Kontrollrummet

Ljudkort och anslutningar USB 2/USB 3/Firewire/Thunderbolt

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sinatora

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Jag sitter och funderar på ljudkort av denna typ:
http://www.musik-produktiv.se/m-audio-fast-track-ultra-8r.html

Inte nödvändigtvis just det men något åt det hållet. 8 kanaler känns bra och behöver man fler kan man alltid köpa ett till och köra dem dubbelt. Det är inga problem. Frågan gäller snarare själva anslutningen till datorn. Alla ljudkort verkar fortfarande köra USB 2 eller FW. Jag har inte letat efter ett ljudkort med Thunderbolt då jag antar att dessa fortfarande är svindyra om de ens existerar.

Räcker USB 2.0 eller är det i dagens läge värt att vänta på att ljudkort med USB 3.0 släpps. Jag kan inget om datahastigheter och USB 2.0 kanske räcker alldeles utmärkt till 8 kanaler för varje USB-port. Tidigare har jag bara haft två kanaler.

Edit: såg precis att just det ljudkortet inte funkar att köra dubbelt. FW är kanske det bästa valet om man vill kunna expandera.
« Senast ändrad: 14.03.2013, 12:42:45 by sinatora »


Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com
Jag exakt ett sånnt ljudkort som och spelar in trummor på 8 kanaler obehindrat. Det finns ju faktiskt expansions möjligheter med det kortet efter som att det har digital(SPDIF) in och utgångar, så att du kan i framtiden skaffa en preamp med digital in och ut och använda till samma interface.

Vad gäller USB kontra Firewire så har jag goda erfarenheter av båda. Rent tekniskt ett så har Firewire en snabbare överföringshastighet. Men jag har aldrig upplevt att USB2 inte räcker till, det som brukar vara problemet är att datorns hårdisk och RAM minne inte hänger med om man har en för gammal dator. Men det är återigen ingenting jag har varit med om när jag spelar in 8 kanaler samtidigt via USB.
Vad jag vet så ska väl USB 3 vara ännu snabbare än Firewire, men jag vet inte exakt hur snabbt.

Jag skulle nog inte fundera så mycket på om jag skulle köra USB eller Firewire, jag skulle nog kolla på ett ljudkort med tillräckligt många kanaler för att täcka mitt behov. Så att ljudkortet du länkar tycker jag är ett bra alternativ, dels för att jag själv har goda erfarenheter av det och dels för att det faktiskt går att expandera det via (SPIDF).

Hoppas att jag inte rörde till det för dig nu ;)


Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com


Utloggad sinatora

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Nej då! Jag är tacksam för all information. Just nu kör jag några mindre ljudkort och de går att slå ihop till ett så kallat "aggregate device" i datorn (Mac OS X) Jag hade hoppats på att vid behov även kunna slå ihop ett 8-kanalers kort med ytterligare ett 8-kanalers kort om det finns behov av det i framtiden. Det var stopp på den fronten just när det gäller 8r kortet men det kanske finns andra kort som klarar av det. FW ska gå att koppla ihop i kedjor så ett FW-kort kanske är det bästa om man vill kunna expandera till 16-kanaler?


Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com
Med Fast Track Ultra kortet kan man expandera tack vare att det har digital in/ut(SPDIF) förutsatt att du har en preamp som också har det.

Som sagt jag har ett exakt ett sånt kort själv och vet att det går. Det går däremot inte att ansluta 2 USB kort till via två USB portar via datorn. Man kopplar helt enkelt Fast Tracket till datorn via USB sen kopplar man in nästa preamp vi Fast Trackets SPDIF in och utgång och vips så har du flera ingångar och preamps till samma ljudkort. Du använder alltså ett ljudkort men efter som att ljudkortet har möjlighet att ansluta via digital in och utgång så går det att utöka antalet ingångar.


Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Vet inget specifikt om de korten ni diskuterar och har inte heller kört Mac på 20 år... men jag kör ett 8-kanaligt Line6 UX8 över USB2 mot Windows7 och Cubase och kan säga att det aldrig varit gränssnittet som begränsat utan antal spår och pluggar även om det går mycket bättre nu än under XP men det handlar mest om RAM och där har väl inte Apple några begränsningar som stör då det ligger Unix i botten?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad sinatora

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Får man på det viset fler kanaler in i Logic eller Pro Tools? Det är kanske en dum fråga men jag har aldrig använt mig av SPDIF. Det som förvirrar mig en aning är att vissa ljudkort funkar att köra samtidigt d.v.s via 2 USB portar in i datorn och sedan lite mixtrande i inställningarna men det gäller kanske bara mindre ljudkort. Har du något exempel på vad man kan koppla in på SPDIF ingången? Jag antar att det inte funkar att koppla ihop två fast track ultra 8r.


Utloggad tsmalmbe

Om du vill expandera ska du bara se till att ha ett kort med 1-2 ADAT-ingångar. Det är lite overkill att skaffa dubbla kort, då det inte är vad du behöver.

Jag har för nåt år sen räknat ut på detta forum hur många monokanaler 44.1/24 man i teorin kan köra över USB2. Det fanns inget kort med tillräckligt många ingångar för att kunna fylla upp bussen. Det faller på hårdvaruimplementationen av USB-bussen huruvida det finns tillräckligt med I/O för att använda den till 100%.

FW är bättre eftersom den har en direct bus och inte behöver köras via processorn (nu talar vi fortfarande bara hur bussarna är implementerade i hårdvara och skillnaderna däri). Man vill använda processorn till annat än bara I/O...
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com
Om vi ska vara petiga så är ju M-Audio Fast Track ljudkortet som vi pratar om ett ljudkort med inbyggda preamps. Vilket gör att du bara behöver en enhet. Just att det är kombinerat är ju väldigt vanligt idag bland externa ljudkort. Det fina med det här ljudkortet och många andra för den delen är ju att det förutom analoga micingångar så har det även digital in och utgång (SPIDF) som man kan använda för att ansluta andra enheter till exempel en preamp med digital utgång, som det här till exempel http://www.emusic.se/product/21476/Joemeek-SixQ2-.

