på en och samma tagning.

Jag vet att det finns hårdvara där man "laddar" med VST,, Arturia har väl t.ex. någon sådan?

Men,, vad krävs för att få ljud i en VST-synt? Det räcker med en PC, utan ljudkort? Alltså allt körs som en "instans" i datorn, och genererar ljud, som sedan spelas upp via ett ljudkort? Eller krävs det ett ljudkort för att kunna använda en VST? (nu är det lite mer på det teoretiska planet, tror att varje tillverkare av VST-syntar kollar om det finns ett ljudkort, en primär ljuduppspelare,, om inte så går de nog inte att starta, eller?)

Blir det mindre belastning på CPU beroende på ljudkortet när jag kör VST-syntar? (Kanske det som är min egentliga fråga?)

Nä, du måste klart ha ett ljudkort... sedan trycker du på F11 i Cubase och lägger in vad du behöver eller skapar ett Instrumentspår och väljer den VSTi du vill använda. Tror att en VST måste vara specialdesignad för egen hårdvara (DSP) för att CPU ska avlastas. Vet som sagt inte om det finns sådana men möjligt vore det alla gånger.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
VST-instrument kräver inget ljudkort, men däremot en VST-host, vanligen en DAW (Cubase etc) där du placerar din(a) VST-synt(ar) på varsina kanaler. Om du har ett ljudkort där du tar in dina hårdvarusyntar så behöver du inget (extra) ljudkort för VST. Du mixar dina VST-instrument och riktiga instrument i Cubase/etc, och lyssnar och spelar in via stereoutång på ljudkortet.

En  del mjukvaruinstrument kan köra "stand-alone", dvs som separata program, utan host-program. Då behöver man skicka utgången till en "riktig" utgång på ljudkortet (och ställa in MIDI så instrumentet kan spelas på med klaviaturen)


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Det är datorns CPU som räknar fram hur det ska låta, så ljudkortet är bara inblandat i in- och utgångarna.
Det finns vissa ljudkort med inbyggd DSP som man kan köra effekter i - men det är inte för generella VST-pluggar, utan då är effekterna gjorda specifikt för det DSP-kortet.

Du kan alltså göra en låt utan att ha något ljudkort i datorn (hur bra man nu kan få det utan att höra vad man gör) - men hur det sedan kommer att låta, vet du ju inte förrän du har gjort en mixdown och har flyttat ljudfilen till något ställe där du kan lyssna. Om du har gjort en mix och bara ska göra en slutlig mixdown, så kan du egentligen också göra din mixdown utan att ha ett ljudkort i dator - och din mixdown kommer att låta exakt likadant som om du gör mixdown med ljudkortet i.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
fortfarande lite teoretiskt..

Jag kör med en extern ad/da, och in till datorn via FW,,

För att lyssna på det inspelade och mixade materialet behöver jag antingen ta ut ljudet via ett ljudkort (t.ex. ett som sitter på moderkortet, eller ett pci) eller så måste jag skicka tillbaka signalen via fw till ad/da? Samma sak med VSTi?


Anledningen till mina snurriga frågor,, jag har problem med att konfigurera min musikdator, vissa saker låter inte,, t.ex. kan jag inte lyssna på CD, men jag kan rippa och lyssna på wav, men bara om jag har Cubase igång,, enbart Windows så blir det tyst. Dessa problem föranleder felsökning men jag blir inte klokare!

Får en känsla av att det har uppstått en hårdvarukonflikt, men jag kan inte se något problem om jag går igenom bios eller hårdvaruhanteraren i Win XP. Vet inte heller varför det helt plötsligt skulle uppstå en konflikt då jag inte gjort några förändringar, varken hårda eller mjuka.


Utloggad tsmalmbe

Det har md 99% sannolikhet bara att göra med hur du har konfigurerat windows default audio. Framförallt om du ibland startar datorn utan att ha ljudkortet på, väljer windows nya defaults. Du har ingen hårdvarukonflikt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det har md 99% sannolikhet bara att göra med hur du har konfigurerat windows default audio. Framförallt om du ibland startar datorn utan att ha ljudkortet på, väljer windows nya defaults. Du har ingen hårdvarukonflikt.

Verkar "spot on" men det var en jäkla konstig fråga till det svaret!  ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Jo, det är ju så,, men jag har inte ändrat på något! Jag har haft samma installation i flera år och det har snurrat på jättebra,, fram tills nu!

En sak som jag funderat på är att det känns som om cd-läsaren läser väldigt långsamt. Det är det nyaste i datorn, 2år gammal.


Anledningen till att jag funderar på hårdvarukonflikter,, när datorn botat upp och hälsningsljudet spelas upp så är det nästan alltid ett litet avbrott, en glitch. Kan uppleva lite fördröjningar lite här och där, men de är så subtila att det bara stannar vid en känsla.
« Senast ändrad: 15.03.2013, 08:41:41 by Light Head »


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Har du kollat om Windows är inställt på samma kort som ASIO´n är för?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Ariae

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
Om du kör windows 7:
Högerklicka på högtalarikonen i aktivitetsfältet längst ner till vänster, klicka Uppspelningsenheter.
Kontrollera så att rätt "ljud-utgång" är markerad som fullständig standard. Om du spelar upp ett ljud eller låt kan du t.ex se här om det går någon signal till nån av dina enheter.
Om du inte ser några enheter så kan du högerklicka och "visa dolda/inaktiverade" enheter. Förhoppningsvis hittar du vilken du ska ha som standard och det borde inte bli några fler problem om det är detta som kan vara orsaken, jag har installerat vissa saker (T.ex Digital Audio Cable) som ändrar lite hit och dit med defaults osv.

Lycka till!
-Micke


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Vad som tycks saknas är ett gemensamt språk. En grundläggande vokabulär i processor/PC-operativ/MAC-operativ/bus/gränssnitts-teknik saknas, för att förstå problematiken. Gissar att dagens ungdom som växt upp med datorer, har lite olika (filosofisk) syn på datorer, gränssnitt, mjukvara och hårdvara, kontra oss som varit med från de dagarna när analog stereo var high-tech till dess digitalkrets-tekniken utvecklades.  :rolleyes:
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Jag har ju varit med hyfsat länge, byggt en hel del ... Kör XP, för att det är så mycket stabilare än 2k och Vista. Men tyvärr finns inga drivisar till mitt ljudkort för Win7.


Utloggad Ariae

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
Jag har kvar mina gamla bandspelarstereo, den är fortfarande bättre än det mesta lite dyrare moderna.. men iaf, om du vill dra ner ASIO-timingen dvs drivrutinerna som används som en "tunnel" genom datorn till CPU'n för att få högst prioritet, så bör du ha ett ljudkort gjort för det, t.ex ett externt USB/Firewire-kort. Det du kan göra som jag gjort är att jag avaktiverat mitt inbyggda ljudkort i mitt moderkort för att jag får en känsla av att det krockar med resten. Så jag kör bara ett externt ProFire 610 och kör allt ljud dit, som Default både i Windows och i Program (Cubase)
Det blir lite konflikter om du enbart kör onboard soundcard och kör igång drivrutinerna för ASIO (t.ex startar Cubase) för då kan den enbart skicka till Cubase..

Är inte riktigt säker på om detta hjälper heller men man kan ju alltid hoppas att mitt ordbajsande kan hjälpa på nåt sätt.
-Micke