Kontrollrummet

Datoruppgradering - Åsikter?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bakke

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 392
    • Visa profil
    • www.johanbakke.com
Jag har bestämt mig för att uppgradera studiodatorn, sitter idag med en nödlösning som sällan fungerar bra. Nödlösningen är en gammal kontorsdator som laggar och ibland hänger sig redan när jag laddar projektfilen!

Mitt paket:

Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO
CPU: Intel Core i5-3570K
Minnen: Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT, CL9
Nätagg: Silver Power SP-S750 750W

Har ni några åsikter om prylarna?

För att spara pengar (och en del tid, kopiering av filer tar lång tid) kommer jag att använda den gamla studiodatorns chassi och hårddiskar och grafikkort från den gamla datorn. Eventuellt behöver fläktarna i det gamla chassit bytas, men det fixar jag när jag märker att de verkligen behöver bytas.

Jag är osäker vilket OS jag ska satsa på. Windows 7 fungerar bra men är det läge att satsa på Windows 8 redan nu?
http://www.johanbakke.com
http://www.platinamusic.se


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Jag har bestämt mig för att uppgradera studiodatorn, sitter idag med en nödlösning som sällan fungerar bra. Nödlösningen är en gammal kontorsdator som laggar och ibland hänger sig redan när jag laddar projektfilen!

Mitt paket:

Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO
CPU: Intel Core i5-3570K
Minnen: Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT, CL9
Nätagg: Silver Power SP-S750 750W

Har ni några åsikter om prylarna?

För att spara pengar (och en del tid, kopiering av filer tar lång tid) kommer jag att använda den gamla studiodatorns chassi och hårddiskar och grafikkort från den gamla datorn. Eventuellt behöver fläktarna i det gamla chassit bytas, men det fixar jag när jag märker att de verkligen behöver bytas.

Jag är osäker vilket OS jag ska satsa på. Windows 7 fungerar bra men är det läge att satsa på Windows 8 redan nu?

Jag skulle personligen inte kalla din hårdvaruspec för nödlösning. Den där Intel/Asus miljön borde kunna dra rätt stora lass. Om det kraschar och hackar så gissar jag att det är ett mjukvaruproblem på nåt sätt. Förutsatt att du inte lastat ned projekten med hundratals pluggar typ reverb på alla inserts. Vad är det för OS / DAW du kör?
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad bakke

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 392
    • Visa profil
    • www.johanbakke.com
Jag har bestämt mig för att uppgradera studiodatorn, sitter idag med en nödlösning som sällan fungerar bra. Nödlösningen är en gammal kontorsdator som laggar och ibland hänger sig redan när jag laddar projektfilen!

Mitt paket:

Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO
CPU: Intel Core i5-3570K
Minnen: Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT, CL9
Nätagg: Silver Power SP-S750 750W

Har ni några åsikter om prylarna?

För att spara pengar (och en del tid, kopiering av filer tar lång tid) kommer jag att använda den gamla studiodatorns chassi och hårddiskar och grafikkort från den gamla datorn. Eventuellt behöver fläktarna i det gamla chassit bytas, men det fixar jag när jag märker att de verkligen behöver bytas.

Jag är osäker vilket OS jag ska satsa på. Windows 7 fungerar bra men är det läge att satsa på Windows 8 redan nu?

Jag skulle personligen inte kalla din hårdvaruspec för nödlösning. Den där Intel/Asus miljön borde kunna dra rätt stora lass. Om det kraschar och hackar så gissar jag att det är ett mjukvaruproblem på nåt sätt. Förutsatt att du inte lastat ned projekten med hundratals pluggar typ reverb på alla inserts. Vad är det för OS / DAW du kör?

Nu är inte den specen jag skrev samma som jag använder idag, det där är specen på dom prylarna som jag är på väg att köpa för att slippa den nödlösning jag sitter med nu! Ärligt talat så vet jag inte så mycket vilka prylar som sitter i datorn jag använder nu. Jag har inte öppnat och tittat efter, pluggade bara i ljudkortet och använder den så gott det går.

Men efter vad du skrev så låter det som jag kommer att klara mig bra på den specen, eller?
http://www.johanbakke.com
http://www.platinamusic.se


Utloggad tsmalmbe

Såvitt du inte behöver native PCI-platser lär det där kunna köra en hel del.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Sorry, jag är korkad. Men som sagt ovan spec skulle jag gärna ha. Blir så att jag hela tiden prioriterar ned förnyelse av min egen PC'n plus att det skulle ta två dagars installerande och kopierande att få en ny att rulla. Hankar mig fram på 2.4mhz DuoCore, 3gig ram ett tag till. Fast jag blir förvånad ibland att den fixar alla pluggar jag slänger på.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Bugger

  • Gäst
Jag skulle ta ett 16 gigs pack minne istället och tagit 3770k processorn. Jag tror det blir en ganska liten prisökning i förhållande till prestanda vinsten.