Då ska du som sagt inte ha två ljudkort som är expanderbart. Jag kör Pro Tools, och så vitt jag vet så tillåter inte mjukvaran flera ljudkort än ett. Även om det är fysiskt möjligt att ansluta två eller fler ljudkort via flera USB portar men PT tillåter inte det så vitt jag vet. Men om du ansluter man ju en extra preamp till samma ljudkort och då använder ju både ljudkortets egna preamps och en preamp som är ansluten via SPIDF samma USB port och samma ljudkort.

Hoppas du hängde med, kände själv att det vart liter rörigt… :wacko:


Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com


Utloggad tsmalmbe


Då ska du som sagt inte ha två ljudkort som är expanderbart. Jag kör Pro Tools, och så vitt jag vet så tillåter inte mjukvaran flera ljudkort än ett. Även om det är fysiskt möjligt att ansluta två eller fler ljudkort via flera USB portar men PT tillåter inte det så vitt jag vet.

Nu är det väl så att PT kör saker nativt på det sättet att PT agerar driver för hela helheten. I så fall är ovanstående rätt. Me generellt så är det inte en fråga om musikmjukvarans understödande av flere enheter. Musikmjukvaran ser ENDAST de som drivern presenterar åt den via ASIO (i den normala världen vilket inte alltså nödvändigtvis är samma i pT-världen). Anyway, t.ex Echo Audios drivrutiner har alltid "gömt" flere enheter bakom en driver. Det är alltså så, att asio inte understöder mer än EN asiodriver, men det vad denna asiodirver gömmer bakom sig vet ju inte programmen något om.

Anyway, ljudkort+adat är det rätta alternativet om man vill expandera. Ljudkort + spdif är lite si och så eftersom det ger bara 2 extra kanaler vilket inte enligt mig kan kallas så väldigt expanderat jämfört med 1-2 adatportar.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com

Då ska du som sagt inte ha två ljudkort som är expanderbart. Jag kör Pro Tools, och så vitt jag vet så tillåter inte mjukvaran flera ljudkort än ett. Även om det är fysiskt möjligt att ansluta två eller fler ljudkort via flera USB portar men PT tillåter inte det så vitt jag vet.

Nu är det väl så att PT kör saker nativt på det sättet att PT agerar driver för hela helheten. I så fall är ovanstående rätt. Me generellt så är det inte en fråga om musikmjukvarans understödande av flere enheter. Musikmjukvaran ser ENDAST de som drivern presenterar åt den via ASIO (i den normala världen vilket inte alltså nödvändigtvis är samma i pT-världen). Anyway, t.ex Echo Audios drivrutiner har alltid "gömt" flere enheter bakom en driver. Det är alltså så, att asio inte understöder mer än EN asiodriver, men det vad denna asiodirver gömmer bakom sig vet ju inte programmen något om.

Anyway, ljudkort+adat är det rätta alternativet om man vill expandera. Ljudkort + spdif är lite si och så eftersom det ger bara 2 extra kanaler vilket inte enligt mig kan kallas så väldigt expanderat jämfört med 1-2 adatportar.


Helt rätt det är endast i PT som det är så vad jag vet.


Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com


Utloggad sinatora

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Det blev ett M-Audio Fast Track Ultra 8R :D
Tack för alla svar, jag hade nog stirrat mig blind på att kunna få så många ingångar som möjligt utan att egentligen ha användning för alla utom i extrema undantagsfall. M-Audio Fast Track Ultra 8R går inte att köra dubbla, man kan alltså inte använda två st. samtidigt. Vet inte vart den spärren eller begränsningen kommer ifrån och jag har inte lust att söka efter andra ljudkort som kanske går att köra dubbelt. Som sagt kör jag dubbla ljudkort nu men det är 2 + 1 kanal och det funkar bra i Logic.


Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com
Det blev ett M-Audio Fast Track Ultra 8R :D
Tack för alla svar, jag hade nog stirrat mig blind på att kunna få så många ingångar som möjligt utan att egentligen ha användning för alla utom i extrema undantagsfall. M-Audio Fast Track Ultra 8R går inte att köra dubbla, man kan alltså inte använda två st. samtidigt. Vet inte vart den spärren eller begränsningen kommer ifrån och jag har inte lust att söka efter andra ljudkort som kanske går att köra dubbelt. Som sagt kör jag dubbla ljudkort nu men det är 2 + 1 kanal och det funkar bra i Logic.

Bra val, hoppas du blev nöjd! Och den dagen du behöver fler än dom 8 ingångarna som sitter på korter redan så kan du lika gärna hyra den utrustningen du behöver just vid det tillfället alternativt hyra in dig i studion för att spela in flera kanaler och sedan ta med dig projektet hem och mixa hemma.
Ett annat alternativ är ju som jag redan har nämnt ett antal gånger att du kan expandera M-Audio Fast Track Ultra 8R genom att använda en extra mickförstärkare med vida SPIDF förutsatt att mickförstärkaren har dessa in och utgångar. Då det som jag ser det egentligen inte finns någon anledning att använda 2 ljudkort, vilket heller inte går med detta ljudkort, efter som det egentligen bara belastar datorn mer.

Hur som så tycker jag att du gjort ett bra köp av ljudkort, hoppas att det kommer väl till pass för att förverkliga dina musikaliska projekt framöver.


Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com